בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
גן ילדים  
תינוקיות - סיוט או גן עדן? 
 
 מישהו מטפל בך?    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
גן ילדים  |
 
רביד פלג

הורים רבים שאין ביכולתם להישאר עם התינוק בבית או להעסיק מטפלת צמודה, שולחים את תינוקם הרך לתינוקיה? מה בדיוק מתרחש שם? האם המטפלות עושים בעוללים שלכם ככל העולה על רוחם? עדויות וחוות דעת מומחה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מספר רב של אמהות, הנדרשות לשוב לעבודתן לאחר חופשת הלידה, מבקשות לשלב את תינוקם בתינוקייה. הכוונה היא לאותה מסגרת חינוכית, בבעלות פרטית או ציבורית, המיועדת לקבוצת תינוקות תחת טיפולן של מטפלות. מה מתרחש בין כתלי התינוקיות? מהו סדר היום המקובל והאם קיים כזה? היש מי שמנצל את שתיקתם של התינוקות ועושה בהם כרצונו? מאחורי הסורגים או על משטח נעים ורך? מטופלים כב'פס ייצור' או זוכים למגע, חיבוק וחיוך? עדויות חמות של אמהות טריות, תינוקיה מסוג אחר להתפאר וחוות דעת של פסיכולוגית חינוכית.
 

מפרט טכני

האם קיימים גירויים מפתחים?
 האם קיימים גירויים מפתחים? 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
זעזוע קשה במיוחד חוותה אורית באחד משיטוטיה בין תינוקיות במרכז הארץ. "את החיפושים אחר תינוקיה החלתי כשבני היה בן 3 חודשים, כשידעתי שבחלוף חצי שנה אצטרך לשוב לעבודה. היה לי ברור שעם מטפלת אני לא אשאיר אותו, בעקבות כל הפרסומים על התעללות של מטפלות. חיפשתי אחר מקום שיהיה נקי ומסודר, עם צוות מיומן, שיעניק לבן שלי גם את הטיפול הפיזי שהוא צריך וגם, כמובן, חיבה ויחס חם. אחת התינוקיות, אליה הגעתי בשלבים הראשונים של החיפוש, הייתה כיתה אחת מתוך שלוש קבוצות גיל, שחולקות מבנה אחד, בהנהלה פרטית. בתינוקיה היו 10 ילדים ושתי מטפלות, ללא הכשרה פורמלית. אין לי בעיה עם העובדה הזו, ובלבד שהטיפול יהיה הולם. מה שבפועל גיליתי הוא שתי נשים, שממתינות לסוף יום העבודה, בעוד שחלק מהתינוקות מונחים על שטיח או משטח רך, וחלק אחר בלולים. התנגנה מוסיקה ברקע, אבל שום פעילות אחרת או התייחסות של הצוות לתינוקות לא נראה. לאחר בירור עימן ובירור עם מנהלת הגן נמסר כי בקבוצת התינוקות אין פעילויות, אין חוגים וסדר היום נקבע לפי הצורך של כל תינוק. מאכילים אותו בטרמפולינה כשהוא רעב, מחליפים כל 3 שעות ומשכיבים לישון כשהוא עייף. האבסורד היה שהן ניסו לשווק לי את הקבוצות של הבוגרים יותר, שם יש כבר סדר מובנה, יש פעילויות וכדומה. מבוהלת ומזועזעת ברחתי מהמקום".

ללא מגע

ממצאים דומים העלתה ח', שבדקה אף היא מספר תינוקיות במרכז הארץ. "נחשפתי לתופעה מפחידה. ברב התינוקיות נמצאים 6 עד 10 תינוקות, כולם עם מטפלת אחת ויחידה. ביום שמשי יוצאים לטיול, אך כשמזג האוויר לא מאפשר זאת, נמצאים לאורך כל היום בתוך הגן. לדברי שתי מטפלות בשתי תינוקיות שונות סדר היום נקבע לפי הוראות ההורים. כשלוח הזמנים נרשם במחברת (מתי אכל, מתי הוחלף, מתי ישן). נוכח השאלה האם ישנו מקום לפיתוח מיומנויות, למגע יד אדם, נעניתי בשלילה. מחריד לגלות כי תינוקות נמצאים תשע שעות ויותר במסגרת שכזו, ללא חום, ללא מגע, ללא התייחסות לצרכים הנדרשים להם להתפתחות תקינה".
 

