בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ילד בא - לגן  

ילד בא - לגן

 
 
לימור גריף

מה יקרה אם הגננת תקח אתכם לשיחה יום אחד ותגיד שהילד שלכם שונה, מתקשה, אינו מצליח בביצוע משימות? תכעסו ותגידו שאינה מבינה דבר או תנסו לברר האם יש אמת בדבריה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אני לא מוצלחת כמו שחשבת, אמא? (צילום:אימג'בנקgettyimages)
 אני לא מוצלחת כמו שחשבת, אמא? (צילום:אימג'בנקgettyimages)   
קורה שהגננת מזמנת אתכם לשיחה, טוענת שהילד שלכם שונה, הוא לא מתנהג כמו שאר ילדי הגן, לא אוהב לגעת בגואש, לא רוצה לשחק בחול, אינו זוכר יותר מדי על מה דיברנו אתמול, ויש לו, לדבריה, בעיה שכדאי לאבחן. מה תעשו, תיפגעו או תתאפסו? לפניכם הוראות הפעלה.

הקשיים הבולטים לעינינו

מיכל הרפז, יועצת לניהול חינוכי ופדגוגי לגני ילדים, ממרכז הרפז, מסבירה לנו כי שיתוף הפעולה התמידי שמתחולל בין מנהלת הגן להורה, פועל תמיד לטובת הילד. "בימינו יש לא מעט ילדים בעלי קשיים, החל מקשיים בהתפתחות המוטורית, כגון ילד בן שנתיים שעוד לא הולך, בן שלוש שעוד לא מדבר, ובן שנה שעוד לא יושב" – מה שבדרך כלל נתון גם לתשומת ליבם המרכזית של ההורים שמקפידים לבדוק האם ילדם עומד בסקאלת הגילאים הממוצעת.

הקשיים הבולטים יותר לגננת

הליקויים יכולים להימשך לתופעות מגוונות, כגון קושי בשליפה מן הזיכרון, מוסיפה הרפז, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות בוויסות החושי, קשיים חברתיים, מסורבלות מוטורית, קושי רגשי בדחיית סיפוקים (אלה שרבים המון), קושי ביכולת הקוגניטיבית, ילדים שאינם מפנימים או כאלו שאינם יודעים להתבטא, ועוד תופעות שללא טיפול מתאים, עלולות להתעצם בגילאים בוגרים יותר. לדבריה, מנהלות הגן אומנם לא יודעות ברמה המקצועית לאבחן את הבעיה או התופעה, אך יודעות עצם ניסיונן והאינדיקציה המקצועית שלהן, לשים את האצבע ולדעת, שהנה כאן יש שוני ביחס לבני גילו.
 

שתיקת הגננות

מי בא לשחק עם צ'אנג לי? (צילום:אימג'בנק/gettyimages)
 מי בא לשחק עם צ'אנג לי? (צילום:אימג'בנק/gettyimages)   
מחובתה של מנהלת הגן ליידע את ההורה, ולרכז את תשומת ליבו אל הבעיה, בעוד הילד תמיד תמיד עומד במרכז. הרפז מציינת כי גנים רבים לא יודעים להתמודד עם הקושי, "רובם חוששים לפנות אל ההורה ולציין כי ילדו לוקה בקושי כזה או אחר, שאותו כאמור, כדאי ואף מומלץ, לאבחן בעזרת איש מקצוע מיומן". החשש הגדול של הגן הוא שההורה ייפגע וירצה לעזוב את הגן וכאמור, פרנסתם ומקור הכנסתם המרכזית עלולים להיפגע.

פסיכולוגיה טבעית

בואו נבין את עצמנו, אנחנו הורים לגוזל קטן, דואגים לשלמותו, לבריאותו, לקיומו היום יומי. למה לנו בעיות עכשיו? מכאן חלקנו מפתחים מנגנון הכחשה שפועל נהדר. עצם דבריה של מנהלת הגן עלול לעורר בנו זעם, כעס ומרמור כלפי הגן. למה היא חושבת שילדנו לא מספיק טוב כמו שאר הילדים? הרפז טוענת שהורים רבים בתוך תוכם כן חשים בבעיה, אך בוחרים להתעלם ממנה. במצב הנתון גם הגן מתחיל בסבב של כעסים על ההורה שלא מקבל את דבריו, ומכאן אנחנו נמצאים במעגל של שיפוטיות, ביקורת לא טובה ושבירת האמון הכללי בינינו לבין הגן ובין הגן אלינו, ושוב, ילד קטן נותר לו בודד באמצעה של מערכה.

ומה עושים?

הרפז מציע לנו לזכור ולהפנים כי הגננת פועלת לטובתנו ולטובת הילד שלנו. יש לה ניסיון עשיר מול ילדים, וגם אם היא בסופו של דבר תטעה, מומלץ שנבדוק וניתקל בטעות שבזבזה את זמננו, ולא נתחרט ברבות הימים על משהו שנמנענו מלעשותו. כמו כן, כדאי שנזכור כי גננת אינה מאבחנת מקצועית, היא מאתרת בעיות ותו לא. כדאי ואף מומלץ שלא לוותר על אבחון מקצועי דווקא כדי שנדע כיצד לטפל נכון, במידה והבעיה אכן קיימת. השערות לא יובילו אותנו לשום מקום. כיום, ברוב קופות החולים, קיימים מרכזים להתפתחות הילד שמאבחנים ובוחנים את הקטנטנים בהתאם לסקאלת הגילאים ההתפתחותית.

לסיכום, קשרים טובים עם הגננת מקובלים כמעט על כל הורה ששואף לשלמות ילדו והרגשתו הבטוחה להשאירו בגן. הגננת היא לטובתנו ולטובת הילד שלנו. היא לא מחפשת אותנו, היא לא נגדנו, היא פועלת איתנו יחד, גם אם אנחנו לא רוצים להאמין בזה, אנחנו מגדלים איתה ביחד את הילדים ואבחונים נכונים בזמן, עלולים לחסוך לנו, ובעיקר לילדנו, בעיות חמורות יותר בעתיד.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by