בערוץ

שרידים של חורף

מיה זיו

מחורבות ממלכת יהודה, דרך שרידי כפר ערביים שחרבו במלחמת העצמאות, ועד אסם התבואה של מדינת ישראל. בתחילת המסלול כדאי לסטות מעט מהשביל, ולהקדיש שעתיים שלוש לביקור בגן הלאומי בית גוברין

עם הילדים או בלעדיהם בטיול אביב של שבת (FLICKR, fatal cloepatra)
נקודת מוצא: צומת בית גוברין, על כביש 35, ליד קיבוץ בית גוברין.
נקודת סיום: ת קשת, על כביש 40, כשישה ק"מ מדרום לקריית גת.
תחבורה ציבורית: בצומת גוברין עוצר קו מספר 11 (קריית גת-שקף). בכביש הגישה למושב אחוזם עוצרים קווי האוטובוס 369, 371 0תל אביב-באר שבע) ו-367 (ראשון לציון – באר שבע).
אורך המסלול: 20 ק"מ.
משך הטיול: 7-8 שעות.
דרגת קושי: בינונית.
רכב: כל המסלול, מלבד קילומטר לערך בתחילתו עובר בדרכים טובות לרכב.
מים בדרך: בנקודת המוצא בתחנת דלק ליד צומת גוברין, בחניון של תל לכיש ובמושב אחוזם.
עונה מומלצת: כל השנה.
מפת טיולים וסימון שבילים: מפה 21 (דרום השפלה ושולי הר חברון).

וילה נטושה, גדר בקר, סטייה מהמסלול

מערת הפעמון בבית גוברין. סטייה שווה מהמסלול (תמונה: דורון ניסים)
נקודת המוצא שלנו נמצאת קרוב מאוד לצומת גוברין. בסמוך לצומת לצד הכביש לקיבוץ בית ניר, יש תחנת דלק ומזנון דרכים. ליד הכניסה האחורית לתחנת הדלק ניצב לוח ההדרכה של שביל ישראל, המספר כי יש אתרים קדומים רבים באזור שאנו מצויים בו. לידו תראו את הסימון של שביל ישראל.

אנחנו הולכים מתחנת הדלק אל צומת גוברין וחוצים את כביש מספר 35. אחר כך פונים ימינה לכיוון קריית גת. משמאלנו גבעה ועל מורדותיה בית ערבי נטוש שארבע קשתות בחזיתו ("בית השייח"). אחרי בית השייח' מתעקל שביל ישראל שמאלה ומטפס בגבעה. עוד מעט ואנחנו רואים עוד בית ערבי נטוש (,הווילה") בראש הגבעה. חדרים מרווחים, ועל הרצפה נשארו חלק מהמרצפות. בחוץ, תחת המרפסת של הקומה השנייה, צומח חרוב. אנשים ישבו בצילו לעת ערב. מה הייתה התמונה האחרונה שחרתו בזיכרונם מהנוף בטרם עזבו, מי יודע לאן.

עוקפים את הווילה מימין. עוד כ-200 מ' ואנו מגיעים אל דרך עפר טובה ופונים בה שמאלה. מכאן ואילך יעבור המסלול בדרכים טובות לרכב. אחרי כקילומטר על דרך העפר אנחנו מגיעים אל דרך סלולה משובשת ופונים בה שמאלה. הסימון כאן מועט ומופיע על גדרות תיל משמאל לדרך. הליכה קצרה על הדרך הסלולה וגדר בקר חוסמת את דרכנו. אין ספק שמסוכן לנסוע כאן בלילה במהירות. מסירים את הגדר, מחזירים אותה למקומה וממשיכים. עוד כקילומטר, ומהדרך המשובשת מסתעפת שמאלה דרך עפר ההולכת למערת הקולומבריום. זוהי ההזדמנות האחרונה, היום לפחות, לסטות מהמסלול של שביל ישראל ולבקר בכמה מהאתרים הגודשים את הגן הלאומי בית גוברין שממזרח לנו.

מתחילים להרגיש נגב באוויר

אקליפטוס. אולי בנאלי בארץ, אבל נחוץ אחרי הליכה ממושכת (flickr, hoyasmeg)
אחרי כ-1.2 ק"מ על הדרך המשובשת אנו מגיעים אל צומת דרכים ופונים ימינה אל דרך עפר העוברת בין שתי גדרות. מימיננו שדה ומשמאלנו רפת גדולה. אפשר לעצור לשוחח עם הפרות. עוד 200 מ' ואנו מגיעים לעוד צומת. גם כאן פונים ימינה וחוצים בלי לחוש בכך את אפיקו הרדוד של נחל מראשה.

