בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
פינת הייעוץ של מיכל  
בניית ביטחון עצמי  
 
 מי המלך?    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
פינת הייעוץ של מיכל  |
 
מיכל סבן

כיצד נוכל לסייע בשיפור בטחונם העצמי של ילדינו, אפילו אם לא ניחנו בכישורים מיוחדים שיהפכו אותם לגאונים הקטנים של אמא? עצות פרקטיות לחיים. פינת הייעוץ של מיכל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כשאנו צופים בילד ששר על הבמה, רוקד או סתם משיב בחכמה על שאלות טריוויה, אנו מתפעלים, איזה ביטחון עצמי? "טוב", אנו משכנעים את עצמנו, "זה בטח בגלל שהוא כל כך מוכשר". מניסיוני אני יכולה לומר שהתשובה הרבה יותר מורכבת, וכשרון בלבד הוא אינו מדד מספיק להעלאת הביטחון העצמי. לא אחת אנו פוגשים אדם מוכשר מאוד בתחום מסוים, שאינו בהכרח בעל ביטחון עצמי רב. האם אנו כהורים יכולים לעשות משהו בכדי לשפר את בטחונו העצמי של ילדנו, אפילו אם הוא לא שר כזמיר או עבר את מבחן המחוננים? וכיצד עלינו לנהוג בכדי שיחוש בעל ערך עצמי רב יותר?
 

הדגשת הצדדים החיוביים

רונלדיניו הבא?
 רונלדיניו הבא? 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
כולנו כבני אדם שונים זה מזה וכך גם ילדים. יש כאלה שהם בעלי כשרון בולט בנגינה, ציור, שירה, תלמידים מוכשרים, חכמים באופן יוצא דופן ועוד. אם נחפש היטב, נוכל למצוא בילדנו יכולות ותכונות חיוביות רבות: טוב לב, חריצות, נדיבות, כישורים חברתיים, כישורים ספורטיביים וכב'. אני משוכנעת כי בכל אחד מאתנו קיים מקור כוח, גם אם אינו ניכר במבט ראשון. אין הכוונה לנסות ולאתר בילד כשרון אחד בולט, מספיק אם נבחין ביכולות שונות, נזהה מצבים בהם הילד מצליח, למשל: "עידו מרכיב פאזלים בכשרון רב", "לרינת יש כל כך הרבה חברות, היא ילדה מאוד חברותית", ואילו "אור כל כך עצמאית, היא מתלבשת לבד למרות גילה הצעיר".

אני רואה את תפקידנו כהורים להבליט את מקור הכוח של ילדנו, כוונתי שעלינו להשתדל ולהפנות תשומת לב רבה להתנהגויות חיוביות. פעמים רבות אנו נוטים להתייחס יותר לקשיים, לכישלונות ולהתנהגויות השליליות, בעוד שעלינו להקדיש תשומת לב רבה לכל הצלחה והישג ולו גם הקטן ביותר, כדי שבסופו של יום, הילד יקבל את התחושה שרוב פעולותיו היו חיוביות ומשביעות רצון.
 
 

דוגמה מהחיים:

במפגש שהתקיים אחה"צ בין שני ילדים בני 5 הם שיחקו יפה, חלקו דברים, צחקו ונהנו. לקראת סיום המפגש, התפתחה מריבה שהסתיימה במכות ובכי גדול. הורים רבים ישוחחו עם בנם על המריבה והמכות ולא יתייחסו לכך שרוב המפגש היה מוצלח מאוד. לעניות דעתי, על ההורה לשוחח עם בנו על ההצלחות שהיו במהלך המפגש, ועל ידי כך הוא יעצים אותו ויעביר את "הפוקוס" לכוחות וליכולות.
 

איך עושים את זה?

ילד פרא או טרזן אמיתי?
 ילד פרא או טרזן אמיתי? 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
ניתן לזמן מצבים בהם ילדנו יוכלו להפגין את יכולותיהם, למשל: להציע במפגש עם חברים, משחקים שאנו יודעים שילדנו טובים בהם. לרשום אותם לחוגים שיאפשרו להם להפגין את כשרונם או כל רעיון יצירתי אחר.

דרך נוספת לחזק את ילדנו, היא לגייס את הסביבה לפרגן יחד עם ההורים. לספר בכל הזדמנות על הצלחותיו של הילד (גם בנוכחותו). לזמן מצבים בהם יכולותיו של הילד יבלטו ויזכו לתגובה אוהדת מהסביבה. "כדאי לך לקחת את הספר ולהקריא לסבתא, שתראה כמה יפה את קוראת". "תזמין למשחק הכדורגל של נבחרת הנוער שני חברים, שיראו איך אתה מבקיע גול, כמו שקרה בשבוע שעבר."

אם אנחנו כהורים נזמן מצבי הצלחה, נשתף את הסביבה ונהיה האוהדים הכי נלהבים של ילדנו, אין ספק שתהיה לכך השפעה על ביטחונם העצמי. בנוסף לכך, חשוב שנשקף להם איך הדברים נראים בעיני הסביבה. "כמה סבתא שמחה שעזרת לפנות את הכלים מהשולחן, היא כל הזמן מדברת על כך שאת טובת לב". "כל כך התרגשתי שהשתתפת במסיבת חנוכה בגן, ידעת את כל התנועות של הריקודים ואני מאוד גאה בך".
 

מושא להשוואה

בכדי למדוד הצלחה אנו משווים את עצמנו לסביבה ואנו חשים טוב עם עצמנו כשהצלחנו להתעלות על מישהו אחר במיוחד אם הוא אדם שאנו מעריכים אותו ואת יכולותיו. גם ילדים משווים את עצמם לאחרים ובמיוחד לאחיהם ואחיותיהם. בבתים רבים התחרות בין האחים היא אינסופית ותפקדנו כהורים לתת מקום לכל אחד מהילדים, להשתדל לא להשוות ביניהם ולאפשר לכל אחד מהם לפתח תחומי עניין אחרים. לנושא זה יש השפעה על תחושת הערך העצמי, ואני בוודאי עוד ארחיב על הנושא של יחסים בין אחים באחד הטורים הקרובים.

בכל פעם שאני עוסקת בנושא של ביטחון עצמי אני נזכרת במקרה שקרה לי כשעוד הייתי מורה לחינוך מיוחד ואחד התלמידים שלי בן 15 בעל לקויות למידה רבות, תלמיד גרוע במיוחד, לא האמין בכלל ביכולתו לשרוד בבית הספר. במהלך השנה התחלתי לזהות אצלו יכולות וכוחות כמו: אכפתיות לסביבה, יכולת ליצור קשר משמעותי עם מבוגר, זיכרון טוב, הבנה מתמטית ועוד. בכל פעם שגיליתי כוח נוסף, גרמתי לכך שהוא יבוא לידי ביטוי שוב ושוב בכיתה, פרגנתי לו רבות על כך ובמשך הזמן ראיתי שהנער מתחיל להאמין כי הכוחות אכן קיימים בו, ביטחונו העצמי עלה, המאמץ שהשקיע בלימודים התעצם, והתוצאה בהחלט נראתה בשטח.

לסיום אני שוב אדגיש ואומר כי לכל אדם ולכל ילד כשרון, יכולות ופוטנציאל. אני מאמינה שעלינו לחשוף אותם ולהעמידם במרכז הבמה.

מיכל סבן - הדרכה ויעוץ להורים בגובה העיניים
לטורים הקודמים:
שינויים בחיי הילד
התמודדויות וקונפליקטים בין הורים וילדים
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by