בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עושות את זה סולו  

עושות את זה סולו

 
 
רויטל קיבק ארמה

להיות אמא זה לא קל, במיוחד כשאת חד הורית ולבד במערכת ההורות. על מכלול הקשיים, אבל גם על מכלול ההזדמנויות לצאת מסבך הקשר המשפחתי והחברתי שכובל חד הוריות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
דברו על חסרונו של האב (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 דברו על חסרונו של האב (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
לגדל ילדים כשאמא ואבא בבית זה לא קל, על אחת כמה וכמה כשמדובר באם חד הורית שעושה הכל בגפה. איך הן באמת עושות את זה? ראיון עם אלון אורן, מטפל זוגי ומשפחתי, מנהל את מרכז "יחד", רמת ישי ואת מכון "אדוות", חיפה.

אם "חד הורית"

ההגדרה מאוד רחבה, היא כוללת את האמהות שמגדלות לבד את ילדיהן, באופן מלא או חלקי. מכאן עולה, שאמהות חד הוריות הן לא בהכרח אמהות לילדים ללא אבא מבחירה, אלא גם אמהות שמקיימות תא משפחתי חד הורי מובחן, לעיתים, לצד תא משפחתי מקביל עם אבא.

למי ההתמודדות קשה יותר?

באבחנה בין אמהות גרושות לאמהות, שהחליטו לגדל מראש את ילדיהן לבד, קשה לענות על השאלה למי קשה יותר, משום שזה מאוד אינדיווידואלי, תלוי במבנה האישיות, תלוי ברמת הקשר שנשמרת עם האבא, רווחה אישית ועוד. לכל אחד מהמודלים, ישנם האתגרים הייחודיים לו. מבחינת הנטל והעומס הרגשי המוטל על האם, אפשר לומר, שאין הבדל גדול בין המודלים השונים, לאור העובדה, שמדובר במשפחות גרושות, בהן הקשר עם האבא כמעט ולא קיים.

חד הורית אחרי גירושין

במשפחה חד הורית אחרי גירושים, ייתכנו אתגרים שמקורם בטראומת הגירושים, יחסים עכורים בין ההורים או נתק בין האב לילדיו. ילד שגדל במשפחה חד הורית, שבה קיים אבא שאינו שומר על קשר עמו, גדל עם חווית נטישה גדולה. בחוויה שלו, האדם הכי קרוב והכי משמעותי בחייו, נטש אותו ואינו נמצא בחייו. אין ספק שתחושה זו משפיעה על הדימוי העצמי ודורשת עבודה רבה של האם שמטרתה לסייע לילד להתגבר על חוויה זו. ישנן משפחות חד הוריות, בהן הגירושים הגיעו לאחר גילויי אלימות של האבות כלפי האמהות. במקרים כאלה, הילדים צריכים להתמודד עם הטראומה שאליה נחשפו, מעבר לטראומת הגירושין. משפחות חד הוריות אחרות מאותגרות בעימותים בלתי פוסקים בין ההורים, עימותים שאליהם נקלעים הילדים, שמתחילים להוות שק אגרוף של ההורים.
 

חד הורית מבחירה

 
במשפחה חד הורית מבחירה יש התמודדויות אחרות, שקשורות בעיקר בהתמודדות חברתית ורגשית עם העובדה שאין אבא. בקרב אמהות חד הוריות מבחירה, ישנה נטייה להיות רגישות יותר לטענות הילד כלפי העובדה, שהן בחרו להביא אותו לעולם ללא אבא.

בודדה במערכה

"להיות הורה זה דבר קשה, ללא קשר למודל המשפחתי אותו אתה מקיים", אומר אלון. "יש הרבה אמהות שמגדלות ילדים בתא משפחתי מסורתי, אבל חוות את תחושת הבדידות בגידול הילדים, בגלל שהבעלים שלהם אינם נוכחים ואינם שותפים בגידול. במודל משפחתי חד הורי, הקושי העיקרי בא לידי ביטוי בכך, שאין עם מי לחלק את הטוטליות והאחריות הרבה הכרוכה בגידול ילדים. הטוטליות הזאת עלולה להביא למצב בו ההורות הופכת לדבר הבלעדי בחיי הנשים. אני חושב שהורים בכלל ואמהות חד הוריות בפרט, חייבות לזכור, שאושרו של ילד עובר קודם כל דרך האושר שלהן. חשוב מאוד לדאוג שהילד לא יתפוס מאה אחוז מהחיים, וחשוב להקפיד על מקורות תמיכה והתפתחות אישית ו/או מקצועית.

