בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
משחקי זיכרון  

משחקי זיכרון

 
 
רביד פלג

האם תינוקות נולדים כ'לוח חלק'? כיצד צובר התינוק את זכרונות ילדותו? והאם ניתן לסייע בידו לשפר את יכולותיו לזכור? הכל ועוד בכתבה שאסור לשכוח

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ילדות עם זיכרון ארוך טווח (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 ילדות עם זיכרון ארוך טווח (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
מקובל היה לחשוב כי התינוק נולד כ'לוח חלק', נטול זיכרונות או ידע. ברבות הזמן, הובן אחרת. מחקרים שונים הוכיחו כי עוברים צוברים זיכרונות, בהיותם מגיבים, לאחר לידתם, נוכח צלילים, מנגינות וסיפורים, שהושמעו להם ברחם. מהם יכולותיו של התינוק לזכור עם לידתו? כיצד רוכש התינוק את זיכרונותיו? האם ניתן לסייע לשיפור הזיכרון בגיל הרך? על זאת ועוד בראיון עם אהוד פריס, מאבחן דידקטי מוסמך, מנהל המרכז לאבחון לקויות למידה בישראל.

חוש חש

מערכות החישה של בני האדם, הם כלי הקלט של המציאות, מסביר פריס. "תינוק, בדומה לאדם מבוגר, קולט את סביבתו בחושיו. לעומת המבוגר, העושה שימוש בכל המערכת החושית, התינוק, עם לידתו, עושה שימוש עיקרי בחוש המישוש, הריח והשמיעה. כל זאת משום שהראייה פחות מפותחת בראשית. כבר בימים הראשונים, עם התנסותו נוכח שד אמו, מסוגל התינוק להבחין ולזהות את אמו על ידי ריח הגוף שלה, קולה ואף מגע עורה. חוש המישוש והריח הם המפותחים ביותר לאחר הלידה. לכן, הזיכרונות הראשונים הנרכשים על ידי התינוק, הם לרוב תוך התנסות במגע ובריחות שבסביבתו. לדוגמא, תינוק זוכר עד מהרה מהו מקור המזון שלו, באם שד אמו או פטמת הבקבוק, ובגיל צעיר מאוד, ניתן להבחין בקושי להחליף לתינוק את סוג הבקבוק או הפטמה, שכן הוא זוכר את האובייקט המדויק עמו הוא 'רגיל' לאכול. זהו ללא ספק זיכרון שנרכש לאחר הלידה".

זיכרון בשלבים

"קיימים שלושה שלבים ליצירת זיכרון: קליטה, אחסון ושליפה. הקליטה, מתבצעת כאמור באמצעות החישה, ולכך התינוק מוכשר החל מלידתו. עם זאת, על שאר השלבים להיבנות לאורך הזמן, תוך התנסות ולמידה. אחסון משמעו, הכנסת החוויה לכעין 'תיקיה' במוח, על פי נושא. כלב וחתול, נכון שיכנסו תחת קטגוריה או סיווג של בעלי חיים, אך כיוון שתינוק חסר התנסות, אין לו קטגוריה שכזו, ותידרש חשיפה ממושכת לאובייקט, על מנת שראשית תיווצר הקטגוריה, ושנית יאוחסנו בעלי החיים השונים לתוכה. השליפה, משמעה, זיהוי האובייקט מתוך הזיכרון. כלומר, לאחר שהוא כבר מאוחסן במוח ויש לגביו זיכרון. שוב, בשל ההתנסות המועטת של התינוק, והקושי הרב לאחסן, קיים קושי בשליפה. תינוק שגדל עם כלב, ורואה חתול, עלול להציג לעצמו את החתול ככלב, לא ידע להבדיל עדיין בין כלב לחתול. ההתנסות עם העולם, היא שיוצרת אט אט את הקטגוריות, הסיווגים ויחד עימם את היכולת לאחסן נכון ולשלוף. יכולות אלו מתפתחות לאורך הזמן, ויתפתחו במידה האופטימלית, ככל שהחשיפה תהיה מגוונת, אך לא מציפה וכזו שהתינוק מסוגל לקלוט אותה".
 

