בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מיכל מייעצת  
רואים כפול  
 
 ביחד אבל לחוד    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages.com    
מיכל מייעצת  |
 
מיכל סבן

הבאתם תאומים לעולם? אין זה אומר שגם הזהות היא כפולה. כיצד תסייעו בידי כל אחד מהם למצוא את מקומו הייחודי בעולם? מיכל מייעצת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כשאני חושבת על תאומים, עולים בדמיוני ילדים דומים למראה, לבושים בבגדים זהים, שנהנים מקשר טלפתי קרוב שמיוחד רק להם. רבים מאתנו השתעשעו בוודאי עם המחשבה, כמה כיף אם היו לי תאומים, אך כשהדברים מתרחשים במציאות, הכל נראה קצת אחרת. האתגר בגידול תיאומים ודאי אינו פשוט, וקשיים שאנו חווים עם גידולו של ילד אחד מכפילים את עצמם, המאמץ הנדרש מאתנו גדול ואנו מוצאים את עצמנו עסוקים יותר במטלות היום יום. לכן, הפעם רציתי לתת טיפים ועצות כיצד לאפשר לכל תאום להביא עצמו לידי ביטוי ולהציע מספר רעיונות איך לעזור לילדנו למצוא את מקומם המיוחד.
 

זקוקים לקמב"ץ

כל אדם הוא עולם ומלואו
 כל אדם הוא עולם ומלואו 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
במשפחה שבה גדלים תאומים לחיים יש קצב קצת אחר. אנו נדרשים לארגן בבוקר שני ילדים קטנים לגן, לדאוג, להאכיל, להלביש ולהעסיק אותם במשך היום. כאשר כל יציאה מהבית דומה לארגון מבצע צבאי למי בכלל יש זמן לחשוב על הייחוד של כל אחד או אחת או כמו שאמא לתאומים בני 3 אמרה לי: "אני רוצה לתת לכל אחד את המקום שלו, אבל מאיפה מתחילים?"

החשיבות בפיתוח האני העצמאי של כל אחד מילדנו מהותית ליצירת האדם השלם. אדם המודע לייחודו, כוחו ויכולותיו, בטחונו העצמי עולה והוא מגיע מצויד בכישורים חשובים לחיים. כאשר אנו מגדלים תאומים, תמיד יש להם שותף, תמיד יש מקור להשוואה ולכן חשוב שנעזור להם למצוא את הבסיס הפרטי שלהם. בתשובה לשאלתה של אותה אם אני עונה, כי מתחילים ממש מהתחלה. קודם כל ניתן לשמור על ייחודו של כל אחד מילדנו בסממנים החיצוניים: נלביש אותם בבגדים שונים ואם מאוד חשוב לנו לשמור בארנק תמונה שלהם בתלבושות זהות, ניתן לעשות זאת באירועים חגיגיים וייצוגיים בלבד. נזכור לכנות אותם בשמותיהם ונמנע ככל האפשר משמות כוללניים: התאומים, הבנות, הבנים וכו'. גם כשאנו קוראים להם וגם כשאנו מדברים עליהם ובטוחים שעכשיו הם לא שומעים. אם נקפיד להתייחס אליהם באופן נפרד ואינדיבידואלי, כך יתייחסו הם לעצמם וכך תתייחס גם החברה אליהם.
 
 

תחרות כשרונות צעירים

בשנות חייו הראשונות של ילדנו, אנו בודקים לא פעם את התפתחותו ביחס לבני גילו האחרים. זה מתחיל בגרפי הגדילה בטיפת חלב וממשיך בשיחות האמהות בגן הציבורי "הוא כבר הולך?", "מה, עוד לא יצאה לו שן ראשונה?", "משה שלי כבר התחיל לדבר בגיל חצי שנה". כאשר אנו מגדלים תאומים, ההשוואה כמעט מתבקשת מאליה: מי גבוה יותר? מי זחל ראשון? וכך הלאה. חשוב שאנו כהורים נזכור שלא מדובר בתחרות לאולימפיאדה ולכל ילד יש את הקצב שלו ואת כשרונותיו המיוחדים. אם אחד הילדים טוב בחשבון, אין הדבר מחייב גם את אחיו התאום, ואם אחת הבנות מוכשרת בנגינה, הדבר אינו מחייב גם את אחותה. אנו כהורים צריכים להימנע מלהשוות בין הילדים ולאפשר לכל אחד מהם למצוא את תחומי העניין שלו. כשאחד הילדים מתעניין בתחום מסוים אנחנו יכולים להציע לאחיו או אחותו להתנסות במשהו אחר. אם אחד הילדים אוהב להרכיב פאזלים אין הדבר מחייב גם את אחיו או במקרה שאחד הילדים נרשם לחוג ג'ודו, ניתן להציע לילד השני להירשם לחוג כדורסל ועל ידי כך ליצור תחומי עניין שונים וייחודים לכל אחד מהתאומים.

