בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
תרגיעו עם המלח 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) תשמרו על המליחות הטבעית   
תזונה ודיאטה |
 
ד``ר טל פלג שולמן, נענע 10

כמה מלח אתם צורכים ביום וכמה אתם באמת צריכים? רגע לפני שתזרו לעצמכם מלח על הפצעים כדאי שתכירו בחסרונותיו וביתרונותיו של התבלין הכי עתיק בעולם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אין צ'יפס בלי מלח?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אין צ'יפס בלי מלח?   
הקשיבו לאגדה: פעם אחת נסיכה אחת, אמרה לאביה המלך שהיא אוהבת אותו כמו מלח. המלך נעלב, ונידה אותה מהמלוכה. בנדודיה הגיעה הנסיכה לממלכה אחרת. השנים חלפו, ויום אחד הגיעו לביקור בממלכה השכנה אביה ואחיותיה של הנסיכה הגולה. הנסיכה עטתה תחפושת, והגישה לאביה ארוחה מלאה, נטולת מלח. האחיות והמלך הזדעזעו מהאוכל, שהיה חסר טעם. כשהארוחה נגמרה, הורידה הנסיכה את התחפושת, והזדהתה. האב הבין את מוסר ההשכל, עד כמה חכמה ביתו הנסיכה, וכמובן, את חשיבות המלח במזון. מה אתכם?

בתקופה העתיקה ובימי הביניים נחשב המלח למוצר מבוקש ויקר ערך. המלח שימש לכבישת ירקות, חביצת גבינות, להוצאת הדם מהבשר (מטעמי כשרות‭,(‬ ואף כאמצעי לאחסון בשר לאורך זמן, בהיעדר אמצעי קירור מודרניים. אלא שהמלח חשוב לא רק למשק המזון ולטעם האוכל. חדוה בן משה, דיאטנית קלינית מומחית לתזונה רפואית וטבעית ומאמנת אישית, מסבירה כי מלח הוא מינרל חיוני לגוף, המרכיב את נוזלי הגוף ושומר על מאזן הנוזלים. המלח חשוב גם למערכת העצבים ולשרירים. במידה וקיימים עודפי מלח בגוף, הגוף יפטר מהם דרך השתן והזיעה ואם לא, תתרחש צבירת נוזלים, המכונה גם בצקת.
 

כמה מלח אתם צורכים ביום?

 
במטבח המודרני, המלח תופס מקום של כבוד, וניתן היום למצוא סוגים שונים של מלח, החל מממלח גס, דרך מלח ים, מלח שחור, ואפילו מלח בטעם אצות. חשוב להדגיש כי מלח עשבים או מלח ים הם למעשה מלח רגיל. לדברי בן משה, כמות המלח המומלצת היא כפית אחת ביום. כפית מלח מכילה 2400 מ"ג נתרן. השם הכימי של מלח הבישול הוא נתרן כלורי. נתרן, או סודיום בלעז, הוא מרכיב של המלח. בתוויות מזון נהוג לכתוב סודיום, או נתרן, ולא מלח. אם נכפיל את כמות הסודיום ב-2.5 נגיע לכמות המלח. ולכן, אם על גבי תווית מסוימת כתוב 200 מ"ג סודיום, הרי שיש להכפיל ב-2.5, לקבלת 500 מ"ג מלח. כפית מלח שווה 6 גרם, או 6000 מ"ג.

מרבית המבוגרים צורכים כ‭10-‬ גרם מלח בממוצע, ליום. הבעיה היא כי רוב הנתרן הנצרך לא מגיע ישירות מהמלחייה הביתית, אלא מכלל המזון שנאכל. כפי שמסבירה בן משה, ‭15%‬ בלבד מכמות הנתרן היומית מקורם בהמלחת מזון בשעת הבישול ובמהלך הארוחה, 10% מקורם במזון טבעי דל נתרן, ו- 75% מקורם ממזון מעובד. לדוגמה, 100 גרם פסטרמה מכילה מעל 1000 מ"ג נתרן.
 

מכורים למלח?

