בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
ילדה סוכר 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) בדרך לארוחה מאוזנת   
תזונה ודיאטה |
 
רויטל קיבק ארמה, נענע 10

שיטת האחוז המשקלי עוזרת לילדים סוכרתיים במלחמתם היומיומית בכמויות האינסולין בגופם. על מחלה שלא אוהבת ספונטאניות ובורחת ממתוק. כיצד יוכלו אותם ילדים לשמור על שפיות נורמאלית?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מחלה שמתרחשת סביב גיל ההתבגרות
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מחלה שמתרחשת סביב גיל ההתבגרות   
לדבריה של אתי אמיר, דיאטנית המרפאה לסוכרת נעורים ורכזת תחום סוכרת במרכז רפואי "זיו" צפת, סוכרת נעורים היא מחלה בה מתפתחת תלות מוחלטת בהזרקת ההורמון אינסולין, היות והייצור שלו נפגם כתוצאה מתהליך בו מערכת החיסון תוקפת את התאים בלבלב שמיצרים אותו (לא ברור לחלוטין מהם הגורמים לתחילת התהליך אך הם משולבים מגנטיקה וסביבה). עוד היא מוסיפה כי האינסולין אחראי על הכנסת הסוכר לתאי גופנו ובלעדיו רמות הסוכר בדם עולות ועולות ולא מפונות אל תוך התאים שזקוקים לו, מצב שעשוי לסכן חיים. "מחלה זו מתרחשת לרוב בגיל הצעיר, מתחת גיל 30, הרבה פעמים דווקא סביב גיל ההתבגרות, מה שעלול להקשות על הטיפול".
 

אינסולין במנות מדודות

 
אמיר טוענת שילדים עם סוכרת נעורים, צריכים למדוד את רמת הסוכר בדמם מספר פעמים ביום (לפחות 4 ואפילו 10) ולהזריק אינסולין לפני כמעט כל ארוחה. "הם גם צריכים להעריך בכל פעם מחדש את מינון האינסולין בזריקה בהתאם לרמת הסוכר בדמם, ועל פי כמות הפחמימות שיש במה שהם מתכוונים לאכול".
 

אכילה מתוכננת

אחד ההבדלים בתזונת הסוכרתי לעומת לא סוכרתי הוא אלמנט התכנון: "אין אכילה ספונטאנית לא מודעת, כל הזמן צריך לשים לב מה וכמה אוכלים, ולהזריק אינסולין, ולבדוק את רמתו לפני וכמה זמן אחרי ההזרקה. גם פעילות גופנית צריכה להילקח בחשבון כי היא משפיעה על רמת הסוכר, וכמובן ילדים מתרוצצים ואוהבים לנוע בספונטאניות".
 
 

מה מיוחד בתפריט הסוכרתי?

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מזריק בין הארוחות
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מזריק בין הארוחות   
בעיקרון, קווי ההנחיה משתנים. לפי סוגי הטיפול באינסולין הקיימים היום, סוכרתי המזריק אינסולין צריך לאכול בריא לפי כל כללי התזונה הבריאה לאדם הבריא, כלומר לאכול מגוון מכל אבות המזון, כמות קלוריות וחלבונים שתספיק לצרכיו. בנוסף, הוא נדרש כל הזמן לשמור על התיאום המאוזן שבין הכמות שהוא אוכל, כמות האינסולין שהוא מזריק והפעילות הגופנית המתבצעת. "תפריט לסוכרתי בד"כ יכלול פחמימות בכל ארוחה, בכדי שלא ייווצר מצב שהוא מזריק אינסולין אך אין פחמימות שיכנסו לתאים. זה מצב שעלול לגרום לירידת סוכר המכונה 'היפוגליקמיה'".
 

סדנת בישול לסוכרתיים

"בסדנת הבישול שלנו ניסינו להדגים מזון בריא קל להכנה ביתית לצד מידע וכלים ל"ספירת פחמימות".
המזון הבריא שהצגנו כלל מרכיבים כמו: קינואה, אורז מלא, דג סלמון, ירקות טריים, קמח מלא, שמן זית. מרכיבים אלו עשירים ברכיבים תזונתיים כמו סיבים העוזרים לאיזון רמות הסוכר. הדג עשיר בשומן מסוג אומגה 3 שלאחרונה נודעה חשיבותו לבריאות בכלל ולסוכרתיים בפרט. שמן הזית כמובן עוזר להלחם בהפרעות בשומני הדם שגם אופיינית לסוכרתיים".
 

