בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
גן ילדים 
הולכים לגן 
 
 (צילום אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages) האם נכון לה להישאר עוד שנה בבית?   
גן ילדים |
 
רביד פלג

באיזה גיל נכון לכם לשלוח את הילד לגן ילדים? האם השהות עמו בבית הספיקה לו או שהוא זקוק לכם לזמן נוסף? על צרכיו ההתפתחותיים של ילד שלא תמיד יודע להסביר את עצמו, להימצא בחברת ילדים אחרים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
טובת הילד הועלתה על נס בשנים האחרונות. משימתם העיקרית של ההורים היא לדאוג לרווחתו של הילד, עד כי את מרבית זמנם הם מבלים בניסיון להתבונן על העולם מנקודת מבטו של העולל הרך. אחת השאלות המשמעותיות ביותר והקשורות באופן ישיר לתינוק, נסובה סביב המסגרת החינוכית והמועד הנכון לשלב את הפעוט בתוכה. האם קיים גיל אבסולוטי בו 'נכון' להכניס את הילד לגן? עד מתי רצוי וכדאי שיישאר בבית עם אמו? כיצד מזהים שהקטן זקוק ל'מסגרת' וכיצד זו מקלה ותורמת לו במידה הרצויה? חדווה עצמון ליברמן, אשת חינוך ותיקה, מנחת אנשי מקצוע בתחום החינוך לגיל הרך, מפקחת חינוכית במעונות יום, מדריכת צוותים וכותבת תוכניות לימוד והדרכה למטפלות במעונות יום, מכתיבה משנתה ומייעצת.
 

הו מאמא

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) האם את יכולה לתת לה את מה שהגן ייתן לה?
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) האם את יכולה לתת לה את מה שהגן ייתן לה?   
אין כפופולאריות המשפט 'אין כמו אמא', להסביר מדוע סבורים פרטים רבים בחברתנו, כי הימצאותו של התינוק בחיק אמו היא הבחירה הטובה ביותר עבורו. אמהות רבות, מאושרות יותר או פחות, נשמעות לקול ההמון ובוחנות כל אפשרות שתביא אותן להישאר עם תינוקן בבית כמה שיותר זמן. האם המציאות תעיד כי זו היא טובתו של התינוק ללא עוררין? "ילד צריך להיות עם אמא שלו כמה שיותר, בתנאי שיש לאותה אמא מה לתת לו", מחדדת עצמון ליברמן. "אם כל מערכת היחסים או הקשרים בין הילד לאמו, מסתכמים ב'עשה ואל תעשה', או 'עכשיו תאכל', 'אל תעשה בלאגן' ו'בוא הנה' ואין ביכולתה של האם להפיק תועלות חיוביות מהזמן בו היא נמצאת עם ילדה, לא רצוי שאם שכזו תישאר עם ילדה בבית, ללא תלות בגיל הילד. אם שמסוגלת להפיק תועלות חיוביות, כדאי שתישאר כמה שיותר זמן עם הילד בבית".
 

בחינה אישית

 
"המציאות מלמדת כי לפעמים עדיף שילדים ימצאו במסגרות חוץ ביתיות מגיל צעיר, ולפעמים יישארו בחיק אמם עד כמה שניתן. מה שחשוב להבין הוא שלא תמיד הנוכחות של ההורה תורמת, מקדמת ומעשירה את הילד, כשהבוחן של הסיטואציה כולה הוא ההורה עצמו. כלומר, אם ההורה שם לב שהוא מתחיל את שיחותיו עם מכרים או חברים בקיטור ובתלונות על מר גורלו, עליו להבין כי התסכול שבו הוא מחזיק, האכזבה ואי שביעות הרצון משודרים גם לילד. במקרה שכזה, בו ההורה חש שהוא איננו מסופק ואיננו מרוצה, חבל שהוא יישאר דקה נוספת עם ילדו, במקרים כגון אלה מה שמתחייבת היא החלטה על 'חנינה', כי זו תהיה מועילה עבור שני הצדדים, האם והילד כאחד".
 
 

סימן משמיים

(צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) ילדים מתפתחים היום יותר מהר
 (צילום אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages) ילדים מתפתחים היום יותר מהר   
"לעומת אמהות אלה, ישנן אמהות שחשות הנאה עם השהייה עם הילד בכל רגע נתון. אם שחשה כיף גדול מן היחד, תוכל להמשיך ולהיות עם ילדה ביחד, שוב ללא תלות בגיל. התחושה הזו יכולה להיות נכונה וטובה עד גיל חצי שנה וגם עד גיל שנה וחצי. לרוב, כעבור שנה וחצי, הילד משדר לאם כי נוכחותה רצויה, אך איננה מספיקה.
"זהו הסימן שהאם צריכה להיות קשובה לו מבחינה התפתחותית. יש לזכור, כי הילדים של היום מתפתחים במהירות רבה מן הילדים שנולדו לפני עשרים שנה. הילדים של היום נחשפים למגוון רחב של קולות, צבעים, התנסויות וחוויות מורכבות מאד, שגורמות להתפתחות מואצת. אם בעבר נהוג היה להישאר עם הילד עד גיל שנתיים וחצי, הרי שהיום ילד בן שנה וחצי מפותח כילד בן שנתיים וחצי דאז".
 

