בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
סימפוניה לפסח  

סימפוניה לפסח

 
 
לימור גריף

לא משנה כיצד תבחרו לקרוא להם, הם כאן והם לא מתכוונים ללכת. אז מה עושים עם כל הגזים האלו שאוהבים להשמיע את נוכחותם?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
תמנעו מזה (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 תמנעו מזה (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
תופעת הגזים בדרך כלל אינה נעימה, אפילו מעט מפדחת שלא נדבר על אפקט הריח. נראה שדווקא בחג הפסח, עצם האבסת המצות ושאר מיני מזונות כשרים, יכולתנו להתנפח הולכת וגוברת. ראיון עם ד"ר אהוד מלצר, מנהל המכון לגסטרואונטרולוגיה ומחלות כבד, מרכז רפואי קפלן על נפיחויות טבעיות וכאלה שאפשר להימנע מהם.

ממה נוצרים הגזים?

הפירוש הטבעי ביותר לגזים הוא תסיסה טבעית (כגון חנקן ומימן), שמתרחשת עקב חיידקים שנמצאים במערכת העיכול ונפגשים עם פחמימות וחומרים נוספים. משם הדרך רצופה נפיחויות, כאבי בטן חדים ואף פליטות לא נעימות, שלא תמיד ניתנות לשליטה. הפירוש המעשי יותר לגזים הוא בליעת אוויר. נראה כי בכל פעם שאנו בולעים מזון, שתייה או רוק, אנו מכניסים על הדרך לא מעט אוויר.

גזים דווקא בפסח

דווקא בתקופת חג הפסח, יותר ויותר אנשים מתלוננים על כל מיני מחושים בבטן כגון עצירות, נפיחות וגזים. הסיבה האמיתית לכל אלא, לא ממש ידועה, וההנחה היא שמאחר ומצות הן יבשות מאוד, בניגוד ללחם, הבליעה של חתיכות המצה מלווה בבליעת אוויר רב, מסביר ד"ר מלצר. "הצטברות האוויר במעי, גורמת לתופעה של ריבוי וגזים ונפיחות".

כיצד נכין את נפשותינו?

אין טיפול טוב לגזים, מבהיר ד"ר מלצר. "ישנם מיני תכשירים, שונים ומגוונים, שרובם מכילים פחם ויעילותם בהחלט מוגבלת". הסיכוי שהם יעזרו בצורה ממשית, לדברי ד"ר מלצר, הוא קטן. "ייתכן שהרטבת המצות עשויה להקל, כמו שתייה מרובה של נוזלים.
 

האבסת מזון

 
"אם תרצו למנוע את תחושת הנפיחות ואי הנעימות הבטנית, רצוי שלא להגזים באכילה מיותרת". בחגים בדרך כלל, מסביר ד"ר מלצר, אוכלים הרבה, שותים הרבה, מדברים הרבה - שילוב אשר גורם לבליעת אוויר ובכך המעי מתמלא. אנחנו חשים מלאות, נפיחות, אי נוחות בבטן, ולעיתים זה אף יכול להעיק על הנשימה. לאחר שתתעייפו טוטלית משירי ההגדה, תרבצו בנחת על הספה ותשקלו להניח את ראשכם על כר חמים ונעים, חישבו פעמיים. ד"ר מלצר ממליץ – חכו בין שלוש לארבע שעות לפני שתלכו לישון, מרגע סיום הארוחה. "תנו לאוכל להתפנות מהקיבה לכיוון המעי, אחרת אתם עשויים להתעורר בלילה עם צרבת, ולעיתים עם עליית תוכן הקיבה (לוושת ולעיתים עד ללוע) ואפילו להקיא".
 

כיצד נמנע מהם?

המנעו מאכילת מצות (צילום: אימג'בנקgettyiamges)
 המנעו מאכילת מצות (צילום: אימג'בנקgettyiamges)   
מי שסובל מגזים, מסביר ד"ר מלצר, צריך לשנות את הרגלי האכילה הלא נכונים שלו. הוא צריך להימנע ממשקאות מוגזים, להקפיד ללעוס את המזון מספיק פעמים עד שהוא מתרכך, כדי לא לבלוע גושים מוצקים, להימנע כמובן ממזונות שידועים כמחמירי גזים ולהימנע מעישון – בריא בדרך כלל להימנע ממנו, אך נראה כי אנשים מעשנים סובלים בשל התייבשות הפה מבליעות יתר של אוויר.

מאכלים מפגיזים

תכירו את המאכלים המפגיזים, אם אתם סובלים מגזים, אולי כדאי שתשקלו לוותר על אחד או שניים מתוך הרשימה. בראש הפרדמידה ניצבים ירקות התפיחה הטבעית: שעועית, כרוב, כרוב ניצנים, ברוקולי ואספרגוס. גם הלקטוז שנמצא במוצרי החלב השונים, כמו גבינות, גלידות, לחמים, דגני בקר ורטבים לסלט, עשויים לייצר סימפוניה לא ממש נעימה. לא נשכח גם את הפרוקטוז אותו ניתן למצוא בבצל, ארטישוק, אגסים וחיטה. משתמשים בו גם בתור ממתיק מלאכותי במשקאות קלים ובמיצי פירות. הסוכר הטבעי סורביטול, שנמצא באופן טבעי בפירות כמו תפוחים, אגסים, אפרסקים ושזיפים, נחשב גם הוא כגורם ממשי להיווצרותם של הגזים. שימו לב לעמילנים המצויים בתפוחי אדמה, תירס, אטריות וחיטה. אורז, עבור מיטיבי אוכלי הקטניות, הינו העמילן היחידי שאינו גורם להיווצרות גז. היזהרו גם מסיבים תזונתיים, שלרוב נראים לנו מאוד חיוביים, אותם ניתן למצוא בשיבולת שועל, שעועית, אפונה וברוב הפירות.

בקיצור, היזהרו, הישמרו, איכלו בסבלנות, לעסו לאט והיטב ותוכלו, כמו כל דוגמנית ששומרת על גזרתה, לאכול הרבה ארוחות בכמויות קטנות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by