בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הקלטת הלוהטת  

הקלטת הלוהטת

 
 
לימור גריף

מתי הפכו קלטות הילדים לבייבי סיטר לעת מצוא? כיצד נגביל את מינוני הצפייה בהן ומדוע ילדים אוהבים לצפות באותה הקלטת בלי סוף?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
איפה הבייבי סיטר שלי? (צילום:yoshimov-flickr.com)
 איפה הבייבי סיטר שלי? (צילום:yoshimov-flickr.com)   
לא פעם אנו מוצאים עצמנו מציעים: 'רוצים לראות קלטת?', 'בא לכם שנראה את יובל המבולבל?' והרי ברור שאנו מציעים להם עיסוק זמני, כזה שיתן לנו חצי שעה פנויה לעסוק בענייננו, אך יחד עם קריאות השמחה מצד הילדים מתעוררים אצלנו גם רגשות האשם, שהרי הרביצה הסטטית מול הטלוויזיה לא תוביל לשום אתגר או המצאה מוחית במאה החדשה. רות כהן, פסיכותרפיסטית, מציעה לנו כיצד להתמודד עם הילדים מול כוחן של קלטות הווידאו.

לא בכל גיל

"בכל הנוגע לשימוש בטלוויזיה וקלטות וידאו יש צורך להיות מאד זהירים. ראשית חשוב לציין שלגיל הילד יש חשיבות גדולה מאד. מחקר גדול שהתפרסם בשנת 2004 מצא קשר בין צפיית תינוקות בטלוויזיה לבין הפרעות קשב וריכוז בשלבים מאוחרים יותר. אין זה אומר שחל איסור מוחלט להשיב תינוקות מול הטלוויזיה, אך חשוב מאד לזכור שצפייה פסיבית היא לא תחליף לטיפול ישיר בתינוק ויש להיזהר מאד מלחבר את המילה "אלקטרוני" למילה "בייביסיטר".

התוכן כן קובע

אם תחליטו כן לחשוף את תינוקכם לתוכן טלוויזיוני כזה או אחר, מציעה כהן שהתוכן עצמו ייבחר בקפידה: "חשוב לבחור תוכן איכותי המותאם לגילאים רכים, בין אם מדובר בערוצי התינוקות ובין אם מדובר בקלטות ייעודיות לגיל הרך".
 

מה מבינים פעוטות מן הצפייה בטלוויזיה?

הדרכה הורית תוך כדי צפייה (צילום אילוסטרציה:photos.com)
 הדרכה הורית תוך כדי צפייה (צילום אילוסטרציה:photos.com)   
"כאשר מדובר בפעוטות, חשוב לזכור שלעתים קרובות יש פער בין יכולותיהם הקוגניטיביות, הטכניות והטכנולוגיות, לבין הבשלות הרגשית. כלומר, ילדים קטנים זקוקים לתיווך ונוכחות ההורה בזמן הצפייה, במיוחד כאשר מדובר בקלטת חדשה, אבל לא רק". לכן, כדאי שנשב יחד עם הילד ונזהה עימו את החפצים הנעים על המסך, הנה תמונה של כדור, הנה תפוח, הנה מטוס כחול ונלמד אותו כיצד להתייחס למידע החדש שאנו מכירים לו. גם בקלטות הצפייה המוכרות של בייבי אינשטיין לילדים, נמצא בסוף כל קלטת הדרכה להורה, אילו אלמנטים לחזק, כיצד להעיר לילד את המסרים הנכונים וכו'.

לא נמאס לכם כבר מאותה הקלטת?

לדבריה של כהן, הנטייה של ילדים "להתאהב" בקלטות מסוימות ולבקש לראותן שוב ושוב היא בהחלט תופעה מוכרת ונפוצה, וקשורה בדרך כלל לצורך של הילד להרגיש יותר בשליטה על הנעשה מול המסך. "כאשר הוא יכול להחזיר אחורה ולנגן שוב, יש לו אפשרות להשפיע על המציאות בדרך שלא תמיד מתאפשרת בעולם האמיתי. לעתים קרובות ההתאהבות בקלטת מסוימת קשורה בעיבוד נושאים נפשיים המקבלים ביטוי או רמז בקלטת (למשל, ילדים בני ארבע אשר מתאהבים במלך האריות, בזמן שהקונפליקט האדיפאלי מאד מעסיק אותם וכד')".

הגבלת הצפייה

בנוגע לילדי הגן וילדי הכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי, מסבירה כהן, כי חשוב שנקפיד על התוכן, אך לא פחות חשוב- על המינון. "מכיוון שמדובר בפתרון קל וזמין שמאפשר לא פעם "לגנוב" זמן שקט, יש כאן סכנה שהילד ימצא את עצמו יושב זמן רב מול המסך. וזה זמן שאותו הוא לא מבלה בפעילות ועשייה כמו משחק, יצירה, בילוי עם ההורה וכו'.

במינונים נכונים

"כשם שאפשר ליהנות מדי פעם ממתק, ממזון מהיר או משתייה ממותקת, כדאי גם, בנוגע לקלטות, להגביל את המינון. האחריות כולה מוטלת על ההורה - והכוונה היא לא רק בנזיפה או בכעס, אלא בהצעה וביצירת הזדמנות לפעילויות אחרות, פסיביות פחות".

עוד מוסיפה כהן את יתרונותיהן של קלטות הווידאו: "הקלטות מאפשרות להורה לפקח על טיב המוצר ותוכנו, לעומת התכנים המשודרים בטלוויזיה ולוודא שהוא מותאם לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by