בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
סרגל התפתחות 6+ 
חבר חדש במשפחת הזוחלים  

חבר חדש במשפחת הזוחלים

 
סרגל התפתחות 6+ |
 
רביד פלג

הציפייה הגדולה התממשה, והעולל הקטן שלכם מתקדם בזחילה אל עבר האופק. מהן, אם כן, הזחילות המקובלות? מה קורה כאשר הסדר מתבלבל? ומה כאשר התינוק לא עומד בקצב שבכתובים ומתמהמה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 

פסקה חדשה

עודדו אותו להגיע אל החפץ
 עודדו אותו להגיע אל החפץ    

מה יפה היא התקופה ה'נייחת'. התינוק מתהפך באיטיות ולכל היותר מסתובב סביב צירו. ניתן להתמהמה ברה-ארגון של הבית, לפסלים השבירים שלום ועלעלי העציצים נעוצים לגבעול. בתום התקופה הרגועה, יצטרף העולל למשפחת ה'זוחלים'. החל מנחש וכלה בדב. מהן הזחילות המקובלות? מה קורה כאשר הסדר מתבלבל? ומה כאשר התינוק לא עומד בקצב שכתוב בספר?אילנית שחורי, מדריכת ליווי התפתחותי בשיטת 'צעד ראשון', סדנאות לעיסוי תינוקות, גני תקווה, מסבירה ומתבלת בדוגמאות.

סדר בבלגן

"קיימים שלושה סוגי זחילה", מסבירה שחורי. "הזחילה הראשונה היא 'זחילת גחון', השנייה 'זחילה על שש', הרווחת והמוכרת, והשלישית היא 'זחילת ארבע' או מה שמקובל לכנות כ'הליכת דב'. תינוק שזוחל את כל שלוש הזחילות הוא תינוק שזוכה להתפתחות איכותית. מרבית התינוקות מדלגים על אחת מהזחילות, 'זחילת גחון' או 'זחילת ארבע', עד כי הורים רבים כלל אינם מודעים להן. קיים שלב התפתחותי, הכולל תנועה לאחור, פעמים רבות, באופן שגוי, קוראים לה 'זחילה לאחור', אך למעשה אין מדובר בזחילה, אלא בדחיפה לאחור על ידי כפות הידיים".

על גחונך תזחל

"זחילת הגחון, היא בעלת חשיבות רבה להתפתחות התינוק, אך בהיותה מאתגרת עבור התינוק, רבים מדלגים עליה. זחילה זו למעשה מסכמת את כל שלבי ההתפתחות מן הלידה ועד לראשית זחילת הגחון ועומדת על כל הפרמטרים שנרכשו עד לאותה עת על ידי התינוק. מקובל כי זחילה זו נרכשת בין גילאי שישה עד שמונה חודשים. צורת הזחילה הנכונה מתבצעת כאשר יד ורגל נגדית, באלכסונים, דוחפים את הגוף קדימה. פעמים רבות נוכל לראות תינוקות הזוחלים על גחונם בצורה לא מאורגנת, בין אם בעזרת שתי הידיים כמושכות קדימה ובין אם כשרק רגל ויד אחת הם אלו שדוחפות. עם ראשית רכישת זחילת הגחון, נצפה לזחילה לא מאורגנת, שתוך כשבוע עד שבועיים הזחילה מתארגנת לצורה הנכונה. על מנת שתינוק ירכוש את זחילת הגחון, עליו להיות מסוגל קודם לכן לשכב על הבטן בנינוחות וברצון, להרים את ראשו בצורה טובה כשהוא על בטנו, להצליח לחצות את קו אמצע הגוף עם שתי ידיו, להיות בעל תנועתיות בעמוד בשדרה, להצליח לזקוף ולכפוף את גבו, להסתובב על צירו, ועוד מספר פרמטרים נוספים הקודמים ומהווים בסיס לזחילת הגחון. ההמלצה היא לשהות ולזחול על הגחון מספר שבועות בטרם עוברים לזחילה הבאה – זחילה על שש".

