בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
המין החזק  

המין החזק

 
 
רביד פלג

אז מיהו באמת המין החזק, הבנים או הבנות? אחרי שבחנו בכתבה הראשונה את בריאותם והתפתחותם הפיזית, הגיעה העת לבחון, מי ניחן ביותר אינטליגנציה? כתבה אחרונה בסדרה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
איפה התקשורת? (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 איפה התקשורת? (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
אחרי שערכנו השוואה בין יכולתן של הבנות לעמוד מול כוחם של הבנים, הגיעה העת לבדוק מי באמת חכם יותר וכיצד משפיעה החברה על יכולות אלו?

איזו מין שפה

"היא לא סותמת את הפה, והוא? לא מוציא מילה!", משפט מוכר? מה משמעותו? האם בכלל נכון לצפות מן הבן והבת לדבר באותו האופן? מחקרים הראו כי לבנות כישורי שפה גבוהים יותר משל הבנים, מציינת מירית הלוי, קלינאית תקשורת, מומחית לתחומי הדיבור והשמיעה, 'מכון פונטון' רמת השרון. "עד לפני זמן קצר לא היו כל הוכחות ביולוגיות להבדלים. עם זאת, מחקר עדכני, שנערך בארצות הברית, הציג ממצא המעיד על שונות בפעילות המוחית בין בנים ובנות, כשאצל הבנות נראתה פעילות מוחית מוגברת באזור השפתי בכל הקשור למטלות שפה שונות".

מה נתגלה אצל הבנים?

"אצל הבנים נראתה פעילות באזורי הראייה והשמיעה תחת אותן מטלות. המחקר אמנם נעשה על אוכלוסיית ילדים מגילאי תשע ומעלה, אך יש להניח כי השינויים מתבססים עוד קודם. השלכות הממצאים מרחיקות לכת, יתכן ועבור בנים בחינת קליטת המידע צריכה להיעשות באופן המותאם לדרך הלמידה הייחודית להם. לדוגמא, בקרב אוכלוסיית הבנים, נכון יהיה לבחון בקיאות בחומר המועבר בצורה פרונטלית במבחן בעל-פה, בעוד שבקיאות בחומר שנרכש בקריאה, תבחן בכתיבה. בקרב הבנות, הקליטה נעשית ישירות לאזור השפתי, יתכן והדרך השונה לרכישת השפה היא אחת הסיבות להסבר ההתפתחות המוקדמת של הבנות בתחום זה".

משחק החיים

"הבדלים נוספים, באים לידי ביטוי בהפקת השפה, לדוגמא, בעת משחק, בנות נוטות יותר לשלב תכנים של אמפתיה, דיבור תיאורי, כיצד הבובה מרגישה ומה היא עושה. כמו כן, ישנו שימוש רב יותר בשאלות. לעומתן, בנים המשחקים אף הם בבובות, משמיעים פחות תכנים באופן כללי, כן נוטים להתייחס לפיזיות של המשחק, לעיתים אף מביעים יותר תוקפנות. עובדות שידועות כמבחינות בין המינים בבגרות ויכולות להסביר ממצאים אלו הן, יכולת התפיסה המרחבית, הטובה יותר בקרב גברים (מה שיכול להסביר יכולת טובה של בנים בהתאמת צורה למגרעת), לעומת מערכות מוחיות המערבות רגשות, שנמצאו גדולות יותר אצל הנשים".

יחי ההבדל הקטן

"הבדלים ניכרים גם באוצר המילים. ידוע שבנות עושות שימוש רב יותר בתארי פועל (כגון 'יפה'), כמו גם במגבירים לקסיקליים (כגון 'מאוד', 'נורא', 'כל כך'). עוד נמצא כי בגילאי הילדות המאוחרת, השימוש בסלנג הוא זהה בין המינים, כאשר בשיחות עם בני המין האחר, השימוש מופחת". מבחינה פתולוגית, הבנים נוטים ליותר קשיים בתחומי השפה, מאשר הבנות. הסיבה נעוצה ככל הנראה בהבדל מהותי ורב משמעות במבנה של מוח הזכר, לעומת הנקבה. לדוגמא, גמגום מופיע בשכיחות של אחד לארבעה בנים, ניסיוני הקליני מראה כי איחור שפתי מופיע אף הוא יותר בקרב בנים. ההסבר המחקרי לכך טרם נמצא. קושי נוסף השכיח יותר בקרב בנים הוא בתחום המורפולוגי שמשמעותו הטיות של זמנים (הלכת, תלכי, הולכת) והטיות בניין. יש להניח שכיוון שהמיומנות המורפולוגית דורשת יותר קשב וריכוז ומערבת מניפולציות נוספות על השפה, בנים, הנוטים יותר לקשיי ריכוז וקשב, מוצאים עצמם מתקשים אף בתחום הזה".
 

