בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בריאות הילד  
כיצד תזונה משפיעה על היפראקטיביות? 
 
 מה נכניס לגוף?    צילום: אילוסטרציה: אימג`בנק/gettyimages    
בריאות הילד  |
 
מערכת אמא, nana10

אילו מזונות עשויים לעודד היפראקטיביות ואילו לדכא? וגם, המלצה על השינויים שכדאי לבצע בדיאטה המשפחתית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
נושא התזונה זוכה לפופולריות רבה כשמדברים על טיפול בהפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות. הורים רבים תוהים אם חומרי שימור, צבעי מאכל וסוכר, תורמים להיפראקטיביות או אם בחירת מזונות מסויימים ותוספי תזונה, יכולים לשפר את המצב ואף למנוע נטילת תרופות. בעוד הורים ומורים רבים דוגלים בשינוי תזונתי לטיפול בהיפראקטיביות, מחקרים ראשוניים מראים תוצאות מעורבות. נורית קליפר, דיאטנית קלינית, מביאה לידיעת ההורים תקציר של מחקרים אחרונים שנערכו בנושא, ומציעה הרגלי תזונה נכונים ותפריטים לשיפור הבריאות של כל בני המשפחה.
 

בקשר בין היפראקטיביות, צבעי מאכל וחומרים משמרים:

 
במחקרים ראשוניים שנעשו על הקשר בין חומרים משמרים, צבעי מאכל והתנהגות, נמצא שילדים שצרכו חומרים משמרים וצבעי מאכל היו יותר היפראקטיביים מילדים שחומרים אלו לא נכללו בתפריט היומי שלהם. לאורך השנים, בהסתכלות על מגוון רחב של מחקרים בתחום זה, נמצא כי חלק מהילדים הושפע מחומרים משמרים ומצבעי מאכל בצורה דרמטית, אחרים הושפעו במקצת ואילו חלק לא הושפע כלל. למרות אי הוודאות, יש הטוענים שילדים עם הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות רגישים יותר לצבעי מאכל וחומרים משמרים משאר האוכלוסיה והוצאה של אלו מהתפריט עלולה לשפר את התנהגותם. אמנם מחקרים נוספים נדרשים כדי לאשר תאוריה זו, אך כרגע נראה, שילדים מסוימים מושפעים בצורה חיובית מאלימינציה של חומרים משמרים או מזונות מסוימים מתפריטם. ולכן, שימוש מופחת או אלימינציה של חומרים אלו תהא המלצה סבירה בשבילם. זוהי גם המלצה טובה לשאר בני המשפחה שכן חומרים אלו בהחלט לא מציעים יתרונות חיוניים לשאר הילדים או המבוגרים במשפחה.

היכן נמצאים צבעי המאכל וחומרים משמרים במזונות שילדכם אוכלים? במזונות מעובדים כגון עוגות ועוגיות, סוכריות, חטיפי דגנים, דגני בוקר למיניהם, ויטמינים לילדים ואפילו משחות שיניים לילדים. הסתכלות על רשימת הרכיבים התזונתיים במוצרי מזון תוכל לאשר המצאותם במזון, מבין הרכיבים הנפוצים במזונות: צבעי מאכל למיניהם, סודיום בנזואט, טרטרזין וחומצה בנזואיט.
 

הקשר בין צריכת סוכר והיפראקטיביות-

יש הורים שמשוכנעים שקיים קשר ישיר בין אכילת סוכר והיפראקטיביות, אך מחקרים על קשר זה הניבו תוצאות לא משכנעות ומחקר נוסף נדרש בכדי לאמת קשר זה מבחינה מדעית. צריכת סוכר גבוהה עלולה לעלות את רמת הפעילות של ילדים, אך לא גורמת להפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות. הדאגה העיקרית בצריכת סוכר היא השמנה, חורים בשיניים ותזונה לקויה. צריכת סוכר בתפריט היומי צריכה להיות מינימלית, איגוד הקרדיולוגים האמריקאי ממליץ על לא יותר מ 25 גרם תוספת סוכר ביום לנשים ו- 37.5 גרם תוספת סוכר ביום לגברים. מומלץ כי כל המשפחה תצמצם את צריכת הסוכר שמקורו במזונות מעובדים, ותעדיף צריכת סוכר ממקורות טבעיים כמו פירות. דוגמה טובה לכך היא שימוש מופחת במיצים, שעשירים בסוכר לטובת אכילת הפרי עצמו, כך ניתן להרוויח את הסיבים התזונתיים בפרי ולהפחית בצריכת הסוכר.
 
