בערוץ

יוצאים מהמצרים

חדשות התיירות |

תיירות נענע 10

משמאל מפל, מימין תהום, במלחמה נגד חוקי המשיכה: סיור למטיבי לכת ואוהבי האתגרים, על רכס המספק תצפית מדהימה על המכתש הגדול ועל בקעת צין

מסלול למיטיבי לכת. מכתש רמון (FLICKR, heatkernel)
נקודת מוצא: חניון חולות צבעוניים בפתח המכתש הגדול.
נקודת סיום: חניון לילה ליד תחתית מעלה צין, כ-5 ק"מ מדרום-מזרח לשדה בוקר.
תחבורה ציבורית: אין תחבורה ציבורית לנקודת המוצא. בכניסה לקיבות שדה בור, כ-6 ק"מ מצפון –מערב לנקודת הסיום, עוצר קו 392 (אילת מצפה רמון).
אורך המסלול: כ-32 ק"מ.
משך המסלול: יומיים.
יציאות אפשריות: בנחל מדור ובנחל עפרן. כניסת רכב לשטח מחייבת תיאום עם קצין הבטחון של מפעל אורון (טל' 08-6564945).
דרגת קושי: מסלול קשה, למיטיבי לכת בלבד.
מים בדרך: בשער הכניסה למפעל אורון.
ציוד: כובע, קרם שיזוף, אוכל, שק שינה והרבה מים.
עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב.
מפת טיולים וסימון כבישים: מפה 15 (הנגב התיכון).

מאובנים של צדפות, ומימין תהום

מהר למישור. אחד השבילים בשדה בוקר (FLICKR, InfinitelyDigital)
נקודת הסיום הרשמית של המסלול הקודם הייתה מצד יורקעם. מכאן ממשיך שביל ישראל אל נקודת הגובה 450 כשהוא צמוד לסימון שבילים שחור. מכיוון שעשינו את הלילה בחניון שעל כביש 225, נתחיל את המסלול כאן, מבלי לחזור על עקבותינו.

מול חניון הלילה יש שלט המכוון דרומה אל "הסנפיר". חוצים את הכביש והולכים בשביל שחור בעקבות השלט. אחרי כחצי קילומטר מגיע השביל לנקודת גובה 450. מכאן מתחילים לעלות במדרון הכרבולת בשביל עם סימון שחור ועם סימון שביל ישראל. מימיננו ניצב מצוק באורך כמה עשרות מטרים והוא מסוכך על ראשינו. כאשר המצוק מסתיים, אנחנו ממשיכים ללכת על קו הרכס, בין גבעות הקירטון של בקעת אורון (משמאל) לבין המכתש הגדול (מימין). ממקומנו הגבוה אנחנו צופים על המכתש כאילו היה צילום אוויר.

כשני ק"מ אחרי נקודת הגובה 450 אנחנו פונים שמאלה ויורדים אל חניון הלילה ליד מפעל אורון. ליד שער המפעל יש ברזייה. אל תשכחו להצטייד במים. הירידה לאורון נעשתה לצורך עלייה. אחרי הצטיידות במים אנחנו חוזרים ומטפסים להר כרבולת. בסוף העלייה מצטלב שביל ישראל לשביל מסומן כחול, וכאן הוא פונה שמאלה, ומתחיל לעלות ולרדת על הכרבולת. כ-5 ק"מ אחרי הפנייה שמאלה אנחנו חוצים את נחל מדור ועולים על שביל מסומן כחול. לאחר חציית נחל מדור אנחנו מתחילים לעלות במדרון תלול, ומגיעים בתוך מאות מטרים ספורים אל נקודת גובה 682. כאן הסימון הכחול מתחלף בסימון אדום, וכאן מתחילה גם ירידה מתונה. אם נסתכל על האדמה, נראה מאובנים של צדפות ושל חלזונות. פעם, מתברר, היה כאן ים. עוד קילומטר נראה סלע דמוי שן ניצב מעל המכתש, ואנו נלך אליו ונמשיך בדרך על קצה מצוק. רוח חזקה מכה בפנינו וצריך להיזהר, כי קו הרכס צר כאן מאוד ורוחבו מגיע לעיתים לשניים-שלושה מ'. מימין תהום, משמאל מדרון תלול, ואנחנו הולכים ביניהם כמו על להב של סכין.

