בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
גרמניה 
"בגידה בזכרון הקורבנות" 

"בגידה בזכרון הקורבנות"

 
גרמניה |
 
תיירות נענע 10

"רכבת ההנצחה" ליהודי גרמניה שנספו בשואה הגיעה לברלין, ודווקא שם נתקלה בשערורייה הראשונה בדרכה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
160,000 מבקרים וסקנדל אחד, קטן יחסית. רכבת ההנצחה בברלין (תמונה: רויטרס)
 160,000 מבקרים וסקנדל אחד, קטן יחסית. רכבת ההנצחה בברלין (תמונה: רויטרס)   
קטר נושן שעט לתוך ברלין ביום ראשון, כשהוא מושך קרונות עמוסים בתמונות של ילדים מחייכים ומכתבים אחרונים קורעי לב שנכתבו ליקיריהם: התמונות והמילים של צעירי קורבנות השואה. כ-160,000 איש ביקרו מאז באתר ההנצחה המקורי הזה, רכבת שהיא מצבת זיכרון למיליוני היהודים ואחרים שהובלו למותם על פסי הרכבת של אדולף היטלר במלחמת העולם השניה.
 

דויטש בהאן = רייכסבהאן?

תחנת הרכבת המזרחית אוסטבנהוף. אחת משתי המרכזיות בברלין (תמונה: רויטרס)
 תחנת הרכבת המזרחית אוסטבנהוף. אחת משתי המרכזיות בברלין (תמונה: רויטרס)   
הרכבת יצאה למסלולה בגרמניה בנובמבר למסע סוחט דמעות לרוב, שיגיע לסופו, כמו רבים כל כך מקורבנות הנאצים, במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין. ימים ספורים לפני סיום מסעה של "רכבת ההנצחה" (8 במאי) - היום בו הסתיימה מלחמת העולם השניה באירופה – הועמד פרויקט ההנצחה יוצא הדופן בצילה של שערוריה: מפעילת קווי הרכבת הנוכחית של גרמניה, חברת "דוייטש באהן" הנמצאת בבעלות ממשלתית, סירבה לאפשר לרכבת לעצור בתחנת הרכבת המרכזית של עיר הבירה, בהציעה במקום זאת את תחנת הרכבת המזרחית "אוסטבנהוף".

חלק מהמבקרים השוו את הנהלת "דוייטש באהן" להנהלת ה"רייכסבאהן" בתקופת הנאצית, שהגלתה את שישה מיליון היהודים שנספו בשואה. פטרה פאו, חברת מפלגת השמאל בפרלמנט הגרמני, אמרה כי ה"חסימה" על ידי "דוייטש באהן" ודמי הנסיעה שנכפו על הרכבת, הם תזכורת לקשיים שנתקלים בהם אלה הנלחמים על זיכרון השואה, ועל הניסיונות לשפוך אור על פשעי העבר של גרמניה. "זוועות המשטר הנאצי לא יכולות להישכח. זו תהא בגידה בקורבנות ובעתיד", אמרה פאו, סגנית דובר הבונדסטאג - בית הנבחרים - הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני.
 
 

"מהומות שמשרתות רק העמדות פנים"

"היתה גורמת לכאוס תעבורתי". מבקרים ברכבת (תמונה: רויטרס)
 "היתה גורמת לכאוס תעבורתי". מבקרים ברכבת (תמונה: רויטרס)   
הפגנות, מחאות של ניצולי השואה ולחץ של פוליטיקאים כולל ראש העיר של ברלין, לא הצליחו להשפיע על "דוייטש באהן". החברה אמרה כי עצירה ב"האופטבנהוף" היתה גורמת לכאוס תעבורתי במהלך עשרת ימי השהייה של הרכבת בברלין.

הצעד מעוררת המחלוקת של חברת הרכבות לא מנע מן המיזם להבהיר את מטרתו. "אני פשוט שמח... שהילדים הללו יכלו לחזור מביצת העבר אל העין הציבורית וכבודם שוחזר, לפחות בדרגה מסויימת", אמר הרברט שנקמן בן ה-84, ששרד את הגירוש.

המצודדים במפעילת הרכבת הצביעו על כך ש"דוייטש באהן" כבר ארגנה תערוכות המתעדות את תפקיד ה"רייכסבאהן" ברצח העם, ושתחנת "האופטבנהוף" – שנבנתה לאחרונה מחדש באתר תחנת הרכבת הישנה – לא חיונית למאורעות מלחמת העולם השניה.

"רכבת ההנצחה תמשיך במסעה", נכתב בעיתון היומי "די וולט". “אך מבלי המהומות שמשרתות רק את העמדת הפנים של מארגניה".
 

"גברים פורצים בבכי"

רוז בראון, ברלינאית בת 63, אמרה כי הפרוייקט בא "מאוחר מאוד, אבל הוא חשוב ביותר: מעט מאוד חברות מסחריות הודו במעשיהן, שלא לדבר על המאמץ להתמודד עם העבר. אני מקווה כי התגלגלות העניינים כאן היום נתנה ל'באהן' הפוגה למחשבה".

המארגן האנס-רודיגר מינו, סיפר כי הרעיון עלה לאחר שחברת "דוייטש באהן" סיכלה מאמץ מוקדם יותר לציון ההגליות. "מדי פעם ישנם רגעים כואבים מאוד על הרכבת", אמר. “גרמנים שנולדו בסוף מלחמת העולם השניה פורצים בבכי, במיוחד הגברים. אז הם רואים שהוריהם הסתירו את האמת וטייחו את הפשעים הללו".

קישורים לתערוכות נוספות בגרמניה:
המוזיאון היהודי בברלין בתערוכה חדשה ומקורית
ברלין של היטלר בתערוכה חדשהעוד לבנה בחומה
עוד לבנה בחומה
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by