בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
חלוצי האופנה 

חלוצי האופנה

 
 
מיה זיו

תערוכת צילום חדשה במוזיאון ארץ ישראל מציגה את הסצנה הלוהטת של שנות ה-50 ומהווה מאגר ויזואלי מרתק לכל חובבי האופנה. כך נראו חיים אורבניים ללא קניונים, מותגים ודוגמניות רזות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פסטורליה בטבע בשילוב עם שמלה בסגנון שאנל (יח"צ)
 פסטורליה בטבע בשילוב עם שמלה בסגנון שאנל (יח"צ)   
אומרים שהיה כאן שמח לפני שנולדנו, עשייה תרבותית ענפה, חיי חברה תוססים וביצה אופנתית עשירה בהשפעות חלוציות ומדבריות. בתערוכה חדשה שתעלה החודש במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב יוצגו צילומיו המיוחדים של מקסים סלומון, מראשוני צלמי העיתונות בארץ.

מקסים סלומון, החל את דרכו בתקשורת הישראלית כצלם המערכת של "העולם הזה" ותיעד בדרכו הייחודית את הווי החיים התל אביבי של שנות ה-50 לצד צילומי חדשות ודיוקנאות של בכירי הממשל. למרות שרק קמצוץ מעבודותיו הן תצלומי אופנה מובהקים, ניתן למצוא בלא מעט מהתמונות עדות לסגנון הלבוש והסצינה האופנתית המקומית ולהנות מגל נוסטלגיה מתקתק לימים נטולי דוגמניות כחושות, מותגי על יקרים, קניונים וסטייליסטים נמרצים.
 

מפלמ"ח ועד גרבי ניילון

מודעות לאופנה בינלאומית (יח"צ)
 מודעות לאופנה בינלאומית (יח"צ)   
תחילת שנות החמישים היו השנים המסוגננות של משכית, של מעיל המדבר והמעצבת פיני לייטרסדורף, ושל ריקי בן ארי, כוהנת האופנה המקומית. ימים תמימים של מודעות אופנתית ראשונית שביצבצה מבעד למדי החאקי של החלוצים והפלמ"ח, גרבי הניילון, חזיות הסטרפלס, הריקודים הסלונים וניצני נהנתנות תל אביבית שהפכו למאפיין הבולט של העיר התוססת.

הדלות הכלכלית הובילה לפתרונות אופנתיים יצירתיים. עקרות בית רבות ידעו אז לתפור ונהגו להציץ במגזינים נחשבים שהגיעו מאירופה ולהעתיק את הדגמים האופנתיים של שאנל ואיב סאן לורן, שרק התחיל אז את דרכו בדיור, בגרסה מקומית מוזלת.
 

דלות היא עניין של השקפה

דמות הגבר הבריא, מתוך המכביה (יח"צ)
 דמות הגבר הבריא, מתוך המכביה (יח"צ)   
גם נשים קשות יום הביאו איתן את תרבות הלבוש האירופאית, שהפרידה באדיקות בין מערכות לבוש שונות: יום וערב, עבודה ופנאי והקפידו להופיע בפומבי, לקונצרטים ותיאטרון, עטויות במחלצות מפוארות תוצרת בית. מלכת היופי הציונית הראשונה נבחרה ב-1950, דוגמניות האופנה הפכו למבוקשות והציגו יופי בריא ומלא, בגזרת שעון החול שהייתה אז אדיאל היופי. היום בטי רוקאווי הייתה זורקת מכל המדרגות דוגמנית בעלת סילואטה כה מעוגלת, אבל אז ידעו המעצבים לעשות כבוד לאגן המלא והחזה השופע.

הצצה בתצלומיו של סלומון מגלה לנו עולם אופנתי שנעלם לנו בינתיים, במרדף האינסופי אחר המותגים, המעצבים והיחצנים שכה מאפיינים את העשייה המקומית. רטרו שנות החמישים עשה קאמבק גדול בשנים האחרונות, אך גם העיצובים המתוחכמים ביותר לא מצליחים ללכוד את אותו שיק חמקמק של נשות הפיפטיז.
 
 
גזרת השמלות בשנות ה-50 הייתה רכה ונשית יותר (יח"צ)
 גזרת השמלות בשנות ה-50 הייתה רכה ונשית יותר (יח"צ)   
שמלות הפרינסס עתירות הבד בנוסח כריסטיאן דיור, כפפות דקיקות ומעודנות שנתנו טאצ' מלכותי גם לפועלת קשת יום, הדפסים העליזים שמצליחים לשמח גם בתצלומי השחור לבן, חצאיות A מתנפחות כמו שקוקו שאנל אהבה לעצב, קו הכתפיים הרך והנשי, תכשיטי הפנינים האלגנטים והתסרוקות הגבוהות והמוקפדות.

בניגוד לנשים המלאות והנשיות, הגברים של הפיפיטיז, כך נראה בתמונות, היו חטובים ושריריים יותר. שנים של רביצה מול המחשב והטלוויזיה הפכו את הגבר הישראלי מיפה הבלורית והתואר שבתמונותיו של סלומון לגיק רופס ועצלן של שנות ה-2000. נותר רק להביט בהערצה על הגברברים הנמרצים הניבטים מתצלומי התערוכה, עוסקים במגוון פעילויות ספורטיביות, או עוטים מדי טייס חתיכיים ומביטים בהרהור בקו האופק. בשביל כאלה בחורים ודאי היינו מוכנות להדחס למחוך עצם חונק וחצאית הדוקת מותן, שהיו כה אופנתיים בימים ההם.


תערוכת תצלומיו של מקסים סלומון תציג ב מוזיאון א"י בתל אביב, מה-25.12.07 ועד לחודש אפריל.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by