בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הורים וילדים  
שלום חבר  
 
  צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
הורים וילדים  |
 
רויטל קיבק ארמה

מתי מתחילים חיי החברה של ילדינו הקטנים? האם כהורים מתפקידנו לשדך לילד חבר לפעילות של אחה"צ? ומתי משתרש המושג, "החבר הכי טוב שלי"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
החבר הטוב מהגן הוא גם החבר ש"אחרי", ותראו לי הורה אחד שלא ניסה לשדך לקטנצי'ק שלו חבר טוב מהגן. על ראשוניות המשחק המשותף ועל ההעדפות החברתיות, שמהן אסור להתעלם.
 

רק אני לי

החברות הכי טובות
 החברות הכי טובות  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
"בגילאים המוקדמים שונה נושא החברות מגילאים מאוחרים יותר", טוענת נעמה צורן, פסיכולוגית התפתחותית ויועצת למערכות חינוך. "התפיסה של חבר טוב, שעימו מבוססים היחסים על נאמנות ועל קודים של מסירות ויחודיות, נמצאת בחיתוליה. כך נראה, שבגילאי 2 -3 מרבית החברויות הן על בסיס נקודתי. המשחק המשותף הוא ראשוני וגם אם הילדים נמצאים יחד, בד"כ ימצא כל אחד מהם את העניין שלו, והם לא בהכרח יבלו את כל זמנם בפעילות משותפת. היכולת כן לקבל את האחר כשונה ובעל צרכים ומגוון התעניינויות השונים משלי מתחזקת בטווח שבין גילאי 3- 5, יחד עם התפתחותם של כישורים חברתיים. רק לקראת גילאי החובה וכיתה א', מתחזקת התפיסה של "חבר טוב", ואז נראה גם כי קיימת שונות בהעדפות של כל ילד וילד. יש ילד הבוחר לו חבר אחד ורוצה להיות רק איתו, אחר מנסה ליצור מערכת קשרים ענפה יותר. כך או כך, יש ללכת בעקבות האיתותים שלו".

לא להכריח

כמה אנחנו אוהבים את הקליקות עם החברים גם מעבר לשעות הגן. למעשה, אנחנו כמעט כמהים לכך למן החודש הראשון, משוכנעים שזו הדרך הטובה ביותר להרביץ תורה חברתית בזאטוט. חיי חברה? לא באמת בטוח שזה מה שהוא רוצה. "בגילאים הרכים, לעיתים הילד לא רוצה ללכת לחברים", אומרת נעמה. "לא הייתי ממליצה להכריח ורק על מזבח 'הוא מוכרח חבר' להציק וללכת מחבר לחבר. ההורה יכול להציע לילד ליצור הזדמנויות ליחסים עם חברים, אבל לא ללחוץ. חשוב לזכור, כי במהלך היום בגן, מתנסה הילד בחוויות חברתיות רבות ומגוונות ועליו להילחם על מקומו ויחסיו עם אחרים. לפעמים לא נשארת אנרגיה לחיי חברה גם לאחר הצהרים והילד מעדיף לבלות בתוך הבית בפעילות שקטה יותר.
 

אז איך נדע אם הוא אוהב משחק עם חברים?

 
"חשוב לראות את התמונה הכללית. אם הגננת מספרת שבמהלך היום הוא משחק עם אחרים ויש לו חברים, אז אחר הצהרים משותף אינו כל כך משמעותי. אבל אם לעומת זאת גם בבוקר הוא מתבודד, יש לבדוק מה גורם לילד לבודד עצמו מאחרים".

יודעים לבצע הפרדה

ומה לגבי שאר ילדי הגן? "אין קשר בין יחסים עם חבר אחד והיחסים בגן. ילדים יודעים לעשות הפרדה בין היחסים שהם מפתחים בתוך הגן עם כלל הקבוצה ויחסים אינטימיים יותר שהם יוצרים עם ילד אחד או יותר. האינטראקציה בגן ובבית שונה לחלוטין והסיבה פשוטה מאוד: לגן חוקים ברורים הנוגעים לאפיון היחסים, מה מותר ומה אסור. הגן הוא גם טריטוריה המשותפת לכלל הילדים והיא שוויונית כלפי כולם".
 
 

טריטוריה פרטית

החברים מהגן הם גם החברים של אחרי...
 החברים מהגן הם גם החברים של אחרי...  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
החלטתם לארח חבר מהגן בבית? ברוכים הבאים לטריטוריה הפרטית. בבית החוקים הם יותר גמישים והטריטוריה היא של המארח (הילד שלכם), שמתברר כחבר לא סימפטי במיוחד. "פעמים רבות חלק מהתנהגות הילד המארח בבית איננה מופנית לחבר שלו אלא יותר להורים, כדי לבחון את התגובות שלהם", אומרת נעמה. מאסתם בחוקים ובהצבת גבולות?כנראה שזה לא הרגע הנכון ליצור אנרכיה בבית. גם כאן עליכם לבנות עם הילד מסגרת של 'מה זה אומר לארח' ותסריט ברור של 'מה יקרה אם...'. השתדלו שלא להיכנס לעקשנות מיותרת, ועל אחת כמה וכמה: אל תביכו את המארח הקטן בצעדיו הראשונים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by