בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
חוכמת הבייגלה 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) אוכלת מתוך מודעות שלמה   
תזונה ודיאטה |
 
איה הוד, ifeel

מה מייחד את התזונה הנטורופתית מהתזונה הקונבנציונלית, ומה כוחה של התזונה בריפוי הגוף ממחלות שונות? כדאי שתדעו מה אתם מכניסים לגוף שלכם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) הוציאו את האוכל מתבנית השגרה שלכם
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) הוציאו את האוכל מתבנית השגרה שלכם   
רבים מסתכלים על האוכל באופן מאוד פשוט ושטחי. כאשר הרעב תוקף אותנו רובנו עסוקים בלהשכיח את הרעב ולא מקדישים מחשבה יתרה למהות המזון, למה הוא מכיל ואיך הוא משפיע על תאי הגוף. אך קיימת חוכמה אדירה סביב הנושא, קיימת תורה שלמה על חומרים ומרכיבים המצויים במזון ומשפיעים על בריאותינו. בכל יום חוקרים ממשיכים לגלות רכיבים המצויים במזון המשפיעים על ריפוי מחלות ומסייעים לגוף בדרכים כה רבות. אלו דברים שרובנו לא מקדישים להם מחשבה ותשומת לב מתוך חיי השגרה וההתייחסות שיש לנו לאוכל.
 

אין חדש תחת השמש

 
החוכמה סביב ריפוי בעזרת תזונה היא דבר אדיר בעל עוצמת מדהימה הידועה במשך אלפי שנים עוד מתקופתו של הרמב"ם ואף לפני כן. מהבחינה הזו אין הרבה חדש תחת השמש, אנו פשוט מגלים ונפתחים לרעיון פעם נוספת מחדש. דברים שנשכחו זה מכבר, עולים היום למודעות יותר ויותר. קיימים זרמים רבים הבוחנים את נושא התזונה באופנים והשקפות עולם שונות. יש את התזונה הטבעונית, התזונה המקרוביוטית, התזונה ההוליסטית, שיטת קינגסטון, תזונה צמחונית, תזונה על פי הגישה הסינית המתייחסת גם לאנרגטיקה של המזונות, התזונה הקונבנציונלית, התזונה הנטורופתית ועוד.

כל השיטות, בלי יוצא מן הכלל, מאמינות שיש להימנע ממזון מטוגן ושומני, להפחית צריכת סוכרים פשוטים ומלח ולהגדיל צריכת סיבים תזונתיים ופחמימות מורכבות. אך אחד הקווים המנחים והמשותפים לרוב השיטות ואינו חל בתזונה הקונבנציונלית, הוא שתזונה בריאה צריכה לכלול הרבה מן הטבע והצומח ופחות (אם בכלל) מהחי. כלומר, יותר דגנים, קטניות, אגוזים, זרעים, פירות וירקות והרבה פחות בשר, ביצים, דגים ומוצרי חלב.
 

הקונבנציונאלית מול הנטורופתית

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) האם אתם מקפידים על ירקות בחמישה צבעים?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) האם אתם מקפידים על ירקות בחמישה צבעים?   
התזונה הקונבנציונלית, על אף ההתקדמות שעשתה בשנים האחרונות והיפתחותה למזון הבריא ולתוספי המזון והויטמינים, עדיין מצויה בקו מנחה בסיסי שלא השתנה. ההתרכזות היא בהרכבת תפריטים מאוזנים המכילים את כל אבות המזון, תוך הקפדה ברורה על נושא כמות החלבון בתפריט, ירקות מחמישה צבעים והימנעות משומנים רוויים.

קיימת המלצה על מזונות מוכנים, מעובדים ומתועשים, שאינה קיימת בתזונה הנטורופתית, כגון דגני בוקר למיניהם, קציצות ירק קפואות להכנה מהירה ומוצרים דיאטטיים כגון יוגורטים המכילים ממתיקים מלאכותיים. ישנה הצמדות לטבלאות וערכים קלוריים, שקילת מזונות והגבלת כמויות ומנות, דיאטות הרזייה שעובדות בשיטה ההיפו-קלורית - הגבלה קלורית והרעבה. כאשר לא בהכרח מדובר על תחושת רעב סובייקטיבית, אלא על רעב של התאים בגוף שבעקבות כך, מוריד את רמת המטבוליזם שלו - וזו הנוסחה להשמנה בטוחה כאשר חורגים מהדיאטה. כל עוד מדובר בתזונה בריאה, שאינה מזיקה לאדם, שאינה גוררת חסרים מצטברים, שאינה מכילה כימיקלים, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי וטעם וריח מזיקים ומאפשרת לאדם לחוש חיות, ויטאליות ובריאות מרביים, הדבר הולם בהחלט ולא משנה מהי השיטה.
 
