בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מה התכוון הצייר? ב' 

מה התכוון הצייר? ב'

 
 
לימור גריף

האם מותר לתקן לילד ציור, האם זה נורמלי לצייר אברי מין? מדוע נוטים ילדים לקרוע לעיתים את הציור שזה עתה ציירו? ומה באמת עושים עם כל יצירות האומנות הללו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
על מה מעידה כתיבה לפני כיתה א'?
 על מה מעידה כתיבה לפני כיתה א'?    
אנחנו כל כך רוצים לדעת מה מסתתר מאחורי ציורי הילדים של ילדנו. האם עובר עליהם משהו שהיינו צריכים ליהות ערים אליו. מיכל, וימר מפענחת ציורי ילדים, מסבירה.

האם שרבוט מעבר לגיל שלוש יהווה בעיה?

בגיל שנה וחצי מופיעה יכולת השרבוט, בגיל שלוש יצירת דמויות, ומכאן היד נטויה. במידה וילדכם פסע אל מעבר לגיל שלוש- ארבע ועדיין לא עומד בקצב חבריו, שהחלו לצייר דמויות אנושיות, אל דאגה, מציעה מיכל: "הדבר אינו מעיד בהכרח על עיכוב התפתחותי. בראש ובראשונה, חשוב להשוות את הילד לגרף ההתפתחותי שלו, במידה וקיימת התקדמות בהשוואה לעצמו, יש לערוך אותה ורק אח"כ לבדוק כיצד הוא בהתאם לשאר. מאחר שהציורים הם שפה, יש בהם לפעמים קודים אישיים וקצב התקדמות שונה מילד לילד".

לצייר על הדף, על הרצפה, הקיר ועל מה שבא

בגילאים הללו הילד עדיין לא מפנים לחלוטין את מושג הגבולות. מיכל מציעה, כי מאחר והחוויה החושית שהילד סופג מציור על קיר, זהה לחלוטין לחוויה שניתן להפיק מציור על נייר או קרטון, גם תופעת הציור על הקירות נפסקת מאליה, כאשר הילד מפנים את גבולות המרחב וחוקי הסביבה.

על מה מעידה כתיבה לפני גיל כיתה א'?

הכתיבה המוקדמת, מסבירה מיכל, מעידה על התפתחות של יכולת מוטוריקה עדינה, כמו גם על שיפור הקואורדינציה בין מוח- עין- יד והתפקוד במרחב. "אין הדבר מעיד על בשלותו של הילד ללימוד קריאה וכתיבה, ומדובר בשלב שחולף מאליו ויחזור אצל חלק מהילדים לקראת גיל ארבע".

ילדים שמעדיפים לצייר בשכיבה

"אצל חלק מהילדים, זהו ביטוי לחגורת כתפיים חלשה (המקשה עליהם את הציור בישיבה) או קושי במיקוד ראייה, שבעטיו הילד מעדיף לצייר קרוב ככל האפשר לדף עצמו".
 

כמה מותר לי להחמיא ולהגזים עם פיקסו הקטן?

 
כאשר רוצים להחמיא לילד ולהגיד מילה טובה על הציור, מציעה מיכל להשתמש באמירות שניתן לעמוד מאחוריהן. "האמירה: 'זה הציור הכי יפה בעולם', היא אמירה בעייתית מיסודה, מה גם שהיא מלחיצה ומחייבת למדי. עדיף לומר: 'זו מתנה נהדרת, זה הכי יפה בשבילי' או להוסיף מחמאות שקשורות לרגשות סביב התהליך עצמו".

מתי מותר לתקן לילד את הציור?

באמנות אין נכון ולא נכון, אומרת מיכל. "מטרת הציור היא לשקף את עולמו הפנימי של הילד, וככזו אינה רצופה תשובות נכונות או שגויות. יותר מזה, ילד המצייר שמיים אדומים מודע בדרך כלל, לצבעם התכול שבמציאות, אך בוחר לצייר כך בגלל סיבות אחרות".


