בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
הריון ולידה  
ארוחה בשניים  
 
 מה שעולה מהר, יורד לאט    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
הריון ולידה  |
 
שרה שטרן קטעי, ifeel

לאיזו קבוצה את שייכת? לאילו ש"משחררות" במהלך ההריון ואוכלות כל מה שנקרא בדרכן, או לאלו ששומרות? כל מה שאת צריכה לדעת על תזונה נכונה במהלך ההריון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
נשים רבות מרגישות במהלך ההריון כי הן צריכות לספק את צורכי העובר ולמנוע ממנו מחסור של מזון כלשהו. להרגשה זו מתלווה גם המחשבה שאם ממילא אני משמינה, אז למה לא לספק גם אותי ולאכול מה שאני רוצה? במילים אחרות, ישנן נשים המשתמשות בתקופת ההריון המופלאה כתירוץ לאכול מזונות ומאכלים שבדרך כלל היו מוותרות עליהם. אך יש גם נשים החוששות חשש מהותי מהתקופה שלאחר ההריון ומאי יכולתן לחזור למשקל הרצוי.

ראשית, חשוב להבין שבתקופת ההריון האישה צריכה לספק לגופה את החומרים הנדרשים להתפתחותו התקינה של העובר במהלך כל שלבי גדילתו ברחם. כמו כן, עליה להבטיח שגופה יקבל את כל הנחוץ לבריאותו האופטימלית ולהכנתו לקראת הלידה וההנקה, מבלי להזניח את צורכי התפקוד היומיומי של הגוף.

שנית, כדאי לזכור כי גופה של האישה ההרה מוסיף משקל עקב התפתחותם של העובר, השליה, הרחם, רקמת השדיים, מי השפיר, נוזל הדם ומאגר השומן של האם שאמורים לשמש כמאגרי אנרגיה להנקה. העלייה הממוצעת במשקל במהלך כל ההריון לאישה במשקל תקין (ובהריון תקין) היא בין 11.5 ק"ג ל-16 ק"ג, המחולקים לכ-1.6 ק"ג במהלך השליש הראשון של ההריון וכמחצית הק"ג לשבוע בהמשכו.
 

מה חשוב שיהיה בתפריט?

תחשבי על המאמצים להוריד אחרי ההריון
 תחשבי על המאמצים להוריד אחרי ההריון 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
דגנים ומוצרי מאפה: מוצרים מחיטה מלאה, אורז, אטריות, תירס, תפוחי אדמה פירות וירקות: לפחות 5 מנות ביום מצבעים שונים.

מזונות עשירים בחלבונים: בשר, עוף, דגים, סויה וקטניות.

חלב ומוצרי חלב: גבינות, לבן ויוגורט מפוסטרים - לפחות 3 מנות ביום.

שומנים בלתי רווים: אבוקדו, טחינה, שמן זית, שמן קנולה, אגוזי מלך.

מלבד כל אלו רצוי וצריך להקפיד על שתייה מרובה של מים בכמות של לפחות 2 ליטר ביממה

מה לגבי תוספי מזון וויטמינים?

חומצה פולית - ויטמין מקבוצה B, קבוצה החשובה לבניית כל תא בגוף האם והעובר. חומצה פולית חשובה במיוחד להתפתחות המוח ותעלת העצבים של התינוק, שמתפתחים בעיקר בחודשים הראשונים להריון. חומצה פולית, הנלקחת בצורה מסודרת לפני ההריון ובשלושת החודשים הראשונים שלו יכולה להקטין את הסיכון למומים, ולכן חשובה ביותר. חומצה פולית נמצאת גם במזונות כגון: חסה, תרד, סלק עלים, קטניות כגון שעועית לבנה, חומוס, עדשים ואיברים פנימיים של בשר. עם זאת ממליץ משרד הבריאות לנשים בגיל הפוריות לקחת תוסף ויטמין זה המכיל 400 מ"ג לפני ההריון ובמהלכו, מכיוון שהמזון הרגיל אינו מכיל את הכמות המספקת של החומצה הדרושה במהלך ההריון.

ברזל - הריון מהווה מצב דחק למשק הברזל בגוף, עקב הגדילה בנפח הדם של האישה. לכן, מומלץ לאישה ליטול תוספי ברזל מתום החודש השני להריון על מנת לאפשר בנית כדוריות אדומות בדם. לספיגה אופטימאלית של הברזל כדאי לקחת את התוסף בין הארוחות ולא עם שתיית חלב, תה או קפה שמפריעים לספיגה. לעומתם, דווקא משקאות מפרי הדר המכילים ויטמין C מגבירים את ספיגת הברזל בגוף. במקרה של בעיות עיכול לאחר נטילת תוסף ברזל יש להתייעץ עם רופא או דיאטנית לגבי החלפת התוסף.

