בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
טעון טיפוח 
יופי לנו 

יופי לנו

 
טעון טיפוח |
 
אתי דרייפוס

פעם חפפנו את השיער עם קוביית סבון "מנורה", היום אנחנו מצפות מהקונדישינר שלנו שיכין לנו פרפוצ'ינו נטול קפאין. שבוע אחרי יום העצמאות אבל עדיין באיחור אופנתי: מה עבר על מוצרי הטיפוח, האיפור, הקוסמטיקה והשיער שלנו בששת העשורים האחרונים? מסתבר שלא מעט

 
 
 
 
 
 
 
 
 

שנות החמישים

שנות הקמת המדינה היו שנים של קיבוץ גלויות. מאירופה הגיעו לערים הגדולות תל אביב וחיפה, נשים אלגנטיות שביקרו במספרה פעמיים בשבוע ויצאו משם עם שיער גלי וקצר, איפרו את השפתיים באודם אדום ועטו כפפות שהגנו על ידיהן הענוגות מפני השמש הקופחת. הן השתמשו בפודרה פורצלנית בתפזורת כדי לשמר את לובן פניהן ושילמו 25 גרוש לטיפול אצל קוסמטיקאית.

בקיבוצים ובמושבים לעומתן, התגבשו נשים צבריות, עשויות ללא חת, ללא איפור וללא גינונים קוסמטיים שעבדו קשה למען המדינה החדשה, וכולן חפפו את שיערן בקוביית סבון כביסה מוצק "מנורה", שעליו הן מתרפקות בגעגועים עד היום. הלהיט התורן בתחום הבשמים היה הבושם "4711", ובתחום הקרמים ה"ולווטה" לקחה בגדול. אולי זה קשור לעובדה שלא היו לה מתחרות.
 
 

שנות השישים

 
שנות השישים הביאו איתן ארצה השפעה צרפתית חזקה בעיקר בדמותה האגדית של בריז'יט ברדו. אי לכך צמח האייליינר השחור למימדי ענק, הריסים היו אימתניים וקולקציית השפתונים כללה גם גוונים בהירים יותר. כמובן שאת המראה הזוהר הזה אימצו בעיקר נערות הזוהר של התקופה כמו פנינה רוזנבלום. כל השאר התגייסו למאמץ המלחמתי עם קוקו וסראפן כשבתיקן קרם הטיפוח של הלנה רובינשטיין שקיבלו ב"מנה לחיילת". במקביל, ולגמרי בשוליים, התחילה לחלחל ההשפעה של התנועה ההיפית אבל בשנת 1967 כולם היו עסוקים מאוד בניצחון הגדול של מלחמת ששת הימים ופחות במרד האופנתי.
 
 

שנות השבעים

שנות השבעים היו סוערות במיוחד. מצד אחד בלטה המקוריות האתנית עם איפור בצבעי אדמה חומים ועפרון כחול אוריינטלי ותמי בן עמי שלטה בזירת היופי המקומית. מהצד השני, פארה פוסט מ"המלאכיות של צ'רלי" הפכה למותג היסטרי והתסרוקת שנושאת את שמה התנוססה גם על ראשה של רינה מור, מיס תבל הישראלית הראשונה.

אלו שלא דירגו את שיערן והקפיצו אותו לצדדים, רצו דווקא שיער חלק מאוד. הדרך להגשים את החלום הייתה בעזרת ה"אבו עגילה" - השיער גולגל על הראש למשך הלילה כשהוא מהודק במיליון סיכות סבתא, והקפדניות הסתובבו כך מבוקר עד ערב והתקשו למצמץ. אז גם הגיעו לארץ מייבשי השיער הראשונים, ומכיוון שלא התאימו לשיער הישראלי הקשה והמקורזל, הם חוללו מראה פיאתי שכיכב בסרטי הבורקס של אותה תקופה. בתחום הטיפוח, כולן, ללא יוצא מן הכלל, מרחו על גופן תערובות של שמנים, יוד ומיץ גזר וטיגנו את עצמן בים בשמש היוקדת שעות.
 
 
 

שנות השמונים

עם תנועת השוויון הפמיניסטית השתנתה גם תפיסת היופי הנשי. הבושם צ'ארלי של רבלון וכריות כתפיים ענקיות היו רק חלק מהניסיון לשדר מוחצנות דומיננטית בהשראה גברית. ג'יין פונדה הפכה לתעשייה עם קלטות האירובי שלה, עיצוב השיער הפך למגוון ויצירתי יותר ובשטח נראו תספורות קארה לצד מראה הפסים והשיער הגלי הארוך והמשוחרר.

הצלחתה ההיסטרית של מדונה פתחה פתח לסגנון פרוע יותר שכלל שימוש מסיבי בצבעי שיער משונים ואיפור ססגוני כולל השפתון החום והמחריד שכולנו זוכרות. לרעה. זה היה גם תור הזהב של מלכות היופי ביניהן, אילנה שושן, ספיר קופמן וימית נוי. אלו ממשיכות להתקיים עד היום באירועי השקה שונים וזניחים.
 
 

שנות התשעים

החדירה המאסיבית של הטלוויזיה בכבלים הביאה איתה שלל חיקויים מארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, ביניהן תסרוקת קלי המפורסמת מ"בוורלי הילס 90210", ומראה ה"הירואין שיק" באדיבותן של הסופר מודלס העולמיות ובראשן קייט מוס.

זהו הרגע ההיסטורי בו חדר לכאן המראה "המעושן", שהפך להיות הטרנד הכי עקבי וחביבן של מאפרי הפקות אופנה לדורותיהם. זהו גם העשור שבו הפנימו הנשים הישראליות את חשיבותו של הטיפוח והדבר גרם לפריחה בשוק מוצרי הקוסמטיקה, הבישום והשיער. הדיוטי פרי הפך לאתר עלייה לרגל ושוק מוצרי הייבוא הקוסמטיים האיכותיים צבר תאוצה.

הנשים גם נעשו מתוחכמות וקיצצו את שיערן במראה גיאומטרי נערי בשילוב איפור אוורירי בגוונים בהירים. להיט האפים היה באותן שנים הבושם "פויזן" שעד היום לא הצליחו להוכיח את הקשר הישיר בינו לבין מיגרנות, למרות שברור לנו שהוא קיים.
 
 

שנות האלפיים

את העשור הנוכחי כולנו מכירות: הכול קיים, הכול מותר והכול אפשרי. ישראל הפכה למעצמה עולמית בתחום צריכת מוצרי האיפור, הטיפוח והבישום. האישה הישראלית מעודכנת בכל מוצר חדש ובכל טרנד אפשרי ומוכנה לשלם על זה. שנות האלפיים הן השנים בהן חוזרים על הכול מהתחלה, ולכל עשור קודם יש פה רטרו מפואר.

עם זאת, מוצרי הקוסמטיקה הופכים מדעיים, מתוחכמים ובעלי לוק חללי יותר, והאיפור החדשני ביותר מבוסס על טכניקות של החזרת האור, המשך ישיר להיסטריית הנצנצים של השנים הקודמות. מעניין אם גם בתום העשור הנוכחי נסתכל אחורה בזעם על התצלומים מהתקופה, ונתפדח אימים מאיך שנראינו פעם, ב-2008.
 
 
סייעו בהכנת הכתבה: אמן האיפור גיורא שביט, דורית וידבסקי, מנהלת יחסי הציבור של לוריאל ישראל, ומעצב השיער מישל מרסייה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by