בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
חוזרים ללימודים  
עוד שנה  
 
 יש זמן לעשות עוד מגדל של קוביות     צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
חוזרים ללימודים  |
 
לימור גריף

כל החברים שלו עולים לכתה א' בעוד ילדכם יבלה שנה נוספת בין הקוביות. כיצד נסביר לו שכדאי לו להישאר שנה נוספת בגן, ואיך נדע שבאמת בחרנו באופציה הנכונה?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עוד רגע השנה מתחילה ורוב החברים מגן החובה יעלו לכיתה א'. מתרגשים, מתכוננים ובעיקר מוכנים, ואילו ילדכם, יישאר עוד שנה אחת בגן. כלום לא קרה? קרה הרבה, נפשכם מתגלגלת בקרבכם, אתם חוששים, בעיקר כי אינכם ממש יודעים כיצד להסביר זאת לקטן: אתה תישאר עוד שנה קטן ואילו חברייך, יגדלו כולם. דליה אלוני, פסיכולוגית חינוכית, מומחית באבחון וטיפול בילדים ונוער, עוזרת לנו לאפס את המחשבות, להירגע ובעיקר למצוא את המילים הנכונות, שיעזרו לקטן להבין.
 

בצעדי טיפ טופ

בשלות בתחום אחד, אינה דווקא מעידה על בשלות בתחום אחר
 בשלות בתחום אחד, אינה דווקא מעידה על בשלות בתחום אחר  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
בואו ניקח בחשבון שבשלות לבית הספר, מחויבת בתהליך שאורך זמן, וכל ילד צריך וחייב את הזמן שלו. אין ספק כי תהליך ההבשלה המכשיר את הילד ללמידה במסגרת בית ספר, אינו חל בדיוק בגיל 6, מסבירה אלוני. הוא חל בערך בין גיל 5 ל - 7. נכון שגיל 6 הוא הגיל שנקבע במרבית המדינות בעולם כגיל כניסה לבית ספר. הגיל נקבע על ידי ההבנה שלנו את ההתפתחות המוטורית והשכלית, אך כל גיל שנקבע הוא גיל שרירותי ותמיד יהיו ילדים צעירים בכמה ימים או שבועות שכבר בשלים, או ילדים בוגרים בכמה ימים או שבועות שעדיו אינם בשלים.

בשלות אינדבדואלית

"הבשלות של הילד לכיתה א' מוערכת במספר תחומים ותיתכן שונות ביניהם. יש ילד שיודע כבר לזהות מספרים עד 20 ולבצע פעולות חשבון של חיבור וחיסור עם שבירת עשרת (למשל, כמה זה שמונה ועוד שש), אך מתקשה לשבת בשקט בריכוז, או להחזיק את העיפרון ולשרטט היטב קווים ישרים, זוויות או עיגולים, או אפילו מתקשה לשחק על פי הכללים ולהפסיד בכבוד."
 

למה זקוק הילד מהבחינה ההתפתחותית/שכלית כדי שיתמודד עם המציאות בכיתה?

 
אלוני טוענת שתהליך המעבר מגן לכיתה א' בשלותו של הילד נבדקת במספר תחומים: מבחינה מוטורית: הילד אמור לרכוש מיומנויות תואמות לגילו במוטוריקה גסה, כמו למשל, התפתחות של שרירים וקואורדינציה המאפשרים פעילויות כמו ריצה, אופניים ושחיה. כמו כן, בתחום המוטוריקה העדינה נצפה להתפתחות השרירים העדינים המאפשרים אחזקת עפרון או קשירת שרוכים. ואילו בתחום התאום עין-יד נצפה לדומיננטיות של יד מסוימת (ימין/שמאל) ולתאום בין הראיה לפעולות המוטוריות, הנחוצות כדי לכתוב או להעתיק צורות.
 
 

מבחינת הבשלות השכלית:

טווח הקשב והריכוז אמור להיות תואם למצופה מגילו. כלומר, "בגיל הזה קיימת עליה בטווח הריכוז וביכולת למקד את הקשב באופן בררני". כמו כן, כדאי שנצפה לאוצר מילים תקין ויכולת טובה להבנה (למשל, של הוראות ושאלות), ארגון שפתי וניסוח. מבחינת יכולת החשיבה, בגיל הזה ניתן לצפות מהילד לחשיבה אובייקטיבית, אבחנה בין דמיון ומציאות, חשיבה לוגית, עניינית ומבוקרת ופחות אסוציאטיבית, כמו גם להבנה של יחסי סיבה-תוצאה. לבסוף, נדרש זיכרון טוב לטווח קצר וארוך כיוון שתהליך הלמידה מתבסס על ידע קודם.

בתחום החברתי: "ילדים בגיל הזה מצופים לשיתוף פעולה עם ילדים אחרים, הבנה וקבלה של חוקים ויכולת למשחק הדדי ולוויתורים".

