בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הורים וילדים  
בלונדיני, עשיר ומפורסם 
 
 בימים אלו אני מפרסם שוקולד     צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages.com    
הורים וילדים  |
 
מירב אמיתי כהן, הורים וילדים, ifeel

גל בן ה-11 הפך לדוגמן פרסומת מצליח, הוא אפילו אינו זקוק לכסף מההורים כדי לקנות לעצמו פלייסטיישן או גלשן. מה אומרים על כך הפסיכולוגים? כמה מרוויחים ילדים בפרסומת? ומה יש לחוק לומר בנושא?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כמעט אצל כל אחד מאיתנו עברה בראש המחשבה שהילד הפרטי שלנו כל כך יפה ומקסים, שפשוט חייבים לשלוח אותו לאיזו סוכנות דוגמנות כדי שכל העולם יתפעל. ובכן, ישנם הורים שלא רק משתעשעים במחשבה, אלא עושים מעשה ושולחים תמונות של האוצר הפרטי שלהם לסוכנויות ולאתרי אינטרנט.

טלי בלפונטה, אמא של גל בן ה־11, מספרת כי כבר מגיל צעיר מאוד לכד הפעוט הבלונדיני תכול העיניים שלה את עיני הסובבים אותו. "זה התחיל מהתגובות של הסביבה. אנחנו מעולם לא פנינו לסוכנות דוגמנות מיוזמתנו, אלא פנו אלינו. כשגל היה בן שלוש, סוכנת פנתה אלינו במהלך בילוי בחוף הים והציעה לשבץ אותו לצילומים. היינו בסוכנות מסוימת במשך שלוש שנים ואחר כך עברנו לסוכנות אחרת".

גל התברג היטב בתעשיית הדוגמנות. תמונותיו מעטרות קטלוגים של חברות בגדי ילדים רבות, ואפילו יכולתם לראות אותו פרוש על גורד שחקים שלם בפרסומת לנעליים. הוא נחשב לדוגמן מצליח, וכבר היו לו חוזים ארוכים עם חברות שהבטיחו לו הכנסה קבועה. "בגיל צעיר יחסית הוא כבר יכול היה לקנות לעצמו מה שרצה, למשל פלייסטיישן או גלשן, בלי להיות תלוי בנו", אומרת אמו. "על הפריטים שהוא קונה בכספו גל שומר טוב יותר מאשר על אחרים, כי הוא יודע כמה עבד בשבילם ומבין מה ערך הכסף, שלא כמו מרבית הילדים בני גילו".
 

פרסום נותן כוח

אני כזאת ילדת פרסומות
 אני כזאת ילדת פרסומות  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
הפסיכולוג דני עמית, מנהל הקליניקה לילד ולמשפחה ופסיכולוג חינוכי במכון אדלר, אומר שעם הפרסום - מקבל הילד גם כוח לא מבוטל. "אין ספק שהכסף שהילד מרוויח עבור עבודתו כדוגמן מעניק לו כוח. הוא לא צריך לחכות הרבה זמן כדי להצליח, ומסוגל לקבל ולתרום לחשבון המשפחתי הרבה כסף בגיל צעיר יחסית".

"בכלל, היום הגבול בין עולם הילדים לעולם המבוגרים מטושטש. מגיל מאוד צעיר ילדים נחשפים לפרסומות, וכך הם מכירים ברווחים מעולם התקשורת. התקשורת מצדה, מכירה בכוח של הילדים. יש פה עסקה משותפת ולכאורה כולם מרוויחים.

"הפרסום תורם כמובן גם לאגו, אך במקביל מעביר מסר לסובבים שיש לך תכונות שמדברות להרבה מאוד אנשים - שאתה חמוד, יפה או מצחיק. הכוח הזה יכול ללכת לכיוונים טובים, כלומר הוא יכול להעניק לילד תחושת ערך ולחזק את הביטחון העצמי שלו. הוא גם יכול לאזן את הקשיים בחיי היומיום, למשל ילדה שאינה מקובלת ברמה הכיתתית יכולה להתקדם מבחינה חברתית אם היא מפורסמת. יש ילדים שיודעים לשחק על הבמה, אך בחיי היומיום בבית הספר יהיו פחות חברותיים - הפרסום יכול לחזק ולתת להם גיבוי לפעילות היומיומית".
 