כשני ק"מ אחרי שירדנו מהדרך הסלולה נראה כרם ענבים לפנינו וחורשת אקליפטוסים מימיננו. החורשה הזאת נראית מפתה מאוד למנוחה, אבל כשמתקרבים אליה היא מפתה פחות. סתם חורשת אקליפטוסים. עוד מעט כשהצל יהיה יקר מצירות, נהיה ברננים פחות. בהמשך הדרך נראה עוד ועוד כרמים שפועלים תאילנדים עובדים בהם. נכון, נכנסנו לאזור כרמי לכיש. הנוף כאן מזכיר את הנוף שראינו בגליל התחתון, משוכות צבר שלא טופלו שנים ועצי זית שגדלו פרא. נראה שהנוף הארץ ישראלי שאנחנו כל כך אוהבים הוא נוף שפעם ישבו בו ערבים. קצת אחרי החורשה, במעלה גבעה משמאל לשביל, מצוייה חרבת בירם, ובה שרידי בתים ועוד בוסתנים נטושים. מיד אחרי חורבת בירם מתחלפת דרך העפר שלנו בדרך כבושה בחלקה. עוד כשלושה ק"מ בין הכרמים והדרך הזאת נופלת על כביש 3415 המחבר את מושב אמציה עם צומת לכיש. אם נסטה משביל ישראל ונפנה כאן ימינה, נגיע עוד מעט לחניון הקטן שלרגלי תל לכיש, ונוכל לבקר באתר החשוב הזה המזוהה עם העיר המקראית לכיש.

בין השאר נראה כאן את שער העיר, שרידי ארמון מצודה מתקופת ממלכת יהודה ושרידי מקדש מהתקופה הפרסית הלניסטית. מארמון המצודה שנבנה כנראה בידי רחבעם מלך יהודה, יש תצפית יפה עד הר חברון במזרח וחוף הים במערב. אם אתם לא בעניין של סטיות, חצו את הכביש ופנו שמאלה אל דרך כבושה המקיפה את התל ממזרח. כמעט את כל שבעת המינים תראו על הדרך הזאת. תאנה, זית, רימון וגפן. בבוסתן נטוש מימין לדרך, ושדות חיטה ושעורה משמאל לה.

תערובת של חום וצהוב וכחול

השביל שלנו ממשיך לעבור בין כרמים. קצת יותר מקילומטר אחרי תל לכיש מסתיימים הכרמים ואנחנו מוצאים את עצמנו בשטח חשוף. הנוף כאן לא ממש מעניין, אבל אם הולכים שלושה חבר'ה ושרים, יכול להיות נחמד. כארבעה ק"מ אחרי תל לכיש מטפס השביל על גבעה ומגיע לצומת שבילים. פונים אל השביל הימני ההולך לכיוון קריית גת, שאת בתיה כבר רואים באופק. אנחנו הולכים עכשיו בשערי אסם התבואה של מדינת ישראל, שדות נרחבים עד קו האופק. עברנו שם בתחילת הקיץ והקציר היה בעיצומו. חלק מהשדות כבר נקצרו, ובאחרים עדיין היה ים שיבולים, תערובת יפה של צהוב השיבולים, חום האדמה וכחול השמיים הנקיים מענן.

השביל משיך מערבה לכיוון מושב אחוזם. אחרי כחמישה ק"מ של נוף חקלאי וחורשות אחדות אנחנו עוברים מתחת לקו מתח גבוה. עוד שני ק"מ ואנחנו מגיעים אל מסילת הברזל לבאר שבע. כאן פונים ימינה (צפונה) והולכים לצד המסילה. אחרי 200 מ' פונים שמאלה, חוצים את מסילת הברזל והולכים בדרך כורכר מדרום לאחוזם. אחוזם נראה כמו שנראים מושבים רבים שתושביהם נטשו את החקלאות. רפתות עזובות, לולים שכבר אין בהם תרנגולות ומחסנים של חקלאים שנעשו קבלני שיפוצים ומאחסנים בהם עכשיו חומרי בנייה. חלק מהבתים הפכו במרוצת השנים לווילות גדולות ומרווחות, אחרים נשארו בתי סוכנות קטנים.

מעט לפני כביש מספר 40 פונים שמאלה 0דרומה) אל דרך כורכר שסלולה במקביל לכביש. עוד כמה מאות מטרים ודרך העפר מביאה אותנו אל נחל אדוריים. כביש 40 עובר את החל על גשר, ואילו הדרך ואנחנו יורדים אל אפיק הנחל, פונים ימינה ועוברים עם הנחל מתחת לכביש. משחצינו את הכביש, נראה מולנו תחנת שאיבה של חברת מקורות ורחוק יותר (כ-200 מ') נראה את תל קשת, גבעה עגולה, לא גבוהה, אבל בולטת היטב בשטח. האזור חביב על רועים בדואים מהסביבה. עלי, רועה משבט אל עזאזמה שפגשנו בהגיענו לאחו, הציע לנו לנוח בצל העצים ואמר שהשנה יהיו אולי יותר גשמים, אינשאללה. רגע אחד התלבטנו אם לקושש עצים, כפי שהוא הציע, אבל הגזייה שלנו הייתה זריזה יותר. כוס קפה בצל העצים, מול התנועה המהירה של המכוניות על הכביש, ולידנו הכבשים, שקטות כמו שכבשים יודעות להיות שקטות. האם אפשר לחשוב על סיום חביב מזה לטיול?