בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
גנים  
ליפול על גן עדן  
 
  צילום: מתכוננים לעתיד (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyim    
גנים  |
 
לימור גריף

גן דמוקרטי, גן מדעי טכנולוגי, גן שלוש השפות. רוצים עוד? בתוך שלל האופציות לגנים פרטיים מסתתרים אלו המיוחדים. למי הם מתאימים? ומה עשוי ללמוד הקטנצ'יק בסופו של יום?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מיהם הגנים המיוחדים? מה הם מציעים לילדים שלנו? והאם נקבל תמורה בעד האגרה?

גן משולב

גן משולב הוא גן שמפגיש בין ילדים בעלי צרכים ייחודיים (שליש מילדי הגן) לבין ילדים בעלי התפתחות תקינה. ומה המטרה? השילוב מעניק לילדים המיוחדים פתרון דרכו לא "ייפלו בין כיסאות" מערכת החינוך. מאחר ואינם מתאימים למסגרת רגילה ובאותה המידה, אינם מתאימים למסגרות החינוך המיוחד, הגן המשולב פותח עבורם הזדמנות לסיוע אינטנסיבי במשך כשנה-שנתיים על מנת להשתלב בהמשך בחינוך הרגיל. גני וראייטי בירושלים למשל, פועלים ברוח המשולבת, ומקבלים תחת קורת גג אחת, ילדים רגילים וילדים עם צרכים מיוחדים מכל מגזרי החברה הישראלית - ערבים, יהודים, דתיים וחילוניים. שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגנים מותאם פרטנית לצרכיו הייחודיים של כל ילד וילד. תכנית השילוב נבנית בשיתוף פעולה בין הצוות הכולל גננות, פסיכולוגים, וצוות טיפול פרה-רפואי, לבין ההורים. בחלק מן היום מבלה הילד בכיתת הגן הרגילה המשלבת, ובשאריתו הוא לומד בכיתת אם מצומצמת, המתמחה במתן מענה לצרכיו המובחנים.
 

הגן הזורם

 
נשמע רוחניקי? כנראה שלא. הגן הזורם הוא גן ילדים, ששיטתו פותחה על ידי גדעון לוין, תיאורטיקן ומרצה בתחום החינוך בגיל הרך. התפיסה בבסיסה מתנגדת למסגרת הגן המובנה. על פי עקרונות "הזרימה", יש לתת לילד את האפשרות לבחור ולפעול בצורה חופשית, תחת הדרכה כוללת של הגננת, זאת בניגוד למערכת הרגילה, המוכתבת על ידי הגננת. חופש בחירה עבור ילדים יכול להיתפס כמסורבל מדי, אך בגן הזורם, סדר היום נבנה סביב מסגרת קבועה, בתוכה חופשיים הילדים לבחור את פעילויותיהם, לצד פעילויות מונחות כגון מפגשים סביב נושא שנלמד או בגנים דתיים למשל, תפילה וברכת המזון. אחד העקרונות המיוחדים ביותר המובילים את רעיון הזרימה, הוא ההתייחסות לנושא הסעודה: הארוחה מוגשת במשך כל זמן המשחק הלימודי, והילד חופשי לגשת לשולחן בכל עת, על פי בחירתו.
 

גן בשיטת רג'יו אמליה

פרויקטים לגיל הרך, הם בסיסה של שיטת רג'יו אמליה, שמתייחסת ל "איך ללמד" בניגוד לשיטות אחרות שמתייחסות לשאלת "מה ללמד". גישה זו מטפחת את הסקרנות הטבעית של הילדים את יכולות היוזמה והחקירה באמצעות פרויקטים, תוך שימת דגש על התהליכים הפנימיים שעובר הילד.
עקרונות היסוד סובבים את תדמית הילד: כל הילדים בעלי פוטנציאל ומסוגלים לבנות את הלימוד העצמי שלהם, קהילה ושיטה: יחסי גומלין בין הילדים, המשפחה, המורים, ההורים והקהילה, גני ילדים, החצר והחדרים הם מקומות נפלאים שכיף להיות בהם, שיתוף מלא בין הצוות להורים, הזמן אינו מוכתב על ידי השעון: כבוד לקצב הילדים וליווי של הצוות לאורך שנים, הילד במרכז והתכנית הלימודית נבנית בהתאם לתכנים אותם הוא מביא. ישנה חזרה על נושאים שנלמדו במהלך השנה כך שנוצרות תובנות חדשות. חקר הסביבה: מעודד פעילות, מעורבות, גילוי, שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים. תיעוד: תצפיות, הקלטות, הצגת תוצרי למידה שמפיק הילד בעקבות הנושא שלמד.
 