אני ממליצה לנו כהורים להציע לילדינו להתנסות במגוון תחומים וכאשר נראה כי הם מתחברים לתחום מסוים, נעודד אותם להמשיך ולפתח את כשרונם. פעמים רבות הדמיון בין התאומים בולט לעין ובכדי שכל אחד ימצא את מקומו, חשוב להבליט גם את השוני. כשאנו מספרים על ילדינו, חשוב לתאר את כשרונו הייחודי של כל אחד, להציע לסבים, סבתות, שכנים וחברים לרכוש מתנות שונות על פי תחומי העניין השונים של ילדינו ועל ידי כך לחזק בכל אחד מהם את יכולותיו. דרך נוספת שיכולה לאפשר לכל אחד מהתאומים למצוא את מקומו, היא לזמן מצבים בהם אחד ההורים מבלה רק עם אחד הילדים, זמן פרטי רק שלהם ועל ידי כך אנו מאפשרים לכל אחד מהילדים להביא את האני הפרטי שלו לידי ביטוי.
 

מפצלים כוחות

הם לא חייבים להגיע יחד ל- NBA
 הם לא חייבים להגיע יחד ל- NBA 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
קרן, אם לתאומים בני 4, תיארה מצב שבו הילדים משחקים מאוד יפה אחד עם השני גם בבית וגם בגן, הם כל כך קשורים ותלויים זה בזה בתחום החברתי, שכשאחד הילדים חולה ואינו מגיע לגן, אחיו חש אבוד במשך רוב שעות היום. בשיחה בינינו התברר שקרן ממעטת להזמין חברים לביתם. התאומים מסתדרים ביניהם נהדר, תמיד יש חבר שהוא אח לשחק איתו, ומספר הפעמים המועט שבו היא ניסתה לארח חבר, היה קשה מאוד והביקור הסתיים בבכי ומריבות. על פי המלצתי, קרן החלה להזמין חברים הביתה ואף פיצלה בין הילדים, אחד הלך לחבר אחד, ואילו אחיו אירח חבר אחר. על ידי כך ניתנה לכל אחד מהילדים הזדמנות ליצור קשרים חברתיים מחוץ למסגרת המשפחתית. לאחר זמן מה התברר כי לכל אחד מהילדים היו העדפות ברורות לחברים מסוימים והם החלו לפתח קשרים עצמאיים עם חברים. היתרון הגדול בגידול תאומים הוא התחושה שתמיד יש לי חבר לשחק אתו, חשוב שאנו כהורים נעזור לילדנו ליהנות מיתרון זה, אך במקביל נציע להם אפשרויות חברתיות נוספות, כדי שהיתרון לא יהפוך לחיסרון.

ההתנהלות המקובלת במסגרת החינוכית היא שתאומים נמצאים ביחד בגיל הגן ומפרידים ביניהם בהגיעם לבית הספר. מניסיוני לא נכון לקבל את הכלל הזה כגזרה משמיים, ושווה לערוך חשיבה, האם הילדים נתרמים מהשהות המשותפת או שאולי בגלל אופי הקשר ביניהם, כדאי להפרידם כבר בגיל צעיר יותר. במקרים בהם הקשר בין הילדים הוא סימביוטי, אחד התאומים דומיננטי מאוד ונראה כי אחד מהילדים או שניהם לא מצליחים להביא עצמם לידי ביטוי, אני ממליצה להורים להתייעץ עם בעל מקצוע כדי שיוכלו להחליט מהי הדרך שעליהם לנקוט בכדי לאפשר לכל אחד מהילדים למצוא את מקומו בחברה בצורה הטובה ביותר.

לסיום, אני רוצה לציין שעצות רבות בנושא זה מתאימות גם ליחסים בין אחים, במיוחד כאשר הפרש הגילאים ביניהם קטן. מניסיוני, ליחסים בתוך המשפחה קיימת השפעה רבה על התפתחות ילדינו, ואם נצליח לעזור לכל אחד מהם למצוא את מקומו, לפתח את יכולותיו ולהיות מודע לכוחותיו, נסייע לו לגבש את זהותו בצורה הטובה ביותר.

מיכל סבן - הדרכה ויעוץ להורים בגובה העיניים
עוד במדור - מיכל מייעצת
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by