בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
איפה הילד? 

איפה הילד?

 
 
לימור גריף

ילדים בוגרים לגילם נוטים להיתפס כמוצלחים, ובעיקר כאלו שמקלים על חיינו. האם ההצלחה הזו עלולה לגבות מחיר יקר של אובדן הילדות?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
קטן עליו (צילום:sxc)
 קטן עליו (צילום:sxc)   
ילדים משחקים בארגז החול, משתובבים, משתוללים ונהנים ממשחקי דמיון עם חברים בגילם. הפנטזיה ההורית, מתרכזת פעמים רבות בילדים בוגרים, ממושמעים, חריפים ואינטליגנטים להחריד, שלא נוטים לעשות בעיות לאבא ואמא. רוצים לדעת מה באמת קורה כשהפנטזיה מתממשת?

מי הם הילדים הבוגרים?

את הילדים הבוגרים לגילם מחלקת עבורנו אביטל יעקובי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, לשתי קבוצות עיקריות. בואו נכיר את הילדים ההוריים, אלה שלוקחים על עצמם אחריות יתר, בעוד ההורים, בחלק מן המקרים, חלשים יותר סמכותית. וגם את הילדים שעולם התוכן של בני גילם כלל לא מעניין אותם, והם נוטים לעסוק בעולם המבוגרים. לרוב מדובר בילדים מחוננים, כאלה שהאינטלקטואל שלהם מאוד בולט. ומה הבעיה? יעקובי מסבירה כי לעיתים קיים פער ממשי בין כמות החוכמה והידע של הילד לבין הצד הרגשי שלו.

"בוגר טרם גילו"

ילד בן 4.5 לא מתעניין במשחקי דמיון, הוא מצייר מכונות גדולות, מבריג, מרכיב, וחלילה לא מוכן לשחק בכלים ילדותיים, אלא רק באלה של הגדולים. הוא יהנה מלפרק ולהרכיב מכשירי חשמל שונים. האם השימוש במברג אמיתי והוויתור על מברג המשחק הקטן, הוא חלק מהוויתור על הדמיון?

יעקובי מסבירה כי השימוש בכלי מבוגרים מעניק היגיון לדברים, משקף עולם בטוח ובעל חוקים מוגדרים. ייתכן כי אותם ילדים שמוותרים על גבולות הפנטזיה, מפחדים מעט מעולם הדמיון, שבו אין חוקים. יעקובי מחדדת כי ההגדרה של ילד בוגר טרם גילו, מיוחסת לילד שלא מתנסה בדברים הקשורים בעולם הילדות, החשובים ליצירתיות כמו גם לחברות. "זה פוגם ביכולת שלו להתחבר ולהתבגר יחד עם בני גילו".
 

"לילד בכל גיל יש משימה התפתחותית שונה"

 
ילד שמתנהג בבגרות שלא מתאימה לגילו, נשמע כמי שראוי לשבח. אותו הילד אינו פנוי לאותם הדברים בהם הוא אמור להתעניין, ונמצא מעבר לשלב ההתפתחותי שבו הוא אמור להיות. למשל: ילד עצמאי בן 6 שאוסף את אחותו בת ה – 3 מהגן ומחמם עבורה את ארוחת הצהריים, זו אכן בגרות שהורים רבים יוכלו להתגאות בה, אבל מה בנוגע למחיר? הילד ממלא תפקידים שלא מתאימים לו או שמא מתאימים לו תרבותית. למשל בקהילה החרדית נהוג שבנות כבר מגיל 5 תופסות פיקוד ועוזרות לאימן. יעקובי מציינת שזה נהדר לסביבה, נהדר להורים, אבל להתפתחות הרגשית של הילד, זה לא ממש עוזר. עצמאות אמורה להתאים לאופי וגיל הילד. ילד יכול ללמוד לאכול לבד כבר מגיל שנתיים, להתקלח לבד ואף להתלבש לבד מגיל 5-6 תוך הדרכה הורית צמודה.

ישנם מצבים בהם ילד לוקח אחריות בוגרת, מה שמותיר אותו לדאוג ולשלם מחיר שאינו תואם לגילו. הילד לעיתים יכול לחוש בצד ולא לדעת מי בעצם דואג לו. בחלק מן המקרים הוא חש חסר ביטחון. ללמד אחריות זו משימה נפלאה, הילד יכול לסדר את חדרו, לאסוף את צעצועיו ולערוך את שולחן האוכל, אך חשוב לא להטיל עליו משימות שגדולות עליו, ותובעות ממנו לחפש אנרגיות במקומות שאינו מכיר.
 

שוב ההורה אשם?

מחפש משמעות (צילום:sxc)
 מחפש משמעות (צילום:sxc)   
גם אם המסר של ההורה לא תמיד גלוי, הוא יכול להיות ברור לילד. למשל: ילדה במשפחה חד הורית ניגשה לאימה והדגישה בפניה כי היא רוצה לעשות משהו סופני לעצמה. האם השיבה לבתה ואמרה: מי יישאר לי בעולם? ושלחה אל בתה מסר עקיף, שהיא האחראית לגורל שתיהן, והטילה עליה כובד של אחריות, במקום להיות מגן הביטחון שלה, לתת לה לדעת שיש לה על מי לסמוך ולא להפך.

תנו להם להיות ילדים

החסר נוצר מתוך המציאות הביתית, טוענת יעקובי. מודעות תמיד עוזרת. "הורה צריך לדעת מה הוא יכול לצפות מילד בהתאם לגילו. אם תבחינו בילד שמתנהג בבגרות ועצמאות בהתאם למה שמקובל בגילו שבחו אותו על המצוינות, אך אם הוא ייקח על עצמו תפקידים שאינם תואמים את גילו, חפשו את הסיבה, זכרו גם שיש נטייה סביבתית להתפעל מן הילד וכאמור, שלא בצדק". ואם אכן קיימת הקצנה, הילד דואג אם הגעתם, מתקשר תכופות לשאול לשלומכם, כדאי שתרשו לנורה האדומה להידלק ובדקו את העניין לעומקו. בינתיים, תנו לקטנטנים להיות ילדים, ליהנות מהעולם שלהם בדיוק כפי שהוא, כי הוא נגמר מהר ממה שהם חושבים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by