בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
צירופי מזון 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) תערבבו לכם איזו צלחת   
תזונה ודיאטה |
 
דבורי גתי יוסף, חיים אחרים, ifeel

מי לא אוהב בצלחת שלו שילוב של שניצל ותפוח אדמה? זו הרי הארוחה האולטימטיבית. דבורי גתי-יוסף מספרת לכם מדוע לא כדאי, וגם אילו צירופי מזון יתרמו לבריאותכם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) יש מאכלים שכדאי מראש לא לערבב
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) יש מאכלים שכדאי מראש לא לערבב   
מכירים את הזוג הזה שלא יכולים להיות ביחד באותו חדר? הוא, חם לו, רוצה לפתוח את החלון. היא, קר לה, רוצה להגביר את החימום. היא רוצה לשוחח על מאורעות היום. הוא רוצה שקט ממאורעות היום. הוא רוצה לראות כדורגל בטלוויזיה. היא רוצה לשמוע קול המוסיקה. בקיצור, לא פשוט. כך גם מרכיבי מזון. יש כאלה שאתה אוכל אותם ביחד והם מסתדרים נפלא באותם תנאים במערכת העיכול ויש כאלה שעדיף להפריד.
 

על חלבון ופחמימה

 
קחו לדוגמה את החלבון והפחמימה. החלבון מתפרק בעיקר בקיבה וזקוק לסביבה חומצית, והפחמימה מתפרקת בפה ואחר כך במעי הדק וזקוקה לסביבה בסיסית, כמעט כמו מים. כל אחד מהם זקוק לפועלי פירוק - אנזימים - מסוג שונה. האנזימים יודעים לזהות בדיוק נמרץ את מי הם הולכים לפרק, ואם זה לא מתאים להם בדיוק, ובכן, לא יהיה פירוק. החלבון צריך לשהות זמן ממושך בקיבה, והפחמימה אצה לה במורד צינור העיכול.
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מייצרים גזים למכביר?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מייצרים גזים למכביר?   
עכשיו ניקח לדוגמה שילוב שכיח בארוחת צהריים: שניצל (חלבון) ותפוחי-אדמה (פחמימה). כמה טעים, ככה מבלבל. "להפריש הרבה חומצה (בשביל השניצל) או מעט חומצה (בשביל התפוח אדמה)?" שואלת הקיבה. להשאיר את העיסה בקיבה הרבה זמן (בשביל השניצל) או מעט זמן (בשביל התפוח אדמה)?" שואל הסוגר המפריד בין הקיבה למעי.

"לייצר אנזימים שמפרקים פחמימות או אנזימים שמפרקים חלבונים?" שואלים התאים המפרישים. אתם מתארים לעצמכם שבסוף מתקבלת איזו פשרה - תהיה חומציות אבל לא מספיק; יופרשו אנזימים משני הסוגים, אבל אף אחד מהם לא בכמות אופטימלית; ומשך הזמן המוקדש לעיכול יהיה גם הוא בסימן הקומבינה. עכשיו אתה מבין יוסף, למה אתה עייף אחרי ארוחת הצהריים? עכשיו את מבינה מתילדה, למה שוב התנפחה הבטן ויש תחושת כבדות מעיקה ואף (אבוי) גזים למכביר?
 
 

כללי אצבע לארוחה טובה

ארוחה "טובה" כוללת קערית מרק, מנה ראשונה, מנה עיקרית עם תוספות, קינוח וכוס משקה. ככל שהארוחה "טובה" יותר (עיין ערך סדר פסח, חתונה, ארוחות אירוח וכו'), יש בה יותר שילובים של יותר מרכיבים ודילמת השניצל-תפוחי אדמה מקצינה שבעתיים. מה קורה למיצי העיכול כשכוס קוקה קולה מצטרפת אליהם במהלך הארוחה ומדללת אותם כהוגן? ומה קורה לעיכול כשהקינוח המתוק "מריץ" קדימה את כל התכולה? (סוכר ידוע כזריז עד מאוד בפירוקו ועיכולו). "הלו הי," זועק השניצל מהקיבה, "עוד לא סיימת כאן..." וכשהשמן, החמאה, המיונז והשמנת מפריעים לקיבה לייצר חומצה חיונית לפירוק החלבון? זה הזמן להעלות הרהור על עצם המושג "ארוחה טובה". טובה למי?
 
לא נותר אלא להצר על כך שיכולותיה ומוגבלויותיה של מערכת העיכול שלנו מוכתבות אבולוציונית בידי עשרות אם לא מאות אלפי שנים שבהן אבותינו ניזונו מארוחות פשוטות לפי מה שהיה לטבע להציע בכל עונה. ועד שהאבולוציה תפעל לייצור מערכת עיכול אנושית מולטי-סיסטמית, אפשר להציע נוסחה שתפתור רבות מאי-הנעימויות הכרוכות בעיכול לא תקין. הנוסחה נעוצה בהבנת ההתאמה האישית - איזה שידוך מזונות מוצלח ואיזה קטסטרופלי.
 

חלוקה הוגנת:

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) היזהרו גם ממטבלים
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) היזהרו גם ממטבלים   
מזונות עשירים בחלבון: בשר מכל הסוגים, דגים, ביצים, מוצרי חלב, סויה ומוצרי סויה, קטניות יבשות (אפונה יבשה, שעועית, עדשים), אגוזים, שקדים, גרעינים וזרעונים.

מזונות עשירים בפחמימות ועמילן: דגנים (חיטה, אורז, שיבולת שועל, גריסים, כוסמת, דורון, תירס), לחם, פסטה, תפוחי-אדמה, בטטה, דלעת, דלורית, גזר וסלק.

מזונות עשירים בשומן: שמן מכל הסוגים, חמאה, מרגרינה מיונז, שמנת, אבוקדו, קוקוס, זיתים.

פירות מתוקים: בננה, תמרים, תאנים, אפרסמון, אנונה, פירות יבשים.

פירות מתוקים-חמוצים: תפוח-עץ, משמש, שזיף, אפרסק, ענבים, מנגו, פפיה, דובדבנים.

פירות חמוצים: לימון, פרי הדר, קיוי, תות שדה, אננס וגם עגבניות.

ירקות ירוקים ולא עמילניים: כרוב, כרובית, ברוקולי, צנון, מלפפון, סלרי, פלפל, חסה, פטרוזיליה וכל עשבי התיבול, נבטים, פטריות, בצל, שום, שעועית ירוקה, אפונה ירוקה, לוביה ירוקה.
 

הצעה לארוחה קלת עיכול:

קודם שותים, אחר כך אוכלים מרק ומאכלים דייסתיים, בסוף מוצקים, ועל הקינוח המתוק כדאי לוותר. למי שקשה לסיים ארוחה בלי המתוק, שינסה מסטיק אורביט.

שימו לב שירקות משתלבים טוב גם עם חלבון, גם עם פחמימות וגם עם שומנים, וזאת עוד סיבה טובה להרבות באכילת ירקות בכל צורה: טריים, מוקפצים, מאודים, מבושלים ואפויים.

לעומת זאת פירות הם אנטי-סוציאלים במובן זה שהם משתלבים רק עם פירות אחרים בטעם דומה. כל המוסיף (פירות לארוחה) - גורע. פרי הוא ארוחה בפני עצמה. לכל כלל יש כמובן יוצא מן הכלל.

מתוך מגזין חיים אחרים
לקבלת גיליון מתנה
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by