נווה מדבר

 
חיפוש מייגע ונרחב מספק מציאות מעט שונה ומעיד כי לא הכול שחור. ארבע אמהות נוספות, שביקרו בכ-9 תינוקיות, בחיפוש אחר האחת שתתאים עבור תינוקן, מעלות כי במרבית התינוקיות ישנם בממוצע 5 עד 12 תינוקות, בגילאים שלושה חודשים ועד שנה. ממוצע היחס בין אנשי הצוות למספר התינוקות הוא 1:5, כשישנן תינוקיות בהן ישנו תגבור של מטפלת נוספת עד לשעות הצהריים. בראשית השנה סדר היום נקבע על פי התינוק והוריו, בניסיון להקל את שהותו של התינוק במסגרת החדשה, כשבמהלך השנה ישנה הסתגלות מחודשת והדרגתית לסדר היום של התינוקייה. נמסר כי כל התינוקיות מנהלות דיווח שוטף להורים (מחברת/לוח כיתתי) אודות המהלכים הטכניים (אוכל, שינה, היגיינה). חלק מהתינוקיות מאפשרות להביא משחקים וציוד פנאי מהבית, להקל מה על הסתגלותו של העולל למרחב החדש. כל התינוקיות מקצות שטח חצר/גינה נפרדים ומותאמים לגיל תינוקות, תוך הקפדה ליציאה למרחב הפתוח פעם ביום. מרבית התינוקיות אפשרו השתתפותם של התינוקות בחוגים ובפעילויות מיוחדות של הקבוצות הבוגרות יותר, במקרה ולא יועדו חוגים לגילאים הקטנים ובהחלטה משותפת עם ההורים. מרבית התינוקיות מצוידות במשחקים תואמי גיל (אוניברסיטה, מובייל, משחקי הרכבה וכד'), מיעוטם מתאר התפתחות ושינוי התכנים בשעות הפעילות החופשית עם חלוף הזמן והתפתחות התינוקות. חלק מהתינוקיות, מאפשרות מעבר של התינוק לקבוצת הבוגרים ממנו, כשמגיע לגיל ולבשלות, חלקן אינן מאפשרות זאת בטענה כי לא נכון לשנות לילד את המסגרת באמצע השנה ולקיים הסתגלות מחודשת בפרק זמן כה קצר.

המסקנות

ההתרשמות הכוללת של אותן אמהות הייתה כי הצוותים האמונים על התינוקייה הביעו חום, רכות וחיבה כלפי התינוקות שנכחו בכיתות וכי ישנו איזון בין הפן הטכני של הטיפול לזה הרגשי. ברובן ניכר יחס אישי ומותאם לצרכי התינוק והגמשת חוקים. נקודות ההכרעה שהביאו לבחירת תינוקייה אחת על פני אחרת היו איכות המבנה, גודל החלל, אבזור החדר ואיכותו וחוות דעת של הורים שתינוקותיהם משתתפים בתינוקיה, בהווה ובעבר.
 
 

יש דברים כאלה

בין הקשה לצפייה לשגרתי והבלתי מיוחד, ישנן פריצות דרך ייחודיות, שמעניקות כבוד והבנה לצרכים הבסיסיים של העוללים הרכים. כמה מהן נמצאות בחיפה, אצל יעל שדה, מנהלת גני עופרים, כפר גלים. "יש לנו מספר תינוקיות במספר מקומות בחיפה. באחת מהן לדוגמא, ישנם 20 תינוקות במבנה אחד גדול, בחלוקה לשתי קבוצות גיל, מ-3 חודשים ועד 9 חודשים ומ-10 חודשים ועד שנה וחצי. שני אנשי צוות עם חמשת הקטנים, ושלושה אנשי צוות עם 15 הגדולים. אנחנו דואגים להעסקת גננת מוסמכת אחת על כל הקבוצה האמורה".

סדר יום קבוע

"בהתנהלות היומיומית ישנה הקפדה על סדר יום קבוע, מהסיבה שעבור תינוקות בגילאים הללו סדר מעניק תחושת בטחון. עם שלבי ההתפתחות, ניתן לצפות בילדים עצמם שיודעים לבד היכן הם צריכים להיות עם סיום כל פעילות. בכל יום ישנו משחק חופשי במשחקי שולחן העובדים בין השאר על מוטוריקה עדינה, מתקיים מפגש והתכנסות לפני כל ארוחה, שמבוסס על דברים ויזואליים עם טקסיות קבועה של שיר פתיחה ושיר סיום כשהתוכן נקבע לפי חגים ועונות השנה. כל יום יוצאים לטיול בסביבה בעגלול או ברגל (לילדים הגדולים יותר שרוצים לצעוד). מלבד הטיול ישנה פעילות חופשית בחצר שמותאמת לכל שכבת גיל. מי שזקוק ישן שנת בוקר, עד גיל 10 חודשים התינוק אוכל וישן על פי צרכיו האישיים, לא מעירים למפגש או לחוג. מי שער יכול להצטרף למפגשים ולחוגים השבועיים (מוסיקה, תנועה ובעלי חיים). כללים ברורים עליהם אנחנו מקפידים במיוחד הם: ילד ער לא נשאר במיטה/לול/סלקל. כמו כן, האכלה מבקבוק מתבצעת על הידיים ולא בסלקל ודומיו. אנחנו מעניקים חשיבות למגע, לקול, לשיח עם התינוק, שכן אין תחליף לדברים הללו בהתפתחות של התינוק".
 

