בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
תזונה ודיאטה 
אמאל'ה - חלב 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages)    
תזונה ודיאטה |
 
לימור בן חיים

חלב הוא מרכיב חשוב בתפריט הילד המערבי ותורם לכ- 15 רכיבי תזונה חיוניים. הוא מקור מאוזן של אנרגיה מחלבון שומן ופחמימות. אז למה אנו כל כך מפחדים ממנו?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חלב הוא מקור מאוזן של אנרגיה מחלבון שומן ופחמימות המצויים בו. הידעתם שכוס חלב 3%, מספקת כ- 10% מההמלצה היומית לאנרגיה לתינוקות ופעווטת מעל גיל שנה? בואו נכיר כמה מיתורונותיו החיוביים:

חלב הינו מקור לחלבונים ( קזאין ומי גבינה ) שהינם חלבונים בעלי ערך תזונתי גבוה, כלומר הם מנוצלים בגוף באופן מיטבי לצורך גדילה והתפתחות הילד.

חלב מכיל מגוון של ויטמינים כמו ויטמין A, ויטמין D, ויטמין B2 ,B6 ו- B12 וכן מינרלים כמו סידן זרחן אשלגן ועוד.

כוס חלב 3% מספקת כ- 80% מהקצובה היומית הממלצת לסידן לילדים עד גיל 3 ו- 25% מהקצובה היומית לסידן לילדים מגיל 4-8 שנים.
 

תועלות גדילה

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) חלב זה הכי אחי
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) חלב זה הכי אחי   
מחקרים בעולם מצאו קשר בין אכילת חלב ומוצריו ועליה בממוצע הגדילה של ילדים. במחקר שנערך בניו -זילנד נבדקו ילדים הנמנעים מחלב לעומת אילו השותים חלב. נמצא שבקבוצת הילדים הנמנעים מחלב: צריכת הסידן, צפיפות העצם, גודל השלד והגובה היו נמוכים יותר מאשר אצל ילדים השותים חלב. כמו כן נמצא אחוז גבוה יותר מהמצופה של שברים בשורש כף היד אצל ילדים הנמנעים מחלב. נמצא אחוז גבוה יותר של ילדים שמנים בקבוצת הנמנעים מחלב - יתכן בגלל שהם מחליפים שתיית חלב בשתיית משקאות ממותקים עשירים בסוכר.
 

מערכת העצם

 
חלב ומוצריו הם מקור חיוני ל- 5 רכיבים החשובים ביותר לבניית העצם והשן, שהעיקריים בהם הם: חלבון, סידן וויטמין די. מחקרים רבים מראים שמבוגרים שבילדותם צרכו מוצרי חלב השקיעו וחיזקו בשנים אלה את צפיפות העצם וסבלו פחות משברים ואוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר. כמו כן נראה שצריכת חלב בגיל הצעיר מתווה הרגלי צריכה דומים גם בגיל המבוגר יותר. בסקרי תזונה נמצא שחלב ומוצריו תרמו ליותר מ- 60% מהדרישה לסידן ביום.
כוס חלב היא חומר בניה המספק 50 עד 75 אחוז של הדרישה המומלצת לסידן בילדים בהתאם לגיל.
 
 

שיניים בריאות

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) הקטינו את עששת השן
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) הקטינו את עששת השן   
גם מערכת השיניים המתפתחת נדרשת לבנייתה לסידן. בשורה מענינת היא שחלב לא רק בונה שיניים אלא גם מגן עליהם. כלומר שצריכת מוצרי חלב מקטינה התפתחות עששת השן. מחקר שנמשך שנתיים באנגליה בילדים בבית הספר הראה שההבדל העיקרי בין ילדים עם עששת לכאלה שלא סבלו מעששת, היה צריכה כפולה של גבינה וחלב. יתכן שהדבר קשור גם לכך שהם ילדים בעלי מודעות לצריכה של מזונות בריאים יותר, הצורכים גם פחות מזונות עשירים בסוכר.
 

השמנת ילדים

יחד עם זאת יש הטוענים שהרגלי אכילה וההעדפה של צריכת מזון שמן כמו מוצרי חלב שמנים המתפתחים כבר בילדות, קשורים להתפתחות השלבים המוקדמים של טרשת עורקים והשמנה באוכלוסיה בכלל והילדים בפרט. בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים חשובים ומעניינים שמצאו שסידן ואשלגן המצויים בכמות משמעותית בחלב, יכולים להשפיע על ירידה במשקל ועל לחץ דם. גורם מעניין שיכול גם הוא להסביר את הקשר שבין משקל גוף נמוך יותר וצריכת חלב הוא המדד הגליקמי. מדד זה מודד את רמות הסוכר לאחר ארוחה. עליה ברמות סוכר יכולה לגרום למצב הורמונלי התורם לתחושה מוקדמת של רעב, צורך בפחמימות בהמשך היום והשמנה. מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך כמו חלב, יכולים לתרום לעליה ברמת השובע, ירידה באינסולין - תגובה שיש לה חשיבות בשמירה על משקל רזה.

