בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
השמן והרזה 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) המנגליסטים - רק באירועים מיוחדים   
תזונה ודיאטה |
 
נטע סיוון

האם בקר הוא בשר שמן במיוחד? למה קוב האוכלוסיה "בונה" עליו רק לסופי שבוע, האם בגלל שהוא גם מאוד יקר? כמה מיתוסים על בשר שווה לכם גם לנפץ ובעיקר להכיר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) לכו על החלקים האחוריים
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) לכו על החלקים האחוריים   
ה"שמן" ו"הרזה" אינם רק הכינוי הישראלי בו זכו צמד הקומיקאים לורל והארדי, אלא אחד המאפיינים של חלקי הבשר השונים. לרוב, ישנה התאמה בין מאפיינים אלו לבין מחיר וטעמו של הבשר. אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי תל-אביב, מוצאת את עצמה מנפצת שוב ושוב את מיתוס הכולסטרול של הבשר. "אנשים נוטים להימנע מאכילת בשר על סוגיו השונים ובשר בקר במיוחד בשל סיבות שונות: מבשלים רק בסופי שבוע, מאמינים כי הבשר שמן מדי, יקר מדי, לא בריא ועוד. רווחת הדעה כי בקר הינו בשר שמן במיוחד. ואכן חלקים רבים ממנו כמו צלעות, קשתית ואנטריקוט, הינם שמנים. שומן של כל בשר (שומן רווי) עשוי להעלות את רמת הכולסטרול בדם. אך ישנם חלקים המכילים פחות מ-4% שומן. החלקים האחוריים כמו פילה, סינטה, שייטל, ויסבראטן ואווזית הם ה"רזים" יותר ומכילים מעט מאוד כולסטרול.
 

כמה זה עולה לנו?

 
רז מסבירה כי מחקרים רבים קושרים אכילת בשר אדום לתופעות לא בריאות כגון עליה בכולסטרול ועליה בשכיחות של מחלות לב. זאת טענה נכונה אם מפרטים את סוג הבשר הנאכל ומבודדים בין השימוש בבשר שמן לעומת רזה. "ביום יום, החלקים השמנים הם אלו הנרכשים יותר, הן בגלל טעמם – מה לעשות, ככל שהבשר שמן יותר הוא נחשב לטעים ומשובח יותר, והן בגלל שמחירם זול יותר. אני אישית ממליצה להימנע מהחלקים עשירים בשומן ואינני רואה סיבה להגבלה בחלקים ה'רזים', למעט הגבלה תקציבית".
 

מחסור בברזל

בשר בקר מכיל ויטמין B12 וברזל. לפי רז, לרבים באוכלוסיה יש חסר בשני המרכיבים הללו היא ממליצה לצרוך את כל סוגי בשר (עוף, הודו, בקר) לפחות שלוש פעמים בשבוע ואף יותר, ההמלצה היא בעיקר לילדים, נשים בגילאי הפוריות (עקב איבוד דם הקשור לדימום הוסתי) וכן לנשים לאחר לידה. רז מספרת שרבים, ובמיוחד רבות, ממטופליה צורכים בשר לסוגיו בעיקר בסופי השבוע. במקרים בהם ישנו מחסור בברזל ו/או בB12 יופיעו סימפטומים כמו עייפות, תשישות, נשירת שיער, כאבי ראש וסחרחורות.

מחסור בוויטמין B12 ובברזל שכיח כמובן בצמחונים וטבעונים, אך הוא יכול להופיע גם בקרב אוכלי הבשר, זאת עקב קושי בספיגה במערכת העיכול. כשקיים חשש למחסורים, ממליצה רז על בדיקות דם ל- B12, Iron ו-Ferritin. במידה והבדיקות מראות שאכן ישנו מחסור בברזל וב-B12, יש צורך בתוספי מזון כתחליף לבשר. עוד מוסיפה רז, כי בבשר כשר יש יחסית פחות ברזל. ההכשרה נעשית בכדי להימנע מאכילת דם וניתן לעשותה בכמה אופנים שונים. תהליך ההכשרה מוציא את הדם ואיתו חלק נכבד ממאגרי הברזל.
 
 

רחוקים מלהיות קרניבורים

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) תלוי במצב הכלכלי
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) תלוי במצב הכלכלי   
למרות תרבות המנגלים המפותחת של הישראלים, צריכת הבשר בארצות הברית ובאירופה נחשבת לגבוהה משלנו. בעוד האמריקנים והרוסים נוהגים לצרוך מוצרי בשר כמעט בכל ארוחה, ביניהן ארוחת הבוקר, אצלנו הבשר נצרך בדרך כלל בארוחה הגדולה, לרוב זו תהיה ארוחת הצהרים. אך יש כאלה שארוחת הערב הינה העיקרית עבורם. לפי רז צריכה קטנה יותר של סוגי בשר, היא חלק מתרבות האכילה שלנו, אך ישנם אנשים שנמנעים מצריכת בשר ממניעים בריאותיים, וגם, עם התפשטות העוני בשל המניעים הכלכליים, מה שעשוי להחריף בזמן המשבר הכלכלי.
 

מה קורה כשהילד לא רוצה לאכול בשר?

אמהות רבות מתלוננות כי הילד אינו מוכן לאכול בשר מסיבות שונות, כגון רחמים על החיות, לא אוהבים את הטעם/צורה/מרקם. ישנם מחקרים המראים כי אהבה לבשר כמו גם נטייה לצמחונות הינם תכונות גנטיות איתם הילד נולד. רז ממליצה לא להכריח ולא לעשות מזה עניין, אלא לדאוג להם לתוספים. אפשר לשנות את הצורה (קציצות, כדורי בשר, לזניה), את הטעם (להוסיף בשר לפשטידה) או אם אין ברירה לתת ברזל כתוסף מזון. "להכריח ילד לאכול משהו שאינו אוהב, לא מביא לתוצאות חוץ מלקלקל את היחסים עם הילד ולגרום לא לשנוא לאכול".

רז ממליצה להורים צמחונים לאפשר לילדיהם לאכול כל סוגי בשר היות והוא מספק חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה ביותר, המספק את כל חומצות האמינו הנחוצות לבניית גוף הילד. "בתקופות גדילה, חשוב במיוחד לספק לילד סוגי בשר שהוא מוכן לאכול היות ובנוסף לחלבון מעולה, הם מספקים גם ברזל, גם ויטמינים מקבוצה B וגם אבץ. תינוקות מקבלים תוספת עוף והודו או מזון תינוקות המכיל בשר טחון, כבר מגיל 6-8 חודשים".

לסיכום, נראה מן האמור כי לא כדאי לנו לוותר על בשר, כחלק מתרבותנו, כדאי שנשלבו בארוחה, לפחות פעם אחת ביום, נוותר על הבשר המשמין ביותר, ננדוד אל עבר החלקים ה"רזים" ונשלם קצת יותר בסופי שבוע, פשוט כי זה בריא.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by