ירידה נגד חוקי המשיכה

בין שביל ישראל לשבילים ישנים יותר. הירידה לנחל צין (FLICKR, InfinitelyDigital)
עוד קילומטר אחד והשביל יורד מהמצוק. וקו הרכס נעשה רחב יותר. הסימון כאן טוב, וחשוב יותר מתמיד לשים לב אליו. בכל פעם שאנחנו מתקרבים לאחד הנחלים היורדים מהרכס אל בקעת צין, הסימון לוקח אותנו ימינה וחוסך מאיתנו ירידה אל ערוץ שאיננו אמורים להיות בו. אם תפספסו סימון אתם עלולים לפספס מעקף של ואדי, למצוא את עצמכם בערוץ תלול היורד אל בקעת צין ולבזבז הרבה זמן ואנרגיה על החזרה אל השביל.

כארבעה ק"מ אחרי נקודת גובה 682 השביל מתעקל שמאלה ויורד לצד האפיק של נחל עפרן. בהתחלה הירידה קלה למדי, אבל אחרי קילומטר אפיק הנחל כמו נשבר ואנו עומדים לפני רצף של מדרגות סלע. האפיק קניוני והירידה קשה ומעוררת את ההרגשה שאנחנו הולכים בניגוד לחוקי המשיכה. שכבות הסלע שהקניון חתור בהן נטויות בשיפוע חד, ואנו יורדים באלכסון הזה וכמו מסתכלים על העולם בזווית חדה. עוד מעט ואנו מגיעים למפל שגובהו חמישה מטרים, ומתחתיו גבים עם מי גשם ירקרקים. הירידה תלולה, אבל מישהו תקע מדרגות ברזל בסלע והן מאפשרות לנו לרדת ללא סיכון אל הגבים. מהגבים עולה השביל מעט כדי לעקוף קטע מסוכן ואז חוזר לערוץ וממשיך לאזור של גבעות קירטון המציינות את סוף הירידה.

השביל האדום ממשיך לרדת בנחל ומתקרב לקו מתח גבוה. כאן פונה השביל האדום שמאלה, ואילו שביל ישראל ממשיך ללכת דרומה עם הנחל ומביא אותנו אל חניון הלילה. אם הצטיידתם במספיק מים, זה הזמן לחגוג עם מרק נפלא ואולי גם להתכונן לשינה הרחק מהרוחות החזקות שעל קו הרכס. מחניון הלילה אנחנו ממשיכים ללכת בדרך עפר לכיוון דרום-מערב, ולאחר כקילומטר פונים ימינה ומתחילים לטפס. שלושה ק"מ של טיפוס יביאו אותנו אל נ,ג 334 ובה נפסיק לטפס ונפנה שמאלה אל שביל מסומן שחור. כמעט קילומטר אחר כך מצטרף אלינו מימין שביל מסומן כחול, וצבע השביל משתנה לכחול. אחרי עוד שני ק"מ מצטרף אלינו מימין שביל אדום וצבע סימון השביל שלנו מתחלף לאדום. השביל האדום מתעקל דרומה ומכניס אותנו ליובל של נחל צין, ואחרי קילומטר לערך אנחנו חוצים את אפיק נחל צין, ורואים הרחק לפנינו את הצוקים הלבנים שעל גדות הנחל הרחב הזה. כמה עשרות מטרים אחרי היציאה מהנחל אנו פונים ימינה ועולים על דרך רחבה, המסומנת גם היא באדום.

2.5 ק"מ על הדרך הרחבה וסימון השביל משתנה לשחור. עוד כ-1.5 ק"מ ומהדרך מסתעף שמאלה שביל כחול, שנועד לקחת אותנו סוף-סוף לחניון הלילה הקרוב,עשר דקות הליכה והשביל הכחול מצטלב עם דרך רחבה מסמנת ירוק שבצמוד לה נמצא החניון. אם אתם מצוידים ללינת לילה ויש לכם די מים להמשך המסלול, אתם יכולים להתחיל ולהתארגן לשינה. אם נגמרו לכם המים או שאתם זקוקים למקלחת ומיטה עם סדינים, אל תפנו מהדרך השחורה אל השביל הכחול, אלא המשיכו בדרך השחורה. לאחר כ- 1.5 ק"מ תגיעו אל הצטלבות שבילים, ששלט דרכים ניצב לידה, ולכו לפי השילוט לכיוון שדה בוקר. עלייה של כחמישה ק"מ במעלה צין, ומכאן קצרה הדרך למדרשת שדה בוקר, ולכל הפינוקים שמציע בית ספר שדה שפועל בה.