 

זחילה על שש

 
"הזחילה על שש, היא זו הרווחת בקרב מרבית התינוקות. גם היא חשובה מאד להתפתחות התקינה של התינוק, בהיותה מחזקת את חגורת הכתפיים, ותורמת מאוחר יותר ליכולת להחזיק עט ועפרון. הזחילה הנכונה כוללת השענות על כפות הידיים, על הברכיים ועל כפות הרגליים בעת ובעונה אחת. היא קרויה זחילת שש בשל שש נקודות המגע עם הקרקע. מבחינה תנועתית, גם בזחילה זו חשובה תנועת יד ורגל נגדית. רכישת זחילה מתבצעת לרוב בין גילאי שמונה עד עשרה חודשים, לעיתים אף יותר מאוחר. מרבית התינוקות מצליחים לרכוש אותה בצורתה הנכונה".

דובי דב

"הליכת דב, או זחילת ארבע, כוללת השענות על כפות הידיים וכפות הרגליים – ארבע נקודות מגע עם הקרקע. לרוב נרכשת ממש לפני רכישת ההליכה, לפרק זמן של כחודש ימים, כשלסירוגין התינוק שב לזחילת שש. חשיבותה של זחילה זו היא בהכנת התינוק לעמידה ויציבה נכונות, שלא באמצעות משיכת גופו כלפי מעלה בעזרת כיסא או שולחן, אלא בכוחות עצמו, בעזרת גופו תוך שיווי משקל. תינוק הזוחל זחילת ארבע, מקרב את ידיו לעבר רגליו, כך שברכיו מתיישרות עד כי הוא מצליח להיעמד בכוחות עצמו, ממצב של יציבות טובה ומערכת שיווי משקל מפותחת. מרבית התינוקות הגדלים במערב נעזרים בחפצים, כגון ספה או שולחן על מנת להיעמד. זו אינה הדרך הנכונה התפתחותית עבורם".

חשוב לדעת

"ראשית, חשוב להבין כי בעת שנרכשת זחילה חדשה, תתקיים גם חזרה לזחילה ה'קודמת', עד שזו החדשה תתבסס. זוהי איננה רגרסיה, אלא תהליך של למידה בטוחה ותקינה. מעבר לכך, ישנה חשיבות לכל אחת מהזחילות יחד ובנפרד. כל אחת בתורה, מפתחת את מערכת שווי המשקל, הקרויה גם המערכת הווסטיבולרית, הממוקמת באוזניים. תינוק שרוי לרוב במצב סטטי, אלא אם נספק עבורו את התנועה. רק בהינתן תנועה במרחב, מתפתחת מערכת שיווי המשקל. ככל שנוציא את התינוק משיווי משקל, לדוגמא על ידי הנפה או הרמה באוויר תוך כדי ריקוד, כך מערכת שווי המשקל תגיב ותתפתח. חשיבות מערכת שיווי המשקל הינה מכרעת כאשר מדובר בעמידה והליכה. לכן, הזחילות הקודמות לכך הן כהכנה לשלבים הבאים, מבחינת מערכת שווי המשקל, כמו גם מבחינת התנועה וההתמצאות במרחב.
 

קצב אישי

יודע מה הסדר הנכון (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 יודע מה הסדר הנכון (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
ומה לגבי תינוקות שאינם 'עומדים בזמנים' על פי ה'ספר'? האם נכון להתערב בהתפתחות או לתת לטבע לעשות את שלו? "אני מחזיקה בדעה כי לכל תינוק יש את הקצב שלו, אבל, וכאן נעוצה מהות הגישה, יש לזכור כי התינוק הוא תלוי סביבה, ולכן על הסביבה לספק 'תנאים להתפתחות', כלומר, להעניק לתינוק את הגירויים האופטימלים, אליהם יגיב ובעזרתם יתפתח. לדוגמא, תינוק שמרבית הזמן שוכב בעגלה, במיטה או על הידיים, ואינו מבלה די זמן על מזרון או משטח, יתקשה לרכוש את הזחילה. פעמים רבות, הסביבה היא דווקא זו העלולה לעכב את התפתחות התינוק. לדוגמא, שמיכת פוך בסלון, היא איננה פתרון יעיל, בשל העובדה שעל מנת להגיע אל צעצוע המונח בקרבו, כל שעל התינוק לעשות הוא למשוך את השמיכה לכיוונו, כך שהחפץ יגיע אליו. אין לו סיבה לזוז או לזחול. בדומה, מזרן ובו צעצועים הנגישים לתינוק במרחק של הושטת יד, מהווה אף הוא סביבה שאיננה מספקת אינטרס לתזוזה או מאמץ.