מושפעים חברותית

אם כן, מה מיוחד כל כך בגן הילדים? "בד בבד, חשוב לדעת כי ילדים לומדים מילדים יותר מאשר ממבוגרים. עניין זה הוא נדבך נוסף בשאלה מדוע ילדים צריכים חברת ילדים – או מסגרת חברתית חוץ ביתית. הסימן המזהה של הילד, שיכול להופיע כבר בגיל שנה וחצי הוא לא ב'צורך המסגרת', כפי שנוטים לייחס לו, אלא צורך בחברת ילדים. סימן שכזה יכול לבוא לידי ביטוי בהתנהגות חזרתית, שאיננה מתחדשת או מתרחבת, לדוגמא, ילד שלמד לשחק עם כדור אך רק מגלגל אותו ולא מנסה להרימו, לזרוק אותו וכדומה. ילד שכזה, שימצא בנוכחות ילדים ויראה אותם משחקים באופנים שונים בכדור, ילמד הרבה יותר מהר לעשות כמותם, מאשר כאשר המבוגר יראה לו כיצד עושים זאת. עובדה זו נובעת מכך שילדים מזהים אינטואיטיבית מה הם אינם מסוגלים לעשות, בהיותם שונים, קטנים, חלשים יותר מן המבוגר שעושה את הפעולה מולם. לעומת זאת, כאשר ילד נמצא בחברת ילדים, בני גילו או המבוגרים ממנו בשנה, טווח ההתנסויות והלמידה שלו גדלים מעצם ההתבוננות שלו במעשי האחר. כאשר פער הגילאים עולה על שנה וחצי, הילד נכנס למעגל דומה כאל מול המבוגר ואומר לעצמו: הוא גדול ממני, אני קטן, את זה אני לא יכול ולכן אני גם לא מנסה".
 

כישורים חברתיים

למעט הפן ההתפתחותי, על מנת שהילד יהפוך ליצור חברתי מן השורה, עליו להתנסות בחברת בני גילו. "ההתמודדות של ילד עם ילד, המתרחשת במסגרת חינוכית חוץ ביתית, מעשירה את הילדים ומלמדת אותם באופן שאיננו יכול להילמד על ידי אמא, שנמצאת איתו בבית או כל מבוגר אחר. ההתמודדות עם ילדים אחרים מלמדת את הילדים כישורים חברתיים, להם הם נזקקים כבר מגיל צעיר. לעומת מה שהורים רבים חושבים, מסגרת חינוכית היא איננה 'שדה קרב', אלא חברה שבה ישנם ילדים המקיימים אינטראקציה, משחק והתמודדויות שונות. לעומת מפגשים מזדמנים עם ילדים, קבועים או לא קבועים, ובמרחבים משתנים, המפגש העקבי של הילדים עם ילדי הגן, מאפשר להם יצירת המשכיות, בעלות על טריטוריה, משחק המשכי ואינטראקציות מורכבות, שאינן באות לידי ביטוי במפגשים ספונטניים. ילדים צריכים ללמוד לקחת, ליצור להם מרחב ולהרגיש 'אני בעל הבית'".
 

מותר הגן מן הבית

ישנן מסגרות חוץ ביתיות המונות מספר מצומצם של ילדים ומתפארות ביחס אישי, האם מסגרת שכזו היא מועדפת או דווקא עלולה לעכב את הילדים? "רצוי תמיד שיהיו לפחות חמישה ילדים בכל אינטראקציה חברתית. נכון שבגיל שנה וחצי הם משחקים אחד ליד השני, אך החל מגילאים אלו נוצרות קואליציות ואופוזיציות חברתיות, כשנכון ורצוי וילדים יחברו אחד לאחר, יערכו את הבחירות שלהם עם מי לשחק ועם מי פחות מסיבותיהם שלהם. נוסף על כך, רצוי כי הסביבה החברתית תמנה לפחות חמישה ילדים, שכן אז המבוגר האחראי יהיה מאותגר להמציא ולהוסיף פעילויות עבור הילדים. כשיש פחות מחמישה ילדים, המבוגר מסוגל להסתפק באותו מספר פעילויות מצומצם והוא פחות נדרש לחדשנות, שמאד נדרשת לילדים. ככלל, הורים צריכים לדרוש מן הגן את מה שהם אינם יכולים לעשות או עושים עימם בעצמם, החל מהגשת חומרים שונים להתנסות וכלה בתכנים. מעבר לשעות הגן, על ההורה להמשיך ולספק אינטראקציה של הורה ילד וחיזוק הקשר ביניהם, כשהוא לא מנסה לחקות את הנעשה בגן או במעון. כאשר הילד נמצא במסגרת חינוכית חוץ ביתית האינטראקציות של ההורה והילד צריכות להיות מושתתות על מה שכיף להם לעשות יחד ולא על השלמת חסכים. אם ישנם חוסרים במעון או במסגרת, יש לחפש מסגרת אחרת, שתתאים, זהו לא תפקיד ההורים ולרוב אף לא בהכשרתם".

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by