בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
סדר יום 
"אנחנו אופנה יד שנייה של העולם" 
 
 ``אנחנו נלחמים כדי לייצר פה דברים טובים``. אמלי קרפל מדגמנת ליוסף    צילום: דודי חסון, יח``צ    
סדר יום |
 
דניאל רייז

צלם אופנה, מעצב וסטייליסט ישבו לנתח את מצבנו האופנתי לכבוד יום העצמאות. סיכום ביניים: לא משהו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
יחסית למדינה שטופת שמש אנחנו חיקוי חיוור למדי של מה שהולך בעולם. כך עולה משיחה עם האנשים המובילים בתעשיית האופנה בארץ. מאמצים טרנדים באיחור לא אופנתי, בתסמונת עדר לא אסתטית ובסוף עוד נתקעים עליהם לשנים עד שמישהו גואל אותנו מהם בכוח פיזי מתון (רק נסו להפריד בין הבחורה הישראלית המצויה והסקיני ג'ינס שלה). פנינו למומחים בניסיון להבין האם אפשר בכלל ליצור פה אופנה משמעותית שהיא משלנו או שלנצח נאלץ להסתפק בשאריות המחוממות של העולם.
 
"בעולם, כוחם של המעצבים חזק. הם יוצרים את הטרנדים ומובילים את הקו של בתי האופנה הגדולים. בארץ פשוט מחכים לראות מה עושים בתי האופנה הגדולים והמעצבים המובילים, מיישרים קו לפי זה ואז פשוט נתקעים שם", כך לדברי צלם האופנה רון קדמי. "רוב החברות המובילות בארץ הן לא בתי אופנה אלא רשתות שמעתיקות את הקו של מותגים מחו"ל".

לעומתו, מעצב האופנה יוסף פרץ טוען כי הבעיה מתחילה בגודל השוק המצומצם יחסית. "הכל כאן מסחרי ובנוי על אינטרסים כלכליים. אין לנו את גודל השוק שיש בכל מדינה באירופה, ואפילו שם, בערים כמו לונדון וברלין, מעצבים שרק יצאו מבתי הספר לעיצוב מקבלים תקצוב מהמדינה ומספקים להם במה כמו שבוע האופנה. בארץ, מי שעוסק בתחום צריך לחיות לבד ולהסתדר לבד. אנחנו נלחמים כדי לייצר פה דברים טובים".
 
 

קונספט מיליון שקל בתקציב של שקל וחצי

אלטרנטיבה אמיתית ומקור להשראה. מתוך הפקת אופנה שצולמה ל"360 מעלות"
 אלטרנטיבה אמיתית ומקור להשראה. מתוך הפקת אופנה שצולמה ל"360 מעלות" 
 צילום: רון קדמי 
 
בעיה נוספת, אותה מכירה כל חובבת אופנה שלא חוזרת מחו"ל בלי מגזינים כמו NYLON, ID, ו-Vogue, היא שפשוט אין בארץ ממה לשאוב השראה. לטענת הסטייליסט אלעד ישראל בראון יש בארץ יותר מדי העתקות בוטות של הפקות מפורסמות שנעשו בעולם. "אני לא מאמין בלהעתיק, מעדיף לסגור עיניים ולדמיין", הוא אומר, "אבל אם כבר אתה מעתיק אז לפחות תעתיק ותשדרג ולא חס וחלילה תעשה תוצאה טובה פחות מהמקור". גם בראון מאשים את השיקולים הכלכליים בחוסר היצירתיות. "ברוב המקרים הקונספט להפקת אופנה הוא מיליון דולר והתקציב הוא שקל וחצי", הוא אומר. "אני יוצר מאש שבוערת בי מתוך ידיעה מלאה איך הדברים צריכים להיראות ואז מתחילה המלחמה על מנת לתרגם זאת למצלמה לשביעות רצונם של המגזין והלקוח".

שמו של המגזין "360 מעלות" עלה בפיהם של כולם כניסיון המוצלח ביותר שהיה פה לייצר מגזין אמיתי. אף שמדובר במגזין תרבות, הדגש החזק שהושם על החלק הויזואלי שלו, בהפקות אופנה מרשימות, חדשניות ולרוב פרובוקטיביות, הפך אותו לאלטרנטיבה אמיתית ממנה יכלו אוהבי אופנה לקבל השראה. "בעולם מתוקן המתייחס לאופנה כמו שצריך, 360 מעלות היה צריך להיות המגזין הלאומי", אומר יוסף. יצויין כי מגזין זה יוצא כיום פעם בחצי שנה בלבד ועל פי גורמים בתעשייה הדבר קשור לקשיים בהם הוא שרוי. שוב הוכחה לכך שאנחנו שוק קטן מדי ועוד לא מוכן דיו לדברים חדשניים באמת.
 
