בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בתי ספר של המחר  

בתי ספר של המחר

 
 
רוני בר, מערכת RED

אדריכלים רבים עוסקים בשאלה איך להפוך את בתי הספר למבנה מעניין ומעורר השראה עבור היושבים בין כותליו. מבנים שעושים חשק לחזור ללימודים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בית הספר בשיקגו (מתוך אתר משרד האדריכלים Perkins+Will)
 בית הספר בשיקגו (מתוך אתר משרד האדריכלים Perkins+Will)   
מה אתם זוכרים מבית הספר? את החברים, ההפסקות, אולי את הקרחת של המורה להיסטוריה? סביר להניח שאת המבנה עצמו, שבין כתליו ביליתם כמה שנים טובות ואינסוף שעות אפס, אתם לא ממש זוכרים, או מעדיפים לשכוח. ואם תעצמו את העיניים וממש תתאמצו, התמונה שבטח תעלה בדמיונכם היא של מסדרון ארוך, הרבה דלתות ואף טיפה של יצירתיות.

אבל בתי ספר לא חייבים להיות משעממים, ואדריכלים רבים עוסקים בשאלה איך להפוך אותם למעניינים, נגישים, ומעבר לכך - מעוררי השראה ואתגר בקרב התלמידים, ואולי אף חשוב יותר, בקרב המורים. חללים מעוצבים, חזיתות מעניינות, צבעים חיים וטכנולוגיה מתקדמת, הם רק חלק מהכלים בהם משתמשים אדריכלים כדי ליצור את בתי הספר של המחר.
 

ילדים זה שמחה

 
לפחות בזיכרון הסובייקטיבי שלנו, בתי ספר נתפשים לעיתים קרובות כמוסדות אפרוריים, שגוון אפרסק במסדרונות וציורי כתה ד' 2 לא הצליחו באמת להפוך אותם למקומות שמחים. ישנם אדריכלים שמכניסים לבתי הספר צבעים ואלמנטים הלקוחים מגן המשחקים, כמו לדוגמא ב-Niekee, מרכז חינוך ותרבות לצעירים שנפתח לאחרונה בהולנד.

משרד האדריכלים LIAG, שבסיסו בהאג, בחר בעיצוב צבעוני ומשעשע. בחלק מהחזיתות אפשר לראות לוחות ארוכים בצבעים חזקים, שמפרידים בין החלונות. הלוחות והפתחים אינם מסודרים בקו ישר בדיוק אחד מעל השני, וכך, שוברים את החזית המסורתית. בחזית אחרת, החלונות הם בכלל עגולים ובגדלים שונים. גם בתוך הבניין המשחקים ממשיכים, כשחדרים וכיתות "מרחפים" בתוך החלל המרכזי. כאן גם אפשר למצוא שימוש מיוחד בצבעוניות דווקא ברצפות: אפשר למצוא כאן רצפה אדומה, צהובה ואפילו בעלת הדפסים גיאומטרים.
 

ללמוד מבית הספר

צבעוני בעיניים (מתוך אתר משרד האדריכלים LIAG)
 צבעוני בעיניים (מתוך אתר משרד האדריכלים LIAG)   
בתי ספר עם התמחות מיוחדת, כמו אמנות או מדעים, נותנים לעיתים השראה לבניינים מיוחדים, שמשרתים את הצרכים הספיציפים של המוסד, ובמקביל, משקפים את הרוח שלו. כך לדוגמא, ה-Denver School of Science and Technology, שתכנן משרד האדריכלים klipp, משמש לא רק כמקום בו לומדים אלא גם ככלי חינוכי.

הטכנולוגיה של הבניין חשופה למשתמשים ואינה מסתתרת מאחורי קירות גבס ותקרות מונמכות. כך נחשפים התלמידים לאלמנטים הקונסטרוקטיבים שמרכיבים את הבניין, וכן לצינורות חשמל, אינסטלציה ואיוורור. מתכנני הבניין קצת הקדימו את זמנם ולא תכננו לוקרים במסדרונות, מתוך הנחה (מוקדמת מדי, יש להוסיף) שכל חומר הלימוד כבר יהיה זמין ברשת, ושלא יהיה צורך בספרים ומחברות. מיותר כמעט לציין שהלוקרים נוספו לבניין לאחר הקמתו.
 
 

שיעור בחשיבה אקולוגית

טכנולוגיה חשופה (מתוך אתר משרד האדריכלים klipp)
 טכנולוגיה חשופה (מתוך אתר משרד האדריכלים klipp)    
כשנורמן פוסטר ניגש לתכנן את התיכון על שם אלבר קאמי בדרום צרפת, הוא יצר את ההיפך מבתי הספר הכבדים והנוקשים שהכיר מילדותו בבריטניה. הוא תכנן מבנה שמשדר פתיחות וקלילות, ובמקביל מנצל אנרגיה טבעית ומתחשב באקלים.

