בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הולנד 
גיבורי על 

גיבורי על

 
הולנד |
 
רויטרס

נאצים מצוירים ומוזלמנים שהופכים לסופרמנים: תערוכה חדשה במוזיאון היהודי באמסטרדם מציגה את מיטב הקומיקס וההיסטוריה המפתיעה שלו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
סופרמן מרביץ להיטלר (תמונה: רויטרס)
 סופרמן מרביץ להיטלר (תמונה: רויטרס)   
החל באיורים פשוטים בעיתוני היידיש של סוף המאה בארה"ב ועד לנרטיב השואה של ארט שפיגלמן 70 שנה מאוחר יותר ב"מאוס", אמנות הקומיקס משמשת מזה זמן רב לתיאור הניסיון היהודי.

לאמנים יהודים, כפי שמראה תערוכה במוזיאון ההיסטוריה היהודית באמסטרדם, היה תפקיד מיוחד בהתפתחות הז'אנר, ביצירת דמויות כגון "סופרמן", "באטמן" ו"הענק הירוק", לפני שסללו את הדרך לרומנים הגרפיים.
 

רוצה להשתלב? צייר קומיקס

עטיפת "מאוס" של ארט שפיגלמן (תמונה: יח"צ)
 עטיפת "מאוס" של ארט שפיגלמן (תמונה: יח"צ)   
ראשוני המהגרים היהודים הביעו את מאבק השתלבותם בארצות הברית בפורמט של רצועת קומיקס קצרה שהחלה להופיע בעיתוני החוף המזרחי בסביבות שנת 1900. ברצועת קומיקס משנת 1914 שהתפרסמה בעיתון הערב של שיקגו, ממש לאחר פריצת מלחמת העולם הראשונה, נראה צעיר שמסתכל על מפת אירופה ושואל את אביב היכן בלגיה. אביו הנרגן עונה לו כי מוטב שילמד "גיאוגרפיה של ארה"ב לסוכני מכירות", במקום.

רצועות קומיקס מוקדמות אחרות שופכות אור על ה"יינגליש"- ערבוב של יידיש ואנגלית ששימשה את המהגרים.

האנטישמיות במוסדות הפרסום והאיור המסורתיים בארה"ב הביאה לכך שאמנים מתחילים בשנות ה-20 וה-30 פנו לקומיקס - אחת מדרכי הביטוי הבודדות שהיו פתוחות עבורם. "ספרי הקומיקס הומצאו בניו יורק בשנות ה-30. כמעט כולם נוצרו על ידי כותבים יהודים", מספר כריס קאוץ', מומחה לספרי קומיקס באוניברסיטת מסצ'וסטס. "יהודים לא היו חלק מעולם ההוצאה לאור האמריקאי. ספר הקומיקס היה פורמט חדש וקטן, ומשהו שהם יכלו להשתלב בו". התערוכה, אם כן, מצביעה על הופעתו של גיבור הקומיקס כדרך להשתלבות היהודי בחיים בעיר.
 

חלום ההיטמעות האולטימטיבי מתגשם

סופרמן נוצר על ידי ג'ו שוסטר וג'רי סיגל ב-1932, שניהם בנים למהגרים יהודים. "במסווה של העיתונאי קלארק קנט, סופרמן ייצג את חלום ההטמעות האולטימטיבי - להפוך לחלק מהחברה האמריקאית", אומר קאוץ'. למרות שסופרמן לא היה מעולם דמות יהודית מובהקת, ברצועת קומיקס מ-1940, סופרמן תופס את היטלר בצווארונו ואומר לו: "הייתי רוצה להנחית מהלומה לא ארית על הלסת שלך".

אחרי מלחמת העולם השניה והשואה, הרבה דמויות קומיקס של גיבורי-על החלו לאמץ זהויות יהודיות ברורות יותר והנרטיב פנה לנושאים מבוגרים יותר, כגזענות והיבדלות.

חלק גדול מהתערוכה מוקדש לאמן וויל אייזנר. מוצגות רצועות קומיקס ואיורים גדולי מימדים, בנוסף לעמודים מהרומנים הגרפים המאוחרים יותר שלו.

אייזנר היה אחד מהמקימים של סטודיו הפקות הקומיקס האמריקאי הראשון בשנת 1936. הוא יצר את לוחם הפשע עטוי המסכה, "הרוח" בשנת 1940, אך גם יצירת ה"רומן הגרפי" - הקומיקס הראשון בפורמט ארוך בשנת 1978, מיוחסת.

"זה יצר מרחב תרבותי", אומר קאוץ', "עזרה לרומן הגרפי לצבור הערכה בשנות ה-70, ותחילת קאנון של עבודות בפורמט זה שחקרו את ההיסטוריה היהודית והחוויה האישית". כשהדפיס על עבודתו מ-1978 את המילים "רומן גרפי", השיג אייזנר גם כניסה למרחב הספרייה הציבורית של ארה"ב, שהיה סגור לקומיקס לפני כן.

התערוכה, שמציגה עבודות של כ-40 אמני קומיקס, כוללת גם עמודים מן הרומן הגרפי של שפיגלמן, "מאוס", משנת 1986. ספר זוכה פרסים החוקר את הקונפליקט הדורי בין ניצולי שואה לילדיהם, בו מצויירים היהודים כעכברים והנאצים כחתולים.

קישורים נוספים:
המוזיאון היהודי בברלין בתערוכה מקורית במיוחד
ברלין של היטלר בתערוכה חדשה
לראשונה: תערוכה על נשים בשואה מוצגת מחוץ לישראל
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by