מחקר מעניין בילדים מדד השפעת ארוחת בוקר המכילה חלב ודגנים בעלי מדד גליקמי נמוך לעומת ארוחה בוקר זהה בקלוריות, אך בעלת מדד גליקמי גבוה, על כמות המזון הנאכלת בחדר האוכל בבית הספר בארוחת הצהריים שאחריה. נמצא שילדים שאכלו בארוחת הבוקר חלב ודגנים בעלי מדד גליקמי נמוך, אכלו באופן משמעותי פחות מזון בארוחת הצהריים ודווחו יותר על שובע. זהו טיפ מעניין לאמהות המתלבטות לגבי ארוחת הבוקר הבריאה והמזינה של ילדיהם. ההמלצה החמה ממחקרים אלה לציבור היתה: אכלו 3 מנות של מוצרי חלב רזים לבריאותכם.

מגמה נוספת הקשורה בתופעת ההשמנה אצל ילדים היא להקטין את צריכת מוצרי החלב השמנים, ובכך לצרוך פחות שומן ושומן רווי.
 

המלצות צריכת חלב עבור פעוטות וילדים:

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) הכי חשוב שתהיה עוגיה בצד
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) הכי חשוב שתהיה עוגיה בצד   
פירמידת המזון לילדים ממליצה על 2- 4 מנות חלב ביום בהתאם לגיל. מגיל שנה עד 3 שנים המלצה לצריכה של 2 מנות חלב ביום, ומעל גיל 4 המלצה של 2-4 מנות ביום.

מהי מנת חלב מוגדרת?
1 כוס חלב (רמת השומן משתנה בין חלב 3% וחלב 1% אך אינה משפיעה על כמות הסידן, או כמות ויטמין D).

1 כוס שוקו (מכיל בנוסף לחלב גם אבקת קקאו וסוכר ולעיתים מועשר גם בויטמין D ואומגה 3).

2 כפות גדושות גבינה (רמות שומן משתנות: בין 5-3 אחוז אין הבדל בכמות הסידן, גבינות קוטג מכילות פחות לקטוז אך גם פחות סידן. כיום גבינות רבות מועשרות בסידן וויטמין D).

1 יוגורט או מעדן (אחוזי השומן משתנים, לעיתים בתוספת של מחיות פרי טבעיות, סוכר, יוגורטים ביו מכילים גם חיידקים פרוביוטיים המומלצים לתוספת עבור תינוקות כבר בגיל חצי שנה).

1 פרוסה גבינה צהובה (עשירה בשומן ובסידן).
 

מאיזה גיל תתנו לתינוק שלכם מוצרי חלב?

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) לא משנה באיזה צבע, העיקר שיהיה על בסי חלב
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) לא משנה באיזה צבע, העיקר שיהיה על בסי חלב   
מגיל 9 חודשים - גבינות (גבינות מוקצפות, גבינות עם מחיות פרי) ומוצרי חלב ניגר כמו לבן, יוגורט. טכניקת ההגשה של הגבינה תלויה בהתפתחות הילד, כלומר אם הוא יושב, אוכל כבר מזון חצי מוצק ועוד. אכילה בכפית מתרגלת את המעבר לשלב האכילה משלב היניקה ובמקביל גם כישורים התפתחותיים שונים הקשורים בבליעה ולעיסה ובהמשך גם בדיבור. ילדים השולטים כבר בלעיסה טובה ובטוחה בשלב זה יכולים גם לאכול את הגבינה כמריחה על לחם או קרקר פריך קל לעיסה המקטין סכנה של בליעה של יחידה גדולה.

בגיל שנה שבו מתרחשת גמילה מהנקה או פורמולה, ומתאפשרת החלפתם בחלב פרה או עיזים. ילדים מתחת לגיל שנתיים זקוקים לחלב מלא (3% שומן) כדי לספק לעצמם את תוספת הקלוריות והויטמנים הנדרשת. כאן כבר מתאפשרת צריכה של 2 מנות שיכולות להגיע מחלב 3%, גבינה או מעדן גבינה 3% -5%, יוגורט או יוגורט פרי 3%.

ילדים בגיל 2- 3 שנים - המלצה לצריכה של חלב 3% ומוצרי חלב 5%, אך בגילאים אילו ילדים יכולים לעבור לחלב דל שומן (1%- 2% שומן ) באם מומלצת להם הפחתה בשומן או במקרה של השמנה , שכן חלב רזה מכיל כמעט כמות זהה של חלבון, ויטמין B, סידן, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ כמו חלב מלא. זאת כאמור אך ורק עם תזונתם מלאה מאוזנת ומגוונת. לעומת זאת חלב כחוש (0% ) לא מתאים כלל לתפריט ילדים שכן יש בו גם מעט קלוריות ומעט ויטמין D ו- A החשובים כל כך להתפתחות ילדים וגדילתם.

בן חיים לימור – דיאטנית קלינית , יועצת תזונה "מחלבת טרה".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by