בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ילד סנדוויץ  

ילד סנדוויץ

 
 
לימור גריף

השמנה היא ללא ספק המגפה של שנות ה-2000, אך ברגע שהיא נכנסת בדלת ביתנו זה מפסיק להיות אייטם תקשורתי והופך לבעיה של ממש. על השמנה יתר, ילדים ודרך חיים חדשה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
למגיפה יש פנים ומסתבר גם רגלים (צילום: אימג'בנק/gettyimages)
 למגיפה יש פנים ומסתבר גם רגלים (צילום: אימג'בנק/gettyimages)   
עקומת ההשמנה נקראת BMI ובעברית: אינדקס מסת הגוף: משקל (בקילוגרם), חלקי הגובה (במטר) בריבוע. השוני בין מבוגרים לילדים הוא שאצל מבוגרים הערכים להגדרת עודף משקל קבועים, אצל ילדים הערכים משתנים בהתאם לגיל ולמין: ערך BMI מעל 85% מוגדר כעודף משקל, וערך מעל 95% מוגדר כהשמנה. שיחה עם ד"ר אורית פנחס - חמיאל, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת נעורים בביה"ח לילדים ע"ש ספרא, מרכז רפואי שיבא, תל השומר, על השמנת יתר, הגורמים שיכולים להוביל אותנו אליה, דרכי הטיפול הנפוצות ובעיקר כיצד להימנע.

כיצד נבחין בהשמנת יתר?

"המבחן הטוב ביותר הוא מראה העיניים, מרבית ההורים מזהים אם ילדם סובל מהשמנה. בנוסף במפגשים עם רופאים או אחיות בטיפת חלב, הילד נשקל ונמדד אחת לתקופה וניתן לחשב באיזה אחוזון הוא נמצא בנוגע למשקל גופו".

מתחת לגיל שלוש

"לילדים מתחת לגיל שלוש או תינוקות שהם רק יונקים, אנו דואגים פחות. אנחנו בוחנים אם ההורים שמנים בעצמם. במידה ושני ההורים רזים, קרוב לוודאי שמדובר בעודף משקל שיחלוף עם הזמן". אנו מבררים עם המשפחה את להרגלי האכילה שלהם. "קיימות לא מעט משפחות שאינן מודעות להרגלי האכילה הלא טובים בעודם מפריזים למשל בשתייה מתוקה, תוספות לא נחוצות של דייסה, קורנפלור, חמאה, טחינה וכו'. אותם נפנה אל דיאטנית במטרה ללמוד לשנות הרגלי אכילה. הורים שמנים צריכים לקחת בחשבון כי הילד נמצא בסיכון יותר גבוה להשמנה, לכן כדאי מאוד למנוע שילוב בין גורמים של גנטיקה לבין סביבה שהיא שמנה מטבעה".
 

מעל גיל שלוש

 
לדבריה של ד"ר פנחס - חמיאל, אצל ילדים שסובלים מהשמנה מעל גיל שלוש, יש לבחון לעומק את הרגלי החיים, שכן הסיכויים שלהם להישאר עם עודף משקל גבוהים יותר. גם אצל ילדים בגילאים אלה נעשית הדרכה מבוקרת על ידי דיאטנית שמשלבת אורח חיים בריא ודורשת מהילד ומהוריו ליישם פעילויות אשר מגבירות את ההוצאה הקלורית. "בגילאים מבוגרים יותר, הסיכוי הסטטיסטי שבעיית השומן תיפטר מעצמה נמוכה הרבה יותר, לכן הטיפול הראשוני מאוד חשוב".

חינוך נגד השמנה

"חשוב שנבין שאצל ילדים אין טריקים של דיאטות כאסח או שימוש כזה או אחר בתרופות שונות, מדובר בחינוך ושינוי אורח החיים". לדבריה של ד"ר פנחס - חמיאל, חינוך נכון ייעשה בראש ובראשונה מצידו של ההורה: "אל תאפשרו כרסום אינסופי של ממתקים, הימנעו ממאכלים עתירי קלוריות והקפידו על העניין כדבר שייהרג ובל יעבור, בעיקר אם תבינו כי מדובר בסכנה ממשית".

לפניכם מספר כלים שמציעה לנו ד"ר פנחס - חמיאל, במטרה למנוע חיים של דיאטות וסיבוכים - קחו על עצמכם משימה לחיים בריאים:

הוציאו שתייה מתוקה מן הבית, ילדים צריכים לשתות מים בלבד. השתייה היא אחד מן הגורמים המשמינים ביותר.