 

אך מה קורה כאשר ניגשים לטפל בבעיית בריאות?

כאן, לנטורופתיה יש את מגוון הכלים הנרחב ביותר כדי לעזור לגוף להתגבר על הבעיה: הנטורופתיה רואה בתזונה לא רק דרך לשמר בריאות ולמנוע מחלות, אלא דרך לטפל בהן, דרך המאפשרת לגוף לחזור לאיזון ולטפל בעצמו. הנטורופתיה בפירוש סוברת שניתן לטפל במחלות בעזרת תזונה ואין כאן הכוונה רק על הפחתת סוכר בסוכרתיים, הפחתת בשר אדום בחולי לב או הורדת נתרן לחולי יתר לחץ דם.

למשל, אנשים הסובלים מדלקות פרקים יוכלו להוציא מתזונתם מזונות שמחלישים את מערכת החיסון ומגבירים דלקת כגון, קפה, בשר ומוצריו וסוכרים פשוטים ובמקביל לכוון את התזונה למרכיבים שיסייעו לגוף לטפל במצב הדלקתי כגון, דגים הגדלים במים עמוקים וקרים (סלמון, סול, הליבוט, מקרל, טונה...) וזרעי פשתן המכילים אומגה 3 - ניתוב הגוף לקבלת חומצות שומן חיוניות מונע היווצרות תהליכים דלקתיים בגוף, שימוש בתבלינים אנטי-דלקתיים כגון כורכום, מזונות וחליטות המסייעים לניקוי הגוף, הכבד והדם.
 

מזון לנפש

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אפשר לחיות טוב רק מאכילת ירקות?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אפשר לחיות טוב רק מאכילת ירקות?   
אם המטרה היא ירידה במשקל, התזונה הנטורופתית אינה מגבילה מבחינה קלורית אלא מכוונת לתזונה בריאה, מזינה, בעלת אינדקס גליקמי נמוך על מנת לאזן ולמנוע את קפיצות הסוכר בדם שימנעו את הצורך לאכול כל הזמן, תוך שילוב טיפולי גוף-נפש לצורך התייחסות מעמיקה לגורמים הנפשיים לאכילה, כולל שימוש בתוספים טבעיים המסייעים לאזן את הכימיה בגוף הגורמת לנו לרצות לאכול בלי קשר לתחושת רעב.

ויכוח עתיק יומין הקיים בין התזונה הקונבנציונלית לתזונה הנטורופתית הוא בנושא החלב ומוצריו. התזונה הקונבנציונלית רואה בחלב ומוצריו מרכיב חיוני והכרחי בתזונת האדם ומייחסת לו חשיבות רבה מאוד. שאר הגישות והגישה הנטורופתית בפרט, לא רק שאינן רואות בחלב ומוצריו מזון הכרחי, אלא אף סוברת שלעיתים הוא יכול להזיק לבריאות ולכן, אינן ממליצות על צריכה מוגברת ולעיתים אף ממליצות על הימנעות מוחלטת.

עוד נושא הנתון לחילוקי דעות קשים בין התזונה הקונבנציונלית לתזונה הנטורופתית הוא נושא צריכת החלבון. תזונה קונבנציונלית ממליצה לפי הספרים והנתונים האמריקאים על צריכה של 0.8 גרם חלבון לכל קילוגרם גוף. חשוב לציין שהמלצה זו אינה המלצה ממוצעת אלא עומדת ברף הגבוה ולכן רוב האנשים יכולים להירגע גם אם הם צורכים פחות מכך. זה אומר, שלפי נתון זה, כדי לא להגיע למצב של חוסר, אדם בריא, במשקל ממוצע של 60-80 קילוגרם (אישה/גבר), אמור לצרוך 48-64 גרם חלבון ליום. בעולם המערבי, עולם השפע, צריכת החלבון הממוצעת מגיעה ל- 100 גרם חלבון ביום.

התזונה הקונבנציונלית מוציאה או מפחיתה חלבון מהתפריט כאשר קיים מצב בריאותי המצריך זאת כגון בעיה כלייתית, אך התזונה הנטורופתית מלכתחילה ממליצה על צריכת חלבון מועטה - מטבע הדברים כאשר נמנעים ממזון מהחי (המקור הגדול לחלבון), רמות החלבון שהגוף מקבל יורדות.
 

