בערוץ

בין תצפיות למערות

תיירות נענע 10

טיול קל שתחילתו תצפית יפה מהים עד ההר, והמשכו בין תילים קדומים ומערות ששימשו מסתור לאנשיו של בר כוכבא. מטיילים את ישראל

ערפילים על הרי ירושלים: לקום מספיק מוקדם, לעלות על מגדל המים (FLICKR, uriash)
נקודת מוצא: מצפה משואה, כקילומטר מדרום מערב להצטלבות של כביש 38 עם כביש 353.
נקודת סיום: צומת גוברין, על כביש 35, ליד קיבוץ בית גוברין.
תחבורה ציבורית: בצומת משואה, בכניסה למצפה משואה, עוצר אוטובוס 27 (בית שמש-נחושה). בצומת גוברין עוצר קו 11 (קריית גת – שקף).
אורך המסלול: כ-11 ק"מ.
משך הטיול: 6-7 שעות.
דרגת קושי: קלה.
עונה מומלצת: סתיו אביב.
מים בדרך: בנקודת המוצא (מצפה משואה) ובנקודת הסיום (תחנת הדלק צומת בית גוברין).
מפת טיולים וסימון שבילים: מפה 9 (מבואות ירושלים).

מצפה משואה הוא אחד ממגדלי האש היפים בארץ. אם התצפית מרחבת התצפית אינה מספקת אתכם, חפשו את הצופה של המצפה ובקשו ממנו ששירשה לכם לעלות אל ראש המגדל. כאן, אחרי טיפוס בסולם מתכת, גבוה מעל כולם, תזכו בתצפית מרהיבה במיוחד: במערב רואים את מישור החוף ואת השפלה, במזרח אפשר לראות את הרי יהודה ואת הר חברון, מצפון נראה תל עזקה, ומדרום נראות גבעות בית גוברין. לשם נתחיל ללכת עוד מעט.

תחילת הדרך: מאורנים לחורבות

הנוף בדרך לבית שמש (FLICKR, heatkernel)
ועכשיו לדרך. במגרש החניה שלרגלי המצפה אנחנו פונים שמאלה, אל שביל מסומן ירוק שהולך בתוך יער אורנים. זהו שביל ברור מאוד שעובר מעל וממערב לכביש 38 בית גוברין-בית שמש. השביל נוח מאוד להליכה ובכל רגע אפשר לסטות ממנו למנוחה בצל עצי האורן. לאחר קצת יותר מקילומטר של הליכה במגמה קלה של עלייה חוצה את דרכנו דרך עפר רחבה. מיד לאחר מכן הופך השביל שלנו לדרך עפר רחבה. עוד כחצי קילומטר ואנחנו משאירים את היער מאחורינו ומוצאים את עצמנו על רמת אבישור. הצמחייה ברמת אבישור דלילה למדי. פה ושם נראים אלון או אלה או חרוב. לאחר קילומטר על הרמה עובר שביל ישראל לרגלי חורבת צורה. יש כאן תצפית יפה וכל מיני שרידים של יישוב מהתקופה הרומית והערבית הקדומה: עמודים, משקופים, קשתות, גת, מערות חצובות, בורות מים וכמובן חרסים. לרגלי חורבת צורה יש לשים לב לסימון. הדרך הרחבה שהלכנו בה פונה כאן שמאלה אל כביש 38. השביל שלנו המסומן ירוק ממשיך דרומה באזור של גבעות נמוכות. מכאן ואילך אין מעבר לרכב. עכשיו אנחנו הולכים בין שטחי מרעה של הקיבוצים גת וגלאון ובין חורשות של אלונים ושל אלות מסטיק. מימיננו השפלה, משמאלנו הר חברון ואף שאנחנו נמצאים במרכז הארץ, הנוף כאן פתוח ויש תחושה של טבע.

בית מערות

הפסקת קפה (FLICKR, nickyfern)
עוד קילומטר דרומה ואנחנו מגיעים להצטלבות שבילים: השביל הירוק פונה שמאלה. שביל ישראל ממשיך ישר. הפרידה מהשביל הירוק לא תארך זמן רב. בעוד כ-300 מ' תעלו שוב על הדרך המסומנת ירוק והיא תביא אתכם אחרי עוד 500-400 אל פסגת תל גודד. על התל לא רואים אלא כמה גלי אבנים. בחפירות שנערכו כאן ב1900 התגלו שרידי יישוב מתקופת הברונזה ומתקופת הברזל (יש המזהים כאן את מורשת גת, מקום הולדתו של הנביא מיכה המורשתי). התגלו כאן גל שרידי מצודה רומית, ששמרה כנראה על הדרך החשובה שעברה בעמק למטה.

העמק הוא היעד הבא שלנו. הירידה מתל גודד תלולה למדי וילדים יאהבו לעשות אותה בריצה. במהלך הירידה נעבור על פני פתח של מערכת מחילות מסתור מימי מרד בר כוכבא. אפשר להיכנס ולהציץ בה. אנו הולכים עתה באזור שבו מערכות מסתור רבות מימי מרד בר כוכבא. בסוף הירידה מתל גודד השביל פונה ימינה והולך במקביל לכביש. אנחנו ממשיכים ללכת באזור של גבעות. חלק מהגבעות חשופות ממש ועל אחרות יש צמחיית חורש דלילה. מימיננו ניצבות גדרות בקר, הגודרות כרי מרעה של עדרי האזור. משמאלנו, מעברו האחר של כביש 38, נראה קטע מהדרך הרומית אשקלון – בית גוברין – ירושלים וכמה אבני מיל בצידה.

עוד כקילומטר של הליכה והשביל עובר גדר בקר ועולה על דרך עפר רחבה בשולי אזור המרעה. בהצטלבות השבילים הבאה (עוד כ-300 מ') פונים ימינה, ובהצטלבות הבאה פונים שמאלה. עכשיו הולכים בשביל לא רחב, מסומן היטב, מימן לבתים של קיבוץ בית גוברין. מימין ומשמאל לשביל יש עוד מערכות מסתור ומערות פעמון שאפשר לבקר בהן.

אחרי קצת יתר מקילומטר השביל מתעקל חזק דרומה ומוביל אותנו לקבר שייח'. הקבר מוקף חומה ולידו צומח אלון גדול ומצל. מקום טוב לעצירה קלה לפני נקודת הסיום. כ-50 מ' אחרי קבר השייח' אנחנו מגיעים אל הכביש המחבר את צומת בית גוברין עם מושב לוזית. חוצים את הכביש, פונים שמאלה והולכים בצד הכביש והאפיק של נחל גוברין. צחנה קלה של בריכת חמצון, שאנו עוברים על פניה, מלווה אותנו אל נקודת הסיום בצומת גוברין.

מסלול קצר – בדילוגים

מתחילים את הסיור במצפה משואה. מהמצפה נחזור אל כביש 38 וניסע דרומה עד ההסתעפות אל מושב נחושה. כאן נפנה ימינה ונעלה בדרך עפר אל חורבת צורה. בתום הביקור נשוב אל כביש 38 ונמשיך דרומה (כשני ק"מ) עד שנראה מימיננו שטח מגודר ובו שער. נחנה את המכונית בצד הכביש ונעלה אל מערות המסתור שלרגלי תל גודד. אם אתם מחפשים מקום טוב לפיקניק המשיכו לנסוע דרומה ופנו ימינה בצומת נחושה. קצת אחרי צומת בית גוברים תראו על גבעה משמאל לכביש בית ערבי נטוש. הבית היפה מוקף בחורשת אורנים המתאימה לפיקניק.