התנהגות תואמת מין

המירוץ התחיל מזמן (צילום אילוסטרציה:אימג'בנק/gettyimages)
 המירוץ התחיל מזמן (צילום אילוסטרציה:אימג'בנק/gettyimages)   
לרוב, פעולת זיהוי מין התינוק על ידי התבוננות בהתנהגותו, הופכת קלה עם השנים, הן בשל הצגתו, התנהגות תואמת המין והן על ידי מלבושיו המשלבים מאפיינים מגדרים. מה קורה היה אילו לא היינו מלמדים את ילדינו התנהגות תואמת מין? האם היה הבדל בהתנהגותם, המתבסס על תורשה בלבד? "החשיבה המקובלת כיום, כי לסביבת הילד ולתורשה יש יד בהבדלים שבין המינים, מציינת אביטל יעקבי, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית. "אחוזי ההשפעה הם הקשים לכימות והגדרה. במקביל לגורמים המולדים, הסביבה החברתית של הילד תורמת לחִברוּת שונה ובעקבותיה להתנהגויות שונות על פי מין.

עד גיל שנתיים וחצי

עד לגיל זה, ההבדלים המולדים הם מזעריים, סוכני החברות השונים, ביניהם, ההורים, המטפלות, הגננות ואף קלטות הילדים, מעבירים מסרים גלויים וסמויים, המביאים להבחנה בין המינים. דוגמא לכך היא הנטייה לחשוף את הבנים למשחקי מכוניות וכדור, בעוד שהבנות נחשפות מעט יותר למשחקי בובות. ישנה ציפייה די ברורה מהילדים אודות סוג הפעילויות בהם ישתתפו, ואף באופן ההתנהלות בחברה. מצופה מן הבנות להיות עדינות ושקטות, לעומת הלגיטימציה להתנהגות שובבה יותר בקרב הבנים. ישנה נטייה ברורה לתקשורת מילולית עם הבנות, ופיזית-גופנית יותר עם הבנים.

החל מגיל שלוש

החל מגיל זה, ההבדלים בין המינים נראים ברורים יותר. הבנות נוטות למשחק אינטימי, המלווה אף בשיחות, בעוד שהבנים עוסקים בפעילות אנרגטית, פיזית העושה שימוש פעיל בגופם. קשה להצביע מי הוא שמכתיב את ההתנהגות, הגורם המולד, הטמפרמנט או ציפיות הסביבה והכוונתה. מה שברור הוא שאכן ניתן לצפות בהבדלים ברורים אלו בשטח. נוכח ההבדלים, אחת ההמלצות הטיפוליות הניתנות להורים לבנים היא לתת לבנים לשחק במשחק סמלי באמצעות בובות, שכן משחק שכזה תורם להתפתחות התקינה של הילד, ללא קשר למינו. התפיסה הרווחת כי בנים שמשחקים בבובות הם פחות 'גבריים' היא שמונעת מההורים לאפשר לבנים לשחק במשחקים שיכולים לתרום תרומה רבה להתפתחותם הרגשית".

ממצאי המחקרים, כמו גם העדויות בשטח, מעלים כי הבדלים משמעותיים בין הבנים לבנות, תופסים את מקומם עם חלוף הזמן. מאפיינים מבדילים, הנעוצים בתורשה, הם אינם תחת שליטתנו, ועל כן לא נוכל לשנותם, כי אם לאתרם ולהתאימם לצרכי כל מין. עם זאת, הבדלים שמקורם בהשפעה הסביבתית וההכוונה האנושית, ידנו בם. ניכר כי עיקר חשיבותנו, כסביבה בוגרת, המעצבת את הגיל הרך, היא בהתנהגות המאפשרת הזדמנות שוויונית לשני המינים. עשייה שכזו תעודד פעולה, חוויה והתנסות, שתמנע יצירת פערים, העלולים להשפיע על עיצוב דמותם ועתידם של בננו ובנותינו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by