בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
באנו חושך לגרש 

באנו חושך לגרש

 
 
לימור גריף

מדוע אנחנו דיכאוניים יותר בחורף? הגשם יורד, מכסה ומציף אותנו, מעורר רגשות כבדים. חשוך, אפור ונטול צבעוניות של ממש. לאן נעלמה השמש וכיצד נחזיר אותה אל חיינו? הכל על דיכאון החורף, נעים מאוד, הוא כבר כאן

 
 
 
 
 
 
 
 
 
דכדוך עונתי (stock-exchng)
 דכדוך עונתי (stock-exchng)   
דיכאון חורף בצורתו החריפה, יכול להיחשב כהפרעה נפשית, הפורצת בסתיו או בתחילת החורף, וקשורה להתקצרות היום ולירידה ניכרת של אור השמש. כך מבהיר ד"ר בני פלדמן, מנהל השירות הפסיכולוגי, מרכז רפואי "קפלן". היא מכונה בספרות המקצועית Seasonal Affective Disorder ובראשי תיבות הולמים ועצובים למדי: SAD.

דיכאון חורף רגיל, מורגש בצורה חריפה בבוקר והולך ופוחת לעת ערב, מסביר לנו ד"ר פלדמן. "בדיכאון חורף הבקרים אינם קלים אמנם, אך התחושה משתפרת לקראת הצהרים, במיוחד בימים בהירים, והולכת ומתחזקת שוב לעת ערב, כשהחשיכה המוקדמת והקור מעצימים את תחושות הדיכאון והנטייה היא להסתגר במיטה בחוסר מוטיבציה".

מי נמצא בסיכון?

אנשים הנוטים לדיכאון נמצאים בסיכון גבוהה יחסית לפסיביות ולהתנהגות תלותית ורגרסיבית. ד"ר פלדמן מחדד, כי אלו עלולים למצוא את עצמם נסוגים להתנהגות מסתגרת ובמעגל קסמים שלילי, דהיינו, להתדרדר לדפוסים הפתולוגים שלהם. "אנשים בעלי נטיות להתמכרויות עלולים לפנות אל השימוש באלכוהול או בתרופות, שיוצרים מעגלי תלות ורגרסיה, המחריפים וחורגים מתחום התסמונת העונתית. לאנשים אלו רצוי לפנות לייעוץ מקצועי מתחום הפסיכותרפיה, שיוכל לחלצם מגלישה אל מצבים קשים".
 
 
לדבריה של חני טופר, נטורופתית העוסקת במגוון שיטות טיפול, בישראל סובלים כמאה אלף אנשים מדכאון חורף שמתבטא ברמות עוצמה שונות, ובעיקר אלו הם נשים וצעירים החשופים יותר. הבשורה הטובה היא שדיכאון חורף הוא לא גזירה משמיים. ניתן למנוע אותו או להתמודד עם הגעתו על ידי שילוב תזונה המתאימה ביותר לחורף, עוזרת להגן על מצב הרוח ולשחרר סרוטונין במוח.

סרוטונין, חומר שנמצא ברקמות רבות בגוף, הגורם להתכווצות של כלי דם קטנים באזורים של דימום, ופועל כמעביר עצבי בין תאי עצב במוח. במילים אחרות, הסרוטונין פועל במערכות שונות החל ממערכת האחראית על תיאבון והנאה מינית, דרך מערכת שיכוך כאב. כיוצא מזה, שיבוש במאזן הסרוטונין במערכת העצבים עשוי לגרום למגוון מחלות, כמו דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, מיגרנה ועוד.
 

כיצד נשחרר את הסרוטונין?

מומלץ לצאת החוצה, לשאוף אויר ולספוג מעט שמש (stock exchng)
 מומלץ לצאת החוצה, לשאוף אויר ולספוג מעט שמש (stock exchng)   
טופר מסבירה כי פחמימות מורכבות, מזון חם, חלב חם, מעט שומן וגם סוכרים פשוטים יצליחו לשחרר סרוטונין. "קדרות, בישול איטי, חמין, דייסת קוואקר ושוקו חם הם דוגמאות נפלאות למזון חורפי קלאסי שהוא חם ועשיר בפחמימות מורכבות".

הנה באה השמש

לדבריו של ד"ר פלדמן, ההתמודדות עם תופעות קלות של דיכאון החורף יכולה להיעשות באמצעים עצמיים או בסיוע הסביבה הקרובה. לדבריו יש ערך לחשיפה מרובה לאור ולשמש ולפעילות גופנית סדירה המעוגנת בסדר יום קבוע. גם פעילות חברתית ומנטלית אקטיבית, עדיפה על פסיביות: "קריאה וכתיבה עדיפים על רביצה בחוסר מעש מול הטלוויזיה. יציאה לבילוי וסתם הליכה נמרצת באוויר הצח, יכולים להיות אמצעים יעילים להתמודדות עם הנטייה להסתגר".

אלטרנטיבה טבעית

האופציה האלטרנטיבית מציעה לנו טופר מגוון עצות שימושיות איך לצאת במהירות האפשרית מן הדיכאון: אכלו ירקות כתומים ואדומים, ירקות טריים, אותם מומלץ להוציא מהמקרר כשעה לפני ההכנה, כדי להשוותם לטמפרטורת החדר; אכלו פחמימות מורכבות: דייסת קוואקר עם קינמון, פסטה או סחלב חם; גם לתבלינים יש השפעה מחממת ומקטינת דיכאון
כמו ציפורן, קינמון, רוזמרין, מוסקט, ופפריקה מתוקה וחריפה.

אל תוותרו על הליכת בוקר אפילו כשקר: צאו לטבע, בקרו בחורשה, בחוף הים, אפילו עבודה בגינה מומלצת, דווקא כי החשיפה המינימלית לשמש, היא הסיבה העיקרית לדיכאון חורף ולכן מומלץ לשהות באור לפחות 20 דקות ביום. נצלו את הפסקת האוכל בעבודה לשהייה באור השמש, חנו מספר רחובות מרוחקים ממקום העבודה ולכו ברגל, פיתחו חלונות והציפו את הבית או מקום העבודה באור טבעי.

טיפולים גם הוכחו באלטרנטיבה מעולה למניעת דיכאון ובפרט, עיסוי נחקר רבות בבתי חולים פסיכיאטריים בקרב חולי דיכאון ונמצא כמשפר מצב הרוח ומקטין תלות בתרופות. על אחת כמה וכמה בקרב דיכאון קל ודכדוך. ואם לא בא לכם שיגעו בכם כשקר ועוד קצת עצוב, טבלו באמבט עם שמנים ארומאטיים - שמן אשכולית, מיורן או נרולי הם המתאימים ביותר לטיפול ומניעה של דיכאון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by