בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חדשות התיירות 
צרת רבים 

צרת רבים

 
חדשות התיירות |
 
סיון צדוק

הבריטים אולי סובלים מתורים שלא נגמרים בטרמינל החדש, אבל לפחות לא נפלה עליהם תקרה: הפלופים הקולוסאליים של הטרמינלים הגדולים. כבוד: גם אנחנו בפנים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
התורים בטרמינל 5 בהית'רו בסוף השבוע (אימג'בנק/Gettyimages)
 התורים בטרמינל 5 בהית'רו בסוף השבוע (אימג'בנק/Gettyimages)   
מלכת אנגליה, שהוטרחה להשיק את טרמינל 5 בנמל התעופה הית'רו שפתח שעריו סוף סוף בשבוע שעבר, לאחר 20 שנות תכנון ופיתוח, אולי מצאה נחמה קלה ביודעה שהכאוס שליווה את פתיחתו אינו מחזה לגמרי יוצא דופן בעולם התעופה המודרני. להיפך, הוא אפילו צפוי.

סימון קלדר, עורך מגזין התיירות "אינדפנדס", הכריז בנחרצות כי אמנם שיבושים בעת השקת נמל תעופה שגרתיים הם, אך, הכשלים הנרחבים שליוו את היום הראשון לפעילות טרמינל 5 של הית'רו מזכים את השקת הטרמינל בתואר "ההשקה האיומה ביותר אי פעם". זאת, כיוון היקף התקלות הנרחב- ציפיות גרנדיוזיות והבטחות פרועות למול כשל מבייש לספקן. "בזיון לאומי", קובע קלדר בכתבה שהוקדשה לנושא בבי.בי.סי, "היו להם שישה חודשים לבחון את הטרמינל עד היסוד. מי בדיוק לא הצליח לדאוג שמגרש החניה יתפקד?"
 

ממזוודות אבודות עד הפיכה צבאית

נפתח גרנדיוזי, נגמר על הרצפה (אימג'בנק/Gettyimages)
 נפתח גרנדיוזי, נגמר על הרצפה (אימג'בנק/Gettyimages)   
נמל התעופה הבינלאומי של דנוור, ארה"ב, כיכב בין חבריו להשקות הבעייתיות. פתיחתו בשנת 1995 - באיחור של שנה מהצפוי עקב ליקויים טכניים במערכת המטען - לוותה בבעיות במתקני הבידוק ובטיפול במטען, שגרמו לתורים ארוכים ומאות תיקים נטושים.

מספר שדות תעופה במזרח זכו אף הם להתחלה מיטלטלת. שדה התעופה הענק סובארנאבהומי ('אדמה זהובה') בבנקוק נפתח בספטמר 2006 בצל ההפיכה הצבאית בתאילנד. השדה, שפיתוחו נמשך מעל ל-40 שנה, סבל מעיכובים חוזרים ונשנים בשל בעיות בבניה וחשדות לשחיתות.

תחילת פעילותו של השדה הואטה בשל תקלות מחשב ותקלות מכאניות שגרמו לעיכובים באיסוף המטען על ידי הנוסעים. לדברי נשיא רשות התעופה התאילנדית המפעילה את השדה, הבעיות נבעו מעיכוב בהעברת ציוד הטיפול במטענים מן השדה הישן, דון מואנג, לשדה החדש. הלה התחייב כי זו התקלה הראשונה והאחרונה שתיראה בו. למרות ההבטחה הגרנדיוזית, בחודש שעבר (מרץ) נאלץ הטרמינל להפנות חלק מן הטיסות לנמל הישן, עקב סדקים במסלול ובעיות בשרוולי המעבר מן השדה לטרמינל.
 
 

אתונה לא אולימפית

עמדות בידוק שקרסו. שדה התעופה של קואלה למפור (רויטרס)
 עמדות בידוק שקרסו. שדה התעופה של קואלה למפור (רויטרס)   
השקת נמל התעופה הבין לאומי של קואלה למפור (KLIA) במלזיה ביוני 1998, לוותה בקריסת מחשבים שגרמה לכאוס מוחלט במטעני הנוסעים. שרוולי המעבר ועמדות הבידוק קרסו. תורים ארוכים השתרעו ברחבי הנמל ומערכת הטיפול במטען יצאה כלל משימוש. מזוודות רבות אבדו והנוסעים המתינו בשדה מעל חמש שעות.

רוב הבעיות נפתרו במהלך שנות הפעילות הראשונות, אך מערכת המטען המשיכה לעורר בעיות עד שהוחלפה לגמרי בשנה שעברה. למרות זאת, בעקבות משברים שונים - מהמשבר הפיננסי במזרח אסיה ועד מגיפות הסארס ושפעת העופות – ספג נמל התעופה בקואלה למפור דילול עז במספר נוסעיו.

פתיחתו של נמל התעופה בצ'ק לאפ קוק בבנקוק באותה שנה לוותה גם היא בתקלות איומות. שיבושים במערכות המיחשוב גרמו לעיכובים בטיסות ובמערכות המטען, והותירו את הנוסעים היוצאים והשבים בבלבול עז. מערכות המשא קרסו וגרמו להפרעת פעילות עסקים מקומיים התלויים ביבוא וייצוא טובין.

עוד פשלה ברמה אולימפית נרשמה בנמל התעופה של אתונה, יוון, במהלך ההכנות לאולימפיאדת 2004. פתיחתו של שדה התעופה נרשמה כקטסטרופה לאומית. קלדר סיפר לבי.בי.סי: "הייתי שם ביום הפתיחה. הכל היה בסדר בתחילה, אך במהירה נהיה ברור שמשהו השתבש לחלוטין. היו בעיות עם המפעיל הארצי, 'אולימפיק', שחילק כרטיסי עליה למטוס עם מספרי השערים של השדה הישן."
 

