בערוץ

בעקבות נוודים וציפורים

ישראל |

תיירות נענע 10

טיול סתיו אל המדבר המתעורר מתרדמתו: בוואדיות מהדהד קול ניגוח הקרניים של היעלים בעונת הייחום, ובשמיים מחפשות להקות ציפורים את דרכן אל ארצות החום

איילים מתנגחים וציפורים אין ספור. יום סתווי בדרום (תמונה: דורון ניסים)
גישה לאגם ירוחם: הבאים מצפון יפנו בצומת גורל, צפונית לבאר שבע. ממשיכים ישר עד לצומת נוקדים, פונים שמאלה ונוסעים כ- 15 קילומטרים עד לצומת נגב, פונים שמאלה ונוסעים ישר. חוצים את רכס ירוחם, פונים ימינה בצומת, ובכיכר המרכזית פונים שוב ימינה לחורשה הירוקה של אגם ירוחם.
אופן הטיול: משולב, נסיעה ברכב + סיור רגלי.
משך המסלול: יום שלם

תאור המסלול

בעקבות ציפורים באגם ירוחם (תמונה: דורון ניסים)
בקרבת החורשה באגם ירוחם נמצא "באר ירוחם", הבאר שעל פי האגדה התגלתה להגר ושבמימיה היא השקתה את ישמעאל. נטייל סביב האגם ונגיע לסכר שנבנה כדי לאגור את מי השיטפונות השוצפים בשלושה נחלי אכזב, נחל ירוחם, נחל שועלים ונחל רביבים. ציפורים רבות עוצרות כאן כתחנה במסען הארוך. חלקן מנקרות בבוץ על גדות האגם, אחרות מוצאות את מזונן בלבו והצמחייה הענפה ושפע המזון הופכים את המקום למתאים מאוד לקינון ולדגירה. מומלץ להצטייד במשקפת ובמגדיר, לשבת בשקט על שפת האגם, וליהנות משלל הציפורים במים, באוויר וביבשה.

גן לאומי עבדת. הצצה מרתקת לעולם המסחר של הנוודים (תמונה: דורון ניסים)
נמשיך דרומה על כביש ירוחם- שדה בוקר אל העיר הנבטית בגן לאומי עבדת. חורבות העיר העתיקה יאפשרו לנו הצצה מרתקת לתוך עולם הנדודים והמסחר של התקופה העתיקה.

נחזור לרכבים ונמשיך דרומה לכיוון מצפה רמון. לאורך הכביש פזורים אוהלים רבים של בדואים, ועדיין ניתן לראות עדרי עזים מלווים בנערה בדואית המנהיגה את צאנה בהחלטיות ובבטחה, בדיוק כפי שעשו הוריה וסביה לאורך שנים ארוכות של חיי נדודים במרחב הנגבי. כחמישה קילומטרים לפני מצפה רמון נפנה ימינה בצומת הרוחות לכיוון בורות לוץ והר חריף ונעצור להציץ ב"בור חמת". זהו בור מים פתוח מהתקופה הישראלית, שעדיין אוצר מים גם בימינו. הבור נמצא בתהליך שיקום וסביבו פזורים בורות נוספים שנחפרו לאורך תקופות קדומות ומעידים על רצף התיישבות בהר הנגב לאורך ההיסטוריה. בורות המים שימשו את תושבי הקבע ואת הנוודים שנדדו במדבר בעקבות שדות המרעה.

נמשיך לכיוון הר חריף (שימו לב שעל פי דרישת הצבא יש להצטייד החל מקטע זה בנשק ומומלץ לנסוע בצמדים). ניסע בכביש הגבול המערבי עם מצרים בדרכנו צפונה לכיוון ניצנה. זהו כביש צר משובש ומפותל ונדרשת זהירות רבה בנהיגה. הכביש עובר בין השלוחות המסולעות של הר חורשה ובין וואדיות ובהם עצי אלה אטלנטית ציוריות. לאורך הדרך יש מספר נקודות לעצירה ותצפית, ואנחנו נעצור במצפה יאיר (לזכרו של יאיר פלד, מפקד סיירת צנחנים, שנרצח בשנות ה-50 בנחל סרפד). ממזרח לנו פסגות ההר הגבוה של הנגב, וממערב מתנשאות הפסגות של צפון סיני ולמרגלותיהן מישורי הענק המנוקזים על ידי נחל אל עריש. בעזרת תבליטי הנוף החקוקים באבן נצפה אל עבר "קדש ברנע" המקראית, המזוהה עם עין קודיראת. על פי הסיפור המקראי עם ישראל חנה בקדש ימים רבים. מכאן יצאו 12 המרגלים לתור את הארץ, אך כיוון שהם הוציאו את דיבת הארץ רעה כל העם נענש והמשיך לנדוד במשך ארבעים שנה במדבר, עד הכניסה לארץ מערבות יריחו (ספר דברים א' 19 –35).

נמשיך מטה בכביש המפותל לכיוון מעבר ניצנה ונפנה ימינה על-פי השילוט ל"בארותיים". ננוח רגע בצל עצי האשל התמירים בחורשה שניטעה על ידי אנשי מקווה ישראל בראשית המאה ה-20. אזור ניצנה בארותיים שימש כבר בעת הקדומה כמפגש לדרכים חשובות. כאן נפגשה דרך שור (הנזכרת במקורותינו), שעלתה מאזור הדלתא דרך מרכז סיני עם הדרך העולה מראש מפרץ אילת. מכאן התפצלו הדרכים אל עבר עזה ואל באר שבע וירושלים. נמשיך בכביש מזרחה (כ- 25 קילומטרים) על-פי השילוט אל גן לאומי שבטה. שבטה היא אחת מערי הנבטים בנגב, והיא נבנתה לפני 2000 שנה בשלב שבו עברו הנבטים, נוודי המדבר, לראשונה להתיישבות קבע ולקיום מחקלאות. שרידי העיר מרשימים וכוללים כנסיות, אורוות, בריכות אגירה, משקופי בתים מעוטרים ועוד. לאחר שנהלך ברחובות ונדמיין כמה שוקק ותוסס היה כאן בעבר, נחזור לצפון בכביש 40 לבאר שבע ומשם כל אחד לביתו.