בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אותם זה מגרה  

אותם זה מגרה

 
 
רביד פלג

הורים רבים מוצאים עצמם מבולבלים נוכח מדפים עמוסי צעצועים, כשמטרה אחת ניצבת לנגד עיניהם – התפתחות תקינה של תינוקם. האם כל השפע הקיים נחוץ? למה באמת זקוק התינוק הרך לשם התפתחותו התקינה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ובסוף מחכה לה אמא (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 ובסוף מחכה לה אמא (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
חדר התינוק ערוך ומוכן לקבלת היורש. המובייל הצבעוני מותקן, זוג הארנבים חבוקים על השידה, האוניברסיטה ממתינה לסטודנט על מזרן הפעילות וברקע מתנגנת סונטה רכה. עידן השפע, החושף את ההורים למגוון כה רחב של מוצרים מעודדי התפתחות, עלול לא רק לבלבל, אלא גם להסית את ההורה מהדגשים הנכונים לתינוק, בשלבי התפתחותו המוקדמת. מיכל אורן, המנהלת המקצועית של מרכז 'צעד ראשון', מסבירה מהם הגירויים המומלצים להתפתחות התינוק מרגע הגיעו הביתה.

נוגע לא נוגע

"כשתינוק מגיע הביתה, הוא זקוק למעשה לאותם גירויים, שקיבל ברחם אימו", מסבירה אורן. "המגע שקיבל התינוק ברחם, היה מגע עמוק, בעת שפגש בדפנות הרחם ונלחץ אליהן, כמו גם מגע רך ועדין. לכן, סוג המגע שנדרש לו עם הוולדו הוא עמוק ועדין גם יחד. הורים רבים חוששים להעניק לתינוק מגע עמוק, פן יפגע, אולם התינוק זקוק למגע שכזה. המגע העמוק מחד מעניק לו בטחון, באומרו 'אני כאן איתך', ומאידך, יוצר למידה במוחו של התינוק, כזו המסייעת לו למקם את איבריו במוח ומלמדת אותו אודות גבולות הגוף שלו עצמו. בהמשך, התפתחות למידה זו, באה לידי ביטוי בזיהוי מיקום הידיים והכנסתן אל הפה, קשר עין-יד-פה חשוב מאוד להתפתחות התינוק, לכן יש לאפשר לתינוק לעשות כן".

נוע תנוע

אחד האמצעים המוכרים, אך שנויים במחלוקת, להרגעת התינוק הוא התנועה. יכולתו של התינוק לנוע, בראשית מסעו בעולם, היא מוגבלת, לכן זקוק הוא לאדם חיצוני על מנת לחוות תנועה. "התנועה היא גירוי חושי ראשון במעלה, אומרת אורן, האמונה הגורסת שאין להרגיל את התינוק לתנועה איננה נכונה כלל. ראשית, התינוק חווה תנועה עוד בהיותו ברחם. כל תנועה של אמו, הביאה להורדת תדר העצבים של הגוף, לשקט ולנינוחות. כך גם בחיים שמחוץ לרחם. התינוק זקוק לתנועה על מנת להירגע, ויותר מכך, על מנת לפתח את הרפלקסים לשווי-המשקל. במהלך שלושת החודשים הראשונים, יכולת התנועה העצמאית של התינוק במרחב היא מוגבלת, לכן על ההורה להניע את התינוק, להרימו למעלה, לצדדים, לשנות את המנח שלו, הן כשהוא בשכיבה, והן בנשיאתו. כך ילמד התינוק למצוא את נקודת האיזון שלו, בטחונו העצמי יבנה ותתבסס המוכנות לשלב ההתהפכות העצמאית".
 

התשמע קולי

 
דיבור אל התינוק, כבר בשלבים הראשונים לחייו, נחווה לעיתים על ידי הורים כפעולה מביכה או חסרת משמעות. "חשיבות גדולה ניתנת לדיבור אל התינוק", מתארת אורן. "קול ההורה, המופנה אל התינוק, באינטונציות שונות, עולות ויורדות, מרגיע את התינוק, שכן את קול אמו וקרוביו כבר שמע בהיותו ברחם. בנוסף, אחד משלבי ההתפתחות הראשונים הוא שלב החיקוי, בו מחקה התינוק את תנועות הפה של הוריו, דבר החשוב מאוד לביסוס תפקודי פה מאוחרים יותר".

בקצב הסמבה

"החשיבות שאני מייחסת לקולות אחרים", מוסיפה אורן, "כגון, מוסיקה המושמעת ברקע. מלבד המשמעות הקוגניטיבית, המיוחסת לה מקדמת דנא, היא בעיקר בפן המקצבי שלה. הקצב מאפשר חיבור של התנועה עם המוסיקה המושמעת. תנועה המלווה מקצב מהיר של מוסיקה, מהווה פעילות מהנה ומועילה התפתחותית, להורה ולתינוק גם יחד".

צעצוע הוא שם המשחק

ראיית הרך הנולד מתפתחת אף היא בשלבים. לטענת אורן, אין כל רע בהצגת גירויים ויזואלים לתינוק מרגע הגיעו לעולם. עם זאת, החשיבות טמונה בדרך בה מוצג הגירוי. "האופן הנכון להצגת גירוי ויזואלי הוא באמצעות 'צעצוע', לעומת תמונה או ספרון. מלבד פיתוח הקוגניציה, המתקיים תחת שתי האפשרויות, הצעצוע מעודד גם את התפתחות התנועה והמוטיבציה. כשניתן לתינוק צעצוע בידו, מלבד גירוי חוש הראיה, מתרחש קשר במערכת העצבית בין היד, האוחזת בצעצוע, לבין הפה, אליו הוא מוכנס. קשר עין-יד-פה, שהזכרתי עוד קודם ומתחיל כבר בשלבים הראשונים, מוביל מאוחר יותר להתהפכות, בעת שלתינוק מוטיבציה להגיע אל הצעצוע".
 

הכול במידה

צעצוע אחד בכל פעם (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 צעצוע אחד בכל פעם (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
תרבות השפע מכניסה את ההורים למרדף אחר המוצר החדש הבא. מרבית הצעצועים מכילים עומס של גירויים ופונים למספר חושים בעת ובעונה אחת. "צעצוע מורכב, חושף ומרגיל את התינוק לכמות גדולה של גירויים בו זמנית, דבר העלול לגרום בהמשך ההתפתחות, לקשיים בקשב ובריכוז, כמו גם לאיבוד עניין", טוענת אורן. "מעבר לכך, מספר גדול של עצמים בסביבתו הקרובה של הילד מפחיתה את המוטיבציה שלו לתנועה, שכן מדוע ירצה להשיג צעצוע המונח הרחק ממנו, כאשר ממש לידו נמצא אחד אחר. לכן, יש להציג לתינוק צעצוע אחד פשוט בכל זמן נתון, משנצפה חוסר עניין בגירוי, ניתן להחליף לצעצוע אחר".

נראה כי תם עידן החיפוש במחוזות רחוקים ועמוסים. האמצעים הפשוטים והזמינים לנו מכל, ידינו הנוגעות, והמחבקות, זרועותינו העוטפות ומניפות אל על והקול המופק מגרוננו, מספיקים ומספקים להתפתחותו הבריאה של העולל היקר לנו מכל. אמצו את המתו"ק, שאינו משמין ואינו מזיק לשיניים: מגע, תנועה וקול.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by