זיכרון בעל משמעות

 
לשם יצירת זיכרון דרושה התנסות, אך מהו שקובע אילו חוויות יזכרו יותר ואילו פחות? "כיוון שזיכרון נרכש על ידי מה שנקלט בחושים, ככל שיותר חושים יהיו מעורבים בחוויה, כך יגדל הסיכוי שיווצר זיכרון ואף יהיה חזק יותר. לדוגמא, אם הקראת סיפור, משלבת תנועות ומגע, אינטונאציה ווקאלית ומנגינה, סביר כי הסיפור והסיטואציה תיחרט בזיכרונו של התינוק. בובה שהילד יבוא עימה במגע וימשש אותה, כשהיא עונדת פעמון ומבושמת בריח, סביר שתישאר בזיכרונו ותהפוך משמעותית יותר עבורו. בנוסף, כל חוויה שהיא בעלת משמעות לתינוק, תישאר אצלו בזיכרון לטווח הארוך. לדוגמא, אכילה היא דבר משמעותי מאד עבור התינוק, לכן כל מה שקשור לאכילה יזכר לאורך זמן. הורה שחפץ כי חווית יום ההולדת של הילד תהיה זכורה לו לטווח ארוך, יכול לדאוג לערב מספר רב של חושים באירוע – מוסיקה, ריח, צבעוניות וכד'".

טראומה

הורים רבים סובבים עם חשש ושאלה אודות טראומות ואירועים קשים שהתינוק עד להם. האם כל חוויה קיצונית הופכת לזיכרון ומשאירה חותם שלילי? "לעיתים, שלא מבחירה, התינוק חווה חוויות שעלולות להיות קשות עבורו, כדוגמת אשפוז או בדיקות קשות בבית החולים. כאמור, על מנת שחוויה תיזכר לטווח ארוך, על התינוק לחוות אותה כבעלת משמעות עבורו. לכן, אובדן של איש יקר, במידה והיה משמעותי עבורו, טיפל בו על בסיס יומיומי וכד', סביר כי האדם יישאר בזיכרון. אופן האובדן, באם המעורבות של הילד הייתה גדולה בעת ההתרחשות, יתכן וגם הוא ייזכר, לטוב ולרע. לגבי אשפוז או מחלה, אלו הן חוויות חזקות, בעלות משמעות, שנשארות עם התינוק לאורך זמן. פעמים רבות אף נצפה בשליפה שלהן באופן פתאומי, ללא בקשה או הודעה מוקדמת. היכולת של הסביבה להפוך את החוויה לנעימה יותר היא תוך יצירת סביבה תומכת, נעימה ושקטה".
 

תורשה וסביבה

לא נדע אילו אירועים יחרטו בזיכרונם (צילום יאלוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 לא נדע אילו אירועים יחרטו בזיכרונם (צילום יאלוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
"התינוק נולד עם פוטנציאל מולד בתחום הזיכרון, אותו הוא יוכל לממש בחייו, בין אם בצורה מקסימלית ובין אם לאו. הזיכרון ממוקם במוח באזור שנקרא היפוקמפוס, (סוס ים ביוונית, בשל צורתו), מחקרים הראו כי תינוק שנולד עם היפוקמפוס מוקטן, יכולות הזיכרון שלו היו מועטות יותר. מלבד התורשה והביולוגיה, לסביבה השפעה רבה על התפתחות ויכולת הזיכרון. סביבה שתעניק עירוב של חושים, יכולה לסייע בהתפתחות הזיכרון. פן נוסף של הסביבה בא לידי ביטוי באתגרים הרגשיים שהיא מציבה בפני התינוק והילד. כלומר, סביבה בה הילד חווה חוויות רגשיות קשות וכואבות, ללא מענה הולם, תשפיע על יכולות הזיכרון, בשל העובדה שילד כזה משקיע את מירב האנרגיות שלו בתחום הרגשי, והן אינן עומדות לרשותו בתחום האינטלקטואלי, והוא אינו פנוי ללמידה חדשה ואפקטיבית. זיכרון ולמידה הם כוח, ודורשים אנרגיה ופניות על מנת לממשם".

קשה לזהות בבירור עדויות לזיכרונות בגילאים כה רכים, בהם השפה טרם נרכשה. אחד יחייך, שני יבכה, שלישי ינוע נמרצות ברב אושר. הפלט של המבוגרים הוא ברור ואף זהה, לתינוקות שמורה האינדיבידואליות היחודית גם בתחום הזה. צאו מנקודת הנחה שהרוב נרשם, נחרט, גם אם העדות מעורפלת. פעמים רבות נגלה, כי הם הרבה יותר 'חכמים' מכפי שחשבנו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by