האם זה נורמלי לצייר אברי מין?

"באופן כללי, ציור איברי מין אופייני לגילאי שלוש עד חמש, כחלק מהמודעות שהילד מפתח לגופו. מעבר לגיל זה, כאשר הילד מצייר דמויות לבושות ולאחת מוציא את איברי המין מחוץ לבגדים, יש להתייחס לכך באופן שונה. כמובן, שלשם איתור מצוקות חמורות והתעללויות שונות, אין להסתמך על ממצא אחד שמופיע בציורים, אלא על הצלבות והשוואות רבות ומגוונות".

מדוע ילדים עשויים לקרוע את הציור שציירו לפני רגע?

כשילדים "כועסים" על הציור, אומרת מיכל, הם ניגשים למשימה בחוסר סבלנות, חורקים שיניים, מנדנדים רגל בעצבנות, וכשיסיימו לצייר יקרעו את הדף, יקמטו ואף ישליכו אותו לפח. "במקרים הללו, אין ספק כי משימת הציור מפגישה את הילד עם תחושות ורגשות שקשה לו לבטא באופן ישיר, ולכן הוא מעדיף לבטאן בדרכים עקיפות. ילדים רבים שרואים שהתוצאה המוגמרת אינה תואמת את התכנון המקורי, קורעים את הדף ומסרבים לראות בו כשלהם. במקרים האלה, חשוב להראות לילד שגם לכישלונות יש מקום, ואין זה סוף העולם".
 

ציורים גרושים

למה להרוס את העפרונות?
 למה להרוס את העפרונות?    
"במחקרים רבים נמצא, שילדים להורים גרושים נוטים להתלבט במהלך הציור לגבי הדמויות שיציירו, שמא האם תיעלב במידה ויצרפו גם את האב לתמונה. כמו כן, יש ילדים שמציירים שוב ושוב את משפחתם ומתקשים להיות שבעי רצון מהתוצאה, וילדים שמקפידים על ארגון יתר בציור מתוך רצון לשלוט באי הסדר שנוצר במציאות".

בית עם סורגים

סורגים יעידו, בחלק מהמקרים, על גישה מסויגת ומאופקת של הילד, תוך נטייה למופנמות והתרחקות. מצד שני, מוסיפה מיכל, לאיכות הקו, לכמות הסורגים שהילד מצייר ולבחירת הצבעים, יש תפקיד משמעותי במיוחד, "משום שקיימים מקרים בהם הסורג והבריח יעידו דווקא על יכולת הבחנה איכותית של הילד במאפייני סביבתו".

למה להרוס את הטושים?

"בין הגילאים שנה לשנתיים וחצי, מתחילה תופעת נעיצת כלי הציור בדף, במנח אנכי או אלכסוני, ויצירת מפת נקודות. תופעה ממנה הילדים מפיקים הנאה רבה, ונוטים לחקות אחד את חברו סביב שולחן הציור של הגן. הפעולה הזו מצטרפת לעוד מגוון פעולות חושיות שבאמצעותן הילד חווה את העולם שסביבו".

מותר לי לצייר עבור הילד?

"עדיף להשתמש ביד הנגדית (יד שמאל לימניים, ויד ימין לשמאליים) ולצייר בכוונה באופן בלתי מיומן. אפשרות נוספת, היא לצייר בעיניים עצומות ולבקש מהילד שינחה את ידו של המבוגר".


ערימות של אומנות – מה לעשות?

אכן, כמויות רבות ובלתי מבוטלות של ציורים נאספים בבית עם התפתחות גיל הילד. מיכל אומרת כי אפשר להניח מספר ציורים יחד (על השולחן או על המקרר), ולצלם את הילד ואותם במצלמה רגילה. "את התמונות תוכלו לשלב באלבום התמונות של הילד, וכך יישארו הזיכרונות מהן עם מינימום רגשות אשם".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by