תקנות מחמירות להעסקת ילדים

 
הכניסה לעולם הדוגמנות אינה פשוטה. חברות ההפקה פונות למלהקות ומבקשות ילדים לפי צורכיהן ברגע הנתון. אלה עושות סטריט קאסטינג, כלומר מאתרות ילדים מתאימים בכוחות עצמן, או פונות לסוכנויות העוסקות בתחום. חשוב לציין כי מעטות הסוכנויות בארץ שמטפלות בילדים, בעיקר כי מדובר במטלה בירוקרטית מתישה למדי, וכן משום שעבודה עם ילדים - זאת יודע כל הורה - אינה סוגה בשושנים.

דודי שמיר, מנהל סוכנות "טייק טו", שליהק כבר ילדים רבים להפקות של פרסומות, קטלוגים וסרטים, היה חבר בוועדה שעיגנה את התקנות העוסקות בהעסקת ילדים בעבודות מסוג זה. "חברות שעובדות עם ילדים מחויבות לקבל אישורים של משרד העבודה, שנועדו להגן על הילדים המשתתפים ביום הצילומים", הוא מסביר. "לכל גיל קיים מקסימום של שעות עבודה המותרות בחוק, יש לשלם עבור נסיעות לימי צילומים ועוד. אלה נושאים חשובים מאוד והיום מקפידים מאוד על קיומם".

שמיר מספר שאמנם הסוכנות שלו קיימת מזה 16 שנה, אולם רק בשנים האחרונות עוסקת גם בדוגמנות ילדים. "לנו כסוכנות יש היתרי תיווך, כלומר מותר לנו לתווך בין הילד לבין חברת ההפקה. אנו רושמים ילדים שנראים לנו מתאימים לצילומים, וברגע שנכנסת הפקה כמו סרט פרסומת, קטלוג או צילומים לעיתון - אנו מציגים את הילד למלהקת והוא עובר אודישן. ברגע שהילד מתקבל, ההפקה והילד מתקשרים בינם לבין עצמם".

"צריך להיות היתר העסקה ספציפי לכל ילד עבור כל יום צילום וכל הפקה. זו המון בירוקרטיה וטופסולוגיה, אך אי אפשר להימנע מכך. זה כולל היתר מרופא שהילד בריא ביום הצילומים, היתר ממנהל בית הספר, מההורים וגם מהילד, בהתאם לגילו. רק כשהכל מוסדר, מקבלים אישור לצילום הילד. גם אז יש תקנות וחוקים מאוד מוקפדים, כמו מספר שעות העבודה שמותר להעסיק בהן את הילד, זמן להפסקה וזמן לארוחה".
 
 

איך מגיעים אליך הילדים ואיזה תהליך הם עוברים בדרך להשתתפות בפרסומת?

מחכה לסוכן
 מחכה לסוכן  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
"היום נושא הצילומים עובר מפה לאוזן, חבר מביא חבר, ומכיוון שאנו צריכים ילדים באופן שוטף זה עובד טוב. אנו מחפשים ילדים מוכשרים, שלא דחפו אותם בכוח. הורים יכולים לפנות עם פרטים ועם תמונות של הילד, ובמידה שהילד מתאים - נכניס אותו. התמונה היא אמנם כרטיס הביקור שלו, אך חשוב להבהיר שילד לא צריך בוק כמו של דוגמן. אם תופסים אותו בכמה פוזות טובות, זה מספיק.

"יש תפקידים שבהם הילד נדרש גם לבוא לאודישן, כי המפיקים רוצים לראות אותו פנים מול פנים. שם בדרך כלל הילד מתבקש לומר כמה שורות. לאחר שנבחרים כמה ילדים, אנו נפגשים עם הלקוח, עורכים סינון ומנסים לבדוק מי מבין הילדים שנבחרו מתאים לאותה הפקה מבחינת המראה, הגיל וההתאמה הוויזואלית ל'משפחה' שבונים לצורך הפרסומת. זהו תהליך שאורך כשבוע-שבועיים, וברגע שמקבלים את התשובה החיובית מעבירים את פרטי הילד להפקה להמשך הטיפול".

מתעשרים מזה?