למרות שהוא מתוכנן לאורך ציר אורכי, בית הספר אינו יוצר תחושה של מסדרון חשוך ואינסופי, אלא של חלל מואר ומאוורר. פוסטר כינה את הציר האורכי הזה "רחוב", וכאן יוצאים לפועל העיקרון האקולוגי של והעיקרון החברתי של הבניין: החלל הוא זה שמוביל את תנועת האנשים, ובמקביל מייצר את תנועת האוויר.

האקלים הים-תיכוני החם של דרום צרפת היה מרכיב חשוב בתהליך התכנון. הציר המרכזי נמתח בכיוון מזרח-מערב, כך שהחלונות פונים לצפון ודרום. החלל המרכזי מקורה במערכת של שלבים שנסגרים ונפתחים באמצעות חיישנים, וכך יוצרים זרימת אוויר טבעית במבנה.
 

ההר הוליד כיתה

חלל מואר ומאוורר (מתוך האתר של האדריכל נורמן פוסטר)
 חלל מואר ומאוורר (מתוך האתר של האדריכל נורמן פוסטר)   
התיכון Diamond Ranch בקליפורניה, שתוכנן על ידי משרד האדריכלים Morphosis, הוא דוגמא לשילוב בין ערכים אסתטיים, חברתיים וסביבתיים. בית הספר נבנה על מדרון תלול שאיש לא האמין שאפשר להקים עליו בניין ציבורי, ובוודאי לא בית ספר. Morphosis ניצלו את החיסרון לטובתם ושילבו בין הארכיטקטורה לטופוגרפיה לצורך יצירת יישות מאוחדת. האדריכל תום מיין הסביר שרצה ליצור מבנה שמאוחד עם המגרש ולא רק "יושב" עליו, ואכן, בשלבי הקמת הבניין, הוזזה כמות מינימלית של אדמה. הבניין הוא זה שהושפע מהטופוגרפיה, ולא להיפך.

הקווים הזווייתיים, הנפחים המזדקרים והשימוש בחיפוי מתכת, אופייניים לעבודותיו של מיין, ומעניינות במיוחד בהקשר של בית ספר. הכיתות עצמן מחולקות לשישה מקבצים, וכך נוצרים למעשה שישה בתי ספר קטנים בתוך המוסד הגדול. בתוך כל "מיני בית ספר" יש אזורים ציבוריים שמאפשרים מגוון פעילויות. רחוב ציבורי אחד קושר את כל חלקיו השונים של בית הספר, ומשמש הן את התלמידים והן את צוות המורים.
 

לצאת מהקופסה

שילוב בין אדריכלות לטופוגרפיה (מתוך אתר משרד האדריכלות morphosis)
 שילוב בין אדריכלות לטופוגרפיה (מתוך אתר משרד האדריכלות morphosis)   
כשראשוני המתיישבים בתל אביב, אז אחוזת בית, החליטו להקים לעצמם בית ספר, הם מיקמו אותו בקצה הציר הראשי, כדי להמחיש את חשיבות המוסד בחיי הקהילה. מאז נהרס הבנייין המקורי של "גימנסיה הרצליה" לטובת כלבו שלום, אך עיקרון זה עדיין חי ונושם במקומות אחרים בעולם.

האנשים שמאחורי ה-Perspectives Charter School החדש בשיקגו, רצו ליצור מבנה שיהפוך למוקד בקהילה, שרובה משתייכת למעמד סוציו-אקונומי נמוך. אכן, המבנה שיצר משרד האדריכלים Perkins+Will Architects בולט בשטח, מתוך כוונה שהעיצוב הייחודי יראה שחינוך הוא ערך עליון בקהילה. בניגוד לבתי ספר רבים שננעלים עם תום יום הלימודים והופכים ללא יותר מפסל סביבתי אותו אפשר להעריך רק מבחוץ, ה-Perspectives Charter School מציע גם פעילויות לבני נוער בשעות אחר הצהריים.
 
שבירה של הצורה הקופסתית (מתוך אתר משרד האדריכלים Perkins+Will)
 שבירה של הצורה הקופסתית (מתוך אתר משרד האדריכלים Perkins+Will)    
המגרש עליו הוקם בית הספר, ממוקם בין שני כבישים שיוצרים ביניהם זווית - וזו מהדהדת בתכנית ובחזיתות של הבניין, דבר ששובר את הצורה הקופסתית שאפשר למצוא בבתי ספר רבים. צורתו הייחודית של בית הספר גם אמורה לסמל חדשנות ויצירתיות, ולעודד מחשבה בקרב המשתמשים הצעירים, ואולי גם בקרב המורים.

חלונות בגובה כמה קומות משקיפים אל החלקים הציבוריים של הבניין ויוצרים קשר פיזי וסימבולי בין החוץ (הקהילה) והפנים (התלמידים). האדריכלים שמו דגש על אור טבעי וצבעים בהירים, אך לא צבעוניים מדי. על קירות החלל הציבורי המשותף, שנקרא "חדר המשפחה", כתובים באנגלית וספרדית עקרונות המוסד.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by