בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
להיות כמו נינט 

להיות כמו נינט

 
 
רויטל קיבק ארמה

אתם עשויים למצוא אותם לחוצים ודרוכים, מסייעים לילדיהם לשנן כמה משפטים לקראת האודישן הקרוב. מה גורם לחלקנו לרצות לשים את ילדינו באור הזרקורים ולהפוך אותם לכלי משחק בידי תעשיית הרייטינג. חומר למחשבה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מגשימים עצמם באמצעות הילדים (צילום אילוסטרציה:photos.com)
 מגשימים עצמם באמצעות הילדים (צילום אילוסטרציה:photos.com)   
עם יד על הלב, מי מאיתנו לא "רצה גם" לזנק אל תוך קופסת הטלוויזיה בילדותו ולרקוד במעגל מאושר עם ילדי "ריצ'-רצ"? מי לא פנטז במקלחת על שעתו היפה בפסטיבל, כשיעמוד על במה מפוארת ואור הזרקורים ועיני כל יהיו נשואות אליו? כמעט כל אחד מאיתנו, איפשהו, מתישהו, חלם להתעטף באבק של כוכבים, ולהרגיש על גג העולם. יש שעדיין חולמים, ויש כאלה, שלכל הפחות, משמרים את חלום ילדותם לדורות הבאים. ראיון עם דגנית בן ניסן, פסיכולוגית ראשית במכון להתפתחות ולשיקום הילד, מרכז "שניידר", על ילדי האודישנים.

על המסלול המהיר

עידן הכוכבות המהירה משגשג והצמר גפן מתוק מאי פעם. מי לא רוצה להצליח בגדול ומהר? "פסטיגלים, מופעי ילדים ואפילו תוכניות ריאליטי, עושים פרסום של מסלול מאד מהיר ושטחי להצלחה", אומרת דגנית. "הרצון לקצר תהליכים ולהשתייך לעולם הזה מאד מדבר לילדים, שמאפיינת אותם בגיל זה אישיות שהיא פחות מגובשת, ועולם הזוהר נראה להם מפתה מאד. הם פחות מודעים להשלכות ולמחיר התובענות שיש בכל העניין הזה".

להגשים חלום דרך הילדים

"למדיה השפעה חזקה מאד על ילדים וכשרואים כוכבים עולים כמו נינט, יש פיתוי מאד גדול לנסות גם, אבל זה משהו שמשפיע לא רק על הילדים", אומרת בן-ניסן. "גם בעבור ההורים, קיצור תהליכים בדרך לפרסום, להצלחה ולעושר של ילדיהם, עושה משהו מאד חזק, וזה נכון שאומרים שלפעמים זהו צורך של אותם הורים להגשים חלומות דרך ילדיהם".
 

הורים דוחפים

 
"נתקלתי בהורים שדוחפים להמון חוגים, כאלו שמתרוצצים מחוג לחוג. אז כן, אנחנו רואים כל מיני מסלולי קידום שיוצרים ניידות מעמדית (כמו ספורט למשל), שזה דבר טוב ומקובל, אבל בתוכניות כמו "כוכב נולד", אנחנו בד"כ רואים הרבה נערים ונערות, שעוברים מסלול קידום מהיר על מנת להשתייך למקום אחר. הצורך בפרסום לאו דווקא קשור במעמד סוציו-אקונומי נמוך (גם אם אפשר לראות הרבה סינדרלות שצמחו מהפריפריות). גם להורים ממעמדות גבוהים יחסית, מאד חשוב לדחוף את הילדים שלהם לפרסום, רק שלהם דרכים מתוחכמות יותר לעשות את זה - יש להם רשת חברתית רחבה יותר".

נהדר, יפה ומוכשר

"קשה לגדול תחת לחץ העבודה של עולם המבוגרים. לילדי האודישנים אסור לעשות טעויות. הם מוכרחים להיות נהדרים, יפים ומוכשרים, אבל בני אדם לא באמת כאלה. הלחץ הזה עשוי לבנות אישיות חד-ממדית שתלויה בקהל שלה ובאנשים אחרים. הוא עלול לחבל בהתפתחות של העצמי העמוק, השלם והמגובש בזהותו. הרדיפה אחר הפנזטיה גובה גם מחיר חברתי כבד מאד, הילדים מוצאים עצמם מנותקים חברתית כשאינם מוצאים זמן לחברים ולמערכות יחסים. בניגוד לדעה הרווחת שסביב הכוכבים הצעירים ישנה מערכת משומנת היטב, לא תמיד תוכלו למצוא מישהו מאחורי הקלעים, שיתמוך בילדיכם וייתן להם קנה מידה ופרופורציה".

