בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הורים וילדים  
ילדים בעידן השפע  
 
 מרוב דובים...    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
הורים וילדים  |
 
לימור גריף

ילדינו חיים בעידן השפע: קניות, מתנות ובעיקר מותגים, מה אנו מרוויחים או מפסידים מהעידן החדש? כיצד ניישם את תורת המינון? ומה צופן בחובו המחר?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כיום יותר ויותר מקובלת הדעה כי שפע הוא משאב. נחוץ, הוגן ובעיקר הכרחי. לדברי של דליה אלוני, פסיכולוגית חינוכית, מומחית באבחון וטיפול בילדים ונוער, לאותה התרבות, יש חלק משמעותי בהתפתחותו והישרדותו של האדם, וההתייחסות לשפע של מידע ואפשרויות הינה חיונית לקבלת החלטות מושכלות. יתרה מזאת, היא טוענת, מאחר והטכנולוגיה של היום חוצה גבולות ומרחקים גיאוגרפים ומקצרת זמנים ותהליכים, אנשים בארץ ובעולם מהווים מקור הדדי לשפע, מושפעים ומשפיעים עלינו ומשמשים כשותפים סמויים בקבלת ההחלטות שלנו.
 

עולם ילדותי ושופע

טובעים בים של אפשרויות
 טובעים בים של אפשרויות  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
"הילדים בימינו נחשפים במהירות ובעוצמה רבה לשפע של אפשרויות", מסברת אלוני את אוזניי ומנמקת כי החשיפה נעשית מעצם היות הילדים בקונטקסט חברתי. הם נוסעים לחו"ל, צופים בטלוויזיה, גולשים באינטרנט, ובעיקר חשופים לפרסומות מכל עבר. "להורים השפעה מרכזית על תהליך רכישת הידע. עודף שפע והצפה של מוצרים עלול לגרום לעומס של מידע ושל אפשרויות, אובדן המידה, חוסר החלטיות ובלבול. בנוסף, ילדים עשויים להיחשף להתנסויות, מידע ומוצרים, שאינם תואמים לרמת הגיל והבשלות הרגשית שלהם".
 

תורת המינון

לא פעם אנו עשויים למצוא את עצמנו במצב בו אנו מציעים לילדנו דברים שאינו רוצה או צריך. ומרוב שאנו רוצים לחשוף אותו לשפע ועל הדרך לעשות לו טוב, אנו חודרים, לדבריה של אלוני, לנשמתו. כבר אז, באותם רגעים "טובים", קשה לילד להבחין האם מדובר ברצון אמיתי, בטרנד אופנה חולף או בציפייה של חברה או תרבות אחרת.
 
 

היכן זה מעמיד את אותם ילדים שמגיעים ממשפחות דלות אמצעים?

"אכן, זווית הראיה של הילד נגזרת מהקונטקסט בו הוא חי, וכמובן שאנו נוטים, כילדים וכמבוגרים, להשוות את מה שיש לנו למה שיש לאחר. החוסר, החסך, הוא תמיד יחסי. הרי, אם ילד לא יודע שחסר לו, הוא גם לא ירגיש מקופח. אולם, ברגע שהילד נחשף לשפע ולא יכול להשיג את מבוקשו ולקבל מה שיש לילדים אחרים, איתם הוא משחק ומסתובב, הוא יחוש כעס ותסכול. עם זאת, חשוב לזכור, שתמיד יש בידינו הבחירה. ייתכן ויהיו מצבים בהם הבחירה תהיה יותר מצומצמת, אך חשוב שהילד יבין, שעדיין הוא ניצב אל מול מספר אפשרויות. הוא לא יכול לבחור מבין 20 סוגים של MP4, אלא מבין 4 סוגים – ועדיין זו בחירה שיש לראות את יתרונותיה".
 

לאן פנינו?