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) יש קשר הדוק בין צריכה מיותרת ללחץ דם
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) יש קשר הדוק בין צריכה מיותרת ללחץ דם   
יש הוכחות רבות לכך שהעדפה למלח היא הרגל נרכש, או נלמד. חדוה בן משה מדגישה כי מי שגדל על אוכל מלוח, יאהב אוכל מלוח, ולהפך. הורדה הדרגתית של כמות המלח במזון במשך מספר שבועות תפחית את ההעדפה למזון מלוח, ואפשר יהיה לקבל ביתר קלות מזונות המכילים פחות מלח. ולכן, אומרת בן משה, אפשרי ומומלץ להתרגל למזון מופחת במלח.

עוד בשנת 1906 פורסם המאמר המדעי הראשון שקשר בין צריכת יתר של מלח לבין יתר לחץ דם. כיום אין עוד ספק כי עודף נתרן בתפריט היומי גורם לעליה בלחץ הדם. ניתן לראות בבירור את הקשר בין הרגלי צריכת המלח במזון במדינות שונות בעולם לבין השכיחות של יתר לחץ דם באוכלוסייה. כך למשל בפורטוגל, העומדת בראש צרכניות המלח באירופה, בעיקר בשל צריכה גבוהה של דגים מלוחים ומעושנים, שיעור הסובלים מיתר לחץ דם הוא מהגבוהים באירופה.
 
 

האם אתה רגיש למלח?

אנשים מסוימים יהיו רגישים יותר למלח, לעומת אחרים. כיצד ניתן לדעת האם קיימת רגישות למלח? בן משה מסבירה כי אצל אותם אנשים הרגישים למלח תחול ירידה משמעותית בלחץ הדם בעקבות ירידה בצריכת המלח, לעומת המצב בקרב אלו שאינם רגישים למלח. נמצא שכ- 25% מהאוכלוסייה רגישה למלח, וכ- 60% מהסובלים מיתר לחץ דם, רגישים אף הם למלח. לכן, אומרת בן משה, ההמלצה כיום היא גורפת בכלל האוכלוסייה, ואצל אלו הרגישים למלח, האפקט יהיה גדול במיוחד. בן משה מבקשת אף להדגיש כי עודף מלח גורם גם לבריחת סידן (אשר מופרש דרך השתן), ולבעיות כליה כגון אבנים בכליות.
 

האם ניתן להחליף את המלח במזון ובבישול?

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אל תזרו מלח על הפצעים
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אל תזרו מלח על הפצעים   
תחליפים טבעיים למלח הם עשבי תיבול וצמחי תבלין (בצל, שום, פטרוזיליה, עלי שמיר, עלי מנטה, עלי דפנה, פפריקה חריפה ומתוקה, פלפל שחור ולבן, קינמון, ציפורן, זנגוויל, קימל, זעתר, שומשום), יין, חומץ, מיץ לימון, תמציות, וקליפות פרי. בן משה ממליצה במיוחד להיזהר מתערובות תבלינים, שלעתים עשירות במלח. קיימים היום בשוק תחליפי מלח מסוג אשלגן (פוטסיום) כלורי, בהם האשלגן מחליף את הנתרן. קיימת כמובן הסוגיה של העדפת הטעם, אולם חשוב גם להדגיש כי עודף אשלגן אצל חולי כליות, למשל, מסוכן ביותר, ויש להיזהר מכך. תחליפי מלח אחרים עדיין עשויים להכיל נתרן, אלא בכמות מופחתת. אלא שברוב המקרים, כדי להשיג את הטעם המלוח המקורי, יש צורך בכמות גדולה יותר של תחליף המלח, ולכן בסופו של דבר, מדובר בצריכה של כמות דומה מאד של נתרן, כאילו היה מדובר במלח בישול מלכתחילה.

בכל מקרה, בכל הקשור לכמות המלח בתזונה, כדאי לא לזרות מלח בעיני המשתמש. ולכן, בפעם הבאה שתושיטו יד אל המלחייה עוד לפני שטעמתם את המזון, חישבו פעמיים, נסו, ורק אז, תקנו תיבול.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by