בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
ילדים ומנהיגות  
הו הא מי זה בא - ראש הממשלה הבא 
 
 העתיד הוא בידיים שלהם     צילום: צילום אילוסטרציה: .hermmermferm-flickr    
ילדים ומנהיגות  |
 
רביד פלג

כיצד נוכל לזהות מיהו המנהיג הבא? מהי בכלל מנהיגות? מה צריך בכדי להפוך למנהיג? וכיצד מתהווה מנהיג שלילי? על שלטון ושררה בגיל הרך

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ההיסטוריה מספרת כי הילדים של היום הם המנהיגים של המחר. אולי זה הבכור שלכם, ואולי הקטנה. מהי בעצם מנהיגות? כיצד נוכל לזהות אותה בילדנו? ומה עושים כשהכוח נופל לידיים קטנות מדי? הכול אודות 'מנהיג נולד' בראיון עם דליה כהן ברכה, פסיכולוגית חינוכית מומחית, מתמחה בפסיכולוגיה קלינית, ת.ל.מ ירושלים, המרכז לטיפול פסיכולוגי, יעוץ ואבחון.
 

מנהיגות

האם הוא היה מנהיג שקט? (צילום:אימג'בנק/gettyimages)
 האם הוא היה מנהיג שקט? (צילום:אימג'בנק/gettyimages)   
סביר שלא נראה את הילד עומד על במה מאולתרת ונואם בפני ילדים הנמצאים סביבו. כיצד, אם כן, נכון להגדיר מנהיגות בקרב גילאי הגן? "אכן קשה להגדיר ילד כמנהיג של ממש", מסבירה כהן ברכה, "מנהיגות היא עניין מורכב, שמתפתח עם האישיות. ככל הנראה, מדובר במגוון מרכיבים, חלקם מולדים וחלקם נרכשים, שהימצאותם הכרחית לצורך היכולת להנהיג. בין המרכיבים המולדים נמצאת האינטליגנציה, היכולת להתגמש ולהסתגל, הטמפרמנט, הנטייה לאופטימיות, כושר הביטוי והכריזמה. אלו הם מאפיינים מולדים, שעל מנת להתפתח ולבוא לידי ביטוי, זקוקים לסביבה מתאימה, תומכת וקשובה. לצד המאפיינים המולדים, קיימים מאפיינים נרכשים, ביניהם הביטחון העצמי, שיתוף הפעולה, האמפתיה, היכולת לפתרון והתמודדות עם בעיות ועוד. התכונות המולדות אינן מספיקות על מנת שהפוטנציאל ימומש, סביבה מאפשרת שמקשיבה וממלאה אחר הצרכים המולדים של הילד, תוכל לספק את המרכיבים הנרכשים ובכך תסייע בהוצאת המנהיגות לפועל".
 

מולטי - בציה

 
כהן ברכה טוענת, כי על מנת להנהיג, בראש ובראשונה נחוצה מוטיבציה, המגויסת ממגוון רחב של מקורות. "המוטיבציה טמונה בצרכים שונים. עבור אחד, הצורך הוא להתבלט ולהיות במרכז, עבור אחר הצורך הוא בהקשבה. בכל מקרה, אותם ילדים יבקשו למלא את הצורך ולתפוס את המקום. במידה ולצרכים הללו יהיה ביטוי, תמיכה והקשבה מהסביבה, הם יתועלו למקומות חיוביים. אלו שלא יקבלו את תמיכת הסביבה, למשל, בשל חוסר פניות רגשית של ההורים והסביבה הקרובה, עלולים לתעל את אותה מוטיבציה למקום שלילי".
 
 

מיני מנהיג

"אמנם קשה לדבר במונחים של מנהיגות אמיתית, כשמדובר בילדים כה צעירים, עם זאת, כן ניתן בגיל הגן לדבר על תכונות וסגנון מוביל ומשפיע. ילד מוביל, בעל מאפיינים של הנהגה, הוא ילד שמהווה מודל לחיקוי, כזה שילדי הגן הולכים אחריו, מקשיבים לו, מצטטים אותו, רוצים את קרבתו ואת שיש ברשותו", מחדדת כהן ברכה. "מנהיגות זו היא לרוב מנהיגות מוחצנת. לעומתה, קיימת המנהיגות השקטה, של ילדים פחות דומיננטיים ומוחצנים, שבכל זאת משפיעים על סביבתם. הילדים המנהיגים מצוידים לרוב בביטחון ואמון פנימיים, חלקם מולדים וחלקם נרכשים, על ידי סביבה תומכת ויציבה. ישנם ילדים המגבשים את ביטחונם העצמי ממקום בטוח יותר, ויש ממקום מהוסס, לרוב זה קשור בטמפרמנט המולד של הילד. הילדים המהוססים פחות יבואו לידי ביטוי בגילאי הגן, אך יתכן ויתבלטו מאוחר יותר, כאשר יצברו ניסיון. למנהיגים, קטנים כגדולים, יש צורך אישי בהכרה, הערכה, עידוד, תמיכה או החזקה, שנחוצים להם על מנת לקיים את עצמם, מכל אלו ניזון ביטחונם העצמי. נוסף לאלו, על מנת להיות מנהיג, יש צורך בכוח פנימי, רגשי, המאפשר עמידה בתסכולים והבעת עמדה יציבה, גם אם היא נתקלת בהתנגדות או עמדה סותרת מנגד. לשם כך, הצורך בסביבה הורית תומכת הוא הכרחי, אחרת התכונות הללו יבואו לידי ביטוי באופן שאינו חיובי עם הנהגה שלילית".
 

