בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תינוק בהפרעה  

תינוק בהפרעה

 
 
רביד פלג

הפרעות נפשיות אינן מנת חלקם של מבוגרים בלבד, הן עלולות להופיע גם בגיל הרך. מהם הסימפטומים המעידים עליהן, ומאין הן נובעות?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
איכות וכמות ההופעות הן שנלקחות בחשבון (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 איכות וכמות ההופעות הן שנלקחות בחשבון (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)    
מקובל לחשוב כי תחלואה נפשית היא מנת חלקם של מבוגרים, לכל היותר בני נוער או קומץ של ילדים. המציאות מספקת נתונים שונים. קיימות הפרעות נפשיות שהן מנת חלקם של תינוקות, אף בחודשים הראשונים לחייהם. מה נחשב להפרעה נפשית? מדוע ובאילו תנאים היא מופיעה? האם לנו כהורים יש השפעה על בריאותו הנפשית של ילדנו? על כך ועוד בראיון עם ד"ר ארז ברנע, פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער, ת.ל.מ רשת ארצית לטיפול פסיכולוגי, יעוץ ואבחון, המרכז לבריאות הנפש גהה.

מקור ההפרעה

"ראשית, עלינו להפריד בין שני מקורות, למה שאנו קוראים הפרעה נפשית, בגילאי ינקות עד שלוש שנים", מבהיר ד"ר ברנע. "קבוצת הפרעות ראשונה היא בעלת בסיס ביולוגי, כדוגמת פיגור שכלי, אוטיזם ומחלות פיזיות שונות, המערבת הפרעות התנהגות כחלק מסימפטומים של מחלה. הקבוצה השנייה שייכת להפרעות בקשר שבין המטפל העיקרי, לרב מדובר באמו של התינוק, לבין התינוק. על פי רב, הפרעה זו היא ריאקטיבית, כלומר, נובעת כתגובה למטפל. הכוונה היא למצבי פתולוגיה של המטפל לדוגמא, דיכאון, חרדתיות יתר, הפרעות אישיות, ואף מחלות פיזיות, המונעות קשר רציף ותקין עם התינוק. לצד אלו קיימים מקרי התעללות על סוגיה: פיזית, מינית, רגשית ואף הזנחה מצד ההורים, שיכולים אף הם לגרום להפרעות קשות מאד אצל התינוק".

"ההפרעה נמדדת בכמותה ובאיכותה"

תינוקות חולקים טווח התנהגות די זהה בחודשים הראשונים לחייהם, הם בוכים, ישנים, אוכלים, ערים, נעים ומתקשרים. ההפרעות הנפשיות עשויות לבוא לידי ביטוי בכל אחת מההתנהגויות הנורמטיביות של התינוק. עם זאת, מדגיש ד"ר ברנע, מה שמבדיל התנהגות נורמטיבית מזו המוגדרת פסיכיאטרית, יהיה, ברוב המקרים, הכמות והאיכות של מופעי ההתנהגות. "על מנת להגיע לאבחנה הפסיכיאטרית, יש למדוד את עוצמתה של התופעה או ההתנהגות, לבדוק את כמות המופעים שלה, לבחון אותה לאורך סיטואציות שונות ולבדוק את מידת התאמתה לשלב ההתפתחותי של התינוק".
 

כיצד באות ההפרעות לידי ביטוי?

 
"ההפרעות הנפשיות בגילאי הינקות יכולות לבוא לידי ביטוי בבעיות אכילה, הפרעות בשינה, דיכאון וחרדת פרידה. כמו כן, קיימות הפרעות של כשלים בגדילה, פיגור שכלי קשה, הפרעות מן הקשת האוטיסטית, הפרעת קשב וריכוז והפרעות בהתקשרות. בגילאים המוקדמים, ניתן לראות זאת בקשיי שינה מופרזים מהמקובל, קושי בהאכלה, סירוב לקבל את הבקבוק או השד, תינוק שלא עולה במשקל למרות שמוזן בהצלחה ולפי דרישה, בכי רב וחוסר שקט הנמשך פרקי זמן ארוכים. כמובן, שהאבחנות מתבצעות לאחר שלילת גורמים פיזיולוגים, כדוגמת מחלות או מצבים פיזיים מולדים".

מה ניתן ללמוד מהקשר שבין האם לתינוקה?

