בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות המשפחה 
עצירות  
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) הכי גרועים הם כאבי הבטן   
בריאות המשפחה |
 
ד``ר טל פלג שולמן, נענע 10

למה אנו סובלים מעצירות? מתי היא הופכת להיות כרונית? ועד כמה היא קשורה למצבים הנפשיים שלנו. המדריך לאדם העצור

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עשרים אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלת מעצירות. היא יכולה להופיע על רקע פיזיולוגי או נפשי, ועלולה לגרום למגון רחב של תופעות לא נעימות, החל מכאבי בטן, ועד נפיחות, עצבנות, מתח, ומחלות אחרות. אז למה אנחנו בכלל סובלים מעצירות, ומה אפשר לעשות כדי להקל עליה? על כך בכתבה שלפניכם.
 

עצירות - ממה היא נובעת?

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אצל ילדים הקשר הוא בדרך כלל נפשי
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אצל ילדים הקשר הוא בדרך כלל נפשי   
כחמישית מאוכלוסיית העולם סובלת מעצירות. הרפואה מגדירה עצירות כמצב בו יש לאדם פחות משתיים-שלוש יציאות בשבוע. ברפואה הטבעית, עצירות היא כל מצב של פחות מיציאה אחת ביום. עצירות, על רקע נפשי או אחר, יכולה להיגרם בכל הגילאים. בין הסיבות הפיזיולוגיות העיקריות לעצירות ניתן למנות מיעוט נוזלים במערכת העיכול, תפקוד לקוי של שרירי המעי בהנעת המזון קדימה, את תסמונת המעי הרגיז, וכן רמה נמוכה של חיידקי המעי הטבעיים.

עצירות יכולה להיגרם בשל אלרגיות או אי סבילות למזונות מסוימים, בעקבות מתן תרופות מסוימות, או עקב מצבים כגון הריון או מחלה. נעמי מרכזי, נטורופתית מוסמכת .D.N, החברה באגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית ובעמותה הישראלית לצמחי מרפא, מסבירה כי לפני כמאה שנה ארך משך מעבר המזון במערכת העיכול כ- 15 – 20 שעות. כיום, בשל אורח החיים המודרני, התארך משך זמן זה לכ- 50 – 70 שעות. הסיבות העיקריות לכך הן מיעוט בסיבים תזונתיים בתזונה, תזונה עשירה במזונות מעובדים, שתייה מועטה מדי, וכן חוסר בפעילות גופנית.
 

סובל מלחץ נפשי?

 
במקרים רבים, עצירות עלולה להופיע על רקע נפשי, בשל מתחים נפשיים מדאגות פרנסה, סדר יום לחוץ, וחרדות. מצבים אלו מפעילים מנגנונים המסייעים לגוף להתמודד עם מצבי לחץ מחד, אך מעכבים את פעילות מערכת העיכול, מאידך. ברפואה הטבעית, עצירות נתפסת כמחסום בדרכו הטבעית של הגוף להפטר מפסולת. פסולת שאינה משתחררת מהווה מקור להצטברות רעלים בגוף, ויכולה לגרום לעייפות כללית, עצבנות, מתח, מצבי רוח, ואף להתפרצות של מחלות שונות.

מצבים של מתח נפשי משפיעים על פעילות המעיים, ועל כיווץ והרפיית השרירים הטבעתיים. אריה טבעון, פסיכולוג קליני, מטפל משפחתי ומנהל מכון טבעון לטיפול בשיטות המשלבות מצבי תודעה של גוף ונפש, מסביר כי על רקע לחץ נפשי או מצבי דחק, יתכנו תגובות מנוגדות, דהיינו, עצירות או שלשול. לדברי טבעון, עצירות היא סוג של איפוק, הנגרם באמצעות כיווץ רצוני של השרירים. עצירות יכולה להופיע על רקע של כעסים והפנמה של לחצים, ואצל ילדים למשל, עצירות עשויה להיות מלווה בעצירת כעס ודיבור. לדוגמא, מספר טבעון על ילד בתחילת גיל ההתבגרות שמיעט לדבר, וסבל מעצירות במשך כארבע שנים. בעקבות טיפול, התברר כי הילד מיעט לתקשר עם סביבתו, ובעיקר עם אביו, שנתפס כדמות קשוחה ומפחידה. אצל ילד זה, העצירות היתה ביטוי למצב של אגירת כעסים וחרדות, וכאשר נפתרה בעיית התקשורת בתוך המשפחה, נפתרה גם בעיית העצירות.

