בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות האישה 
תוספות בהיריון 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) דואגת לבריאות העובר   
בריאות האישה |
 
מערכת נענע בריאות

נכנסת להיריון, השמחה רבה, המתח מתחיל לתקתק כמו בשעון עצר ישן. בנוסף את צריכה לזכור ליטול את מגוון תוספי התזונה השונים שמציע לך רופאך האישי, על מה כדאי לך להתעקש ועל מה לוותר? המדריך שיוסיף לך עניין

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לדבריה של נעמי קידר, דיאטנית קלינית, אגף נשים ויולדות, בי"ח שיבא תל השומר, תוספי תזונה עבור נשים בהיריון נמצאים בשפע על המדפים וניתן לרכשם ללא מרשם רופא. זוהי תעשייה המגלגלת סכומי כסף גדולים בכל העולם, אך האם הנשים ההרות אכן זקוקות להן בכל מצב? שווה להכיר.
 

חומצה פולית

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מה קורה שם בפנים?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מה קורה שם בפנים?   
בין התוספים המחייבים עומדת ניצבת החומצה הפולית. לדבריה של נעמי מדובר בויטמין ששייך לקבוצת ויטמיני B(ויטמין B9), תפקידו העיקרי הוא בחלוקה וגדילה של תאים חדשים, הוא תורם להתפתחות תקינה של מערכת העצבים המרכזית של העובר וחלק מנוזל המוח. החומצה הפולית חיונית לבניית ה- DNA. חסר בחומצה פולית, לדבריה, יכול לגרום לפגיעה במערכת העצבים המרכזית של העובר ולהביא לפגם מוחי, שיתוקים, פיגור שכלי, שפה שסועה, פגיעה במערכת העיכול ומומים בלב.

עוד מסבירה נעמי כי כל האיברים והמערכות של העובר, ביניהם גם מערכת העצבים, מתפתחים בתחילת ההיריון, לכן חשוב מאוד לקחת חומצה פולית כבר 3 חודשים לפני הכניסה להריון ולפחות עד סוף הטרימסטר הראשון (שבוע 14) וניתן להמשיך עד הלידה. תוספת חומצה פולית מורידה סיכון גם לתסמונות גנטיות. ההמלצה היא ליטול תוסף המכיל 400 מק"ג חומצה פולית ליום. "נשים בקבוצת סיכון למומים, הכוללת הימצאות הריון עם מומים במשפחה, הריון קודם בו היה עובר עם מום, סוכרתיות ועוד, צריכות ליטול תוסף המכיל 5000 מק"ג חומצה פולית ליום". מזונות עשירים בחומצה פולית הם דגני בוקר, קטניות, ירקות עליים (תרד), ברוקולי, כרובית ועוד.
 

ברזל = כוח

 
לדברי נעמי, תפקידו של הברזל במערכת הדם הינו העברת חמצן לכל התאים בגוף, וכמו כן להיות מעורב בתהליכים ביוכימיים ואנזימתיים שונים. "במהלך ההיריון עם גדילת העובר, גדל נפח הדם, מתפתחת השלייה וגדל מספר כדוריות הדם של האם, ולכן ישנה דרישה מוגברת לברזל בעיקר מהטרימסטר השני. בטרימסטר השלישי, 1/3 מהברזל בדם האם משמש ליצירת דם העובר ונאגר בכבד. כמו כן, במהלך הלידה יש אובדן של דם ( 1/2-1 ליטר), המביא לאיבוד ברזל רב. לכן חשוב למלא את מחסני הברזל בגוף האם". עוד נראה כי חוסר ברזל, אנמיה, אצל האם יכולה לגרום לפיגור בגדילת העובר ולתינוקות בסיכון לאנמיה, אצלם תתכן היפראקטיביות, חוסר ריכוז וירידה ב- I.Q .

"מומלץ ליטול תוסף של ברזל החל משבוע 14 להריון, לאחר שמסתיימת תקופת הבחילות, ועד כחודש לאחר הלידה. את תוסף הברזל יש לקחת לא בסמיכות למוצרי חלב אלא עם מזונות עשירים בויטמין C, כמו: תות, פלפל, קיווי, גויאבה, מלון, פרי הדר ועוד".

