בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עוזבים את החממה  

עוזבים את החממה

 
 
רויטל קיבק ארמה

כיצד להפוך את הנחיתה מהגן הפרטי לגן העירייה רכה יותר? האם בגן העירייה מתחיל המירוץ המטורף של החיים? ומה צריך לדעת לפני שפותחים את הדלת לעולם הגדולים?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לעזוב את הרגל - החלק הקשה (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 לעזוב את הרגל - החלק הקשה (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
אימהות הדור ההוא לא תהו איך הן אוהבות את המתכון המנצח של גן הילדים בסמוך לבית. היום אנחנו יכולות לבחור, ובמעבר שמחממת הגן הפרטי לגן של ה'גדולים', אנחנו חושבות יותר מפעמיים, רוצות לחשל אותם לקראת מרוץ החיים, אבל גם להשאיר אותם מסוכרים בתוך צמר גפן מתוק. אז מה עדיף, ואיך הופכים את הנחיתה רכה יותר? ראיון עם נעמה צורן, פסיכולוגית התפתחותית ויועצת למערכות חינוך.

לספק את הכלים הנכונים

משרד החינוך מציע מחירים שווים לכל נפש, אך גן פרטי מחזק את עיקרון ההמשכיות, שמבסס את הביטחון העצמי. כשמשרד החינוך פותח את שעריו לפעוטות החל מגיל 3 ומרבית הגנים הפרטיים משאירים את השערים פתוחים עד גיל 4, עולות שאלות, כמו למשל: האם בכלל לעביר אותו גן, ואם כן, איך עוברים את זה בשלום?

"הכול תלוי ב 'איך' אנחנו מסתכלים על הילד שלנו", אומרת נעמה. "אני תמיד בוחרת להסתכל ממקום של אמונה וראיית הילד כיכול ולא כחלש - זוהי נקודת המוצא. אני לא חושבת שהמוקד הוא המעבר מגן פרטי לעירייה, אלא במעבר עצמו, כאחד מתוך מכלול המעברים הרבים שיצטרך הילד לעבור בחייו. כהורים, עלינו לספק לו את הכלים למעבר נכון וחיובי. הכלים הם כלים של התמודדות, של הסתכלות על ה"יש": מה יש בתוכי ומה יש בסביבה, שממנה אני יכול לשאוב כוח על מנת לבצע את המעבר הזה בדרך האופטימלית. אם נדע לתת את הכלים הללו לילד שלנו, זה לא באמת משנה איזה מעבר הוא עתיד לעבור".
 

משמעות המעבר בחיים

 
"לפני שאנחנו מנסים לעזור לילד שלנו לברר מהי משמעות המעבר לגן חדש, גם אנחנו כמבוגרים צריכים להבין את המשמעות של 'מעבר' בחיים בכלל: "מעבר הוא תהליך התפתחותי תקין וחשוב, שבו אני עובר מהמוכר והנוח לחדש, שדורש ממני דפוסי התמודדות חדשים. אנחנו נכנסים במעבר הזה אל האזור ה"לא נודע" – אני לא יכול לדעת שהכלים שיש לי יהיו אפקטיביים במקום החדש ועד שאגיע לשם לא אדע. גם אם יהיו אפקטיביים, מה אצטרך להוסיף להם? כל התפתחות היא מה שיש לי, בתוספת הדבר החדש. מהי אותה תוספת, ואיזה פער יש בין מה שיש לי לבין מה שאצטרך?"

להאמין בילד

"הדבר החשוב מכול שילד שואל את עצמו הוא: 'האם הוריי מאמינים שאני יכול לעשות את המעבר הזה?' אם מדובר במבוגר ששלם עם עצמו ועם ההחלטה להעביר את ילדו לגן החדש, יש לילד דאגה אחת פחות להתעסק איתה. הוא לא צריך לדאוג מה אמא תחשוב על זה. הוא צריך לדעת שסומכים עליו שהוא יכול".

"מכיוון ומדובר בתהליך התפתחותי המצריך הסתגלות, חשוב לתת להסתגלות זמן, קצב ומינון נכון. מאגר האנרגיה של הילד צריך להיות ממוקד בהתמודדות עם המעבר. אם הילד חש שהאזור החדש לא ידוע, והאנשים שצריכים לשלוח אותו בצעד בטוח חרדים מכך, הוא עשוי להתחיל לשאול את עצמו שאלות כמו: 'מה רוצים ממני ואיך ארגיע את ההורים שלי?' כתוצאה מכך, יקטן מאגר האנרגיה של הילד על חשבון הכרת הנורמות והחוקים החדשים. זה קריטי להתפתחות התקינה של הילד לדעת מה ההורים שלו חושבים עליו. בתקופה זו שבין גילאי 3 -4, הילד בונה את בסיס הזהות שלו: מה ערכי בעולם? איך אדע?האם מתוך הסתכלות על ההורים שלי, המטפלת או הגננת? ומה אתם אומרים עלי? ברגע שנגיד "אוי ווי", אנחנו עלולים לשתק את הילד מפעולה.
 

מעבר מקטן לגדול

לאו דווקא קו קשיח (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 לאו דווקא קו קשיח (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
ביקור קל בגן הילדים של המועצה מעלה ניחוחות של מערכת גדולה וקשוחה. חוברות לימוד מחולקות למקטעי גיל, קבוצות למידה עם קווים ברורים, גננת וסייעת אחת. "בד"כ, איכות האינטראקציה היא גבוהה יותר בגן הפרטי וברור לנו מדוע", אומרת נעמה. "אין מה להשוות את איכות הקשר עם הילד כשמדובר בגן פרטי, שבו יש יותר מטפלים על פחות ילדים. מצד שני, אני לא מסכימה עם ההכללה, שהמסגרות העירוניות קשיחות – זה לא בהכרח נכון. הכול תלוי במחנך. יכולה להיות מחנכת מופלאה, ולא ירגישו שיש בגן שלה 30 ילדים ויותר".

אי אפשר לבחור

"אין אפשרות בחירה ויכולת תמרון כשנרשמים לגן עירייה או מועצה. הגן נקבע מראש, ואין לי כהורה שליטה על מרכיב הגן. אני כן יכול להראות לילד שלי שאני סומך עליו, שלא תהיה בעיה במעבר הזה וגם אם כן - אהיה שם בשבילו".

האם הילד שלי מסוגל?

"הילד מקבל את המסרים מהוריו. את התשובה לשאלה 'האם אני יכול', מקבל הילד מהשדרים, שההורים משדרים. כמובן שאת ההתמודדות הילד עושה בעצמו, אבל התמיכה של בטחון המבוגרים היא קריטית. לא הייתי עושה לילד 'טירונות' רק כדי להכין אותו או לגרום לו להתמודד מוקדם יותר. הכול באופן הטבעי ביותר".

עיקרון ההמשכיות

"המשכיות בגן ילדים, למשך שנתיים-שלוש, מאפשרת לכישורים החברתיים, הקוגניטיביים והרגשיים להתבסס. טוב לילד לגדול עם אותן דמויות ולא להתרגל לדמויות חדשות. ברור שעדיף לילד לבסס את מה שהוא למד באותו הגן ולא להתחיל בכל שנה גן אחר".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by