בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
לאבותינו ולנו 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) יסודות בריאותיים בעבודת פרך   
תזונה ודיאטה |
 
לימור בן חיים

לימור בן חיים מחזירה אותנו הרחק אל בין הפרימידות, וחוזרת אל השושלת ההיסטורית שהנציחה שימוש נכון ובריא במזון. שווה ללמוד משהו ממשה רבינו שחי עד 120?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) האם הגישה העתיקה מתאימה לחיים המודרניים?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) האם הגישה העתיקה מתאימה לחיים המודרניים?   
חג הפסח הוא חג שבו אנו נזכרים בשורשי עמינו ובמורשתו דרך חווית אכילה החוזרת למזונות, טעמים וסמלים של אבותינו הקדומים. גם אם אנו מתרחקים מהמזונות המסורתיים לבישול של פסח גורמה, תמיד המצות מחזירות אותנו לשם. תפיסה זו של מזון מודרני החוזר ושואב טעמים, איכויות ובריאות מהמזון המסורתי, באה ליד ביטוי לא רק בחגים אלא בגיבוש ההבנה שיסודות של תזונה מקומית מסורתית הם יסודות בריאים שכדאי לאמץ בחיינו המודרניים.
 

מימים ימימה

 
אם נחזור לאבותינו הממהרים לברוח ממצרים, הרי בצקם לא החמיץ ולכן אפו מצות, חלבם כן החמיץ בדרך ולכן נשארו עם גבינה "ויוגורט", במקום פירות נטלו צימוקים, אספו ולקטו עשבים, תבלינים וצמחי מדבר אכילים וכמובן הלכו הרבה ומהר - כך שדגלו בפעילות גופנית מאומצת. מדובר ביסודות בריאים שעזרו להם (כנראה) להחזיק ארבעים שנה במדבר.

הם בנו את הפירמידות ההיסטוריות, אך הנחילו לנו גם יסודות לפירמידת מזון בריאה.
לתפיסה זו יש חיזוקים מערביים רבים במחקרים מודרניים שמזהים את הרכיב המסורתי ואופן פעילותו. דוגמא מצוינת היא הפירמידה הים תיכונית, שמחקרים רבים מצאו בה את יסוד האכילה הבריאה של עמי הים התיכון כמקור לבריאות ואריכות חיים. גם תעשיית המזון מבינה פן זה ולכן מנסה להחזיר מזונות או רכיבים מסורתיים בריאים בחזרה לשרשרת המזון של האדם המודרני. תפיסה זו נקראת מזון פונקציונאלי, כלומר תוספת רכיבים שאינם רכיבי התזונה החיוניים הידועים כמו: פחמימות חלבונים ושומנים אלא: תבלינים, עשבי מרפא, רכזי פרי או ירק, פיטוכימיקלים, חיידקים, סיבים וכדומה, למצע המזון, ובכך לתפריט האדם היומיומי.
 

יסודות הפרמידה

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) כך בונים עתיד טוב יותר
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) כך בונים עתיד טוב יותר   
אחד המזנות שהפך מדיום עיקרי לאותם תוספות פונקציונאליות הוא היוגורט - מזון עתיק ומסורתי שמייחסים לו סגולה לאריכות ימים. היוגורט הוא כידוע חלב מקולקל שהותסס על ידי חיידקים חיים. מחקר באוכלוסייה זו של החיידקים, הביא ללימוד על תפקידם החיוני במערכת העיכול. חיידקים אלו המחמיצים את החלב ונותנים ליוגורט את טעמיו הייחודיים הם חיידקי הביו. אלה אינם החיידקים של אבותינו, אך הבנת תפקודם וחשיבותם שואבת מחיידקי החלב העתיקים.

התוספות ליוגורט התפתחו עם גילוי הרכיבים הצמחיים הקרויים פיטוכימיקלים. רכיבים אלו מצויים רק במזונות צמחיים והינם בעלי השפעות בריאותיות חזקות אף יותר משל ויטמינים. הם מחולקים לפי צבעי המזונות, שכן הם מצויים בפיגמנטים של הצמחים. אנו מכירים את הקבוצה הכתומה המכילה בטא קרוטן, הקבוצה הירוקה, האדומה המכילה לויקופן, הסגולה המכילה פנולים ועוד. רכזי הפרי שבהם הצבע נעשה מודגש וחזק, מכילים פיטוכימיקלים יותר פעילים ולכן תוספת גזר או פירות יער מחזירה לצריכה היומית רכיבי בריאות.
 
 

מאז המצרים

טכנולוגיה מתקדמת עוד יותר היא תוספת של רכיבים שאינם מצויים בתפריט כצמחי מאכל, אלא ידועים יותר באופן מסורתי כצמחי מרפא. המדע כבר מכיר את החומרים הפעילים בהם ואת השפעתם על מערכות שונות כמו קמומיל, אכיניציאה , תה ירוק, גינסנג ועוד. אנו לא צורכים אותם באופן קבוע ולכן לא נהנים מסגולותיהם הרפואיות. התוספת שלהם כרכיבים פונקציונאליים ליוגורט, יכולה להיות עם כך גורם מתווך. למשל אם ביוגורט יש תוספת רכז תות המכיל פיטוכימיקלים חזקים אדומים עם קמומיל המקל על פעילות מערכת העיכול, הרווחנו תוספת בריאותית. אם כן, אכילה באופן קבוע ויומיומי יכולה להיות גורם התורם לבריאות.
 

מה נשתנה הפסח הזה?

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) משה רבינו חי על יוגורט עם מעט מאוד תוספות
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) משה רבינו חי על יוגורט עם מעט מאוד תוספות   
שאנו יכולים לדמיין את משה שחי עד 120 יושב במדבר ואוכל חלב שהחמיץ, עשיר בחיידקים, שבתוכו צימוקים העשירים בפיטוכימיקלים אדומים, כשמעליו מפוזרים עלי מרווה הידועים בהרגעת מערכת העיכול, כשבידו מצה מחיטה מלאה, עשירה כידוע בסיבים (זהו כנראה מתכון לאריכות ימים). בעוד אנו אוכלים את היוגורט המודרני שלנו בתוספת תות שדה ומועשר בקמומיל כדי להרגיע את מערכת העיכול שלנו לאחר אכילת ארוחות החג הדשנות ולקוות שגם אנו נזכה לשנים של בריאות.

בן חיים לימור – דיאטנית קלינית, יועצת תזונה טרה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by