 

כיצד זה בא לידי ביטוי?

לדבריה של אילנה זיצר, מנהלת "הגן הקסום" במושב אודים, הגישה מיוחדת בשל עבודת הפרויקטים: ניתנת אפשרות לכל ילד לבטא את רעיונותיו וסקרנותו. “לדוגמא: אם ילדים יתעניינו בדינוזאורים, נצא לחקור את הנושא ולהופכו לפרויקט". זה מתאים לכל גיל ולכל ילד. הגישה שמה דגש על תהליכים ולא על תוצאה מוגמרת, יש מעורבות של הורים בפעילויות, בימי שישי או במהלך השבוע, פעילויות חגים, מסיבות וטיולים. “למשל פרויקט מים שעשינו. הילדים העלו שאלות כמו, למה הים כחול? למה בים המים מלוחים? את אותן שאלות הם לקחו הביתה וחקרו יחד עם ההורים, כשהם חוזרים לגן אנו מעבדים יחד את התשובות ובו זמנית הם מתנסים בפעילויות מים שונות". בנוסף, נעשה תיעוד יומיומי של כל הנאמר על ידי הילדים. מדוע? כי כך ניתן לחזור אחורה ולהבין יותר את עולמו המשתנה של הילד, ודרך כך להגיש לו את החומרים שמתאימים לו ויעזרו לו להתקדם. מדובר בגן יקר יותר? "בשל הציוד היקר: מטולים, שולחנות אור ותזונה שאיננה מעובדת וללא חומרים משמרים, עלות הגן יקרה מעט יותר. עד השעה 13:00 סכום כולל של 2,000 ₪, תלוי באיזה אזור אתם ולאן תרצו לראות את ילדכם מתקדמים.
 

שלוש השפות

לאחרונה למדתי גם צרפתית ויידיש (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)
 לאחרונה למדתי גם צרפתית ויידיש (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages)   
לא מעט הורים בוחרים עבור ילדם גן שבו מדברים עברית ואנגלית, במטרה להשריש את שתי השפות המדוברות בבית. בדרך כלל גם מדובר במשפחה שבה שני ההורים דוברים את שתי השפות או שכל אחד מההורים, דובר שפה ספציפית אחת. על אנגלית עברית ורוסית משולבות, כבר יצא לכם לשמוע? מדובר בגן שבו מדברים שלוש שפות. איך זה עובד? בגן נטקה בחולון למשל, סדר היום פועל כך: יום אחד בשבוע מנוהל על ידי גננת שמדברת עם הקטנטנים רק בשפה האנגלית, בשאר הימים ישנה גננת קבוע שמדברת ומנהלת בעברית, ואילו הרוסית נכנסת בחוגים מיוחדים - כפעמיים בשבוע – שעה כל פעם. לדברי מנהל הגן, המטרה ללמד את הקטנטנים כמה שיותר שפות בגיל צעיר, כשיכולת הקליטה טובה יותר. עוד הוא מדגיש, כי רוב היום מתנהל בעברית עם תוספת של שתי שפות נוספות. ובכל זאת, לכל קבוצת גן יש שתי גננות, זה לא מבלבל את הילדים? נראה שלא, יש להם גננת קבועה שדוברת עברית ושאר השפות מועברות דרך החוגים.
 