בין אם על רקע נפשי או אחר, כאשר מדובר בעצירות הנמשכת מספר ימים ברציפות ,יש תחילה לשלול כי לא מדובר בבעיה פיזיולוגית, באמצעות בדיקת רופא. נעמי מרכזי מציעה מספר דרכים הנותנות מענה לגורמי העצירות העיקריים:
 
 

שיפור הרגלי התזונה

כדאי לאכול 5 – 6 ארוחות מסודרות ביום ולהקפיד על אכילת מזון עתיר סיבים תזונתיים כגון ירקות, פרות, דגנים מלאים, קטניות. יש להפחית באכילת מזונות מעובדים המכילים סוכר לבן, קמח לבן, אורז לבן. מומלץ לאכול ברגיעה, וללעוס את המזון היטב לפני בליעתו.
 

הרבו לשתות

הקפידו לשלפחות 8 כוסות נוזלים ביום. מים, חליטות תה, ומיצי ירקות המכילים גזר, תפוחי עץ, סלק, גבעולי סלרי ועלי תרד מומלצים מאוד.
 

הקפידו על פעילות גופנית

מומלצת במיוחד פעילות המניעה את שרירי הבטן, דוגמת הליכה, רכיבה על אופניים, כפיפות בטן, או קפיצות על טרמפולינה. הפעילות מחזקת את שרירי מערכת העיכול ומזרימה דם לדרכי העיכול.
 

שפרו את הרגלי היציאה

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) קחו את הרגלי התזונה שלכם בשתי ידיים
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) קחו את הרגלי התזונה שלכם בשתי ידיים   
חשוב לא להתאפק ולהרגיל את הגוף ליציאה בשעה מסוימת ע"י הקצאת זמן קבוע לישיבה בשרותים. מומלץ לשבת על האסלה בתנוחת כריעה עמוקה.

שתו כף שמן זית עם מעט מיץ מלימון סחוט טרי בכוס מים בבוקר, על בטן ריקה.

הקדישו לעצמכם עיסוי של הבטן עם כיוון השעון, כשלוש שעות לאחר האכילה. מומלץ לבצע את העיסוי עם שמנים ארומטיים המעודדים את פעולת המעיים. גם טיפול רפלקסולוגי המתמקד באזור המייצג את מערכת העיכול בכף הרגל עשוי לעזור.

הרפו את המתח באמצעות מנוחה, תרגילי הרפיה, מדיטציה, דמיון מונחה, יוגה, טאי צ'י, או עיסויים.

שפרו את הכושר ההתמודדות עם לחצי היום-יום באמצעות צמחי מרפא מרגיעים , או טיפול בפרחי באך.

הוסיפו לעצמכם תוספי תזונה כגון סיבי פסיליום, המרככים את הצואה ומעלים את תדירות היציאות, משקאות אלו-ורה, וכן פרוביוטיקה, המכילה חיידקים חיוניים לפעילות העיכול התקינה.

למרות שניתן להשיג תוספי תזונה ללא מרשם רופא, מרכזי מדגישה כי חשוב להתייעץ באיש מקצוע מתחומי הרפואה, הנטורופתיה או התזונה לפני תחילת השימוש, על מנת להתאים את סוג התוסף ואופן נטילתו למטופל. בכל מקרה, כדאי להימנע משימוש מתמשך בכל אמצעי להקלה על עצירות, בין אם תרופתי (משלשלים) או טבעי (מיץ שזיפים), מאחר ואלו עלולים לגרום לתלות בלתי הפיכה של המעיים.
 

אל תעצרו את עצמכם

כאמור, הדרך האופטימלית להפטר מעצירות היא ע"י אימוץ הרגלי תזונה ואורח חיים בריא. יחד עם זאת, במידה והופיעה עצירות חדשה מעל גיל 40, או עצירות המלווה בכאב בטן, הקאות, או חום, בעצירות בילדים מתחת גיל 16 או במבוגרים מעל גיל 70, ובכל מקרה של עצירות ממושכת (מעל שבועיים), חשוב לפנות לרופא. במידה וגם הוא שלל בעיה פיזיולוגית כזו או אחרת, כדאי שתבדקו מה קורה גם בנפש הפנימית שלכם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by