 

אומגה 3 והיפראקטיביות -

הכינו אוכל ביחד, כך תעודדו אותם לשינוי הרצוי
 הכינו אוכל ביחד, כך תעודדו אותם לשינוי הרצוי  
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
מחקרים מראים שלילדים עם חסר בחומצת שומן אומגה 3, יש יותר בעיות התנהגות, קשיי למידה ובעיות בריאות מילדים אחרים. עלתה סברה שאספקת אומגה 3 לילדים עם הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות, יכולה לשפר את התנהגותם, ואכן, חלק מהמחקרים שבהם סיפקו לילדים היפראקטיביים תוספי תזונה של אומגה 3 הראו הפחתה בהתנהגות אגרסיבית ושיפור בקריאה ובכתיבה. בכל זאת, מסקנה חד משמעית על אומגה 3 והיפראקטיביות אינה יכולה להיות מוסקת מהמחקרים הקיימים, ועדיין נדרשים מחקרים נוספים שיכולים לאשר סברה זו. מכיוון ואומגה 3 ידועה בסגולותיה הבריאותיות ללב ומערכת כלי הדם, בפעילותה האנטי דלקתית ובתרומתה להתפתחות קוגניטיבית ועצבית, המלצה סבירה תהייה אכילת מזונות עשירים באומגה 3 לילדים ומבוגרים כאחד. איגוד הקרדיולוגים האמריקאי ממליץ כיום על אכילת 2 מנות בשבוע של דגים עשירים בחומצת שומן אומגה 3 כדי לקבל הגנה טובה יותר מפני מחלות לב.

היכן תוכלו למצוא אומגה 3? דגים כמו סלמון, טונה והליבוט, זרעי פשתן, אגוזי מלך, קטניות ומזונות שהועשרו באומגה 3 כמו ביצים ודגני בוקר.

מגנזיום והיפראקטיביות -

במספר מחקרים נמצאה רמת מגנזיום נמוכה אצל ילדים היפראקטיביים ותוספת של מגנזיום בתפריט שלהם שיפרה את התנהגותם. אין עדיין מסקנה חד משמעית בין מגנזיום והפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות, אך חשוב להדגיש שמגנזיום הוא מינרל המעורב במספר תפקידים חשובים בגוף, ביניהם: ויסות פעילות מערכת השרירים ומערכת העצבים, תרומה לבניית עצמות חזקות, וההשתתפות על שמירה על לחץ הדם. לאור החשיבות של מגנזיום, תזונה עשירה במינרל זה היא חיונית לכל המשפחה, על כן מומלץ להעשיר את התפריט היומי במקורות מזון המכילים מגנזיום.

היכן ניתן למצוא מגנזיום? ירקות ירוקים, דגנים מלאים, אגוזים, בשר וחלב.

אבץ והיפראקטיביות -

אין מסקנה חד משמעית לגבי הקשר של מינרל זה עם הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות, אך אצל חלק נכבד מהילדים שאובחנו עם הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות, נמצאה רמת אבץ נמוכה. השאלה היא, אם אכילה של מזונות המכילים אבץ או אספקת תוספת אבץ יכולה לשפר את ההתנהגות? אכן, מחקר אחד הראה כי נתינת תוספת אבץ יחד עם תרופות לטיפול בהיפראקטיביות, שיפרה באופן חד יותר את ההתנהגות בהשוואה לנטילת תרופות בלבד. מכיוון שלאבץ תפקידים חיוניים בגדילה והתפתחות, במערכת החיסונית של הגוף, בהחלמה מפצעים, ובצמיחה וחלוקה של תאים, צריכה של מזונות עשירים באבץ היא חשובה ומומלצת כחלק מתפריט בריא ומאוזן.

באילו מזונות ניתן למצוא אבץ? בשר, פירות ים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים ומוצרי חלב.
 

ברזל והיפראקטיביות -

בבדיקות דם של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות, נמצא ברוב המקרים חסר בברזל. מחקרים לא הצליחו עדיין לאשר קשר ישיר בין חוסר בברזל והיפראקטיביות, כך שאין ודאות כי חוסר ברזל הוא הגורם להפרעה זו, אך יתכן שהוא מחמיר סימפטומים שלה. מכיוון שלברזל תפקידים חיוניים בגופנו (הובלת חמצן לתאים, השתתפות ביצירת אנרגיה לגוף וייצור ההמוגלובין בדם), אכילת מזונות עשירים בברזל היא הכרחית לכל המשפחה, שכן חסר יכול לגרום לסימפטומים של חוסר ריכוז ותפקוד קוגנטיבי ירוד.

