בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ילדי המותגים  

ילדי המותגים

 
 
לימור גריף

מפו הדב ועד דורה וספיידרמן. האם המותגים הפכו להיות נשק חברתי? ומי צריך לתת את הדין על תרבות הצריכה שסחפה אחריה את ילדינו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כריות, בגדים, מצעים - הוא בכל מקום (צילום: maqan choo-flickr.com)
 כריות, בגדים, מצעים - הוא בכל מקום (צילום: maqan choo-flickr.com)   
בואו נודה בזה - כולנו אוהבים בדרך זו או אחרת מותגים. זה מתחיל ברכישות האישיות ולו הקטנות ביותר שאנו מתירים לנפשנו, וכלה במתנות, ביגוד וצעצועים, שאנו מציעים לילדינו. ראיון אישי עם דליה אלוני, פסיכולוגית חינוכית, מומחית לאבחון וטיפול בילדים ונוער, על ילדים ממותגים ועל הוריהם שאולי ממאנים להתבגר.

מעל פני השטח

בתחילת המאה העשרים, לדברי אלוני, מרבית בגדי הילדים נתפרו בבית ולא בייצור המוני. "ברור שילדים צעירים לא היו מתחברים למותגים, לולא אלה היו מוכרים להם מארגז הצעצועים, מספרים או סרטים שראו. מבחינה זו, לחברות שמייצרות ומשווקות מוצרים מותגיים יש אינטרס גדול להגיע לילד. שלא כמו המבוגרים שנחשפו כבר במהלך חייהם למוצרים שונים, מותגיים ולא מותגיים. לילדים אין עמדה כלפי מותגים. הם קולטים את המסרים שמעבירים הוריהם בגיל הצעיר (בגיל הגן) ובהמשך, מחבריהם (בגיל בית הספר)".

משחקים בנשק

אלוני מתארת את המותגים כנשק חברתי. לדבריה, ככל שחברות מוציאות לשוק בגדי מותגים המופנים לילדים, זה צובר יותר כוח. נוצר מצב שהילד חייב, חייב, שיהיה לו את המוצר האופנתי - כמובן בגלל ש"לכולם יש אותו".

קונפורמיזם

לדברי אלוני, כל אחד רוצה להשתייך לקבוצה הנחשבת טובה, מצוינת ומעל האחרים. מבחינה זו, המותגים מבטיחים לנו להיות "מקובלים" ובאופנה. אולם, היא טוענת, החיסרון הבולט של המותגים הוא שהם למעשה מפתים אותנו להיות קונפורמיים (אחידים). "הם גורמים לנו לאבד מהייחודיות שלנו. אנחנו אוכלים אותו הדבר, מתלבשים אותו הדבר ונראים אותו הדבר. אם אתה רוצה להיות ב- mainstream כדאי שיהיה לך חולצה של ספיידרמן, פיג'מה של בוב ספוג ורצוי גם בובה של פאואר ריינג'רס".

דימוי עצמי

ההשפעה המרכזית של המותג היא על דימוי העצמי של הילד. על פי מחקרים (שהתפרסמו בארה"ב ובאנגליה), למותגים יש השפעה על האופן בו ילדים מרגישים או חושבים על עצמם וכיצד אחרים תופסים אותם. ילדים שידם אינה משגת לקנות בגדי מותגים, חשים "אאוטסיידרים" ומשתתפים בפחות פעילויות בית ספריות.

"כולנו מכירים את הפתגם: "הלבוש לא עושה את האדם". ובכן, הוא נכון רק בחלקו. הלבוש מסייע לאחרים לסווג את האדם. אנשים קובעים על פי הלבוש אם אתה אינטליגנט, מוסרי, עדין, אגרסיבי, עשיר או עני".
 

איך נולד מותג?

 
בדרך כלל עולם האופנה והתקשורת מתאימים את המותגים לגיל הילד. כך הם מבטיחים שבכל פעם ייווצר עניין חדש, מוסיפה אלוני. במהלך הזמן, נוצרו מותגים קלאסיים כמו פו הדוב, מיקי מאוס וברבי. אלה, הם לרוב דמויות שלא ייחודיות רק לעולם האופנה, אלא היו חלק מספרים וסרטים בעלי משמעות. "מותגים שניתן להתחבר אליהם רגשית; לצחוק איתם, לחבב, לשנוא, ולהעריץ אותם".

כיצד תתמודדו עם השפעת המותגים?

- עודדו חשיבה ביקורתית במטרה שילדיכם יהיו מודעים לדרך קבלת ההחלטות שלהם. שאלו את הילד: "למה אתה דווקא רוצה את החולצה עם הספיידרמן?", "מדוע אתה אוהב את הדמות הזאת?"

- עזרו לילד לפתח טעם אישי ויצירתיות - במקום לבזבז כסף על מה ש"כולם" לובשים, עודדו אותם לקנות או ללבוש מה שהם אוהבים, הצבעים שמתאימים להם או לקנות פריטים מיוחדים ואותם להתאים למה שיש בבית.

- למדו את הילד להיות צרכן נבון - שוחחו איתו לפני ההליכה לחנות על מה הוא רוצה לקנות, מה הוא צריך ומה יש לו כבר בבית.

- למדו אותם ש"הבגד לא עושה את האדם". העבירו מסר לילדים, שיש להימנע מלחשוב שהבגד עם המותג הוא זה שיגרום להם להרגיש טוב יותר. לזכור שהערך העצמי שלהם נקבע על ידי דברים שהם עושים, ולא דברים שהם לובשים.
 

נכנעים בקלות

נופלים ברשתו (צילום: soon-flickr.com)
 נופלים ברשתו (צילום: soon-flickr.com)   
- קל לומר "כן"- כהורים עייפים ועסוקים, הנשאבים למרוץ החיים, הרבה יותר קל להסכים לבקשות של הילדים לקנות מותגים, מאשר לשכנע אותם שיקנו בגד או צעצוע אחר שהוא לא מותג. הכניעה לרצון הילד לקנות מותג, קונה לנו שקט לזמן קצר ואת האשליה שסיפקנו את רצון הילד. למה אשליה? כיוון שבעוד שבוע - שבועיים, יהיה מותג אחר עוד יותר אופנתי, עוד יותר "קול" אותו הילד יבקש.

- הפעילו שיפוט הורי - לא ניתן לסרב לכל הבקשות של הילדים, אולם חשוב להימנע כהורים מפריטים שלא ממש זקוקים להם.

- הציבו גבולות. אין ספק שקניית מתנות לילדים מהווה סיפוק גדול והנאה להורים. כל הורה היה רוצה לפנק את הילד שלו ולהעניק לו את מה שהוא הכי רוצה. אבל, כאן חשובים גם הגבולות. לא צריך להיסחף. רצוי לעודד את הילד לקנות רק פריט אחד.

לסיכום, מזכירה לנו אלוני, כי בעולם בו אנו חיים, ילדים נחשפים בכל מקום למותגים ולכן אין מדובר בבחירה. עם זאת, ההחלטה הסופית נמצאת בידינו ואנו יכולים להקנות להם כלים לשפוט בצורה שקולה יותר את אופן צריכת המותגים ואולי להזכיר לעצמינו, שמה שמקובל על כולם הוא לאוו דווקא הדבר הנכון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by