אל תתנו ממתקים כפרס על התנהגות טובה, ילדים יכולים מאוחר יותר לפנות אל האוכל או הממתקים בדרישה לתשומת לב חיובית.

הרגילו את ילדכם כי מתוק אוכלים בזמנים קבועים, אם ביום שישי אחרי הארוחה אוכלים קינוח, ניתן להפוך זאת לזמן המתוק. "אצל החרדים למשל לא אוכלים בשר וחלב. הם יודעים שאחרי ארוחה אוכלים פרי, כולם יכולים לנהוג כך".
 

כללים נוספים לחיים בריאים

הפכו את הג'אנק לאירוע נדיר (צילום:sxc)
 הפכו את הג'אנק לאירוע נדיר (צילום:sxc)   
האמינו ושדרו לילדים כל הזמן שממתקים מזיקים לשיניים, יש בהם צבעי מאכל והם בעיקר לא בריאים.

נסו לארגן מסיבות יום הולדת כמסיבות של בריאות עם פירות חתוכים, לדבריה של ד"ר פנחס חמיאל, כמו תפוזים חצויים עם קליפתם הם מעדן שכולם אוהבים. אם תהיו מעורבים יותר תוכלו להתערב גם בארוחות הילדים בגן, חשוב שתביעו את דעתכם. ניתן להזמין דיאטנית לגן שתעזור לגננת לבנות תפריט מזין יותר.

אחת השיטות המוצלחות ביותר היא פשוט לא לקנות ממתקים. ברגע שאין, גם הדרישה תיעלם. ובכל זאת, כשיוצאים החוצה וכולם בפארק מסתובבים עם חטיפים, לכו על החטיף הבריא ביותר: בייגלה, ואם אפשר לא ממולח ומחיטה מלאה.

עבור ילדים שאוהבים לאכול הרבה, כדאי לשלב הרבה מאוד ירקות, מרקים, חלבונים ודגים. מזונות משביעים עתירי ויטמינים שאינם משמינים.

הימנעו ממזון מהיר: המבורגרים ופיצות מזיקים לילדים שלנו. ארוחה הכוללת המבורגר, ציפס מוגדל וכוס קולה מגיעה קרוב ל – 1000 קלוריות.

התמידו בפעילות גופנית. נסו שלא לאפשר לילדים לרבוץ רוב היום מול הטלוויזיה או מסך המחשב. כיום מומלץ לילד לראות טלוויזיה עד שעתיים ביום. הישיבה מול המסך מנוונת אותנו והפרסומות הרבות מגרות אותנו לקום ולאכול. את הפעילות תוכלו לשלב בחוגי שחייה, אופניים, יציאה לפארקים או טיולים רגליים.
 
 

אורח חיים בריא זו לא מילה גסה

את השינויים ממליצה לנו ד"ר פנחס חמיאל שנתחיל קודם כל בבית, "הפכו את אורח החיים למשהו ברור", נכון שזה נשמע לקוח מאיזו פרסומת או אגדה שלא ניתן ליישם, אך במידה וההורים ידאגו כי הארוחות בבית תהיינה נכונות ומזינות, החינוך של ילדיהם יהיה גם הוא בריא. "ניתן על ידי תזונה נכונה למנוע התפתחות של מחלות הקשורות להשמנה".

סיבוכי השמנה

ההשמנה שנמצאת במודעות הבסיסית של כולנו, מועברת אלינו דרך הרופאים והתקשורת מוגדרת כיום כמחלה. וככל מחלה, התחלואה שנלווית להשמנה עשויה להיות מסוכנת. "מדובר בילדים שסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2, הפרעות במשק השומנים (עליה בכולסטרול הרע), בעיות אורטופדיות, בעיות נשימה כולל תחלואה פסיכולוגית שלא מתבטאת רק בגיל מבוגר, אלא כבר בגילאים המאוד צעירים". לדבריה של ד"ר פנחס – חמיאל, ילדים רבים הסובלים מהשמנת יתר סובלים גם מדימוי גוף נמוך ומביטחון עצמי ירוד שמשפיעים על קבלתם בחברה, התקדמותם והתפתחותם הנפשית והרגשית.

על ההורים לדעת כי יצירת אורח חיים בריא כבר מהגילאים הצעירים תקל על הילד מבחינה פיזית נפשית ופסיכולוגית. לעשות ההפך פירושו להעמיד אותו בסכנת חיים של ממש.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by