בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מגה בייבי  

מגה בייבי

 
 
רביד פלג

ילדי ישראל נמצאים במקום השלישי בעולם בהשמנת ילדים. מהם הרגלי התזונה שיגנו עליהם מפני משקל עודף? וכיצד נכון לנהוג עם ילדינו בכל הקשור לאכילה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
המנה המתוקה - מנת פרי (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 המנה המתוקה - מנת פרי (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
ללא ספק מדובר במגפה של העולם החדש. אורחות חיים המשתנים בתדירות גבוהה, שפע של מוצרי מזון בזמינות מסחררת ומטח של פרסומים מבוקר עד ליל, עוזרים לנו לטפח את מאגרי השומן של גופינו. יותר ממחציתנו אוחזים ב'עודפי מושלמות', אם תרצו, או ב'גלגלי הצלה' לשעת חירום. בהתאמה, מסתמנת עלייה ניכרת במספר הילדים בעלי משקל עודף. מחקרים מצאו כי ילד שמן הוא בעל סיכוי גדול יותר להפוך למבוגר שמן. כיצד אם כן ניתן להגן על ילדינו ממגיפת ההשמנה? כיצד נגדל ילד בריא עם דימוי גוף תקין? על זאת ועוד משיבה עדי אפרתי רסולי, תזונאית קלינית, מתמחה בתזונת תינוקות וילדים.

השפעות גנטיות וחיזוקים סביבתיים

התפיסה המקובלת כיום, בכל הנוגע לגורמים להשמנה, היא כי לגנטיקה משקל מכריע באשר למימדי הגוף, כמו גם בהשפעתה על נטיות התנהגותיות. מחקר לונדוני עדכני, מצא כי השמנת יתר קיצונית בגיל הילדות, קשורה יותר לגנטיקה, מאשר לתזונה והרגלי אכילה לקויים. ההשפעה הגנטית מעלה את החשיבות ליצור סביבה בריאה ומאוזנת שתסייע לילדינו לשמור על משקלם. "לא כל אחד יכול לרזות כזולתו", מסבירה עדי אפרתי רסולי, "לכל אדם הפוטנציאל הגנטי המשפיע על מימדי גופו. עם זאת, שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא, יכולים לסייע לאדם לממש את כל הפוטנציאל ולהגיע לממדי גוף תקינים עבורו".

מודלים לחיקוי

"הגורמים הגנטיים, העלולים להביא להשמנה, הופכים מסוכנים ובעלי מימוש כשלתמונה מתווספים הגורמים הסביבתיים", מרחיבה אפרתי-רסולי. "אנחנו חיים כיום בעולם שכולו 'דיאטנים', כל החברה עוסקת במזון ובאכילה על בסיס יום יומי. בעצם העיסוק אנו מחזקים את ההשמנה. על כך מתווספת השפעתה של המדיה, החושפת אותנו למגוון עשיר של מזונות 'תעשייתיים', במקביל לתעשיית האופנה המייצרת מודלים לחיקוי הנוטים לאנורקסיה קשה . גורם סביבתי מכריע נוסף הוא המודל שקיים בבית. חיקוי הוא תהליך טבעי של למידה. התינוק מחקה התנהגויות מראשית דרכו בעולם, בין השאר התנהגויות הקשורות לאכילה. התהליכים שמתרחשים בבית סביב האכילה, משפיעים על התנהגות האכילה אותה ירכוש הילד כשיגיע לבגרות".
 

נקודת ההתחלה

 
יחסינו עם המזון מתחילים עם הגיענו לעולם. "התינוק נולד כשלרשותו מנגנוני רעב ושובע", מתארת אפרתי-רסולי. "הנקה מאפשרת את השימוש היעיל ביותר במנגנונים אלה, ולכן גם הבריאה ביותר במובן הזה. תינוק שאינו רעב לא יאכל, ולכן תמיד גופו יקבל את שזקוק לו ולא יותר. על מנת לשמור על תקינות המנגנונים המולדים, על ההורה לתת לתינוק אוכל אך ורק על פי דרישה, גם כשעוברים למזון המוצק. סימני הרעב, שהתקיימו בתקופת היניקה, בין אם ביניקה מן השד ובין אם מהבקבוק, נשארים זהים.