השפעה הורית

הוגו צ'אבס, מנהיגות שלילית. איפה היתה משפחה?
 הוגו צ'אבס, מנהיגות שלילית. איפה היתה משפחה?  
 צילום: צילום: reuters 
 
"אין ילד הנולד להיות מנהיג שלילי", טוענת כהן ברכה. "לסביבה ולהורים יש מקום והשפעה עצומה הן על יכולת הילד להנהיג והן לסוג ההנהגה שהוא ייקח – חיובית או שלילית. סביבה שמשדרת אמון ומודלים חיוביים יכולה לסייע לילד לבטא את הפוטנציאל הגלום בו, בין השאר פוטנציאל ההנהגה החיובי שלו. ההורה מהווה דוגמא אישית ומודל לחיקוי של הילד, כשמיומנויות הקשורות להנהגה נרכשות דרכו. לדוגמא, בהיותו פעיל בוועד ההורים של הגן, בהיותו דמות יוזמת, בהיותו מוביל בתחום הקריירה של עצמו וכדומה. ההתנהגויות של ההורה, הכוללות אסרטיביות, ארגון, תכנון ויוזמה, נצפות על ידי הילד ומהוות דוגמא חשובה עבורו. כן יתכנו ילדים מנהיגים להורים שהם פחות מנהיגים, גם באופיים, אך אז נוכל לראות את ניצני ההנהגה רק בגילאים מאוחרים יותר. מנהיגות שצומחת על קרקע שאיננה תומכת, מסרסת, שאיננה מאפשרת ביטוי נכון לצרכי המנהיגות של הילד, וכזו המעניקה מודל חיקוי שלילי, כדוגמת משפחה עבריינית, היא מנהיגות שלילית".

מנהיגות שלילית

"היעדר סביבה תומכת ואמון בעולם מביא את הילדים (בעלי מאפייני מנהיגות), למצוא את מקומם החברתי תוך שליטה בחלשים, ניצול כוחם של דמויות חלשות ומובלות בסביבתם ו/או לחיפוש אחר מימוש הדחפים בצורה שלילית תוך פגיעה באחר. הנטיות המולדות להנהגה, בהיעדר סביבה הולמת, ינותבו למקום שלילי, לעיתים גם במנהיגות שלילית. על פי רוב, המנהיג השלילי לוקח אחריו קבוצה ועושה מעשה שתוצאותיו שליליות, במקביל משתמש במניפולציות, עושה חצי מהמוטל עליו ומבקש מאחר שישלים עבורו את המשימה, "אני אלך לפה ואתה תביא את הדלי עם החול". התוצאה היא תשומת לב שלילית, שגם היא סוג של תשומת לב, לה זקוק הילד מראשית. חשוב לציין, שמדובר בהתנהגות עקבית ולא חד פעמית. בתוך תוכו של המנהיג השלילי חבויות כל אותן תכונות שהן מצע למנהיגות חיובית. לכן, ילד שכזה, זקוק לעזרה, הכוונה ותמיכה על מנת לנתב חזרה את התנהגותו לחיובית.
 

מנהיג פופולרי

הילד המקובל והפופולרי ביותר בגן זוכה לתשומת לב רבה מצד הילדים. "המנהיג בגן הילדים לרוב אינו בודד", מבהירה כהן ברכה. " ישנה התקבצות של ילדים סביבו, לעיתים קרובות גם מצייתים לדבריו, לומדים ממנו, משחקים על פי הוראותיו ובסביבתו. זהו ילד שסוחף אחריו את ההמון. לרוב קיים מתאם בין פופולריות להנהגה, במיוחד בגילאי הגן. הפופולריות יכולה להיות הן חיובית והן שלילית, ובהתאמה גם סוג המנהיגות. המנהיג בגילאים הללו לרוב לא יהיה הילד הדחוי, השקט, הנחבא אל הכלים. המבוגרים יוכלו לזהות כי זה המופנם יהיה בעתיד מנהיג וכי הוא מצויד בתכונות החשובות, אך הילדים עצמם, הלוא הם המונהגים, פחות מזהים מנהיגים מופנמים בשלבים הללו, אלא יותר את אלו המוחצנים. כן יתכן מנהיג שקט, כשם שקיימת פופולריות שקטה, של ילדים פחות מוחצנים, שמביאים עושר מסויים מן הבית, שמסייעים לזולת ואהודים בצורה שקטה על הסביבה".

תכונות המאפיינות מנהיגים הם תכונות של כוח, לכן סביר שיקבלו ביטוי זה או אחר במהלך חייו של הילד. אם נתקלתם בתינוק, המביע את דעתו נחרצות ובאסרטיביות, יתכן ובידכם תינוק בעל הטמפרמנט המתאים להנהגה. מקום תומך ומאפשר, כבר מן הרגעים הראשונים, יסייע לחיזוק הכוחות, ומימוש הפוטנציאל בהיבטים חיוביים ובונים. ללא ספק המנהיגים הבאים עטופים ומוחזקים בזרועות חלקיכם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by