גן מדעי טכנולוגי לימודי

מי לא רוצה שיתרוצץ לו בבית אינשטיין קטן? ליאורה בן כנען, מנהלת הגן המדעי במכללת לווינסקי מספרת על גן הילדים שממוקם בתוך המכללה הסואנת: "מדובר בגן מיוחד הממוקם בתוך קמפוס אקדמי ובשל כך אנו נהנים משירותי מעבדה, שימוש במיקרוסקופים, פינת חי ואולם ספורט. הילדים נחשפים מגיל קטן לספרייה מוזיקלית גדולה, מפגש עם סופרים שמרצים במכללה, ההורים מוזמנים להרצאות מקצועיות בנושא החינוך המדעי בגיל הרך, מפגש עם סטודנטים קבועים לאורך השנה, שמפעילים את הילדים מתוך פרויקט הגמר שלהם ועוד. בשנה שעברה למשל, עשינו פרויקט מדעי חוקר: גידלנו חיידקים, התבוננו בדו חיים, עסקנו במגנטים, חשמל ועוד". זהו גן חובה,שמתאים לגילאי 5-6, סה"כ 30 ילדים. למי זה מתאים? הגן מוגדר על אזורי, ולדבריה של ליאורה, הילדים בגן שייכים למשפחות ממעמד סוציו אקונומי גבוה. ובכל זאת, מדובר בגן עירוני לכל דבר שעולה ככל הגנים העירוניים. גם ההרשמה נעשית דרך העירייה, תתפלאו.
 

הגן הדמוקרטי

נכון שאת ילדינו נרצה לרשום כבר מעכשיו לפקולטה למדעים, ובכל זאת, הדרך הפילוסופית שמתקדמת מהר יותר, כרוכה אולי בגן הדמוקרטי. מדובר בקבוצת גן המיועדת לילדים בני 4- 6, בעוד המעבר לבית הספר בתחילת שנת הלימודים, נעשה בהתאם לצורכי הילד ובהחלטה משותפת עם ההורים. מהי דמוקרטיה בגן ילדים? בגן הדמוקרטי בתל אביב שנמצא בתוך בית הספר הדמוקרטי, גילינו שפעילות הגן מאופיינת בזרימה, המאפשרת לילדים לנוע במרחב הגן ומחוצה לו בחופשיות רבה. לילי כסירר, רכזת חונכות בגן הדמוקרטי שבת"א, מספרת שהגן פועל בתוך ביה"ס, מתוך האמונה שהילדים כבר בגיל הגן רוכשים לעצמם עצמאות. "גם במסגרת הגן, הם מנהלים לעצמם מערכת של שיעורים ופעילויות על פי בחירתם". כמו כן, הגן מקנה לילדים תחושת ביטחון ומסגרת על ידי קיומם של מפגשי בוקר וצהריים וכן פעילויות שונות ומפגשי תוכן המוצעים לילדים. ההשתתפות בפעילויות השונות המוצעות לילדים בגן ניתנות לבחירתו האישית של הילד (למעט מפגשי בוקר וצהריים בהם ההשתתפות היא חובה). שימו לב - רוב פעילויות הגן, למעט החצר, מתקיימות במרחב נפרד מחטיבת היסודי ובנוכחות קבועה של חונכי הגן. אינטראקציה עם ילדי חטיבת היסודי מתרחשת באופן טבעי בחצר המשותפת או כאשר ילדי חטיבת היסודי שוהים בגן כאורחים. דמוקרטיה או מה?

עוד מצאנו גני אומנות שייחודיותם, לא שונה בהרבה מגנים רגילים, למעט עיסוקם המאסיבי באומנות יומיומית. ישנם ילדים שללא כל ספק יתעייפו מן האומנות הצרופה. מצאנו גם גן הוליסטי, גני טבע משולבי חיות, רוגע ושלווה, וגם גנים פשוטים הדוגלים בשיטה של פעם, אלה עם הנוף הירוק, שבין שביליהם תגלו נחל קטן זורם, לשם ייצאו הילדים לטייל, לחוות וליהנות. בקיצור, כל גן וגן מנסה להקנות סוג של חוויה. כיצד היא תשפיע על ילדכם בעתיד? מדובר בבחירה שהיא כולה שלכם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by