"לא הייתי בונה על השכר שיקבל הילד כדי לשלם משכנתה... אין תעריף מינימום לשעת עבודה של ילד. הוא יכול לתפקד כניצב ברקע עם עוד 50 אנשים ולקבל 150 שקלים, והוא יכול להוביל קמפיין ואז השכר יגיע ל־1,000 שקלים ואפילו יותר. מהשכר מנוכה עמלת סוכן בסך שלא עולה על 20 אחוז ממנו".
 

הילדים דוחפים להתפרסם

כמו ברוק שילדס, הכוכבת ההוליוודית שהתפרסמה כילדה צעירה מאוד בזכות אמה שדחפה אותה לכך, גם בארץ עומדות פעמים רבות אמהות עקשניות מאחורי תהליך הפרסום של ילדיהן. עם זאת, לאנשי המקצוע זה לא תמיד נוח. "יש הורים שלא מתאים לי לעבוד איתם כי הם כופים את רצונותיהם על הילד, ולפעמים מנסים להגשים את חלומות הילדות שלהם דרכו", אומרת שרית קליימן, מנהלת סוכנות "סולו", ייצוג אישי ושירותי הפקה. "את יחסי הכוחות בבית אני מגלה כבר בפגישה הראשונה. לדוגמא, כאשר שאלתי ילד למה הוא רוצה להצטלם, הוא אמר שהוא בכלל לא רוצה, אלא אמא שלו הביאה אותו. כשההורים עונים על השאלות במקום הילד שלהם, אני מבינה שזה לא לעניין".

עם זאת, בתקופה האחרונה מקבלת קליימן גם הרבה שיחות טלפון מהילדים עצמם, המעוניינים להשתתף בהפקות. "יש מגמה חדשה של ילדים שדוחפים את עצמם קדימה, בעיקר בשל החשיפה למדיה. המעורבות של בני הגיל הזה גדלה וכך גם הרצון להתפרסם ולהיות כוכבים כמו כל הסלבס שהם רואים בטלוויזיה. בכל מקרה, אני לא מדברת עם הילדים אלא רק עם ההורים. זה נשמע לי לא רציני שילדה בת עשר תתקשר ואני אתן לה את הפרטים בטלפון, ולכן אני מבקשת את האישור של הוריה".
 

מה את מחפשת?

קיבלתי קמפיין חדש של משקפיים
 קיבלתי קמפיין חדש של משקפיים  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
"היום לא קיים מראה מועדף. הביקוש הוא למגוון רחב מאוד של ילדים, כך שיש מקום לכולם. אנחנו מגייסים ילדים מגיל שנה ומעלה, כאשר כל ילד קומוניקטיבי שאינו ביישן ושמח לשתף פעולה מול המצלמה יכול להתאים. מחפשים משהו כובש בפנים או בהתנהגות, לאו דווקא את הבלונדי עם העיניים הכחולות. ככלל, חשוב לי שיהיה מגוון בכל קטגוריה כדי שיתאים לכל סוג של הפקה: שחורי שיער, בלונדינים, ג'ינג'ים, כהי עור או בהירי עור.

"מכיוון שקל יותר לעבוד עם ילדים גדולים, במקרים רבים אני מקבלת פנייה מחברת ההפקה לחפש ילד בוגר בעל מראה צעיר יותר, ולכן תינוקות זה עקב אכילס שלנו. אני למשל לא הייתי משתפת בצילומים את הילדה שלי בת השלוש כי היא סוּפר־שובבה. בגילאים צעירים כאלה זה בכלל לא פשוט לעבוד עם ילדים".

לדברי קליימן, יש תקופות שבהן הסוכנות אינה מקבלת ילדים חדשים כלל: "בכל קטגוריה יש לי מקסימום 20 ילדים. אני לא עושה מזה מסחרה. אין פה בוקים, ואני לא מבקשת מההורים תמונות סטודיו משוכללות. יש גם נשירה טבעית של ילדים כי רוב ההפקות מתבצעות בתל אביב ולא לכולם קל להגיע לעיר הגדולה. לפעמים זה גם לא מתאים מבחינת שעות הלימודים".

עוד בערוץ - קריירה בחיתולים: מיזם חדש מבטיח לעשות בדיוק את זה
לקבלת גיליון ראשון של מגזין הורים וילדים במתנה
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by