שאלת השלב הבא מעסיקה אותי כאמא שלומדת שטיבה לא נשקל רק אל מול יכולתי לרצות ולספק. יודעת שהחיוכים מגיעים ממקורות לאו דווקא צרכניים. ואילו אלוני טוענת בטון גבוה: השלב הבא כבר כאן. "זהו השלב בו נמצאים הורים מרגע לידתו של הילד. שלב בו הם צריכים למצוא את שביל הזהב. להיות פתוחים לעולם, לשפע של רעיונות, מוצרים ואפשרויות, ועם זאת, ללמד את הילד לבדוק עם עצמו מה הוא באמת רוצה, מה הוא צריך".
 

תלמדו להגביל

מעבר להגבלה שנובעת מהמצב הכלכלי-חברתי של המשפחה, חשוב שהורים יקנו לילד אסטרטגיות של התמודדות אל מול השפע, מציעה אלוני: ראשית לדעת מה הצורך. מה אני רוצה? מה חסר לי? למה אני זקוק? בהמשך, תלמדו אותו איך לבחון את האפשרויות השונות הקיימות בשוק, לבדוק את היתרונות והחסרונות של כל מוצר, ולהחליט האם זהו המוצר הטוב ביותר עבורו. בנוסף, חשוב ללמדו שאפשר גם לוותר לגמרי ו/או למצוא חלופות אחרות. דברים פשוטים שכבר יש לנו בחיים, שניתן להשתמש בהם כפי שהם או להיות יצירתיים ולהסב, לשנות ולהחליף.
 

האם היצירתיות נעלמת מן העולם?

היכן נותרת היצירתיות? אני שואלת, ואלוני מסבירה כי מחד השפע הוא ביטוי ליצירתיות, להמצאות ולחידושים. ומאידך, שפע עשוי גם להציף, לשתק ולדומם את היצירתיות. "כאילו הכל כבר קיים, נגיש, זמין ובהישג יד. ומה עוד נבקש? מה עוד נמציא? איך נחשוב על רעיונות מקוריים? השאלה שאנו כהורים צריכים לשאול את עצמנו היא כיצד אנו מאפשרים לילדינו את המרחב שבין החשיפה לשפע הדברים שכבר קיימים לבין השאיפות והרצונות. המרחב בו ניתן לברוא, ליצור, לחשוב ולהמשיג משהו מקורי וחדשני".
 
להינות מהדברים הפשוטים בחיים
 להינות מהדברים הפשוטים בחיים  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
כדי שלא נסתמם בעצמנו, נסמם את עצמנו ואת ילדינו בחיים בהם השפע הוא חסר גבולות, הנה לנו כמה עצות, ובאם נרצה – גם כללים:

1. מידה של שפע. אלוני מבהירה: אין ספק שלשפע יתרונות רבים, אך חשוב לחשוף את הילדים בהתאם לרמת הגיל ובשלותם הרגשית. "נסו לווסת את השפע על מנת שלא יציף את נפש הילד. תנו לילד את ההזדמנות והזמן לבחון את החידושים, להכיר, לטעום ולבחון אם מתאים לו".

2. נסו לממש את הסיסמה: תיהנו מהדברים הקטנים של החיים. "לעיתים השפע מבטא אופנות מתחלפות. חשוב לעודד את הילד ליהנות מהדברים הקטנים של החיים. אלה שנמצאים איתנו כאן ועכשיו".

3. דמי כיס. מחקרים מצביעים על כך שילדים המקבלים מהוריהם דמי כיס בצורה מסודרת, או כסף תמורת עבודה, יהיו צרכנים נבונים יותר, ויגלו יותר אחריות ושיקול דעת לגבי קניות. ילדים כאלה לא יקנו "סתם". במידה ויהיו בחנות של מוצרים שאינם אטרקטיביים עבורם, ימנעו מקניות. דמי הכיס יכולים להיות סמליים וחשוב שיתאימו לגיל הילד. בכיתות היסוד מספיק בין 2 -5 ₪ בשבוע. בגיל 8- 10, אפשר לתת 5- 15 ₪ בשבוע.

4. הגבילו כמויות. "נסו להחליט לפני שיוצאים מהבית מה באמת הילד רוצה ו/או צריך ובאיזה כמות אתם מתכוונים לקנות. בקשו מהילד להכין רשימה של הדברים שהוא צריך".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by