בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות הנפש 
לוכד החלומות 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) לילה לילה מסתכלת הלבנה   
בריאות הנפש |
 
מאיה איטקין, ד``ר יאנג

מי לא חולם על שנת לילה טובה? והאם יש מי שמעדיף פשוט לא לחלום? למה כל כך חשוב לחלום? מה היא שינה עמוקה ירוקה? וכיצד תשפרו את יכולתכם לחלום, האם על ידי השלמת פערים?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) שינה באור מלא אינה שינה ירוקה
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) שינה באור מלא אינה שינה ירוקה   
אחת הבעיות היותר שכיחות של התרבות המערבית היא שאנחנו מתקיימים במצב תמידי של חסך בשינה. למרות זאת, מה שבאמת מטריד את הפסיכולוג והגורו של השינה, ד"ר רובין ניימן (Rubin Naiman), היא המגיפה החדשה של המאה ה-21. חסך בחלומות. אחרי שכתב לא מעט ספרים על חלומות, ובעיקר על סיוטים, הפרופסור לפסיכולוגיה מהמרכז לרפואה אינטגרטיבית באוניברסיטת אריזונה (Arizona), טוען שמשהו בהסתכלות הקיימת על שינה וחלומות חסר.

הגישה שלו לחלומות היא מדעית ורוחנית, קונבנציונאלית ואינטגרטיבית. שינה טובה מבחינתו היא שינה עמוקה ירוקה (Deep Green Sleep). עמוקה בגלל היכולת שלנו לשקוע לתוכה, וירוקה בגלל הסביבה שלנו שאמורה לתמוך בזה שנשקע לתוך שינה וחלום. בהתבסס על הגישה האינטגרטיבית הזאת, הוא מייעץ לאנשים.

אחת הבעיות לטענתו, היא שרוב הסטנדרטים שלנו לאושר ושפיות מתקיימים בזמן ערות. אבל אנחנו לא יכולים להבין שינה, חלום וערות עד הסוף אם אנחנו מניחים שהם בלתי תלויים אחד בשני, ואם אנחנו בוחנים אותם מחוץ להקשר של המקום שהם לוקחים בחיים שלנו.
 

כמה גישות לחלום

 
יש גישות שאומרות שחלומות הם הפסיכותרפיה של הטבע. יש גישות שאומרות שהם בסך הכל הדרך של המוח לזרוק זבל. לשיטתו של ניימן, לחלום זה חיוני. לחלומות יש תפקיד חשוב בלמידה וזיכרון והם גם עוזרים לנו להתגבר על בעיות רגשיות. דיכאון למשל, הוא תוצאה של אובדן חלומות. כי אם אנחנו לא יכולים לישון על "זה", כנראה ש"זה" יותר מדי גדול עלינו. בגלל זה, כדאי שנגמל מהר מאוד מהרגל הרע שלנו להגיד 'תשכח מזה, זה רק חלום'.
 

כמה זמן אתם חולמים בלילה?

(צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) לא משנה היכן תחלמו, תמיד תיתקלו באותם חלומות
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) לא משנה היכן תחלמו, תמיד תיתקלו באותם חלומות   
משך הזמן הממוצע של רוב החלומות, נע בין חמש דקות ל- 20 דקות, ארבע או חמש פעמים בלילה. מה שאומר שאם אנחנו ישנים שליש מהחיים, את השעות בלילה בהן אנחנו חולמים אפשר לתרגם לפחות לשש שנים של פנטזיה. אז למה אנחנו לא חולמים? בגלל שאנחנו חשופים לאור בלילה, ואור מדכא את היצור של מלטונין ולכן גם את החלומות, אנחנו משתמשים בתרופות (כולל כדורי שינה) שמגבילות את היכולת שלנו לחלום, ואנחנו נוחרים וסובלים מהפרעות שינה נוספות שיכולות בצורה משמעותית להשפיע על החלומות שלנו.

חוץ מזה, מחקרים מראים שאנחנו מעדיפים לשכוח מה עשינו אתמול בלילה, בגלל שלא פחות משני שלישים מהתכנים הרגשיים של החלומות שלנו הם שליליים. במסגרת מחקר אורך שנערך באוניברסיטת אוהיו (Ohio) בין השנים 1940 ו- 1985, נותחו תסריטים של 50,000 חלומות. ממצאי המחקר מראים שזה לא ממש משנה איפה אנחנו נמצאים גיאוגרפית, הרעיונות המרכזיים שמטרידים את רובנו הם שרודפים אחרינו, שאנחנו לא יכולים לזוז או לדבר, שאנחנו מאחרים, שאנחנו ערומים בציבור, שאנחנו מעורבים בתאונת דרכים ושמאשימים אותנו בפשע שלא ביצענו. ואי אפשר להאשים אותנו אם אנחנו לא רוצים לזכור את זה.
 
 

שפרו יכולת

אז מה עושים? שינה טובה עושה טוב לחלומות. חוץ מליצור סביבה ירוקה (כלומר מלהימנע מחשיפה לגירויים מלאכותיים שיפריעו לנו במלאכת הקודש, כולל טלוויזיה), ניימן אומר שחלום לנפש, הוא בדיוק כמו מתיחה לגוף. פעולה פשוטה כמו להחזיר את תשומת הלב שלנו לחלומות, תעודד אותם לצאת. וברגע שהם עולים, אנחנו צריכים לכתוב אותם, לדבר עליהם ובעיקר להישאר פתוחים לכל המשמעויות שלהם, כי אין באמת כזה דבר חלום רע.

הכתבה באדיבות ד"ר יאנג לרפואה משלימה
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by