אחריות הורית

האחריות שלנו מתחילה בתשומת הלב למועדי הדרישה, וממשיכה בתזונה אותה אנו מציעים לתינוק. אנחנו אחראים על ה'מה', והתינוק אחראי על ה'מתי' וה'כמה'. כשחל המעבר למזון המוצק, נכון וכדאי להאכיל את התינוק בכפית ולא בבקבוק. כמו כן, יש לשתף את הילד באכילה, לכן מומלץ להציע מזונות אותם הילד יכול לאכול בידיו. החשיבות היא בשיתוף הילד באכילה, שלא תתרחש האכלה פסיבית. יש לאפשר לילד להתלכלך, לשחק עם האוכל ולהשתתף בארוחות המשפחתיות".
 

דוגמא אישית

תנו להם ליהנות מתענוגות האכילה (צילום אילוסטרציה:אימג'בנק/gettyimages)
 תנו להם ליהנות מתענוגות האכילה (צילום אילוסטרציה:אימג'בנק/gettyimages)   
חשיבותה המכרעת של הסביבה, הופכת את ההורים למודל התנהגותי רב משמעות עבור הילדים. "הדוגמא האישית, אותה מקבל הילד בבית, חשובה לאין שיעור", מסבירה אפרתי-רסולי. "עלינו כהורים, לשים לב מה אנחנו אוכלים, במיוחד כשילדינו צופים בנו. האם אנו מקפידים על תזונה בריאה, כיצד אנו נוהגים לאכול, האם 'על-הדרך', תוך צפייה בטלוויזיה או ישובים ליד שולחן. עלינו לשים לב אילו מאכלים נכנסים אלינו הביתה. אם אינכם מעוניינים שהילד יאכל מזון מסוים, דאגו שלא להכניסו לביתכם או לפחות הקפידו על המינון בו הוא נכנס. חשוב לבדוק מה אנחנו כהורים נוהגים לשתות, האם מים הם המרכיב העיקרי או שתייה ממותקת. מהי מידת מעורבותנו בפעילות גופנית, נושא זה מכריע בעיקר בגילאי טרום ההתבגרות, אז מתרחשת ירידה 'טבעית' בכמות הפעילות הגופנית של הילדים, לעומת תקופת הילדות. עניין חשוב נוסף הוא פעילות הפנאי של המשפחה. הכוונה היא מהו הבילוי עבורנו, האם יציאה למסעדה היא הבילוי או שהיא חלק מתוך יציאה וטיול בחוץ. כל אלו הם מרכיבי התנהגות הקשורים למימדי הגוף אותם הילדים לומדים ומאמצים. לכן חשיבותם מכרעת בכל הקשור לשמירה על אורח חיים בריא ורכישת משקל תקין לאדם".

כמה עצות לדרך

"מילת המפתח, בכל הקשור לתזונת תינוקות, פעוטות וילדים, היא כי הקשבה לגוף. הילד ידע לבחור את המזון לו גופו זקוק. לכן, חשיפה למגוון רחב של מזונות תביא לתוצאה הטובה ביותר, שכן הגוף יקבל את המענה הדרוש לו. יש להעביר לילד מסר ברור, כי האחריות על גופו היא שלו בלבד. האחריות שלנו כהורים היא להציע לו את מגוון המזון הבריא והרחב ביותר. ראשית, יש להעדיף מזונות טריים על משומרים. להעדיף בישול עצמאי ובייתי על מאכלים קנויים, אז גדלה השליטה במרכיבי המזון ובכמות השומן. לדאוג שיהיו בבית מוצרי חלב, פירות וירקות טריים, ביצים ומיני בשרים. באשר למזונות מתוקים וחטיפים, כדאי להעדיף את המזונות הבריאים מבין אלו המתוקים: חיטה תפוחה (שלבה), פצפוצי אורז, בייגלה, דגני בוקר ופירות יבשים. ככלל, יש להעדיף פרי כמנה מתוקה לילד מאשר חטיף או ממתק.


אם חשבנו כי האחריות על משקל היתר של ילדינו הוסרה מעלינו עקב השפעת המרכיב הגנטי, הרי שטעינו. היום ברור יותר מתמיד תפקידינו כהורים ביצירת סביבה בריאה ומזינה עבור ילדינו. אך חשוב לזכור, כי השינוי תמיד מתחיל ב'הנהלה' - עלינו להיות חלק מאותה סביבה תומכת, בריאה ומאוזנת.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by