"ל-360 יש תפיסה של חו"ל והרמה גבוהה, אף שהוא נעשה בלי כסף להפקות, לדוגמנים, לצלמים. הוא נוצר מתוך רעב גדול של היוצרים בארץ לבמה חופשית להתבטא בה", מחזק קדמי את הדברים. "בהפקות אופנה, במגזינים - בארץ פשוט לא מעיזים להיות חדשניים. בשנות ה-90 המצב היה יותר טוב ועם השנים רק הלכנו ונהיינו שמרניים יותר". קדמי מוסיף כי להערכתו השמרנות קשורה גם לחוזקה של הכפייה הדתית מול המדיה. הוא אף הציג בשנה שעברה תערוכת צילום במוזיאון רמת גן, Full Frontal, שעסקה בצנזורה ובשמרנות הישראלית בכל הנוגע לצילום אופנה.
 
"לא מעיזים להיות חדשניים בארץ". עבודה של רון קדמי
 "לא מעיזים להיות חדשניים בארץ". עבודה של רון קדמי   צילום: רון קדמי 
 

אופנת פאסט פוד

יצא לכם לאחרונה להסתובב ברחובות תל אביב ולהיתקל בעדרים של בחורות לבושות טייץ צבעוני ומבריק מאמריקן אפרל שחושבות שהן הכי מיוחדות בעולם? הסטייליסט בראון נתקל והזדעזע מהמראות הקשים. "זה פשוט נורא. אנשים חייבים להבין שזה בייסיק, ממש לא פאשן. נורא לראות בייסיק שהופך להצהרה אופנתית. וחכו,
כש-H&M יגיעו לארץ תופעת העדר תהפוך להיות גרועה עוד יותר".
 
אסתי גיזנבורג על שער "את". סטיילינג של אלעד ישראל בראון
 אסתי גיזנבורג על שער "את". סטיילינג של אלעד ישראל בראון 
 צילום: אייל נבו 
 
כולם מסכימים שבארץ אין תרבות לבוש, אין חדשנות או הוט קוטור והאמת שפשוט אין לאן להתלבש. הסגנון השולט הוא הספורט-אלגנט הקז'ואל וכפי שמגדיר קדמי, "אנחנו מדינת פאסט פוד. החיים שלנו הם פאסט פוד והלבוש שלנו פאסט פוד בהתאם".

ובכל זאת, הסטייליסט שלנו סבור שלא הכל אבוד. "הגיע הזמן שהישראליות יפסיקו לקנות את הגזרות הפשוטות. חפשו גזרות מתוחכמות, בגדים שיגרמו לאנשים להתלבט מה את בעצם לובשת שם, סטייל הבגדים של יוצאי שנקר ומעצבים כמו ויקטור בלאיש ושיין", אומר בראון אך מסייג, "מצד שני, אל תתאמצו יותר מדי - רואים את זה עליכן, וזה תקף גם לגבר הסטרייט. למעודכנות אופנתית, טיפ למה שהכי חם באביב הקרוב: שיברי צבע מזעזע עם צבע טון דאון, למשל ג'ינס ירוק זוהר עם גופייה ועליונית בצבע קאמל ותיק חום".
 

יום אחד עוד ייצא מאיתנו משהו

ולאחר שאמרו את כל אשר אמרו, השלושה מסרבים לוותר על האופטימיות שיום אחד עוד תהיה פה סצנה אופנתית לתפארת מדינת ישראל. לטענת יוסף, רמת העיצוב בארץ עלתה משמעותית בחמש השנים האחרונות וכעת המעצבים צריכים לחנך את הלקוחות בהתאם. "כיום כבר מגיעות אליי לקוחות עם שפה אופנתית משלהן, מבינות עניין והכי חשוב - פתוחות לדברים חדשים. אני חושב שאני מצליח לאלף ולעלף את הלקוחות שלי".

בראון טוען גם הוא שזו תקופת פריחה של שוק האופנה. "פעם השוק היה סגור כמעגל, המעצבים היו אותם מעצבים, הסטייליסטים אותם סטייליסטים. היום, ברוך השם, כל מי שמסיים שנקר רץ לפתוח חנות, מה שבכל זאת נותן פה מגוון רחב של סגנונות שייחודיים לנו. אני מאמין בנו". וקדמי מסכם: "כל מה שנותר הוא לייצר עוד ועוד במות מערכתיות: תערוכות, תצוגות, הפקות. ככל שתהיה יותר מודעוּת לחשוף את העבודה האומנותית של היוצרים תהיה יותר השראה לקהל. צריך לחפש את המדיות האלטרנטיביות, כמו פרסום הפקות אופנה באינטרנט, שלא צריך להשקיע בעלויות נייר והפצה ומאפשר במה להפקות חדשניות, מקוריות ופרובוקטיביות יותר. מהמדיה המיינסטרימית לא תבוא הישועה".

חזרה לאופנה>>

עצמאות 2009 - פרוייקט מיוחד>>
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by