ילד מאוכזב

מרבית הילדים אינם עוברים את האודישנים. מדובר בהרבה מאד ילדים מאוכזבים, שיעזבו את אחורי הקלעים בבכי. "קשה לילד להתמודד עם כישלון באודישנים", אומרת דגנית בן-ניסן. "צריך להסביר שיש המון אכזבות בדרך. שגם אם הסיכוי נמוך, זה לא אומר שהוא לא מוכשר - ובמרבית המקרים זה נכון, כי באודישנים מחפשים מישהו ספציפי מאד. לא בהכרח מי שנבחר הוא יותר טוב, אלא הוא זה העונה על הדרישות הספציפיות של התפקיד. לילד קשה להבין את המורכבות הזאת. אם הוא ילך לאודישנים רבים ולא יעבור שוב ושוב, במרבית המקרים הוא עלול לפתח חוסר ביטחון עצמי, למרות שהוא מוכשר".
 

הורה מאוכזב

הגיע הזמן להכיר במציאות (צילום אילוסטרציה:photos.com)
 הגיע הזמן להכיר במציאות (צילום אילוסטרציה:photos.com)   
למשמעות של לאכזב את אבא/אמא יש משקל רב. הורה יכול להביע אכזבה סמויה או גלויה, ובמקרים קיצוניים אף לכעוס ולהעניש ילד שאינו מצליח. במקרים השכיחים יותר נראה ביטויים של אכזבה סמויה, שעלולה להתבטא ב"סימון" של היעד הבא והאודישן הבא. המשמעות של לאכזב את ההורה יכולה להביא ילד לעתים לידי עצב, כעס עצמי, ובמקרים קיצוניים אף לדיכאון ורצון להענשה עצמית.

מבט מבויש לאחור

ילדים אינם מבינים בד"כ את ההשלכות ארוכות הטווח שיש בפרסום בגיל צעיר. ילד יכולים להשתתף בפרסומת בגיל שלוש, ובגיל 12 לראות את עצמם ובכעס לשאול: 'איך נתתם לי לעשות את זה?' בראייה של בוגר זה עלול להביך אותו".

בוחן מציאות

"יש ילדים שהם מאד מוכשרים בדרמה, שירה או ריקוד. הם מטפחים את הכישרון שלהם ומאד לוחצים. תפקיד ההורה להציב גבולות. אם ילד רוצה ומבקש, התפקיד שלנו כהורים הוא לעזור לו לבנות בוחן מציאות - לתת לו הסבר, קנה מידה והבנה לגבי ההשלכות שעלולות להיות לכך שהוא אינו מודע לקיומן, כגון: קימה מוקדמת מאד בבוקר, המתנה מורטת עצבים בתור ארוך עם עוד עשרות ומאות ילדים אחרים ועוד".

אחריות הורית

הילד שלכם עבר את מבחני האודישנים בהצלחה? אולי זו לא סיבה כל כך גדולה לשמוח. עבודה קשה ותובענית איננה מתאימה לילדים. "להורים חשוב לבדוק היטב מה הולך להיות ובמה זה כרוך", אומרת בן-ניסן. "חשוב לבדוק את זמן ההמתנה המשוער ואיך מתייחסים לילדים במקומות האלה, כי לעיתים מדובר גם בניצול של הילדים: ילדים מופיעים בקלטות ללא תשלום, ילדים נדרשים לנסוע ברחבי הארץ ולהופיע בארבעה- חמישה מופעים ביום. כהורים, תפקידנו להגן עליהם ולבצע את כל הבדיקות לפני שהם יוצאים לדרך".

גם אם "הכול" נראה פשוט מושלם, יכול להיות שלא כך עבור ילדינו. טובתם היא מעל לכול. עבור מי שבתור לאודישנים ועבור מי שכבר שם, הכרחי להיות ערים להשלכות ולמחיר הצפוי, ולנסות להקטינו ככל האפשר. וגם אם נדמה לכם שמאד זוהר שם תחת אור הזרקורים. תארו לעצמכם מה זה לעמוד תחתם במשך שעתיים עם איפור כבד.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by