"אמא, איפה אבא?"

"כבר בגיל שנתיים, יכולה להיות התעסקות בכך שאין אבא. זה יכול לבוא לידי ביטוי בהשוואה עם משפחות אחרות בהן יש אמא ואבא או בשאלה ישירה של, מדוע אין לי אבא. ככל שתתרחב ההבנה ניתן יהיה לספר את הסיפור האמיתי, מדוע היה חשוב לי להביא אותך לעולם ואיך זה קרה וכו'. התשובה הטובה ביותר היא תשובה שמבליטה את המודל המשפחתי הייחודי בו מחזיקה המשפחה, תשובה שמבליטה את היש ופחות מדגישה את האין. ככל שהנושא ידובר יותר בצורה חופשית יותר, ימעטו סימני השאלה בהם מחזיק הילד. לכן, חשוב לדבר על הייחוד של המשפחה שלנו, על המודל המשפחתי, על כך שיש סוגים שונים של משפחות, משפחה כזו וכזו וגם משפחה בה יש אמא וילד. עם זאת, חשוב להיות קשוב לצרכיו של הילד ולתת לו מקום להביע תסכול על כך שאין לו אבא, לאפשר לו לדמיין את הדמות של האבא בה הוא מחזיק ולעזור לו לכאוב את העובדה שאין לו אבא. זה עיסוק מתמיד, שעם השנים מתעצם בשל שאלות הזהות שמתעוררות. אך ככל שהנושא לגיטימי יותר ומעובד יותר בשלבים מוקדמים, כך העיבוד של הנושא בגיל ההתבגרות, הופך לאפשרי".
 

מפגש עם מערכת החינוך

בגיל מאוחר עלול לצוץ התסכול על היעדר אב (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 בגיל מאוחר עלול לצוץ התסכול על היעדר אב (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)    
אחד הדברים הבולטים, הוא התחושה של מערכת החינוך ואנשי מקצוע, שהעובדה שאין אבא גורמת לכך שהילד אינו ממושמע או אינו מקבל מרות. דברים אלה עולים פעמים רבות דרך גוננות יתר על האם או הילד, ולעיתים דרך דרישות מוגזמות מהאמהות. המפגש עם מערכת החינוך, כמו כל המערכות החברתיות האחרות, מעורר את המקומות הרגישים ביותר, זאת משום שהוא קורא תגר על היכולת של האם להוות תא משפחתי, שיכול לעמוד בפני עצמו.

כיצד יכולה המשפחה לתמוך?

להשאיר בידי האם את האפשרות להיעזר ולא לכפות עליה עזרה, שלדעת המשפחה נחוצה בגלל "העדר" האב. לעיתים קורה, שהדודים או הסבים הופכים למעורבים מידי בחינוך הילדים ובכך הם יוצרים בעיה של גבולות וסמכות של האם. עזרה נוספת באה לידי ביטוי ביכולת להכיר בקושי לגדל ילד לבד ולאפשר לאמא לקחת לעצמה חופש מידי פעם. לאמהות יש תפקיד גדול בהירתמות המשפחה המורחבת. עליהן לא לשתף פעולה עם עזרה שמקורה ברחמים, אלא רק עם עזרה שמקורה ברצון לחלוק בנטל שכרוך בגידול ילד לבד.

מסגרת תומכת

"משמעותי מאד לבחור מסגרת טיפול בעלת אוריינטציה מתאימה. זאת משום שנחוצה הבנה של מכלול האתגרים החברתיים והרגשיים עמם מתמודדות המשפחות החד הוריות. ככל שהמטפל מחזיק בידע אודות אתגרים אלה, כך קל לו יותר להבין סוגיות מורכבות. למשל, כאשר המטופלת עוסקת בחסר של דמות אב, המטפל חייב לדעת שזהו עיסוק נורמלי והכרחי בשלבים הראשונים של האמהות. ישנם מרכזים טיפוליים כמו תחנות לטיפול משפחתי, בהן ניתן גם לקבל הנחה משמעותית, מרכזי הורה - ילדי, שניתנים במסגרת של שירותי הרווחה. כמו כן, קיימים מרכזים למשפחות חד הוריות שמופעלים על ידי הרווחה, מרכזים חברתיים תמיכתיים שמספקים קבוצות תמיכה רבות ומגוונות".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by