פעילות ממוינת

מי מחבק אותך?
 מי מחבק אותך? 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
"דבר משמעותי נוסף שמלווה את הגישה החינוכית שלנו הוא השימוש ב'תיבות ממויינות'. מדובר בשיטה קיבוצית הגורסת כי יש למיין את החומרים/תכנים המוצגים לילדים לפי קבוצות, כשמגישים להם אותם לפרק זמן מוגבל וקצר. לדוגמא, יש לנו בגן סל או ארגז ובו רק ספרים קשיחים, באחר רק כלי נגינה, סל נוסף הוא תיבת בד המכילה בדים שונים, מרקמים שונים וכד'. החשיבה מאחורי ההתנהלות הזו גורסת כי סף הריכוז של הקטנטנים מאד נמוך ומפגש ממוקד עם חומר מסוים, לפרק זמן של רבע שעה עד עשרים דקות, מאפשר להם לחקור אותו עד תום ולמצות את סך האפשרויות שניתן לבצע איתו. אין חשש להצפה, לגירוי יתר או לבלבול. בתום פרק הזמן, מוחלפת התיבה לתיבה אחרת. כמובן, התיבות מותאמות לשלבי ההתפתחות של הילדים".

עין מקצועית

המטפלות אמונות על רווחתם הפיזית והנפשית של התינוקות, בעודם מבלים את מרבית שעות היום תחת חסותן. פעמים רבות עולים קשיים ושאלות באשר להתנהלות וצרכים מיוחדים של מי מהתינוקות. "אנחנו מקיימים קשר עם פסיכולוגית, שמזומנת אלינו על פי הצורך, לרוב אחת לחודש, ומעניקה לנו כלים להתמודד עם ילדים סוערים, אם ילדים שמתגלה בקרבם קושי מסוים וכדומה. ההתנהלות היומיומית מפגישה אותנו עם התמודדויות שלא תמיד יש לנו עבורם כלים להתמודדות ואשת המקצוע מכוונת ומאפשרת לנו התמודדות יעילה", מסכמת שדה.

מה באמת חשוב?

עבור אחת האסתטיקה היא שמכריעה היכן ישהה תינוקה, עבור אחרת זהו היחס החם של המטפלות והתקשורת הטובה שיצרה עימן. מה באמת חשוב לתינוק לקבל בתינוקיה לשם התפתחותו התקינה? זהבה פזי, פסיכולוגית חינוכית, בוגרת בי"ס לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה מסבירה כי, "עיקר החשיבות בגילאים הרכים, טמונה בחום ובאהבה שמופנים כלפי התינוק. התינוק זקוק למבט אוהב ולחום שיופנה כלפיו מהדמויות המטפלות. נוסף על כך, מגע בשלבים אלו חיוני מאד להתפתחות התקינה: החיבוק, העיטוף, הקשר הפיזי בין גוף לגוף. ישנה חשיבות עצומה גם לשיח, לדיבור שמופנה אל התינוק. שירה, ניגון קולי, הסברים שמופנים אליו, גם הם חשובים להתפתחותו, אף בגילאים בהם אין מענה מילולי מצידו. חשוב להבין, כי הנוחות הנפשית חשובה לא פחות מהנוחות הפיזית, כלומר חשובים במידה רבה החום והחיבוק כמו גם החלפת החיתול ברגעים הנכונים. בהיותם דמויות חשובות שנמצאות עם התינוקות שעות רבות במהלך כל יום, חשוב כי הדמויות המטפלות בתינוקייה, יהיו ערות לכל עיכוב בהתפתחות, להתפתחות שאיננה תקינה, להתנהגות מוזרה של התינוק וכדומה, כדי ליידע את ההורים במטרה לפנות לבדיקת גורם מקצועי. התערבות טיפולית בגילאים מוקדמים נמצאה כיעילה יותר מהתערבות מאוחרת ועל כן חשיבותה".

התינוק עומד לבלות את מרבית שעותיו במסגרת התינוקייה. חיפוש עיקש, תשומת לב לפרטים הקטנים וארגון סדרי העדיפויות יקלו במציאת התינוקייה הטובה ביותר עבורו ועבורכם. הקפידו כי תינוקכם ימצא במקום היודע לשמור על איזון וחיבור בין צרכיו הפיזיים לאלו הרגשים. הוא בראשית התפתחותו ונכון לעיצוב והשפעה משמעותיים גורליים להמשך חייו.
 
עוד במדור - גן ילדים
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by