שיטת "האחוז המשקלי"

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) איכלו הרבה ירקות מאזנים
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) איכלו הרבה ירקות מאזנים   
"הדגש בסדנא מבחינתי הוא על מתן כלי חדש למטופלים לאבחן כמה פחמימות הם אוכלים, כדי שיוכלו בקלות להתאים את מינון האינסולין הדרוש להם. כך באמת הצגתי/"השקתי" את שיטת "האחוז המשקלי" שזה בעצם מעין צופן המפרט רשימת מאכלים בסיסית ואחוז הפחמימות האופייני מתוך משקל המזון המוכן". כך למשל, היא מספרת, למדו המטופלים מהצופן שכל סוגי הלחמים, פיתות, לחמניות, בגטים - מכילים כ- 50% ממשקלם = פחמימות. "זהו מידע חיוני ביותר, למשל, למטופל דרוזי שאוכל פיתות שאמו אופה ואין לו מידע תזונתי, כמו שידוע למשל על לחם אחיד פרוס. ילד דרוזי זה ישקול באופן חד פעמי פיתה אופיינית ואם למשל היא שוקלת 110 גרם הוא יוכל להבין שיש בה כ - 55 גרם פחמימות. באותו אופן , בעזרת צופן "האחוז המשקלי" יהיה ניתן לחשב לחמניות ביתיות שאופים בבית, או כל מזון לא מסומן כמו אורז מבושל, עוגיות ביתיות וכל מזון המורכב מכמה חומרי גלם. בסדנא הדגמתי את השיטה ואף שקלנו ביחד את המנה ואת העוגה (כן, כן, עוגה מקמח מלא) שאכלנו לקינוח".
 

אוכל עשיר וצבעוני

לדברי אתי, תזונת הסוכרתי יכולה וצריכה להיות מגוונת, צבעונית ועשירה ברכיבים כמו דגנים מלאים ,שמנים בריאים (שקדים אגוזים וזרעים, שמן זית), ירקות ופירות טריים ומאכלים חלבוניים דלי שומן רווי כמו גבינות רזות, בשר רזה ודגים. "תפריט הסוכרתי צריך להיות מסודר בשעות פחות או יותר קבועות, כדי להקל על התיאום עם הזרקות האינסולין. ישנם סגנונות טיפול חדישים המקלים מאוד בתחום זה ומאפשרים גמישות רבה ביותר כמו משאבות אינסולין, אך ככל שהגמישות רבה יותר, התלות ו/או הצורך בספירת פחמימות גדול יותר".
 

שינוי הדרגתי בהרגלי הצריכה

כיום, מסכמת אתי, להבדיל מבעבר, היכולת להתגמש עם הרגלי התזונה של הילד הסוכרתי גדולה יותר, אך עדיין ילדים עם סוכרת חדשה נדרשים לעיתים להקטין מאוד את כמות הממתקים והמזון הלא בריא שהיו רגילים לאכול בחופשיות. "הגישה שלנו במרפאה: שינוי הדרגתי לפי יכולת הילד ומשפחתו לביצוע השינוי, תוך הדגשה מתמדת של הרווחים המשניים מאימוץ ההרגלים החדשים. הסדנה הייתה עוד אמצעי בו רצינו להדגים כמה זמין וטעים יכול להיות מזון בריא".
 

תפריט יומי לדוגמא לילד סוכרתי בן 10

הערות:
1. התפריט המומלץ לכל סוכרתי צריך להתחשב בקצובת הקלוריות המתאימה למשקלו ולגילו של הילד, וכן מותאם להעדפותיו וסדר יומו .
2. בדר"כ התאמת הטיפול באינסולין מתבצעת בהתאמה להרגלי האכילה וסדר יומו של הילד
3. עקרונות כלליים בתפריט לסוכרתי : נוכחות פחמימות מורכבות(לא מתוקות) כל כ3 שעות
-עשיר בירקות וחלבונים לצד הפחמימות כדי לעכב את ספיגתם לדם.

בוקר: 2 פרוסות לחם מקמח מלא או כוס דגני בוקר מלאים(בראנפלקס)
+2 כפות גבינה או גביע יוגורט או כוס חלב.

ארוחת עשר: סנדוויץ' מלחם מלא או פיתה מחיטה מלאה +חביתה או טונה או גבינה 5%
+ירק טרי כמו מלפפון או רצועות גמבה . מים.

12.00: פרי טרי או 2 קרקר לחמית

ארוחת צהריים: מנת עוף או שניצל או מנת דג + לפחות כוס וחצי פחמימות מבושלות כמו: בורגול\קינואה\אפונה\אטריות מחיטה מלאה + שעועית ירוקה או ירקות מוקפצים + כוס סלט טרי עם שמן זית. מים.
.
אחה"צ: תפוח או 2משמשים מיובשים או תפוז

ערב: משולש פיצה ביתית (קמח מלא ושמן זית) או 2 פר' לחם מלא או טוסט + כף ממרח טחינה או 2 כפות טונה או גבינה לבנה + 2 ירקות טריים פרוסים

ארוחת לילה לפני שינה: 2 קרקרים מחיטה מלאה עם כף קוטג' או תפוח עם כף ממרח בוטנים ללא סוכר, או 2 פירות יבשים +5 אגוזים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by