סידן - אצל האישה ההרה מתרחשים שינויים הורמונאליים שמגבירים את ספיגת הסידן מהמזון. אך, ברגע שהאישה צורכת פחות מהרמה היומית המומלצת בדרך כלל (כ- 1000 מ"ג ביום), מתרחש איבוד מוגבר של סידן מעצמות השלד. מזונות עשירים בסידן הם מוצרי חלב ומומלץ לצרוך מהם לפחות שלוש מנות ביום.

אומגה 3 - סוג שומן החיוני להתפתחות מערכת העצבים והמוח של העובר, במיוחד בין החודשים ה- 4 ל- 8 של ההריון אז מתפתחת הראייה. במספרים המלצת הצריכה היא:
● 1.3 גרם שומן צמחי ליממה. ניתן לספק צורך זה על ידי 4 חצאי אגוזי מלך או כף שמן קנולה ו/או כף זרעי פשתן טחונים.

● תוסף מזון של אומגה 3 ממקור דגים, או פשוט לצרוך 3-2 פעמים בשבוע דג.

מגנזיום - נשים רבות מתלוננות בזמן ההריון על התכווצויות בשרירי הרגליים בעיקר בלילות. ידוע כי הריון וגם הנקה עלולים ליצור חוסר במגנזיום ולגרום להופעת תופעות אלו. מגנזיום נמצא במזונות הבאים: אגוזים, זרעים, דגנים מלאים, קטניות, ירקות ירוקים, קקאו, בשר (בקר עוף דגים) וחלב ומוצריו. ניתן ורצוי להתייעץ עם דיאטנית או רופא נשים בקשר לתוסף מזון אפשרי במקרים אלו.
 

ממתיקים מלאכותיים - כן או לא?

מחקרים מוכיחים: אלכוהול מסוכן לעובר יותר מסמים
 מחקרים מוכיחים: אלכוהול מסוכן לעובר יותר מסמים 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
נשים רבות מעדיפות במהלך ההריון להמשיך ולהשתמש בממתיקים מלאכותיים בכדי להימנע מעליית משקל גבוהה מהרצוי, אך דבר זה אינו מומלץ כלל ועיקר במיוחד בתקופת ההריון.

שימוש מופרז של ממתיקים עלול לחשוף את העובר לתחליפי סוכר שנזקם לעובר טרם הוכח. כמו כן, מומלץ להימנע מסכארין ומאסולפאם K , שחוצים את השלייה וגם מופיעים בחלב האם.

הממתיקים המלאכותיים הידועים כפחות מזיקים הם הסוכרלוז והאספרטיים, אך גם אותם יש לצרוך אותם במתינות במקביל לארוחות ולא כשתייה העיקרית במשך היום.

ממה מומלץ להמעיט או אפילו להימנע?

להמעיט: ממתקים ומשקאות ממותקים בסוכר, מוצרים עם קפאין (קפה, תה רגיל, קולה). צריכת קפאין מתונה השווה לשתי כוסות ביום ( 150-200 מ"ג ליום ) אינה כרוכה כנראה בהשפעות שליליות על ההריון והעובר ולכן מותרת במידה.

להימנע:
● אכילת בשר ודגים לא מבושלים כגון סושי, קרפצ'יו ודומיהם. אלו עלולים להכיל טפיל הגודל בבשר חי שיכול לגרום למחלת הטוקופלסמוזיס, מחלה נדירה הגורמת לעיוורון ופיגור בעובר.

● צריכת אלכוהול. אלכוהול נספג במהירות בזרם הדם וחודר לשלייה ולעובר. כתוצאה מכך יש סיכון יתר לפיגור שכלי והפרעות בהתפתחות הגולגולת והפנים. לא ברור מהי הכמות המותרת ולכן כדאי להימנע משתית אלכוהול במהלך כל ההריון.

לסיכום, חשוב לזכור, הריון אינו מחלה, הוא תקופה שבה יש להקפיד על בריאות האישה יותר מכל דבר. מכיוון שאולי אינך "אוכלת בשביל שניים", אך את בהחלט "דואגת לשניים".

במשך תקופת ההריון יש להקפיד על אכילה באופן מתון מכל קבוצות המזון. הכלל של "לאכול כשרעבים" נכון גם בתקופה זו, וגם כאן חשובה סוג המזון, איכותו וכמותו. בכל מקרה, במקרים קיצוניים של השמנה טרום הריון, תת משקל או סכרת היריונית, מומלץ לפנות לייעוץ תזונתי אישי.

לקבלת גיליון ראשון של מגזין הורים וילדים במתנה
 
 
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by