בשלות רגשית: "לקראת כיתה א' הילד מצופה ליותר עצמאות ומעבר הדרגתי מתלות בהורים ליכולת להסתדר בכוחות עצמו, לקבלת אחריות אישית, לגלות יכולת להתמיד, לדחות סיפוקים, למלא תפקיד לא עבור פרס מוחשי ולנכונות לקבל סמכות של מבוגר, כמו מורה".
 

מציאות שונה

לא פעם דיברנו על ההבדלים בין המציאות בגן, לשגרת בית הספר, מהו ההבדל הבולט ביותר? "השינויים שילד צריך לעבור כדי להשתלב במערכת של כיתה א' לאחר מספר שנים בגן, הם רבים. לפעמים קצב השינויים מהיר, ואינו מותאם לקצב האינדיבידואלי של כל ילד".

מבחינה חינוכית: בגן הילד מוערך מתוך ראיה רחבה שמתייחסת לצד הרגשי והחברתי, ערנות לנעשה מסביב והתבטאויותיו בתחומים שונים כמו שפה, ריתמוסיקה, מוטוריקה גסה ועדינה, ויצירה. לעומת זאת, בבית הספר מושם דגש על אספקטים ספציפיים בתפקוד הילד. דגש על השקעה בלימודים, קבלת חוקי משמעת וסדר, והישגים.
 

מיקום זה הכל:

החברים כבר בבית הספר
 החברים כבר בבית הספר  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
הגן הוא מקום מוגדר, מוכר ואינטימי, מסבירה אלוני, ואילו בית הספר לרוב ממוקם במרחב גדול והמוני. יש לציין שמבחינת לוח זמנים, המסגרת הגנית גמישה יותר וזורמת ובמהלך היום מתקיימים, בדרך כלל, שני מפגשים של כחצי שעה-שעה. לעומת זאת, בבית הספר צריך לשבת בשיעור, להיות מרוכז 45 דקות, 4 שעות ביום, להקשיב, לכתוב ולדחות סיפוקים.

קבוצות גיל שונות: בגן ישנם ילדים מאותה קבוצת הגיל ואילו בבית הספר יש ילדים בגילאים שונים. "מבחינת הדמויות המשמעותיות קיים כמובן הבדל ניכר; בעוד שבגן ישנן שתי דמויות משמעותיות (גננת וסייעת), בבית הספר יש הרבה דמויות סמכות משמעותיות (המחנכת והמורות המקצועיות למדעים, אומנות, חינוך גופני, מוסיקה, אנגלית וכו')".

הבדלים תוכניים: בגן אין שיעורי בית, יש חופש ביטוי רב יותר, כל אחד מתקדם בקצב האישי שלו ואחת המטרות היא לאפשר לילד מרחב להתנסות. לעומת זאת, היא מוסיפה, בבית הספר יש כמובן שיעורי בית, יש פחות זמן לילד להתבטא בחופשיות, הילד מצופה להתקדם בקצב של הכיתה ומושם דגש על ציונים ועל הלמידה כאמצעי ללמידה.
 

כיצד מרגיש אותו ילד שנשאר עוד שנה בגן כשכל חבריו עולים לכיתה א'?

אכן, רוב הילדים מוכנים לכיתה א' בטווח של כמה חודשים מזכירה לנו אלוני, אולם, היא טוענת שקיימת קבוצה של ילדים, לרוב צעירים יחסית בשנתון שלהם, שלגביהם עולה השאלה האם הם מוכנים לכיתה א'. לעיתים ההתלבטות קשה מאוד: "מחד, הילד והוריו מעדיפים שהוא יעלה לכיתה א' עם חבריו (לפעמים מדובר בחברים שמלווים אותו עוד מתקופת המעון). מאידך, ילד שיגיע לא בשל לבית ספר עלול להינזק מכך שיתקשה להסתגל למסגרת ולכללים של בית ספר, יתנהג בצורה ילדותית, ירגיש שהוא מתקשה, יקנא באחרים שמגיעים להישגים גבוהים יותר, יבטא כעס וירגיש תסכול. הוא עלול לפתח רגשי אשם שאינו עומד בציפיות ההורים, ועלול לפתח דימוי עצמי שלילי כתלמיד ואחר כך כאדם. לילדים כאלה, חשוב לערוך אבחון מקיף הבודק את היכולות שלו, מיומנויות הלמידה והתחום הרגשי, על מנת להגיע להחלטה היכן יהיה המקום הטוב ביותר עבורו. מרגע שהתקבלה ההחלטה להשאיר ילד בגן, חשוב שההורים יעבירו מסר לילד שהוא מקבל מתנה, הזדמנות לבלות שנה נוספת בגן, לשחק, להכיר עוד ילדים ולהיות הבוגר בגן. בבוא הזמן, גם הוא ילך לבית הספר ויהיה בכיתה א'".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by