גאווה מבית

נוסעים חוטפים תנומה בטרמינל 3, נתב"ג (אימג'בנק/Gettyimages)
 נוסעים חוטפים תנומה בטרמינל 3, נתב"ג (אימג'בנק/Gettyimages)   
לאחר עיכוב של ארבע שנים ועשרות כתבות, מודפסות ומשודרות, שניסו להסביר לנו את סיבת העיכוב האחרון, קם טרמינל 3 בקול תרועה רמה. מספר נציגים של חברות תעופה זרות אמנם התרשמו מאוד מן הטרמינל החדש, אך הצביעו על מספר בעיות קונקרטיות והביעו חשש מתקלות לוגיסטיקה ותפעול בשדה. עם זאת, תחילת הפעילות תוכננה בקפידה מרשימה ועברה ללא תקלות, לשמחתם של הנוסעים הנלהבים. התקלה הראשונה, עם זאת, לא בוששה לבוא. שבוע בלבד לאחר הפתיחה, התחלפו החיוכים בתורים מתסכלים. בהתאם להוראת השב"כ כי מטענם של כל הנוסעים יבדק באמצעים טכנולוגים, השקיעה רשות שדות התעופה 12 מיליון ש"ח במכונות בדיקה חדישות, שהוצבו באולם הציבורי של הטרמינל החדש.

שיטת הבידוק החדשה גרמה לתורים הארוכים ועיכוב בהמראות. רשות שדות התעופה פנתה לשב"כ לאישור שיטת בידוק שונה שתאפשר בדיקה קפדנית פחות למי שאינו מוגדר כסיכון בטחוני פוטנציאלי. זאת אושרה אחה"צ באותו יום והביאה לקיצור התורים.

חמישה חודשים לאחר מכן, אירע מה שכונה בפי גדעון ברי, המנהל התורן בנתב"ג במהלך התקרית, "מהומה רבה על לא מאומה". בדיקה שגרתית העלתה אי תקינות בדלק שסופק למטוסים. עוכבו מספר טיסות ובסה"כ כ-2,000 נוסעים. אחת הנוסעות מסרה כי העיכוב היה נסבל ביותר, וציינה לחיוב את נוחות הספות בטרמינל.

מרשימה ככל שהיתה השקת טרמינל 3, פרוייקט נתב"ג 2000 הגרנדיוזי שהוקם בעלות של מיליארד דולר, עדיין רחוק מלעמוד בציפיות. סדרת כשלים הנובעים מלחצים פוליטיים וטעויות תכנון מעיבים על ההבטחות הוורודות. דוגמא: הטרמינל עבר את שיא הקיבולת שלו כבר לקראת סוף 2007. התוצאה: צפיפות יתר, תורים מייאשים ועיכובים חוזרים ונשנים במועדי ההמראות. כביש גישה שאמור היה לאפשר גישה נוחה ומהירה מכביש מספר 1 לא נבנה; רכבות ישירות לטרמינל פועלות רק בלילה; השרוולים שהיו אמורים להחליף את האוטובוסים לא הגיעו והפחתת הצפיפות והעומס לא נראית באופק. פתרון צפוי להגיע, תחזיקו חזק, בעוד שבע שנים.
 

קצת פרספקטיבה

עיכובים בטיסות, שעות המתנה ארוכות וציפיה מייגעת למטען ואף אובדנו, אינן חוויות זרות לרובנו. אך כל אלו בטלות בשישים אל מול אסונות אמיתיים שאירעו בנמלי תעופה.

נמל סנטניאל בדנוור כיכב שוב בחדשות בחודש מרץ השנה, כקרסה שלדת הפלדה של בניין הנבנה בשדה על מנת לשמש כהאנגר כלי טיס ובניין משרדים. באירוע לא היו נפגעים.

בקיעה והתמוטטות של חלק מגגו של אגף E, אחד מששת האגפים באולם הנוסעים 2 היוקרתי בנמל התעופה שארל דה-גול בצרפת במאי 2004, גרם להרס חלק מהאגף, 11 חודשים בלבד לאחר פתיחתו. בתקרית נהרגו חמישה בני אדם ועשרות נוספים נפצעו.

שדה התעופה בניירובי, קניה, סבל אף הוא ממנת חלקו של אסונות. באוקטובר 2004 נסגר שדה התעופה עקב פיצוץ שנגרם מדליקת חומרים כימיים במחסן מכס בשדה. חלק מהגג בטרמינל הנוסעים היוצאים קרס. הפיצוץ גרם להרס טובין שאוכסנו בו, ציוד וריהוט בשדה וניפץ את החלונות לתוך אולם הנוסעים היוצאים. פאניקה עזה התעוררה ברחבי השדה. בתקרית נפצעו שני נוסעים.

בספטמבר 2004, בשדה התעופה של דובאי, איחוד האמירויות הערביות, התמוטטות קיר תומך בעת בנייתו של טרמינל 3 בשדה, הביאה לקריסת חלק מהטרמינל שהכיל כ-300 עובדים באותו זמן והביאה להרג של לפחות עשרה מהם וכן עשרות פצועים.

בספטמבר 2006 בנמל התעופה מנורקה, מדריד, התמוטט גג של טרמינל בבניה והביא לפציעת שלושה אנשים.

סיוט בלונדון - על הפלופ של טרמינל 5
שלוש שנים לטרמינל 3 בנתב"ג
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by