כיצד לאתגר את התינוק?

צעצוע שימוקם לא רחוק מדי, אך לא קרוב מספיק, יהווה גורם למאמץ ולניסיונות התקדמות. התינוק מצוי כל העת במצב של ניסוי וטעייה, תנאים סביבתיים יכולים לאפשר לו לנסות, לאפשר פחות ועד לא לאפשר כלל. מצב שעלול להוות בעיה מנקודת מבטו של התינוק הוא כיסוי כפות רגליו על ידי גרביים באופן תמידי. תינוק שבגילאי חמישה עד שישה חודשים מתחיל להשתמש ברגליו, ודוחף באמצעות כפות רגליים עטויות גרביים כשהוא על הרצפה, ימצא שהדחיפה איננה עובדת או יעילה ויחפש פיצוי בדרכים אחרות להתקדמות, אם על ידי גלגול, קפיצות על הטוסיק וכדומה. לא זו בלבד שמדובר בדרך שאיננה נכונה, היא לעולם תהיה קשה הרבה יותר. לכן, לגבי הגרביים, ההמלצה היא להסיר אותם לכמה שעות בכל יום. הן עלולות להפוך את התינוק לפחות מודע לרגליו. מלבד זאת, יש לזכור כי תינוק עלול לפגוש תסכול בהיותו במצב של איחור התפתחותי, מצבים אלו יכולים להיחסך ממנו על ידי התערבות בדמות תרגילים תנועתיים, שיאפשרו למידה והתקדמות. יש לזכור כי תרגול אינו נעשה על מנת לזרז התפתחות, על ההתפתחות להיות הדרגתית, בשלבים ועל פי הסדר".
 
 

טיפים מעודדים

אמצעים פשוטים יכולים לעודד תינוקות בריאים לרכישת אבני הדרך ההתפתחותיות. "ככלל, כדור בכל גודל שהתינוק יכול לתפוס, יכול להיות מעודד זחילה. החל מגיל חצי שנה ניתן לעשות שימוש בתרגיל הבא לעידוד זחילת גחון: השכיבו את הילד על בטנו על גבי מזרון או שטיח, כשרגל אחת ישרה והשנייה מקופלת לכיוון הבטן. הניחו את ידיכם על הברך ועל כף הרגל לכיוון המזרון, כך שהמזרון נותן את ההתנגדות ומעודד את התינוק לדחוף את עצמו קדימה.

תרגיל לעידוד זחילה על שש: שבו על הרצפה בפישוק ברגליים ישרות. הניחו את התינוק כשבטנו על הירך שלכם, כשידיו בצד אחד של הירך וברכיו בצידו האחר. הזיזו את רגלכם מצד לצד, כך שפעם משקל התינוק מונח על כפות ידיו על הרצפה ופעם על ברכיו. תרגיל זה מלמד את העברות המשקל מהידיים לרגליים, הדרושות בזחילה על שש.

אז נכון שכל הילדים יחלו את בית הספר היסודי כשהם צועדים על שניים. אך כידוע, מלבד התוצאה, חשובה מאוד גם הדרך. תינוק שמדלג על שלב זה או אחר, יתכן וילקה בקושי, גם אם זה אינו יבוא לידי ביטוי באופן חד וברור. אותו ילד שנמנע מלצייר בגן, יתכן ומדובר בהעדפה אישית, אך באותה מידה יתכן והוא 'בורח' מקושי להחזיק את הצבע בידו, הנובע מחולשה בשרירי הכתפיים, ואם נבקש מאמו להיזכר, היא תאמר כי ישר משכיבה הוא התיישב והחל ללכת.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by