באילו מזונות ניתן למצוא ברזל? בשר, עוף, דגים, ביצים, (במזונות מן החי, האברים הפנימיים מכילים יותר ברזל) אפשר גם לקבל ברזל ממקורות מן הצומח כמו, עדשים ושאר קטניות, פירות יבשים (תאנים, שזיפים, משמשים), דגנים מלאים עם תוספי ברזל, עלים ירוקים, אגוזים ושקדים, אף על פי שהספיגה של ברזל ממקורות מן הצומח פחות טובה.
 

שינויים שכדאי לבצע בתפריט המשפחתי:

צרו את אפקט ההפתעה גם בפירות לא רק בממתקים
 צרו את אפקט ההפתעה גם בפירות לא רק בממתקים 
 צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages 
 
להלן מספר טיפים שיכולים לשפר את התזונה הכללית ובפרט לעזור לילדים ומבוגרים כאחד ליצור דיאטה עשירה, מגוונת ומאוזנת:

- ארוחת בוקר היא חיונית לכל חברי המשפחה ובפרט לילדים או מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות. דילוג על ארוחה זו יכול לגרום לבעיות ריכוז, חוסר שקט ועצבנות, ולעתים גם אכילה מוגברת במשך היום, בעוד אכילת ארוחת בוקר מאוזנת יכולה לעזור בריכוז בלימודים ובעבודה, בעירנות, ובאנרגיה טובה לתחילת היום. חשוב לציין, שלילדים עם היפראקטיביות, מוטב לאכול את ארוחת הבוקר לפני קבלת התרופות, שכן אלו עלולות להשפיע על הפחתת תאבון.

דוגמאות לארוחות בוקר מהירות ומזינות:
- כריך מלחם עם חיטה מלאה עם חמאת בוטנים ופרוסות של בננה יחד עם כוס חלב דל שומן.
- יוגורט לבן עם ¼ כוס גרנולה וחתיכות תפוח.
- ביצה קשה, מלפפון ופרוסה מחיטה מלאה עם גבינה לבנה 5% או גבינת עמק ביס.
- שייק פירות עם 2 פירות על בסיס יוגורט או חלב דל שומן. חשוב לציין שילדים שירדו במשקל עקב נטילת תרופות כמו ריטלין, ירוויחו ממוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים יותר בעוד לשאר המשפחה מומלץ מוצרי חלב דלי שומן.
- אכילת פירות וירקות לאורך היום היא חשובה שכן פירות וירקות הם מקור מצוין להרבה ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, וידועים בסגולות שלהם למניעת מחלות כרוניות. אז כיצד לגרום למשפחה שלכם לאכול יותר פירות וירקות ופחות ממתקים? שמרו סלסלת פירות על השולחן בהישג יד לכל בני המשפחה. רחצו וחתכו פירות וירקות מראש כך שיהיו זמינים במקרר ויהיו תחליף לחטיפים למיניהם.
ערבבו ירקות מגוררים או חתוכים לתוך מנות כמו קציצות או אורז. הוסיפו פירות חתוכים לדגני בוקר ויוגורטים. הכינו שייקים של פירות בצבעים שונים.

חשיבותה של ארוחת הביניים

- הכנת ארוחות ביניים מראש חשובה מאד, שכן ארוחות אלו עוזרות לנו בשמירה על רמות סוכר מאוזנות בדם ומונעות עייפות וחוסר עירנות במשך היום. לילדים היפראקטיביים, הכנה מראש של ארוחה לשעות אחה"צ חשובה, שכן השפעת התרופות דועכת והתיאבון מתחיל לחזור וזוהי הזדמנות מצויינת לאכילת מזונות מזינים ולא חטיפים.
- רעיונות לארוחות ביניים כוללות, ¼ כוס של אגוזים למיניהם (לא מומלץ לילדים מתחת לגיל 5), חצי סנדוויץ מחיטה מלאה עם אבוקדו או ממרח שקדים, ירקות חתוכים טבולים בשתי כפות חומוס, טחינה או גבינה לבנה, פירות חתוכים וכד'.
- לבסוף, אכילת חלבון עם ארוחות עוזר בתחושת שובע ואיזון רמות הסוכר בדם. חלבונים כמו דגים, ביצים, קטניות ומוצרי חלב יכולים להיות חלק מזין מארוחות עיקריות ו/או ארוחות ביניים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by