התנהגותם של פעוטות הינה מורכבת יותר ונבחנת אף היא במסגרת הקשר עם ההורה המטפל. "על מנת להבין את משמעות הקשר בין התינוק לאמו, בהתפתחות הנפשית, מקובל לבחון את טיב ההתקשרות שנוצרה בין האם לתינוק. התקשרות בטוחה ובריאה, מתאפיינת בתינוק שחש בנוח בקרבת אמו, כמו גם בקרבת אנשים המוכרים לו, תינוק החש בטחון לחקור את העולם מסביבו באופן עצמאי, המחפש מזמן לזמן את אישור אימו להתנהגותו על ידי יצירת קשר עין עימה - כך בטחונו האישי מוזן ומתאפשר לו החופש לסקור את סביבתו. התקשרות שאינה בטוחה, היא זו הנחשבת פתולוגית, ולה כמה סוגי מופעים. אחד מהם הוא התקשרות חרדתית, בה נראה תינוק הנצמד לאמו ללא כל רצון או יכולת להתרחק ממנה. המרחק מהאם, גם בסביבה מוכרת, נחווה כמאיים מאד ומלווה בכי רם וממושך. נמצא כי סגנונות ההתקשרות הלא בטוחים, נחשבים כגורמי סיכון לפסיכופתולוגיה מאוחרת. סוג ההתקשרות לא מנבא את ההפרעה, אך מהווה סיכון להתפתחותה".
 

משקל גנטי

לקשר בין האם לתינוק משקל מכריע (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 לקשר בין האם לתינוק משקל מכריע (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
הסביבה המיידית של התינוק מהווה גורם משמעותי בכל הקשור לבריאותו הנפשית. עם זאת, ידוע כי להפרעות נפשיות רבות קיים בסיס גנטי. "ככל שהמחלה נחשבת קשה יותר, כך גם הבסיס הגנטי ברור יותר", מבהיר ד"ר ברנע. "כיוון שהגנטיקה היא נתון קבוע, שאינו ניתן לשינוי או השפעה, גדלה חשיבותו של הגורם הסביבתי במשוואה. ידוע כי במקרים כמו אוטיזם או פיגור שכלי, המרכיב הגנטי הוא זה שיקבע את המצאות המחלה, ללא קשר לפעילות הסביבתית של הילד. עם זאת, ישנם מצבים בהם לסביבה השפעה מכרעת, המעניקה שינוי ולעיתים אף מניעה של ההפרעה, בעיקר בהפרעות הנעוצות בקשר שבין האם לתינוק".

גלגל הצלה

"סביבה המעניקה תמיכה רגשית לתינוק, מהווה גורם המגן מפני היווצרות פסיכופתולוגיה. בנוסף, תנאים פיזיים נאותים וגנטיקה המעידה על היעדר הפרעות נפשיות במשפחה, מהווים ביחד ולחוד גורמים מגנים. לעומתם, גורמים הנחשבים מסכנים יהיו מקרים של פסיכופתולוגיה במשפחה, היעדר תמיכה רגשית לתינוק ולאמו, תנאים פיזיים בלתי נאותים ומספקים כמו גם מצבים פיזיים של התינוק או סביבתו. דוגמא למצב שכזה היא פגות, המהווה סיכון רפואי יחד עם קושי בהתקשרות הראשונית, למשל בשל המגע הגופני המוקדם, שנמנע מהתינוק ואמו בהיותו שרוי באינקובטור. גורם סיכון מוקדם מכך מתקיים עוד בעת ההריון, כאשר העובר נחשף לחומרים מסוכנים כגון סמים או אלכוהול. חשוב לציין, כי מרבית הגורמים המסכנים ניתנים לזיהוי ואבחון. טיפול נכון בגורם ובבעיה, יכולים להביא לתיקון המצב וירידה בסיכון לפתח הפרעות בהמשך".

המושג 'הגיל הרך' מתקשר באופן טבעי לרכות גופו של התינוק, למגע אותו אנו מעניקים לו, לרוך שהוא משרה עלינו. אך זכרו, כי אותה רכות, מתבטאת גם ביכולת שלנו לעצב, לשנות ולהשפיע על נפשו של התינוק, בידינו הכוח 'להרוס', אך חשובה מכך, האפשרות לחזק ו'לבנות' נפש בריאה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by