הצריכה המומלצת של ברזל לדברי נעמי היא 30-60 מ"ג ליום. נשים ללא אנמיה, המוגלובין תקין, עם מחסני ברזל (פריטין) תקינים ואשר סובלות מתופעות הלוואי של תוספי הברזל, יכולות להתחיל לקחת ברזל מאוחר יותר ולעקוב אחרי הרמות בדם. במקרים של רמות נמוכות של המוגלובין וברזל, ניתן לקחת גם 2 כדורים ביום, כאשר 1 בבוקר על בטן ריקה והשני מאוחר יותר, (לא ביחד) לספיגה טובה יותר. מזונות העשירים בברזל ומקורם מן החי זמינים יותר וספיגתם טובה יותר מאשר מזונות העשירים בברזל ומקורם מן הצומח. מן החי: בקר, הודו, עוף, דגים וביצים. מן הצומח: שומשום, טחינה, דגני בוקר, חומוס, אפונה, תרד, גרעיני דלעת, עדשים, גריסים, משמשים ותאנים מיובשים.
 
 

אומגה 3

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) לא צריך לחפש ויטמינים כל כך רחוק
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) לא צריך לחפש ויטמינים כל כך רחוק   
אומגה 3 ו - 6 הן חומצות שומן חיוניות, שניתן לקבלן ממזון בלבד והן נקראות DHA ו- EPA. חומצות אלו לדבריה של נעמי נמצאות בעיקר במוח וברשתית העין ומשפיעות על קרישיות הדם, לחץ הדם ותהליכי דלקת. "במהלך ההיריון ישנה דרישה מוגברת לחומצות שומן אלו ובמחקרים רבים נמצא שישנה השפעה על התפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר. נמצא קשר בין רמות נמוכות של אומגה 3 ללידה מוקדמת, משקל יילוד נמוך, רעלת הריון, דיכאון לאחר לידה, התפתחות הראייה והתפתחות קוגניטיבית אצל התינוק. המחקרים אינם חד משמעיים ועדיין אין המלצה רשמית לקחת תוסף".

ניתן לקחת תוסף המכיל אומגה 3 בכמות המומלצת לתקופת ההיריון (בעיקר בטרימסטר השלישי) וההנקה, אשר עובר תהליכים להוצאת הכספית ורעלים אחרים הנמצאים בדגי ים.
הצריכה המומלצת בהריון היא: 300 מ"ג DHA ו- 100 מ"ג EPA. חומצות שומן אומגה 3 נמצאות בעיקר בדגי ים (סלמון, מקרל, הרינג, בקלה וסרדינים) ובפירות ים, מזונות שלא נצרכים הרבה בישראל. מזונות נוספים המכילים אומגה 3: זרעי פשתן, אגוזי מלך, שמן קנולה וגרעיני דלעת.
 

ויטמינים

נמצא לדברי נעמי שנשים רבות בהיריון אינן צורכות מספיק סידן, ברזל, חלבון ויטמינים ועוד. ישנן נשים בסיכון לחסרים תזונתיים כמו: צמחוניות או טבעוניות, נשים הסובלות מבחילות והקאות לאורך זמן, כאלו שנמנעות ממוצרי חלב או כאלו שאינן מסוגלות לאכול מזונות מסוימים בתקופת ההיריון. ישנה חשיבות רבה לתזונה בתקופת ההיריון ויש להקפיד על תפריט מאוזן ונכון, למרות זאת לא תמיד מצליחה האישה ההרה להקפיד על צריכת כל הרכיבים הדרושים ולכן ניתן ליטול תוסף מולטי ויטמין. "קיימים בשוק מספר תוספים המיועדים לנשים הרות הנקראים לרוב "פרנטאל" ומכילים מינונים המתאימים ובטוחים ללקיחה בתקופת ההיריון".

שימו לב - ידוע כי נטילת ויטמין A, בכמויות גדולות יכול לגרום למומים בעובר. הוא מצוי בקרמים מסוימים לטיפול בעור ובכמות גדולה בכבד. צריכתו מוגבלת ל- 5000 I.U ביום. נכון שבריאותינו חשובה יותר, בעיקר כשאנו נושאות ברחמינו חיים. אך כמו כל תרופה שאנו רוכשים, כדאי להתייעץ עם רופאינו האישי ובהחלט לקרוא את האותיות הקטנות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by