אנחנו - זה מה שאנו אוכלים

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אני הוא כוס שוקו חם
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) אני הוא כוס שוקו חם   
על פי הנטורופתיה, אנחנו - זה מה שאנחנו אוכלים במידה רבה. ואם כך הדבר, אז לתזונה שלנו יש חלק מהותי בהאם נהיה חולים או בריאים. אין הכוונה שאנו הופכים להיות מה שאנו אוכלים, אלא שהמזון אותו אנו צורכים, בסופו של דבר, מתפרק בגוף למרכיבים המהווים חלק מתאיו וקובעים באופן משמעותי את מצבינו הפיזי, הנפשי והמנטאלי.

הנטורופתיה בהסתכלותה על התזונה מודעת לכך שישנם מזונות "מרגיעים" ומזינים המשפיעים על מערכות הגוף השונות, משפיעים על מערכת העצבים בזכות חומרים מסוימים המצויים בהם. ולעומתם, ישנם מזונות "ריקים", מחוסרי ערך תזונתי, או מזונות המכילים רכיבים ממריצים, שעלולים לגרום לנו לשינויים במצבי הרוח.

תפקוד כל מערכות הגוף מושפע ממה שאנו אוכלים. הכל בסופו של דבר מסתכם בתהליכים כימיים המתרחשים בגוף המשתמשים במזון ככדי ליצור חומר גלם לצורף פעילות תקינה. כמעט כל רקמות ותאי הגוף, מתחדשים ללא הרף בתהליכים של הרס ובנייה. התאים החדשים שנוצרים מורכבים מהחומרים שהיו זמינים להם בגוף - ואלו אותם רכיבים שהכנסנו לגוף באכילה.

המצב הופך למורכב כאשר קיימת בעיה, כשמדובר במערכות חשובות בגוף הנפגעות או יוצאות מאיזון כגון, המערכת ההורמונלית, מערכת העיכול, מערכת החיסון, הכבד. מערכות אלו ואחרות משתנות ומתחדשות כל הזמן וכשהגוף נמצא בסטרס עקב בעיה פיזיולוגית, התזונה הופכת להיות הרבה יותר קריטית כי היא הופכת להיות גורם מטפל.

אם כך, תזונה נטורופתית מתמקדת סביב המזון הטרי, מן הצומח בעיקר. ההמלצה מעולם החי קיימת על דגים מסוימים. התזונה הנטורופתית מכוונת להימנעות ממוצרי חלב,מזון מתועש, מעובד, מוכן, קפוא, סינטטי ומשומר, סוכרים פשוטים, מזון שומני, מטוגן, מלוח, ומזונות מוכנים המכילים כל כך הרבה חומרי שימור, צבעי מאכל וחומרי טעם וריח.

בנוסף, הנטורופתיה מרחיבה בעזרת הכלים הנוספים שברשותה, ומעניקה ייעול ושיפור של פעילות מערכת העיכול, עם דגש על ספיגת מזון טובה, חיזוק מערכת הריפוי הטבעית הקיימת באדם לצורך חזרה לאיזון. כלים נוספים המאפשרים להשיג את המטרה ולשוב לבריאות. קיים שילוב של תרופות טבעיות מצמחים או הומיאופתיה מודרנית, תוספי מזון המסייעים לגוף להתמודד עם מחסורים ולהחלים ממחלות, טיפולי גוף-נפש, טיפולים במגע, דמיון מודרך ועוד.
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מה עם קצת צי'פס עבור הנפש?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) מה עם קצת צי'פס עבור הנפש?   
הנטורופתיה בולטת בהיקף הסתכלותה על האדם, אך לצערי היא גם בולטת בחוסר מודעות הציבור אליה, אפילו היום, כשהרפואה המשלימה עשתה דריסת רגל עצומה בתוך הממסד הרפואי הקונבנציונלי ובקופות החולים. התזונה הנטורופתית מכירה בהשפעה שיש למזונות על מצבי בריאות וחולי ומכוונת למזונות היכולים לסייע לגוף להגיע לריפוי והימנעות ממזונות המעכבים ריפוי או גורמים לבעיות בריאותיות. שני משפטים של היפוקרטס, אבי הרפואה, משתלבים כאן באופן קסום ומייצגים באופן מושלם את ההשקפה הנטורופתית בהקשר לתזונה:

"תן למזון שלך להיות הרופא שלך, והרופא שלך יהיה מזונך"...

"השאירו את התרופות בסיר הכימאי אם אתם יכולים לרפא את החולה בעזרת מזון"....

לקבלת גיליון ראשון של מגזין מסע אחר במתנה
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by